چای سبز ( گرین تی ) یکی از رایج ترین نوشیدنی هایی است. این چای به دلیل فوایدی که برای سلامتی دارد، در آسیا مورد تحسین است و یک عنصر اصلی در طب سنتی محسوب می‌شود.
چای سبز همچنین جزء جدایی ناپذیری از جامعه و فرهنگ است. چه به همراه دوستان و خانواده، چای سبز بنوشید یا در حالی که لم داده اید و کتابی خوب میخوانید و چه در هنگام مهمانی ها آن را بنوشید، مطمئن باشید که سلامت خود را تضمین کرده اید.
با اینکه همه شما می‌دانید که این چای برای سلامتی مفید است؛ اما ممکن است دقیقا علت آن را ندانید. گرین تی حاوی چندین ترکیبات سالم است که باعث می شود این داروی مقوی، همان قدر که خوشمزه است، مفید نیز باشد. آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و مقادیر کمی کافئین در کنار یکدیگر به طبیعت سالم این نوشیدنی کمک می کنند. به دنیای چای سبز بروید و دریابید که چرا این نوشیدنی خوش عطر و طعم برای سلامتی شما مفید است.

اینفوگرافیک چای سبز

اینفوگرایک چای سبز

چای سبز چیست؟

چای سبز از برگ های گیاه چای با نام کاملیا سیننسیس (camellia sinensis) تهیه می‌شود. این چای از همان گیاهی تهیه میشود که چای سیاه، چای اولانگ و چای سفید را از آن تولید می‌‌کنند. چایی سبز چای اصیلی است که به دلیل فرایند تولید ملایمش، از چای معمولی تشخیص داده می‌شود. برگ های آن قبل از پلاسیده و خشک شدن از گیاه چای چیده می‌شوند. این  چای اکسیده نمیشود و رنگ سبز  طبیعی خود را همواره حفظ میکند.

دو دسته اصلی از این چای وجود دارد: چای سبز ژاپنی و چای سبز چینی.

Green tea ژاپنی در هنگام فرآیند خشک شدن، بخار داده می‌شود. این نوع چای ، طعمی شیرین تر و گیاهی تری نسبت به نوع چینی خود دارد.

یکی از محبوب ترین نوع چای سبز ژاپنی چای ماچا (matcha tea) نام دارد. این نوع چای سبز به وسیله آسیاب کردن برگ های چای و تبدیل آن به پودر، تهیه شده و در مراسم چای ژاپنی و در دنیای غرب به عنوان لاته ماچا (matcha latte) بسیار استفاده می‌شود.

یکی دیگر از چای های سبز محبوب ژاپنی جنمای چا (genmaicha) نام دارد، که ترکیبی از برگ این چای و دانه های برنج برشته شده است.

چای سبز چینی با سرخ کردن یا بو دادن، خشک می‌شود. این چای نسبت به انواع چای سبز ژاپنی، قوی تر، پررنگ تر و همچنین طعمی دودی تر، برشته تر و خاک مانندی دارد.
گرین تی سنچا فوجی (sencha fuji) یکی از بهترین انواع چای چینی است. چای باروتی فورموسا (formosa gunpowder tea) یکی دیگر از چای های مورد علاقه چینی هاست و به وسیله شکل کوچک ساچمه ای اش که ظاهری شبیه به باروت دارد، شناخته می‌شود.

