دارچین ادویه ی محبوب ما ایرانی هاست. خیلی از شما ، از دارچین برای چاشنی خورش ها ، تزیین فرنی ، شله زرد ، شیربرنج و حتی از چوب آن برای خوش طعم شدن چای استفاده می کنید. چای دارچین برای سلامت قلب شما بسیار مفید است. نوشیدن این چای را به تمام کسایی که به سلامتی خود اهمیت می‌دهند، توصیه می کنیم. با دکتر چک همراه باشید…

دارچین یک ادویه بسیار خوش عطر است. که نوشیدن چای را برایتان لذت بخش تر می کند. اضافه کردن این ادویه ی چوبی به آب جوش، یک نوع چای گیاهی را ایجاد می کند. که بسیار معطر و با رایحه ای دلپذیر می باشد.

دمنوش دارچین نه تنها خوشمزه و خوش عطر است، بلکه برای شما مفید نیز می باشد. از این چای برای سرعت بخشیدن به کاهش وزن، بهبود سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از بیماری های مزمن استفاده می شود.  یک فنجان چای دارچین برای خود دم کنید و در این روزهای پاییزی نوش جان کنید و از خواص بی نظیر آن لذت ببرید.

چای دارچین چیست؟

چای دارچین یک چای گیاهی یا یک دمنوش گیاهی است که با افزودن پوست دارچین در آب جوش درست می شود. پوست درخت دارچین به طور کلی به شکل چوب دارچین می باشد. این چای را می توانید با استفاده از پوست دارچین خرد شده در چای های کیسه ای و با استفاده از پودر دارچین و عصاره دارچین دم کنید.

چای دارچین

این چای در سراسر جهان مورد محبوبیت عموم می باشد. تغییرات جوی و محیطی باعث تغییراتی در طعم چای می شود. در شیلی، این چای با نام «té con canela» معروف می باشد. که چوب دارچین را در آب داغ قرار می دهند. و به همراه برگ های چای سیاه می نوشند.

در کره، چای و دمنوش دارچین را «gyepi-cha» می نامند. و این چای را با این چای مخلوط می کنند. در چای دار چین کره ای، فقط از پوست درخت دارچین چینی یا« Cassia» استفاده می شود که از نظر علمی به نام « Cinnamomum cassia» شناخته می شود. چای کره ای را با عسل یا شکر شیرین می کنند. و برخی افراد همراه با چای ،مقداری عناب نیز می خورند.

دارچین انواع مختلفی دارد. اما رایج ترین شکل آن به «Cinnamomum Verum» ( دارچین سیلان) معروف می باشد. این درخت بومی کشور سریلانکا است. و فقط از پوست داخلی دارچین برای تولید چای های گیاهی استفاده می کنند. نوع دیگری از دارچین که بسیار معروف است، «سایگون » نام دارد که در ویتنام کشت می شود.

عطر و طعم چای و نوشیدنی دارچین بسیار شگفت انگیز است

دارچین ادویه ای چوبی شکل است. که طعم شیرین و جالبی را به چای می دهد. چای دار چین عطر و طعمی باورنکردنی را برایتان به ارمغان می‌آورد. که تمام حواس را به خود جلب می کند. و خاصیت گرمایشی فوق العاده ای در فصل زمستان را برایتان فراهم می‌کند. در هنگام دم کردن چای، متوجه می شوید که رنگ آن، از طلایی روشن تا قهوه ای تیره، تغییر رنگ می‌دهد.

حالا می خواهیم بدانیم که چای دار چین برای سلامتی ما چقدر مفید است. چه خواصی دارد. و چرا باید این نوشیدنی را بنوشیم؟

1. حاوی آنتی اکسیدان های مختلف است

این چای، مانند بسیاری از چای های گیاهی دیگر، حاوی آنتی اکسیدان هایی است که فواید بسیار زیادی برای سلامتی بدن دارند. پوست درخت دارچین، حاوی کاتچین و پروسیانیدین است، که دارای آنتی اکسیدان های فعال می باشد. این آنتی اکسیدان ها، بدن را در برابر استرس اکسیداتیو ناشی از رادیکال های آزاد، محافظت می کنند. رادیکال های آزاد با بیماری های مزمن مانند :بیماری های قلبی و سرطان و همچنین پیری زودرس در ارتباط هستند. همچنین پوست درخت دارچین حاوی پلی فنول ها و فلاونوئیدها است که دارای خواص ضد رادیکال های آزاد می باشد.

2. دمنوش دارچین از سلامت قلب محافظت می کند

مصرف این چای به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی کمک می‌کند. امروزه بیماری قلبی عروقی یکی از قاتلان پیشرو در کشور می باشد. آنتی اکسیدان ها و ترکیبات ضد التهابی موجود در دمنوش دارچین، ممکن است از مشکلات قلبی ناشی از کلسترول بالا و تری گلیسیرید جلوگیری کنند.

سلامت قلب

مطالعه ای در مجله مراقبت از دیابت، نشان داده است :«چای و نوشیدنی های دارچینی می تواند سطح قند خون را بهبود بخشد و میزان حساسیت به انسولین را افزایش دهد. » در این مطالعه، 60 فرد مبتلا به دیابت نوع 2  بررسی شدند. شرکت کنندگان به 6 گروه تقسیم شدند: 3 نفر شبه دارو دریافت کردند. و به 3 نفر دیگر مقادیری از دارچین داده شد تا به مدت 40 روز استفاده کنند. نتایج نشان داد که 3 نفر گروه دوم پس از مصرف دارچین: از کاهش سطح چربی، کاهش کلسترول کلی و کاهش کلسترول LDL بد برخوردار شدند. گروه هایی که شبه دارو مصرف کرده بودند ،هیچ تغییر محسوسی در آن ها مشاهده نشد.

