اگر به فکر لاغری و در جستجوی رژیم لاغری بوده باشید حتما با انواع رژیم های لاغری با تبلیغات پر زرق و برق و با نتایج شگفت انگیز مواجه شده اید. این رژیم ها با عناوین جذاب “رژیم لاغری در دو هفته”، “رژیم لاغری 10 کیلو در ماه”، “رژیم لاغری سریع 10 روزه” و … نظر شما را به خود جلب می کنند.

اما آیا این رژیم های لاغری برای شما مناسب هستند؟ ما در این مقاله به این سوال پاسخ می دهیم و ویژگی های بهترین رژیم لاغری را برای شما معرفی می کنیم تا انتخاب رژیم لاغری را برای شما ساده تر کنیم.

بهترین رژیم لاغری را چگونه انتخاب کنیم؟

در میان هزاران یا شاید میلیاردها رژیم لاغری و رژیم غذایی موجود در دنیا که هر کدام خود را بهترین رژیم لاغری می نامند، انتخاب رژیم لاغری متناسب با وضعیت جسمانی شما کار ساده ای نیست چرا که از میان انبوه رژیم های لاغری فقط یک رژیم می تواند به عنوان رژیم لاغری مناسب شما باشد. ما در این مقاله 7 ویژگی مهم یک رژیم لاغری موفق را معرفی کرده ایم. شما برای رسیدن به هدف و داشتن کاهش وزن موفق باید به دنبال این 7 ویژگی باشید.

1- دنبال اهداف سریع و نتایج یک شبه نباشید

سعی کنید انتظارات معقولی از رژیم کاهش وزن داشته باشید و به دنبال برنامه های کاهش وزن یک شبه (مانند طرح های پولدار شدن یک شبه) مانند رژیم های لاغری و ورزشی محبوبی که در تبلیغات خود کاهش وزن زیاد و سریع را در بازه های زمانی کوتاه از جمله “رژیم لاغری در 10 روز” و یا “تا شنبه لاغر شو” معرفی می کنند، نباشید. در عوض دنبال رژیم هایی باشید که نتایج منطقی و نزدیک به هدف شما باشند مثلا کاهش وزن 2 کیلو در ماه.

برخی افراد در شروع رژیم های لاغری انتظار دارند در هفته های اول و دوم مقدار زیادی کاهش وزن داشته باشند. در صورت کاهش وزن سریع در هفته های اول این مقدار کاهش وزن پایدار نبوده و در ادامه موجب نا امیدی و بی انگیزگی شما خواهد شد.

2- لذت بردن از رژیم غذایی و آنچه که در روند کاهش وزن می خورید

بسیار مهم است که شما رژیم کاهش وزنی را انتخاب کنید که از خوردن غذاهایی که در برنامه غذایی شما هستند لذت ببرید.

مثلا اگر شما از خوردن سبزیجات و میوه ها لذت می برید شاید رژیم گیاهخواری برای شما مناسب باشد. یا اگر می توانید مدت طولانی گرسنه بمانید شاید رژیم فستینگ (روزه داری متناوب) برای شما رژیم مناسبی است.

یک رژیم لاغری باید بر رژیم غذایی تمرکز کند که بتوانید در دراز مدت به آن پایبند باشید. لذت بردن از غذایی که میخورید بسیار مهم است چرا که هیچکس دوست ندارد خود را از لذت خوردن غذاهایی که دوست دارد محروم کند.

3- استفاده از رژیم غذایی مناسب با طبع و علاقه خودتان!

استفاده از رژیم غذایی مناسب با طبع و علاقه خودتان

انتخاب یک رژیم غذایی متناسب با طبع و ذائقه شما که در آن غذاهای مورد علاقه‌تان نیز گنجانده شده باشد، می‌تواند در ادامه  مسیر کاهش وزن موثر باشد. پس باید رژیم لاغری شما متناسب با سفره خانواده شما و همچنین ذائقه شما باشد.

به عنوان مثال، اگر خوردن یک لیوان بستنی در عصر برای شما لذت‌بخش است، تلاش برای حذف کامل آن ممکن است باعث شود که به طور کامل از کاهش وزن صرفنظر کنید.

بجای آن می‌توانید با یک وعده کوچکتر، کاسه خود را با مقداری میوه و کمی بستنی (مثلاً نصف لیوان) پر نمایید، و یا یک گزینه کم کالری (مانند ماست منجمد) جایگزین کنید.

ارزش غذایی و کالری مواد غذایی را می توانید در بخش غذاهای وب سایت سلامتی من مشاهده کنید.

4- داشتن فعالیت بدنی منظم در کنار رژیم لاغری

داشتن فعالیت بدنی منظم در کنار رژیم لاغری

سعی کنید روی تغییر الگوهای غذا خوردن و فعالیت بدنی همزمان تمرکز کنید. بسیاری از افراد تنها با افزایش فعالیت بدنی سعی در کاهش وزن دارند، در حالی که کاهش وزن در درجه اول با تغییرات رژیم غذایی حاصل می‌شود. بنابراین ممکن است بپرسید، “اصلا چرا باید ورزش کنیم؟” ورزش عامل اصلی حفظ وزن است.

به این معنا که داشتن فعالیت بدنی در کنار رژیم لاغری، می‌تواند به شما کمک کند پس از کاهش وزن، بازگشت مجدد وزن نداشته باشید. با در نظر گرفتن این موضوع، برنامه‌ای را انتخاب کنید که در ابتدا، زمانی که بیشترین انگیزه را دارید، وارد تغییرات رژیم غذایی و ورزش شوید.