گرین تی

خواص چای سبز

1- عملکرد مغز را بهبود می بخشد

نوشیدن این چای میتواند باعث تقویت هوش و بهبود تمرکز شود. این چای حاوی مقدار کمی کافئین و مقدار زیادی آمینو اسید به نام « تیانین »است. کافئین یک شبیه ساز معروف است که به تقویت سطح انرژی و افزایش هوشیاری کمک می‌کند. کافئین مانع آدنوزین ( انتقال دهنده عصبی در مغز ) می‌شود. همچنین سبب افزایش آزادسازی انتقال دهنده های عصبی دیگر مانند: دوپامین و سروتونین می‌شود که انرژی بدن را افزایش میدهند.
چای سبز( همان طور که گفته شد) حاوی تیانین است که باعث انتقال آهسته تر کافئین میشود. تیانین امواج آلفا را در مغز افزایش داده که باعث تقویت انرژی می‌شود. تیانین عمدتا در چای و گیاهانی که عضو راسته اریکال (نوعی گیاه دولپه ای با گلبرگ های پیوسته) هستند، یافت میشود. این آمینو اسید تقویت انرژی یکنواختی را فراهم میکند که تاثیرات عصبی قهوه را ندارد. تیانین همچنین آزادسازی کافئین را کند میکند که باعث از بین بردن مشکلات ناشی از مصرف قهوه، می‌شود.

2- به کاهش وزن و تقویت عملکرد ورزش کمک میکند

وقتی صحبت از کاهش وزن میشود، گرین تی برای این کار بسیار موثر است. عصاره این چای یکی از عناصر اصلی قرص های لاغری است. مکمل های این چای یکی از اجزاء اصلی صنعت لاغری هستند و صدها تحقیق ، تاثیر چای سبز بر کنترل وزن را بررسی کرده اند؛ بنابراین نوشیدن روزانه این چای به کنترل وزن و افزایش چربی سوزی کمک می‌کند.
محققان، تاثیر چای سبز بر کاهش وزن را در یک آزمایش بر روی انسان  در مجله American Journal of Physiology ، تحلیل کردند. آن‌ها دریافتند:« این چای دمای بدن را بالا می‌برد و به بدن علامت میدهد تا ذخایر چربی را به انرژی تبدیل کند.»
این خاصیت چربی سوزی عمدتا به دلیل وجود کافئین و آنتی اکسیدان ها می‌باشد. مخصوصا آنتی اکسیدانی به نام EGCG یا اپی گالو کاتچین گالات (epigallocatechin gallate) در چربی سوزی بسیار موثر است. EGCG میزان سوخت و ساز را افزایش می‌دهد و به دلیل تحریک تغییرات شیمیایی، فرآیند چربی سوزی را تسریع می‌‌کند.
مطالعه دیگری در مجله American Journal of Clinical Nutrition، تاثیرات این چای بر صرف انرژی را آزمایش کرد: در این مطالعه سه بار در روز به 10 مرد سالم، چای سبز، کافئین یا شبه دارو داده شد. نتایج نشان داده اند:« گرین تی مصرف انرژی را به اندازه 4% افزایش می‌دهد.»

درمان بیماری ها با چای سبز

محققان در دانشگاه دولتی جورجیا، طی یک فراتحلیل، تاثیر گرین تی بر عملکرد ورزش را بررسی کردند. آن ها دریافته اند :« چای سبز به طور موثری، نیازهای فیزیولوژیکی برای استقامت بدن را افزایش می‌دهد.» تحقیقات دیگری بر روی حیوانات انجام شد. طبق این آزمایش موشی که به آن چای سبز داده بودند، سطح خستگی کمتر و عملکرد ورزشی بیشتری را بروز داده بود. تحقیقات بیشتری نیاز است تا این نتایج را به طور قطعی، در مورد انسان ها به اثبات برساند.

3- جلوگیری از سرطان

در تحقیقات آزمایشگاهی چای سبز تاثیر محافظتی خفیفی در مقابل انواع مختلف سرطان نشان داده است. تحقیقات این نتایج را برای سرطان سینه، سرطان کبد و سرطان پروستات اثبات کرده اند. موسسه ملی سرطان، تفکیک جامعی از تحقیقات در زمینه سرطان و این چای ارائه میدهد. با اینکه تحقیقات انسانی بیشتری نیاز است، تحقیقات موجود نشان داده است:« آنتی اکسیدان های چای سبز، ممکن است از سرطان جلوگیری کنند.»
عنصر فعال و مسئول فواید سلامتی که در ای چای است، EGCG است. تحقیقات بر روی EGCG و خاصیت ضد سرطان، در سال 1983 انجام شد. مقاله‌ای در مجله Molecules and Cells ، نتایج این تحقیقات را بررسی کرد:
مطالعه گروهی طی 10 سال، نشان داده است که مصرف مرتب چای سبز باعث تاخیر در شروع سرطان می‌شود. فاز دوم ،در یک بررسی آزمایش تصادفی دو سو کور، حاکی از این است:« گرین تی از عود کردن سرطان روده بزرگ جلوگیری می کند.»

