به راستی علت احساس گرسنگی بعد از غذا چیست؟ گرسنگی مکانیسمی است که بدن از آن استفاده کرده تا نشان دهد که به غذای بیشتری نیاز دارد. تعدادی از مردم بعد از این که غذا می خورند تا چند ساعت احساس سیری می کنند اما این مسئله راجع به همه صدق نمی کند.

دلایل متعددی برای این وجود دارد که فردی بعد از غذا خوردن هم باز احساس گرسنگی می کند که نداشتن میزان کافی پروتئین، چربی یا فیبر در رژیم غذایی، از جمله دلایل به شمار می آیند.

در این مقاله از سایت دکتر چک به 12 دلیل برای احساس گرسنگی بعد از غذا خوردن اشاره می کنیم.

چرا بعد از غذا خوردن هم احساس گرسنگی می کنم؟

در ادامه به بررسی ۱۲ علت احساس گرسنگی بعد از غذا می پردازیم.

1. عدم دریافت میزان کافی پروتئین

برای کنترل اشتها، دریافت میزان کافی پروتئین از اهمیت بالایی برخوردار است.

پروتئین دارای خواصی است که گرسنگی را کم می کند و به طور خودکار باعث می شود در طول روز کالری کمتری دریافت کنید. نحوه کار پروتئین به این صورت است که تولید هورمون هایی که سیگنال سیری ارسال می کنند را افزایش داده و از آن طرف هم سطح هورمون هایی که گرسنگی را تحریک می کنند، کاهش می دهد.

خوراکی های بسیاری هستند که حاوی پروتئین هستند و با اضافه کردن آن ها در هر وعده غذایی می توانید مانع از گرسنگی خودتان شوید؛ گوشت، ماکیان، ماهی، شیر، ماست و تخم مرغ حاوی میزان بالایی پروتئین هستند.

2. نخوابیدن به اندازه کافی یکی از دلایل احساس گرسنگی بعد از غذا

داشتن خواب کافی یکی از ارکان ضروری برای سلامتی است.

برای این که مغز و سیستم دفاعی بدن به خوبی وظیفه خودشان را انجام دهند، خطر ابتلا به بیماری های مزمن مثل بیماری قلبی و سرطان را در خود کم کنید، باید به اندازه کافی بخوابید.

خواب، اشتها را هم کنترل می کند زیرا خواب در تنظیم هورمون افزایش اشتها به نام گرلین نقش دارد. هنگامی که به اندازه کافی نخوابید، میزان این هورمون در بدن زیاد می شود و به همین خاطر است که همش احساس می کنید گرسنه هستید.

3. مصرف بسیار زیاد کربوهیدرات های اصلاح شده

میزان فراوری در کربوهیدرات های اصلاح شده بسیار زیاد است و از این رو، فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی آن ها از دست رفته است.

یکی از شناخته شده ترین منابع کربوهیدرات های اصلاح شده، آرد سفید است که در بسیاری از غذاهای بر پایه غلات مانند نان و پاستا وجود دارد. خوراکی و نوشیدنی هایی مثل مشروبات غیرالکلی گازدار، شکلات و غذاهای پخته شده که با قندهای فراوری شده تولید می شوند هم در دسته کربوهیدرات های اصلاح شده قرار می گیرند.

از آن جایی که این نوع از کربوهیدرات ها فاقد فیبر هستند، بدن به سرعت آن ها را هضم کرده و به همین دلیل است که بلافاصله بعد از خوردن این غذاها احساس گرسنگی می کنید. اگر در خوردن غذاهای حاوی کربوهیدرات های اصلاح شده هم زیاد روی کنید، میزان قند خون جهش پیدا کرده، در نتیجه مقدار زیادی انسولین در خون آزاد شده و قند خون فورا افت می کند.

کربوهیدرات های اصلاح شده را با میوه ها، سبزیجات، غلات و حبوبات جایگزین کنید. درست است که خوراکی های گفته شده هم سرشار از کربوهیدرات هستند اما غنی از فیبر بوده و دیرتر احساس گرسنگی می کنید.

4. میزان اندک چربی در رژیم غذایی باعث احساس گرسنگی بعد از غذا می شود

چربی نقشی اساسی در احساس سیر دارد.

علت آن هم این است که بدن برای هضم چربی به زمان بیشتری نیاز داشته و به همین خاطر مدت بیشتری در معده باقی می ماند. پس با خوردن غذاهای حاوی چربی، برای مدت بیشتری احساس سیری می کنید.

می توانید از خوراکی های حاوی اسیدهای چرب امگا 3 مثل ماهی های سالمون، تن و ساردین استفاده کنید.

