انواع چای بر اساس کیفیت آن ها سرشار از مواد آنتی اکسیدان هستند. علاوه بر این حاوی مواد محرکی مانند کافئین هستند که سیستم اعصاب مرکزی را تحریک می کند. نوشیدن چای به مقدار کم باعث می شود که خستگی افراد برطرف بشود اما مصرف بیش از انداز آن با اختلالاتی مانند تپش قلب استرس و اضطراب همراه است. برخی از آنتی اکسیدان هایی که در چای وجود دارند از آسیب رادیکال های آزاد به بدن جلوگیری می کنند ؛ پس می توانید برای جلوگیری از ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی این نوشیدنی را در حد تعادل مصرف کنید.

چای ها به سه دسته عمده چای سفید، چای سبز و چای قرمز تقسیم می شوند که در ادامه به آن ها اشاره مختصری خواهیم کرد.

انواع چای

چای سفید: این چای از جوانه و گلبرگ های تازه به دست می آید که در مقابل نور خورشید خشک شده و به حالت اکسیده در نیامده است واز بین تمام چای ها از  ملایم ترین طعم و عطر برخوردار است.

چای سبز: روند اکسیداسیون به مقدار کمتری بر روی آن انجام شده و حاوی آنتی اکسیدان های فراوانی است. این نوع چای عطر و طعم مطبوعی دارد و بی رنگ است.

چای سیاه: این چای از تخمیر برگ ها به دست می آید و بیشترین مقدار کافئین را در بین دیگر چای ها دارد.

چه کسانی باید کمتر چای بنوشند؟

چای رسوب دهنده آهن بدن است و از علت های اصلی کم خونی و فقر آهن به شمار می رود؛ بنابراین به خانم ها و افرادی که کم خونی دارند، توصیه می کنیم که از مصرف بیش از حد چای بپرهیزند و یک ساعت بعد از مصرف غذا از چای ننوشند تا آهن در بدن شان رسوب نکند.

افرادی مبتلا به بیماری های قلبی- عروقی نیز بهتر است از چای کم رنگ استفاده کنند چون ممکن است سیستم عصبی آن را تحریک کند و سبب افزایش ضربان قلب در این افراد شود. مبتلایان به سنگ کلیه نیز بهتر است چای را به صورت کم رنگ و به مقدار خیلی کم در روز مصرف کنند.

مصرف بیش از حد چای باعث دفع آب از بدن و بروز یبوست می شود. برای همین کارشناسان علم تغذیه توصیه کرده اند که 2 یا 3 فنجان چای بیشتر در روز مصرف نکنید. هم چنین برای دریافت آنتی اکسیدان های مختلف برای بدنتان می توانید از انواع دمنوش رازیانه، آویشن و بسیاری از دمنوش های پرخاصیت استفاده کنید تا مواد مفید آن ها را برای بدن تان تامین کنید و از خواص آن ها بهره ببرید.