مطالعه دیگری نشان داده است:« چای سبز سبب از بین رفتن سلول های سرطانی و جلوگیری از رشد تومور در موش های دارای سرطان ریه و پوست شده است.» امروزه، برای مطالعات پیشرفته بیشتر، اکثر تحقیقات سرطانی بر روی سلولهای بنیادی انسان انجام می‌شود.
مقاله دیگری در مجله Breast Cancer Research and Treatment ، تاثیرات مصرف این چای ، بر سرطان سینه را بررسی کرد: طی آن، محققان پنج تحقیق درباره سرطان سینه را در سال‌های 1998 – 2009 بررسی کردند. نتایج حاکی از این است:« کسانی که بیشترین مقدار چای سبز را مصرف می کنند، نسبت به کسانی که گرین تی نمی نوشند، 20 تا 30 درصد، خطر ابتلا به سرطان سینه در آن‌ها کاهش می‌یابد».

چای

4- حفظ سلامت قلب

خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی، در افرادی که هر روز چند فنجان چای سبز مصرف میکنند، کمتر است. این نوع چای خواص ضد التهابی را تقویت کرده و به بهبودی جریان خون در عروق خونی کمک می‌کند؛ مخصوصا برای افرادی که از فشار خون بالا رنج میبرند. همچنین چای سبز التهاب را که باعث انبوه شدن سلولهای خونی و در نتیجه لختگی خون می شود، کم میکند.
مطالعه ای در سال 2013، تاثیرات گرین تی بر خطر ابتلا به بیماری های قلبی را بررسی کرد: محققان چهار پایگاه داده جداگانه را بررسی کرده و 11 آزمایش کنترل شده تصادفی را تحلیل کردند. این آزمایشات 821 شرکت کننده داشتند. در طی آن، محققان دریافتند که چای سبز فواید کوتاه مدتی برای سلامت قلب و عروق دارد. آنها به این نتیجه رسیدند که تحقیقات بیشتری برای اثبات نتایج بلند مدت لازم است.
این نوع چای با کاهش تری گلیسیریدها و کلسترول LDL (کلسترول بد) باعث جلوگیری از بیماری های قلبی می‌شود. همچنین علم اثبات کرده است :« افرادی که مقدار بیشتری چای سبز مینوشند، خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی در آن‌ها کاهش می‌یابد».

5- بدن را سم زدایی میکند

آنتی اکسیدان های چای سبز مهاجمان خارجی که میتوانند باعث ابتلا به بیماری های جدی شوند، از بین می برند. EGCG مشهورترین آنتی اکسیدان است که به خصوص برای از بین بردن رادیکال های آزاد موثر است.
رادیکال های آزاد، آسیب اکسایشی را افزایش میدهند و با پیری زودرس، سرطان و بیماری های عصب شناختی ارتباط دارند. رادیکال های آزاد بر اثر عوامل محیطی، مانند: آلودگی هوا، رژیم ناسالم و مصرف بیش از حد الکل ایجاد می‌شوند. نوشیدن چای سبز این رادیکال های آزاد را از بدنتان دفع میکند و باعث بهبود سلامتی بدن شما می‌شود.