3. این چای می تواند از سلامت مغز محافظت کند

مطالعات اخیر نشان می دهد که مصرف چای دارچین به سلامت روان افراد کمک می کند. نوشیدن این چای می تواند از مغز در برابر بیماری های عصبی، مانند پارکینسون و آلزایمر محافظت کند.

مطالعه ای در مجله بیماری آلزایمر نشان داده است : «دارچین سیلان، پدید آمدن برخی از نشانه های خاص بیماری آلزایمر، از جمله تاو را مهار می کند.» تاو شامل پروتئین هایی است که ناقص شده اند، و منجر به علائمی از جمله: زوال عقل و سیگنال های شیمیایی نادرست در مغز می شوند.

تحقیقی بر روی حیوانات در سال 2014 انجام شد، و نتایج منتشر شده نشان داده است :« دارچین به محافظت از نورون ها و بهبود عملکرد حرکتی در موش های دارای بیماری پارکینسون کمک می کند. » همچنین دارچین، به حافظت از تولید دوپامین ها و بهبود عملکرد انتقال دهنده های عصبی نیز کمک می کند.

4- این چای می تواند التهاب را کاهش دهد

نوشیدنی و دمنوش دارچین می تواند التهاب را نیز کاهش دهد. این التهابات می‌توانند باعث بروز مشکلات بهداشتی شوند ، خطر بروز مشکلات قلبی و عروقی، از جمله لخته شدن خون و حمله قلبی را نیز افزایش می دهند. همچنین التهاب ها ممکن است علائم درد التهاب را ایجاد و یا بدتر کنند. و به بافت انسان آسیب برسانند.

مطالعه ای در مجله Food & Function، نشان داده است که : «دارچین سیلان، یکی از قدرتمندترین ماده های غذایی ضد التهابی است.» محققان به«  آلدهید » در دارچین ، به عنوان عامل اصلی سر منشا فواید سلامتی اشاره کردند.

5- به مهار باکتری ها و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند

مانند بسیاری از چای ها، دمنوش دارچین به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و از عوامل بیماری زا جلوگیری می‌کند. مطالعات نشان می دهد که دارچین می تواند رشد و گسترش برخی باکتری ها از جمله :سالمونلا و کاندیدا آلبیکانس را مهار کند. این چای دارای خواص ضد باکتریایی است ؛ باکتری هایی که بوی بد دهان و همچنین علائم بیماری سرما خوردگی و آنفولانزا را افزایش می دهند. که این چای می تواند این علائم را از بین ببرد.

عوارض جانبی چای دارچین

اگر چای و دمنوش دارچین را با دوز متوسط و ملایم مصرف کنید، بی خطر می باشد. مصرف بیش از اندازه ی این چای به صورت داغ، می تواند عوارض جانبی از جمله: زخم دهان و سوزش گلو را به همراه داشته باشد.

همچنین چای دار چین در افرادی که به درخت دارچین حساسیت دارند، می تواند باعث ایجاد آلرژی شود. اگر علائمی از جمله: خارش، تورم زبان یا مشکل در سیستم تنفس را مشاهده کردید، فوراً مصرف دارچین را متوقف و به پزشک معالج خود مراجعه کنید. افرادی که به سینامالدهید حساسیت دارند ،نیز باید از نوشیدن این چای خودداری کنند!

چای دارچینی ممکن است با برخی از داروهای خاص تداخل ایجاد کند. اگر داروهای ضد دیابت، داروهایی در ارتباط با مشکلات قند خون یا بیماری قلبی مصرف می کنید، قبل از نوشیدن دمنوش دارچین باید با پزشک خود مشورت کنید. برخی از گونه های دارچین حاوی مقادیر زیادی «کومارین »هستند که می توانند باعث نارسایی کبد شوند. اگر از داروهای بیماری کبدی استفاده می کنید، چای دارچین ننوشید. اگر  متوجه شدید که چای دارچین بر سلامت کبد شما تاثیر منفی می‌گذارد، به نوشیدن آن ادامه ندهید!

عطر و طعم خوش را با چای دارچین تجربه کنید

می توانید چای و دمنوش دارچین رو به طرق مختلفی درست کنید. یا اینکه به صورت چای کیسه ای بخرید و داخل آب جوش بگذارید و میل کنید. و یا داخل چای سیاه، چوب دارچین بیندازید تا خوب دم بکشد و نوش جان بفرمایید.

دارچین و زنجبیل

در زمینه دم کردن چای، از کره ای ها الهام بگیرید. و چای را با زنجبیل و دارچین درست کنید؛ هم ترکیب بی نظیری دارد و هم خواص آن بیشتر می شود. یا اینکه طبق سنت آمریکای جنوبی عمل کنید: برگ های چای سیاه را درون چای دارچین خود بریزید و خوب مخلوط کنید. البته ما ایرانی ها، ترجیح می‌دهیم که چوب دارچین رو به چای سیاه اضافه کنیم. و هنگامی که چای خوب دم کشید و عطر دارچین با چای سیاه آمیخته شد، بعد بنوشیم. اگر بیشتر وقت خود را در محیط کارتان سپری می کنید، چای دار چین را فراموش نکنید.

 

 

منبع