محققان در جدیدترین بررسی های خود به این نتیجه رسیده اند که میان نسبت طول انگشت و سوخت و ساز اکسیژن در بدن ورزشکاران رابطه ای وجود دارد.

نسبت طول انگشت و سوخت و ساز اکسیژن در بدن ورزشکاران؛ پیش زمینه

سوخت و ساز و استفاده از اکسیژن در بافت ها، یک فاکتور مهم است؛ از آن جهت که شدت ابتلا به بیماری هایی مثل کووید 19 و بیماری قلبی را مشخص می کند.

محققان همین الان هم می دانند که نسبت میان طول انگشت اشاره و انگشت حلقه که به آن نسبت طول انگشت می گویند، با مسافتی که فرد می تواند بدود، سن بروز حمله قلبی و شدت ابتلا به بیماری کرونا ارتباط مستقیم دارد.

نسبت طول انگشت و سوخت و ساز اکسیژن در بدن ورزشکاران

درباره مطالعه

محققان به منظور انجام این مطالعه، 129 ورزشکار حرفه ای فوتبال را تحت نظر گرفتند. چندین قسمت از بدن شان اندازه گیری شد. از آن ها خواسته شد تا زمان خستگی روی تردمیل بدوند و سپس از آن ها تست قلبی و ریه ای گرفته شد.

یکی از محققان می گوید، “ما رابطه میان طول انگشت و سوخت و ساز اکسیژن در یک گروه از ورزشکاران حرفه ای را بررسی کردیم. آن دسته از بازیکنانی که انگشت حلقه شان نسبت به انگشت اشاره شان بلندتر است، سوخت و ساز اکسیژن در بدن شان خیلی بهتر انجام می شود.”

 یافته های مطالعه

به باور دانشمندان، اگر انگشت حلقه بلندتر از انگشت اشاره باشد، نشان می دهد که میزان تستوسترون زیادی در بدن وجود دارد. از آن جایی که تستوسترون بر سلول ها و بافت های تولید کننده انرژی (میتوکندری ها) در داخل سلول ها تاثیر می گذارد، به همین نسبت بر میزان سوخت و ساز اکسیژن هم تاثیر دارد.

محققان در ادامه می گویند، “یافته های ما مهر تاییدی بر یافته های قبلی هستند؛ به عبارت دیگر، اگر انگشت حلقه بزرگ تر از انگشت اشاره باشد، نشان می دهد که فرد مسافت بیشتری می تواند بدود. علاوه بر این، شدت ابتلا به بیماری کرونا و بیماری قلبی هم در این فرد کمتر است. به طور کلی، مطالعه ما نشان می دهد که اگر می خواهیم فرایندهای متابولیک در بدن را بیشتر بررسی کنیم، حتما باید ورزشکاران را برای مطالعه انتخاب کنیم.”

آن ها می گویند قصد دارند مطالعات خود را ادامه داده تا ببینند همین رابطه در خانم ها هم وجود دارد یا خیر. علاوه بر این، آن ها معتقد هستند که نسبت طول انگشتان در دست راست و چپ متفاوت است و قطعا با در نظر گرفتن همین نکته، اطلاعات بیشتری درباره کرونا می توانیم به دست آوریم.