چطور از خود در مقابل آنفولانزا محافظت کنید

با شروع فصل سرما، آنفولانزا شیوع زیادی پیدا می کند برخلاف تصور عموم مردم، فصل آنفولانزا ممکن است تا آخر ماه بهار هم چنان ادامه داشته باشد. اگر شما یا شخصی که می شناسید مبتلا به این بیماری شده اید، احتمالاً می دانید که این ویروس سال گذشته شیوع بسیاری داشته است. طبق آمار مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها ، که در اواسط پاییز تا اواخر زمستان صورت گرفته است، 100هزار نفر به دلیل بیماری آنفولانزا در بیمارستان بستری شده اند.

برای جلوگیری از بروز این بیماری نباید دیر اقدام کنید؛ بلکه باید اقدامات احتیاطی لازم را انجام دهید. برای همین یادگیری نکات مربوط به پیشگیری و درک بیماری آنفولانزا اهمیت دارد. با دکتر چک همراه باشید…

در این فصل، مراقب ویروس آنفولانزا باشید

آنفولانزا یک بیماری تنفسی است و ویروس های مختلفی باعث بروز این بیماری می شوند. ویروس های آنفولانزا در سه گروه A,B.C دسته بندی می شوند.

آنفلونزای نوع A و B رایج تر و مسئول آنفلونزای فصلی هستند و زیر مجموعه هایی دارند.H5N8 ( آنفولانزای مرغی) زیر گروهی از آنفلونزای نوع A است.

علائم آنفولانزا شامل تب، سرفه، گلودرد، آبریزش یا چرک بینی، درد عضلات یا بدن، سردرد و خستگی است. ممکن است برخی از افراد استفراغ و اسهال هم داشته باشند؛ البته این علائم در کودکان خردسال بیشتر از بزرگسالان است.

ویروس های آنفولانزا وقتی افراد سرفه ، عطسه یا صحبت می کنند، در هوا پخش می شوند. این ویروس به سرعت سرایت می کند و بسیار مسری است. طبق اعلام موسسه ملی آلرژی و بیماریهای عفونی، میلیون ها نفر در فصل آنفولانزا از چنین علائمی رنج می برند.معمولا این علائم شبیه به سرماخوردگی ولی شدیدتر هستند.

بدون در نظر گرفتن نوع ویروس آنفولانزا، می توانید اقداماتی را انجام دهید که از شما و خانواده تان در مقابل این ویروس محافظت کند.

در اینجا چند روش برای محافظت در برابر ویروس آنفولانزا آورده شده است.

1-واکسن بزنید

واکس آنفلونزا، بهترین و موثرترین راه برای پیشگیری از این بیماری و همچنین کاهش شدت علائم بیماری در صورت آلوده شدن است.واکسن آنفولانزا باعث می شود که حدود دو هفته پس از واکسیناسیون، آنتی‌بادی در بدن ایجاد شود. این آنتی بادی ها از بدن در برابر ویروس ها محافظت می کنند.

در حالت ایده آل، شما باید قبل از شروع فصل آنفولانزا واکسن بزنید. اما کارشناسان می گویند : «تا زمانی که این ویروس وجود دارد، باید واکسن بزنید».

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها توصیه می کنند که تمام افراد بالای 6ماه باید واکسن بزنند.سازمان غذا و دارو سه نوع اصلی واکسن آنفولانزا را برای افراد زیر توصیه می کند:

  • واکسن آنفلونزا به صورت اسپری برای افراد بالای 6ماه
  • واکسن آنفلونزای درون جلدی برای افراد 18تا64سال
  • واکسن آنفلونزا با دوز بالا برای بزرگسالان

علاوه بر این، طبق مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها،امسال استفاده از واکسن های تزریقی توصیه می شود.

پزشک تان می تواند در مورد واکسن های موجود و یافتن بهترین راه حل، پیشنهادهایی به شما ارائه دهد.