رژیم غذایی شما و تغییر الگوی غذایی شما باید همزمان با فعالیت بدنی همراه باشد. بسیاری افراد با افزایش وزن سعی در کاهش وزن دارند، در حالی که کاهش وزن در درجه اول با تغییرات رژیم غذایی حاصل شود.

بنابراین ممکن است بپرسید، “پس اصلا چرا باید ورزش کنیم؟”، ورزش عامل اصلی حفظ وزن است.

به این معنا که داشتن فعالیت بدنی در کنار رژیم غذایی، می تواند به شما کمک کند وزن خود را پس از کاهش وزن تثبیت کنید و بازگشت مجدد وزن نداشته باشید.

5- امکان ردیابی مرتب وزن و فعالیت روزانه با یک اپلیکیشن مناسب

برای کنترل میزان اثرگذاری یک رژیم لاغری، بایستی بطور مرتب ردیابی وزن و فعالیت‌های روزانه‌ای که انجام می‌دهید، را دنبال نمایید. همانطوری که موجودی حساب بانکی خود را مرتب کنترل می‌کنید، وزن خود را نیز باید ردیابی نمایید.

اگر چه گاهی اوقات دانستن وزن چندان خوشایند نباشد، اما شما به این اطلاعات نیاز دارید تا بتوانید میزان کالری مصرفی و فعالیت ورزشی خود را تنظیم کنید. استفاده از یک اپلیکیشن مناسب در گوشی هوشمند به شما اجازه می‌دهد تا ببینید چه استراتژی هایی در روند کاهش وزن به شما کمک می‌کنند و چه استراتژی هایی نه!

اپلیکیشن سلامتی من

اپلیکیشن سلامتی من را نصب کنید و رژیم تجویزی خود را در اپلیکیشن مشاهده کنید.

6- ثبت هر چیزی که می‌خورید و می‌نوشید!

یک برنامه رژیم لاغری مناسب، بایستی بستری را فراهم کند که هر چیزی که می‌خورید و می‌نوشید را بتوانید هر لحظه و در کوتاهترین زمان ثبت کنید.

فراموش کردن کالری موجود در وعده‌های غذایی و میان وعده‌ها  مثلا نوشیدن قهوه، سس مایونز در ساندویچ یا خوردن حتی یک شکلات می‌تواند واقعاً آسان باشد. بنابراین بایستی رژیم غذایی خود را ثبت کنید تا بدانید کجا می‌توانید میزان کالری مصرفی خود را به راحتی کاهش دهید.

انتخاب یک اپلیکیشن‌ یا وب‌سایت‌ مناسب می‌تواند ردیابی رژیم غذایی شما را ساده‌تر کند. آنها می‌توانند غذاها یا وعده‌های غذایی هر لحظه شما را ثبت کرده و بصورت نموداری و یا جدول شخصی‌سازی شده نشان دهند.

7- پایبندی و پشتیبانی از رژیم غذایی لاغری در درازمدت

علاوه بر 6 جزء اشاره شده، در نهایت بایستی برنامه‌ای که انتخاب کنید که علاوه بر مسئولیت‌پذیری، پشتیبانی مورد نیاز شما را در طول فرآیند رژیم غذایی نیز ارائه دهد. برنامه‌های مبتنی بر وب و گوشی‌های هوشمند می‌توانند برای افرادی (افراد شاغل و زنان خانه‌دار) که برنامه‌های زمانی چالش‌برانگیز یا غیرقابل پیش‌بینی دارند، مفید باشند.

بنابراین حتماً به دنبال برنامه‌هایی باشید که با ارائه پاسخگویی و پشتیبانی از برنامه رژیم لاغری، همراه و حامی شما باشند. چرا که نشان داده شده است این عوامل به حفظ و کسب سریع موفقیت اولیه شما کمک می‌کند!

 

کدام رژیم لاغری را انتخاب کنیم؟

7 نکته ای که برای انتخاب رژیم لاغری گفته شد می تواند گزینه های شما را برای انتخاب رژیم لاغری محدود کند تا بتوانید انتخاب درست تری داشته باشید. با این وجود، بررسی تک تک این موارد برای انتخاب رژیم لاغری مشکل است.

وب سایت سلامتی من همه ی این 7 جزء را برای شما فراهم آورده است با ثبت رژیم در سایت سلامتی من، کارشناسان وب سایت با شما تماس گرفته و اطلاعات شما را دریافت می کنند سپس رژیم شخصی شما را طراحی و از طریق پیامک و یا اپلیکیشن سلامتی من برای شما ارسال می کنند در ادامه برای آموزش رژیم طراحی شده مجدد با شما تماس میگیرند.

در طول رژیم نیز مجدد با شما تماس گرفته شده و روند رژیم شما ارزیابی می شود اگر نیاز به تغییر رژیم باشد رژیم جدید طراحی و برای شما ارسال می شود. همچنین در صورت استفاده از اپلیکیشن سلامتی من می توانید رژیم طراحی شده را مشاهده و برکالری روزانه خود نظارت داشته و وزن و سایر اطلاعات مانند قند خون، میزان خواب، فشار خون و … را وارد کنید تا متخصصان سلامتی من بتوانند بر رفتار تغذیه ای شما نظارت داشته باشند.

همچنین در مجله سلامتی من می توانید آخرین مقالات مربوط به حوزه سلامت و رژیم درمانی را مطالعه کنید.