مصرف آبلیمو در بارداری اگر به اندازه معین و مناسبی باشد، فواید زیادی دارد؛ زیرا حالت تهوع ناشی از بارداری را از بین می برد. البته نباید این نکته را فراموش کرد که خوردن لیمو، در شرایط خاصی نه تنها مفید نیست، بلکه می تواند خطرناک هم باشد.

با توجه به اینکه در دوران بارداری، بسیاری از خانم ها دچار حالت تهوع بارداری می شوند و نمی خواهند از داروهای شیمیایی استفاده کنند، ممکن است ترجیح دهند به جای مصرف دارو، از روش های طبیعی استفاده کنند.

از گذشته تاکنون، لیمو میوه ای پر خاصیت شناخته شده و مردم برای رفع حالت تهوع شان از آن استفاده می کنند.

اگر باردار هستید و می خواهید برای رفع حالت تهوع تان از لیمو استفاده کنید، بهتر است قبل از خوردن آبلیمو در دوران بارداری، این مقاله از سایت دکتر چک را بخوانید تا با مصرف به اندازه و مناسب آن در دوران بارداری آشنا شوید که بتوانید بارداری سالمی داشته باشید و از خطراتی که ممکن است شما و فرزندتان را تهدید کند، دور بمانید.

روش های مختلف مصرف لیمو برای زنان باردار

می توانید این میوه را به روش های مختلفی مصرف کنید.

برخی از افراد ترجیح می دهند لیمو خام بخورند یا آن را به نوشیدنی شان اضافه کند. برخی دیگر ممکن است بخواهند آب لیمو تازه له شده را با آب گرم مخلوط کرده و آن را بنوشند یا ترجیح می دهند از لیموناد استفاده کنند.

برخی افراد هم از عصاره یا روغن اساسی لیمو برای استنشاق در آروماتراپی استفاده می کنند.

فواید لیمو

در این قسمت به بررسی فواید لیمو می پردازیم. این فواید عبارتند از:

رفع حالت تهوع

روغن اساسی لیمو نوعی داروی محبوب گیاهی برای رفع حالت تهوع و استفراغ در دوران بارداری است و ظاهرا بی خطر است؛ اما یادتان باشد که به هیچ وجه نباید آن را بخورید!

روغن لیمو را باید فقط استنشاق کنید. مقدار بسیار کمی از آن را به پوستتان بزنید یا در دستگاه بخور بریزید و از عطر دلپذیر آن لذت ببرید.

اگر می خواهید مزه لیمو را امتحان کنید، می توانید آن را به صورت لیمو کامل یا آب لیمو مصرف کنید. مصرف کامل آن، بیشترین تاثیر را در رفع حالت تهوع دارد.

حتما بخوانید: علت ریزش مو در بارداری چیست؟ چگونه درمان می شود؟

بهتر است آن را به صورت جدا و بدون هیچگونه افزودنی مصرف کنید؛ زیرا در مواردی دیده شده که مصرف آن با افزودنی هایی مانند: زنجبیل، دانه سیاه، آلو و روغن خردل باعث ایجاد عوارض شده است.

 آبرسانی به بدن

پزشکان به زنان باردار یا شیرده توصیه می کنند که میزان مصرف کالری روزانه خود را در طول سه ماهه دوم، 300 کالری افزایش دهند.

لیمو و آبرسانی به بدن در دوران بارداری

علاوه بر این توصیه می کنند که این زنان، روزانه 300 میلی لیتر مایعات اضافی ( کمی بیش از یک فنجان) بنوشند.

حتما بخوانید: علت کم آبی بدن در بارداری و روش های جلوگیری از آن

اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که از نوشیدن آب لیمو لذت می برید، می توانید هر روز یک لیوان شربت آبلیمو در بارداری میل کنید.

 فولات

لیمو حاوی فولات است. یک عدد لیمو با اندازه متوسط، ​​ کالری کمی دارد و حاوی حدود 6.38 میکروگرم فولات است. بدن زنان در دوران بارداری، به فولات بیشتری احتیاج دارد؛ زیرا جنین برای رشد به این عنصر نیاز دارد.