واکسن آنفولانزا

2-هنگام سرفه و عطسه، جلوی دهان و بینی تان را بگیرید

برای جلوگیری از شیوع آنفولانزا، مهم است که هنگام سرفه یا عطسه، از ماسک استفاده کنید. این کار برای کنترل عفونت مهم است، چون باعث می شود ویروس به دیگران منتقل نشود. تحقیقی که سال2014در مجلهFluid Mechanics  آمریکا منتشر شد، حاکی از این است که قطرات سرفه و عطسه می توانند پخش شوند و هوا را آلوده کنند.

با وجود اقدامات پیشگیرانه، بسیاری از افراد بهداشت را رعایت نمی‌کنند.طبق نظرسنجی سال2010 توسط انجمن میکروبیولوژی آمریکا، تقریباً از هر 4 نفر که در یک مکان عمومی مشاهده شده بودند، «یک نفر از آنها موقع سرفه و عطسه جلوی دهان و بینی خود را نگرفته بودند.  و فقط کمتر از 5درصد از افراد با استفاده از روشهای توصیه شده توسط متخصصان ، دهان خود را پوشانده بودند».

شما می توانید از یک دستمال استفاده کنید، بعد آن را درون سطل زباله ریخته و دستان خود را بشویید.

علائم آنفولانزا

3-از دست زدن به چشم، بینی و دهان تان اجتناب کنید

میکروب های آنفولانزا وقتی فرد چیزی را لمس می کند و به چشم، بینی یا دهان خود دست می زند، گسترش پیدا می کنند.

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها گزارش می دهد که ویروس آنفولانزا می تواند 24 ساعت فعال باقی بماند.اگر به قفل درب یا چراغ قوه ای که آلوده است دست بزنید، و بعد چشمان تان را مالش دهید یا ناخن هایتان را بجوید، آلوده می‌شوید. حتی اگر دستان تان را به طور مرتب بشویید، باز هم همیشه تمیز نمی مانند. بهتر است تا حد امکان از لمس چشم، بینی یا دهان خود، خودداری کنید. همچنین به فرزندان خود یادآوری کنید که چشمان خود را مالش ندهند یا دست خود را در دهان شان نگذارند.

علائم جدی آنفولانزا

4-دست هایتان را بشویید

چه در فصل آنفولانزا و چه در هر زمان از سال که باشد، تمیز نگه داشتن دست هایتان مهم است. اغلب از طریق دست های کثیف میکروب های مضر وارد بدن می شوند. نشستن دست ها، یکی از اصلی ترین دلایل گسترش ویروس های آنفولانزا است.شما باید سعی کنید هر بار که عطسه یا سرفه می کنید و به خصوص قبل از غذا ، دست‌هایتان را بشویید.بعد از استفاده از صابون، حتما دستان خود را به مدت 20 تا 30 ثانیه ماساژ دهید ، بعد صابون را کاملاً با آب تمیز بشویید.همچنین، مایع دستشویی در کیف تان ،به همراه داشته باشید. از آنجا که پاک کننده های دستی تجاری ممکن است حاوی مواد سمی نیز باشند، می‌توانید خودتان ضدعفونی کننده دست با تمام مواد طبیعی در منزل درست کنید.

با این حال، از شستن بیش از حد دست خودداری کنید ؛زیرا این امر می‌تواند منجر به خشکی و ترک خوردگی پوست تان شود، که احتمال ورود میکروب ها به بدن را افزایش داده و باعث ایجاد عفونت می‌شود.

5-از تماس مستقیم اجتناب کنید

در طول فصل آنفولانزا، جلوگیری از تماس نزدیک با افرادی که مریض هستند بسیار مهم است. ویروس آنفولانزا به وسیله سرفه و عطسه در هوا پخش می شود.چون همیشه نمی توان تشخیص داد که چه کسی به این ویروس مبتلاست، بهتر است فاصله خود را از هر فردی که علائم احتمالی دارد حفظ کنید.

همچنین توصیه می شود از رفتن به مکان های شلوغ و مسافرت بیش از حد خودداری کنید.علاوه بر حفظ فاصله، باید از به اشتراک گذاشتن لباس ها، حوله، ظروف، اسباب بازی، و سایر وسایل شخصی با فرد بیمار نیز خودداری کنید.

اگر بیمار هستید، فاصله خود را با دیگران حفظ کنید ،به مدرسه و محل کار نروید و در خانه بمانید.

