اگر شما هم از آن دسته افراد هستید که علاقه زیادی به دویدن دارید، حتما خودتان هم می دانید که بدن قبل از دویدن به سوخت مورد نظر خود نیاز دارد. پس قبل از دویدن چی بخوریم یکی از اصلی ترین دغدغه شماست. با دکتر چک در این مقاله همراه باشید…

قبل از دویدن چی بخوریم؟

برای دویدن مسافت های کوتاه: تعادل را حفظ کنید

مهم نیست که می خواهید چه مسافتی را بدوید، در هر صورت باید میان چربی های تک اشباع نشده، پروتئین و کربوهیدرات ها تعادل وجود داشته باشد تا میزان انرژی تان را بالا ببرد. اما اگر می خواهید یک مسافت بسیار کوتاه را بدوید (مثلا تصور کنید می خواهید دور بلوک تان حدود 30 تا 45 دقیقه بدوید)، باید مقدار کافی پروتئین در صبحانه تان وجود داشته باشد.

توصیه می شود یک صبحانه سبک با نان تست (زیرا نان تهیه شده با آرد جوانه زده شده مقدار قند کمتری داشته و بدن راحت تر می تواند آن را جذب کند) و کره آجیل (بادام زمینی، بادام یا نارگیل) و روی یک نصف موز مقداری دارچین ریخته و میل کنید. دلیل اضافه کردن دارچین این است که این ادویه با التهاب مبارزه می کند.

مورد دیگری که باید مد نظر قرار دهید، خوردن صبحانه حداقل یک ساعت قبل از دویدن است تا بدن فرصت کافی برای گوارش داشته باشد.

برای دویدن مسافت های متوسط تا طولانی: مقداری چربی مصرف کنید

خوردن غذاهایی با میزان بیشتر چربی هم برای تان خوب است؛ مثلا تخم مرغ و آواکادو.

سعی کنید میزان چربی های اضافه شده به صبحانه از میزان کربوهیدرات ها بیشتر باشد زیرا بدن در طول دویدن این ذرات چربی را تجزیه کرده و به عنوان انرژی استفاده می کند. در این صورت احساس قدرت بیشتری کرده، استقامت بیشتری داشته، التهاب کم شده و به مرور زمان شاخص توده بدنی کمتری خواهید داشت.

اگر می خواهید حدود یک ساعت بدوید، توصیه می شود نصف آواکادو، همراه با نان تهیه شده با آرد جوانه زده و تخم مرغ آب پز میل کنید. با خوردن این صبحانه، مقداری کربوهیدرات برای تامین فوری انرژی در اختیار بدن قرار داده می شود و با توجه به زیاد بودن میزان چربی موجود در آواکادو و تخم مرغ، می توانید مسافت بیشتری را طی کنید.

افرادی که عاشق دویدن هستند: اسموتی

در جایگاه بعد دوندگان ماراتن و افرادی قرار می گیرند که 50 تا 100 مایل می دوند. تنها یک کاسه جوانه آرد دو سر انرژی لازم برای این افراد را تامین نمی کند.

این افراد باید به میزان کافی کالری دریافت کرده و اجازه دهند تا سیستم گوارش شان به راحتی خوراکی ها را جذب کند. مثلا می توانید اسموتی بخورید. اسموتی تهیه شده از اسفناج یخ زده، بلوبری، نصف موز، یک قاشق غذاخوری روغن یا کره نارگیل و یک قاشق غذاخوری دانه های چیا، گزینه خوبی هستند.

مهم نیست که صبح ها می خواهید چقدر بدوید، در هر صورت باید خوراکی های مناسب را مصرف کنید.