به تازگی مقاله ای منتشر شده است که نشان می دهد اگر در بلند مدت و دو تا سه بار در هفته ورزش کنید، ریسک بی خوابی کم می شود. بعلاوه، اگر می خواهید شبانه روز و طبق توصیه پزشکان بین شش تا نه ساعت استراحت کنید، راهی جز ورزش مستمر ندارید.

یافته های این مطالعه حاصل تلاش 10 ساله است که امروز در یک ژورنال معتبر منتشر شد.

ورزش مستمر و مقابله با بی خوابی؛ پیش زمینه

به گفته محققان، ورزش موجب افزایش سلامتی می شود. حتی نتایج به دست آمده از چندین مطالعه قبلی هم نشان می دهد که تحرک بدنی باعث بهبود کیفیت خواب و کاهش علائم بی خوابی مزمن می شود.

البته این مسئله هم مشخص نیست که جنسیت، سن، شاخص توده بدنی، تناسب اندام، سلامت عمومی و نوع ورزش در این رابطه چه تاثیری می گذارد.

ورزش مستمر و مقابله با بی خوابی

درباره مطالعه

محققان برای این که اطلاعات بیشتری در این زمینه به دست آورند، دفعات، مدت زمان و شدت ورزش های هفتگی و علائم بی خوابی، نداشتن خواب مستمر و خواب آلودگی در طول روز را بررسی کردند.

شرکت کنندگان این مطالعه را بزرگسالان حاضر در 21 مرکز در نه کشور اروپایی تشکیل داده اند.

به طور کلی، 4.399 نفر (2.085 آقا و 2.254 خانم) در این مطالعه حضور داشتند.

از آن ها خواسته شد تا بعد از 10 سال، به سوالاتی درباره دفعات و مدت زمان ورزش، میزان تحرک بدنی، علائم بی خوابی (در مقیاس بین یک تا پنج)، مدت زمان خواب و خواب آلودگی در طول روز جواب دهند.

یافته های مطالعه

سپس محققان داده ها و پرسش نامه های تکمیل شده را بررسی کردند. به گفته محققان، آن دسته از شرکت کنندگانی که حداقل دو بار یا بیشتر در طول هفته و برای مدت یک ساعت یا بیشتر ورزش می کنند، در دسته افرادی قرار می گیرند که تحرک بدنی دارند.

در طول این ده سال، 37 درصد (1.601 نفر) از شرکت کنندگان اصلا تحرک نداشتند. 18 درصد (775 نفر) از آن ها تحرک بدنی داشتند. 20 درصد (881 نفر) خیلی تحرک نداشتند و 25 درصد (1.082 نفر) هم مستمر در حال فعالیت و تحرک بودند.

بیشترین میزان فعالیت در میان شرکت کنندگان نروژی دیده شد. از طرف مقابل، شرکت کنندگان اسپانیا و استونی اصلا تحرک نداشتند.

آن دسته از شرکت کنندگانی که مدام در حال فعالیت بودند، بیشتر آقا و جوان بودند و روند افزایش وزن در آن ها آهسته تر بود. بعلاوه، سیگار کشیدن در میان شرکت کنندگان این دسته خیلی باب نبود و بیشتر هم شاغل بودند.

در قدم بعد، محققان فاکتورهای جنسیت، سن، شاخص توده بدنی، سابقه سیگار کشیدن و محل مطالعه را هم در نظر گرفتند. احتمال بی خوابی در افرادی که مدام فعالیت داشتند، 42 درصد کمتر شده بود. احتمال مشاهده یک نشانه بی خوابی تا 22 درصد و مشاهده دو تا چندین علائم بی خوابی شدید تا 37 درصد در آن ها کمتر شده بود. علاوه بر این، احتمال خواب آلودگی در طول روز در این افراد خیلی کم بود.

محققان در پایان می گویند، “نتایج مطالعه ما مطابق با مطالعات قبلی است. کاملا مشخص است که فعالیت بدنی منجر به کاهش علائم بی خوابی می شود.”