6-منزل تان را تمیز کنید

میکروب ها و ویروس های آنفولانزا ممکن است روی هر وسیله ای،  وجود داشته باشند. به همین علت، تمیز نگه داشتن خانه و اطرافتان خیلی مهم است.موقع تمیز کردن، بیشتر روی سطوح مختلف تمرکز کنید. سطوح ممکن است به ویروس آنفولانزا آلوده شده باشد، به خصوص اگر با شخصی که مبتلاست زندگی می کنید.

توصیه می شود حداقل یک بار در روز سطوح لمس شده مانند: شارژرهای تلفن، دستگیره یخچال، قفل درب را با استفاده از هر نوع پاک کننده خانگی معمولی پاک کنید.

برخی از نقاط دیگر حاوی میکروب ها شامل اسفنج های آشپزخانه، روتختی، تخته های برش، میز ناهارخوری، کف خانه، سینک و توالت را هم مرتباً تمیز و ضد عفونی کنید.ملافه ها و بالش ها را اغلب عوض کنید و آنها را در آب گرم بشویید. همیشه دست های خود را بلافاصله پس از دست زدن به جسم کثیف شست‌وشو دهید.

منزل تان را تمیز کنید

7-شیوه ی زندگی سالم را دنبال کنید

وقتی مسئله، محافظت از خودتان در برابر ویروس آنفولانزا است، باید  سبک زندگی سالم هم داشته باشید.پیروی کردن از یک سبک زندگی سالم می تواند به تقویت ایمنی بدن تان و مبارزه با بیماری ها کمک کند.

روزانه حداقل 30 دقیقه زمان برای انجام تمرینات بدنی بزارید.

یک رژیم غذایی سالم داشته باشید که شامل انواع میوه و سبزیجات خام باشد و تا حد امکان از مصرف غذای فرآوری شده خودداری کنید.

استرس نداشته باشید، چون به سیستم ایمنی بدن و قلب شما آسیب می رساند.از استراحت و خواب مناسب لذت ببرید، زیرا می تواند برای سلامت بدن تان مفید باشد. هر شب حداقل هشت ساعت خواب آرام داشته باشید.

از آنجا که بدن انسان از آب تشکیل شده است، به اندازه کافی آب بنوشید.از نوشیدن زیاد الکل خودداری کنید و سیگار نکشید.

نکات اضافی

  • چون که هوای خشک باعث می شود که روند بیماری آنفولانزا طولانی تر شود، از دستگاه رطوبت ساز استفاده کنید تا رطوبت داخل خانه را بین 30 تا 50 درصد حفظ کنید.
  • به مدت10دقیقه در معرض آفتاب قرار بگیرید تا بدن تان به اندازه کافی ویتامین D که برای سیستم ایمنی بدن تان لازم است، دریافت کند.
  • غذاهای مقوی بیشتری را در رژیم غذایی خود قرار دهید، مانند زنجبیل، سیر، زردچوبه، زیتون، عسل و گریپ فروت.
  • موقع مراقبت از شخصی که مریض است، از دستکش استفاده کنید.
  • از اطرافیان بخواهید که دستمال هایی که استفاده کردند را در سطل زباله بیندازند.
  • از روبوسی با افراد آلوده به ویروس، اجتناب کنید.
  • از خوابیدن در تختخواب فرد بیمار خودداری کنید.
  • در طول فصل آنفولانزا، پنجره ها و درها را بسته نگه دارید.
  • فرزندان تان را برای بازی با کودکان دیگر بیرون نفرستید.
  • مسواک خود را در جایی قرار دهید تا میکروب های هوا به آن جذب نشود.
  • غذایی که بیمار آلوده خورده را مصرف نکنید.
  • وقتی بیمار هستید، در ظرف خودتان غذا بخورید.
  •  به اندازه کافی بخوابید و استراحت کنید.

مطالب مرتبط را حتما بخوانید :

کفگیرک چیست ؟ 10 داروی خانگی برای درمان و بهبود طبیعی این بیماری
درمان قارچ ناخن دست و پا با روش های خانگی
خارش گوش نشان دهنده چه بیماری هایی است ؟ علائم و درمان سریع در خانه

 

منبع