وقتی اسم رژیم غذایی را می شنویم، به طور خودکار فکرمان به سمت غذاهای جامد می رود. اما تمام رژیم های غذایی متشکل از غذاهای جامد نیستند. در بعضی از موارد با تبعیت از رژیم های خاص مثل رژیم مایعات – آب و غذاهای آبکی عمدتا در این رژیم غذایی قرار دارند – می توان به اهداف غذایی مورد نظر رسید.

چندین نوع رژیم آب داریم. در ادامه درباره انواع این رژیم ها، خوراکی های مجاز، زمان تبعیت از این رژیم های خاص و مناسب بودن آن ها برای کاهش وزن صحبت می کنیم.

رژیم مایعات چیست؟

همان طور که از نامش هم مشخص است، در این نوع رژیم غذایی فرد تمام کالری، ویتامین ها و مواد مغذی مورد نیازش را به صورت غیرجامد دریافت می کند. مدل غذاهای موجود در این رژیم متفاوت هستند: صرفا مایعات شفاف، اسموتی، شیک و آبمیوه. اما همه این رژیم ها یک ویژگی مشترک دارند: نباید بیشتر از چند روز از این رژیم ها تبعیت شود.

به گفته یک متخصص رژیم غذایی، “معمولا پزشکان به دلایل مشخص این رژیم ها را تجویز می کنند.”

رژیم مایعات

انواع رژیم های مایعات

رژیم های آب به چهار دسته اصلی تقسیم می شوند:

  • رژیم مایعات شفاف؛
  • رژیم مایعات کامل؛
  • رژیم مایعات جایگزین غذا؛
  • رژیم دتوکس یا تصفیه کننده.

رژیم مایعات شفاف

این رژیم بیشترین محدودیت را دارد و صرفا قبل از انجام عمل های جراحی خاص یا کولونوسکوپی تجویز می شود.

در این رژیم غذایی مصرف آب، چای یا قهوه، آبگوشت، آبمیوه و نوشیدنی های ورزشی مجاز است.

رژیم مایعات کامل

این رژیم کمی ساده تر است و صرفا شامل غذاهای آبکی یا غذاهایی می شود که بعد از ترکیب مواد اولیه کاملا به صورت آبکی در می آیند. هدف از تجویز این رژیم، افزایش سلامت مجرای گوارشی است زیرا غذاهای موجود در این رژیم فاقد فیبر هستند و از این رو، دستگاه گوارشی می تواند استراحت کند.

در این رژیم غذایی مصرف شیر، کره، ماست، بستنی، سوپ، آبمیوه و آب سبزیجات، آبگوشت، چای و قهوه، شیک و اسموتی مجاز است.

رژیم مایعات جایگزین غذا

با توجه به هدف از تجویز این نوع رژیم، احتمالا مصرف یک سری خوراکی جامد هم آزاد باشد. در این صورت فرد روزانه صرفا در یک یا دو وعده غذایی اصلی باید از این رژیم تبعیت کند.

در این رژیم باید خوراکی های مایع کم کالری در قالب شیک مصرف شود و از این رو، می توان با این رژیم وزن را کنترل کرد.

رژیم دتوکس یا تصفیه کننده

هدف از تبعیت از این نوع از رژیم آب، کاهش سریع وزن یا سم زدایی در بدن است. معمولا اکثر انسان ها باید روزانه تقریبا 2.000 کالری مصرف کنند اما میزان کالری در این نوع رژیم کمتر از 1.000 می باشد.

آیا کاهش وزن با رژیم آب امکان پذیر است؟

بله. در این رژیم ها میزان کالری دریافتی کم شده، پس قطعا وزن هم می شود. به گفته پزشکان، این کاهش وزن بدون شک همیشگی نبوده و برای سلامتی خطرناک است. نباید از رژیم های آب به عنوان یک استراتژی بلند مدت برای کاهش وزن تبعیت شود.