زنان باردار می توانند در کنار مصرف لیمو، با مصرف غذا ها یا مکمل ها، حدودا 600 میکروگرم دریافت کنند؛ البته نباید برای تامین فولات، فقط لیمو مصرف کنید؛ زیرا مقدار فولات آن بسیار کم است. برخی دیگر از منابع فولات که می توانید در تهیه غذاهای روزانه تان از آن ها استفاده کنید؛ عبارتند از:

  • اسفناج؛
  • غلات صبحانه؛
  • آووکادو؛
  • جوانه گندم؛
  • نان سفید.

فرآورده های نانی که مصرف می کنید، باید از آرد غنی و کامل تهیه شده باشد تا فولات مورد نیاز بدنتان را تامین کند.

خطرات مصرف لیمو در بارداری

به طور کلی مصرف آبلیمو در بارداری بی خطر است؛ اما اگر بیش از اندازه مصرف شود، ممکن است عوارضی به دنبال داشته باشد. برخی از این عوارض عبارتند از:

فرسایش دندان ها

کسانی که میوه های اسیدی ( مرکبات) زیادی مصرف می کنند، در معرض خطر پوسیدگی دندان قرار دارند؛ به دلیل اینکه جنین برای رشد، از بدن مادر مواد معدنی را دریافت می کند، زنان باردار همیشه مستعد مشکلات دندانی، مانند: بیماری پریودنتال و پوسیدگی دندان هستند.

دندانپزشکان همیشه تاکید می کنند که بالا رفتن میزان اسید سیتریک دهان، به دلیل ترشح بزاق یا استفاده از مواد اسیدی، باعث از بین رفتن عاج دندان می شود.

خطرات لیمو و آب لیمو برای زنان باردار

لیمو و آب لیمو ترش، نسبت به گریپ فروت و آب پرتقال اسید سیتریک بیشتری دارند. هرچند این میوه خاصیت زیادی دارد، زنان باردار در هنگام مصرف این میوه، باید اعتدال را رعایت کنند و بیش از اندازه آن را مصرف نکنند.

شکر موجود در لیموناد

ممکن است نتوانید آب لیمو تازه تهیه کنید و به جای آن از لیموناد استفاده کنید. در تهیه لیموناد، برای بهتر کردم طعم، از شکر استفاده می کنند.

اگر می خواهید بارداری سالمی داشته باشید، بهتر است مراقب قند خونتان باشید. از طرفی، شکر باعث پوسیدگی دندان می شود و بعد از استفاده از آن باید دندان هایتان را مسواک کنید.

سوزش سردل

سوزش سردل یکی از عوارض بارداری است که بسیاری از زنان باردار آن را تجربه می کنند. اگر می خواهید کمتر به این عارضه دچار شوید، روش های زیر را امتحان کنید:

  • مصرف وعده های غذایی کوچکتر با تعداد دفعات بیشتر؛
  • دراز نکشیدن بلافاصله بعد از غذا خوردن؛
  • نخوردن غذاهایی که باعث بیشتر شدن سوزش سر دل می شوند.

معمولا غذاهایی که خاصیت اسیدی دارند، باعث بیشتر شدن علائم سوزش سر دل می شوند. از آنجایی که لیمو حاوی مقادیر زیادی اسید سیتریک است، علائم سوزش سردل را در برخی از زنان باردار بیشتر می کند.

حتما بخوانید: آیا مصرف دارچین در بارداری خطرناک است؟ فواید و عوارض

اگر جزو آن دسته از افراد هستید که با خوردن لیمو سوزش سر دلتان بدتر می شود، باید از خوردن آن خودداری کنید!

خلاصه مطلب

مصرف لیمو، شربت، آب و چای لیمو در بارداری ، می تواند به رفع حالت تهوع کمک کند. این میوه، بی خطر است؛ اما مصرف زیاد آن می تواند مشکلاتی را به وجود بیاورد.

قبل از آن که بخواهید از آن در رژیم غذاییتان استفاده کنید، بهتر است با پزشکتان مشورت کنید.

می توانید لیمو را به شکل چای، لیموناد، رقیق شده با آب و آب لیمو خالص مصرف کنید. دقت کنید که برای تهیه لیموناد، از طعم دهنده ها و شکر استفاده می کنند.

باید بدانید که کدام گزینه برایتان سالم تر است و می توانید در زمان بارداری با خیال راحت آن را مصرف کنید.

 

تهیه شده توسط تیم تحریریه دکترچک