5. عدم مصرف آب به میزان کافی

نباید از اهمیت دریافت کافی آب در وضعیت سلامت عمومی بدن غافل شوید.

آب باعث پر شدن معده شده و اگر قبل از وعده های اصلی غذایی مصرف شود، اشتها را کم می کند.

با خوردن خوراکی های غنی از آب مثل میوه و سبزیجات هم می توانید نیاز بدن به آب را برطرف کرده و به این صورت دیرتر احساس گرسنگی کنید.

6. عدم وجود فیبر در رژیم غذایی باعث احساس گرسنگی بعد از غذا می شود

اگر فیبر در رژیم غذایی تان وجود نداشته باشد، مدام احساس گرسنگی می کنید.

با مصرف زیاد خوراکی های حاوی فیبر، میزان تولید هورمون های اشتها و تولید اسیدهای چرب زنجیره کوتاه کم شده و از این رو، تاثیری مثبت بر روی حس سیری دارد.

البته فیبرهای حل شونده در آب در مقایسه با فیبرهای غیر حل شونده، تاثیر بیشتری بر روی احساس سیری دارند.

فیبر در میوه، سبزیحات، آجیل و خشکبار، دانه ها، حبوبات و غلات کامل وجود دارد.

7. هنگامی که حواس تان جمع نیست، غذا می خورید

اگر یک لایف استایل پرمشغله داشته باشید، احتمالا وقتی که غذا می خورید حواس تان جمع نیست.

این کار باعث افزایش میزان کالری دریافتی و اضافه شدن وزن می شود. حتی این افراد بیشتر احساس گرسنگی کرده و در طول روز بیشتر به سمت غذا خوردن کشیده می شوند.

8. زیاد ورزش می کنید

میزان چربی سوزی در افرادی که به طور مستمر ورزش می کنند، بیشتر است.

با وجود این که در بعضی از مطالعات گفته شده است که با ورزش کردن می توان اشتهای خود را سرکوب کرد اما باید بگوییم که شواهدی هم وجود دارد که نشان می دهد ورزش های طولانی مدت باعث افزایش اشتها می شوند؛ البته این مسئله درباره افرادی صدق می کند که با شدت زیاد یا برای مدت زمان طولانی ورزش می کنند.

برای این که کم تر احساس گرسنگی داشته باشید، توصیه می کنیم میزان مصرف خوراکی های حاوی فیبر، پروتئین و چربی های سالم را بیشتر کنید.

9. خیلی زیاد مشروبات الکلی مصرف می کنید

مشروبات الکلی به تاثیری که بر روی اشتها می گذارند، شناخته شده هستند.

مطالعات نشان داده اند که مشروبات الکلی مانع از تولید هورمون هایی می شوند که اشتها را کم می کنند، مثل لپتین. به همین خاطر است که با مصرف بیش از حد مشروبات الکلی، بیشتر احساس گرسنگی می کنید.

باید به این نکته توجه داشته باشید که خوردن مشروبات الکلی نیست که باعث گرسنگی بیشتر در شما می شود بلکه تاثیر آن بر روی بخشی از مغز که مسئول تصمیم گیری و کنترل فردی است، باعث گرسنگی می شود.

10. غذاهای حاوی کالری مصرف می کنید

اگر خوراکی های مایع زیادی مصرف می کنید، مثل اسموتی ها، میلک شیک و سوپ، احتمالا بیشتر از زمان هایی گرسنه می شوید که غذاهای جامد خورده اید.

علت آن هم این است که مایعات با سرعت بیشتری از معده عبور می کنند.

شاید برای تان جالب باشد بدانید که خوردن خوراکی های مایع در مقایسه با غذاهای جامد، تاثیر چشمگیری بر روی سرکوب هورمون های افزایش اشتها ندارد.

11. بیش از اندازه استرس دارید

استرس بیش از اندازه باعث افزایش اشتها می شود زیرا استرس بر روی سطح هورمون کورتیزول تاثیر می گذارد. این هورمون مسئول افزایش اشتها است.

پس اگر همیشه استرس دارید و مدام احساس گرسنگی می کنید، باید با استفاده از تکنیک هایی، میزان استرس خود را کم کنید.

12. یک سری داروهای خاص باعث احساس گرسنگی بعد از غذا می شود

مصرف یک سری از داروها مثل داروهای ضد روان پریشی از جمله کلوزاپین و الانزاپین، همین طور داروهای ضد افسردگی، کورتیکو استروئیدها و داروهای ضدتشنج باعث افزایش اشتها می شود.

علاوه بر این، تعدادی از داروهای دیابت مثل انسولین و تیازولیدیندیون هم باعث افزایش اشتها و گرسنگی می شوند.