green tea

6- ممکن است در برابر بیماری های عصب شناختی از بدن مراقبت کند

نوشیدن مرتب این نوع چای ، ممکن است از شروع بیماری آلزایمر و بیماری پارکینسون جلوگیری کند. این بیماری های عصب شناختی، باعث افول ذهنی و جسمی از جمله: زوال عقل می‌شوند. بیشتر تحقیقات موجود، در آزمایشگاه بر روی سلول های انسانی و مطالعات حیوانی انجام شده اند.
مطالعه‌ای در مجله Journal of Nutrition Biochemistry ، تاثیرات چای سبز بر بیماری‌های عصب شناختی را تحلیل کرد. محققان دریافته اند :« قدرت آنتی اکسیدانی EGCG، رادیکال های آزاد را که به زوال عقل و زوال شناختی منجر می‌شوند، از بین می‌برد.»
مطالعه دیگری در مجله Advances in Experimental and Medical Biology ، بر روی تاثیر EGCG بر حواس شناختی تحقیق کرد. این تحقیقات حاکی از این است:« پلی فنول های چای به تنظیم راه های ارتباطی در مدل های حیوانی کمک میکنند.» نتایج نشان داده است: «گرین تی ،تحریک یا آزادسازی مواد شیمیایی مانند دوپامین را افزایش می دهد.»
زمانی که در مورد اثربخشی چای سبز در درمان بیماری پارکینسون، که بر اثر کاهش تولید دوپامین به وجود می‌آید، بحث میشود، محققان به این نتایج اشاره می‌‌کنند.

7- خطر دیابت را کاهش میدهد

نزدیک به 400 میلیون نفر در جهان به دیابت نوع دوم مبتلا هستند.   ناتوانی بدن در تحمل یا تولید انسولین کافی، باعث ایجاد دیابت می‌شود؛ در نتیجه میزان قند خون بالا، می‌تواند اثرات جانبی جدی شامل: خستگی، سردرد و تاری دید داشته باشد.
یک تحلیل علمی در مجله American Journal of Clinical Nutrition، بر تاثیرات گرین تی بر انسولین انجام شد: محققان 17 آزمایش جداگانه ای را که شامل 1133 شرکت کننده میشد، بررسی کردند. چای سبز به طور قابل توجهی، قند خون ناشتا را کاهش و حساسیت انسولین را افزایش داد.
مطالعه دیگری در سال 2006 نشان داده است:« افرادی که بیشترین مقدار چای سبز را مینوشند، به اندازه 42 درصد خطر ابتلا به دیابت نوع دو در آن‌ها، کاهش می‌یابد.» محققان این مطالعه 17413 شرکت کننده از 25 جوامع مختلف ژاپن را بررسی کردند. هیچ کدام از شرکت کنندگان سابقه دیابت نداشتند و سن آن‌ها بین 40 تا 65 بود. طبق این نتایج: افرادی که روزانه شش فنجان یا بیشتر چای سبز مصرف می‌کردند ، بیشترین فواید را نشان دادند.

چای سبز و سلامتی

به چای سبز به دید یک نوشیدنی سالم، نگاه میشود. چای سبز اکسیداسیون چربی و سرعت سوخت و ساز را افزایش میدهد تا به کاهش وزن کمک کند. آنتی اکسیدان های چای سبز رادیکال های آزاد را از بین میبرند و میتوانند در مقابل بیماری های عصب شناختی جدی و برخی از انواع سرطان، از بدن محافظت کنند. مصرف مرتب چای سبز ممکن است به محافظت از بدن در برابر ابتلا به دیابت نوع دو و بیماری های قلبی و عروقی نیز کمک کند.نوشیدن چای تجربه لذت بخشی است که لذت های آشنایی با فرهنگ چای، تاریخ چای و طعم آن را در بر میگیرد. این چای را از نوع چینی و ژاپنی آن امتحان کنید تا طعمی را بیابید که بیش از همه دوست دارید. قطعا طعمی شیرین و چمن مانند یا عطری شبیه به خاک را تجربه خواهید کرد که حواستان را تحریک میکند. یک فنجان چای سبز خوشمزه دم کنید و از فواید آن بهره‌مند شوید.


مطالب مرتبط را حتما مطالعه کنید :

خواص چای نعناع برای قاعدگی ، کاهش تب و انواع بیماری های دیگر
خواص چای اسطوخودوس برای سم زدایی و سلامت بدن همراه با عوارض مصرف آن
خواص چای زنجبیل و درمان انواع بیماری های معده ، تهوع و التهاب