چای رزماری یکی از محبوب ترین داروهای گیاهی است که نام آن در سراسر جهان برای عموم شناخته شده است. چندین قرن است که در قاره های اروپا، آسیا و آمریکا برای معالجه انواع بیماری ها، از این گیاه استفاده می شود . تحقیقات پزشکی خواص این گیاه را  اثبات کرده است.

نوشیدن این چای یک راه عالی، برای تقویت و سلامت سیستم ایمنی بدن است. چای رزماری بسیار طعم دلپذیر و رایحه  معطری دارد. همچنین دارای خاصیت تقویت کننده و جوان کنندگی پوست می‌باشد. در این مقاله از دکتر چک قصد داریم نحوه دم کردن این چای، عوارض جانبی آن و فواید این چای پر خاصیت را به شما بیاموزیم…

چای رزماری چیست؟

این چای از برگ گیاهان رزماری تهیه شده و Rosmarinus officinalis نام دارد. گیاه رزماری بومی منطقه مدیترانه و  درختی همیشه سبز است. درخت رزماری متعلق به خانواده گیاه نعناع (نعناعیان) می باشد؛ شامل: اسطوخودوس، آویشن، ریحان و مریم گلی است. از برگ های این گیاه، برای تهیه اسانس رزماری، عصاره رزماری و چای رزماری استفاده می شود.

این چای یک چای گیاهی و سرشار از ویتامین ها، آهن و کلسیم است . گیاه آن معمولاً در انواع غذاها و برای تهیه روغن های درمانی و خوراکی استفاده می‌شود. رزماری یک گیاه چند ساله است و به گیاهی محبوب در باغ ها تبدیل شده است. می توانید چای این گیاه را با استفاده از برگ های رزماری که از باغ خود می چینید، دم کنید.

در زمان های قدیم، چای رزماری برای درمان امراض مختلف، از ریزش مو تا بیماری های دستگاه گوارش، مورد استفاده قرار می گرفت. امروزه تحقیقات نشان می دهد که این چای زمانی که با رژیم غذایی و سبک زندگی سالم همراه شود ، برای سلامتی بسیار مفید است.

 این چای چه طعمی دارد؟

چای رزماری به طور طبیعی فاقد کافئین است؛ پس می توانید در طول روز آن را بنوشید. این چای حاوی رایحه ای از کاج، لیمو و نعناع است. عطر و طعم این چای با کاج آمیخته شده است. نوشیدن آن باعث تقویت حواس می شود.

خواص چای رزماری

چای رزماری چه فوایدی برای بدن دارد؟

1. هضم مواد غذایی را در بدن بسیار آسان می کند

نوشیدن چای رزماری می تواند به بهبود فرآیند هضم در بدن کمک کند. این فرآیند باعث می شود تا روده شما در سلامت کامل کار کند. چای رزماری خواص ضد اسپاسم دارد که به کاهش گاز و نفخ شکم کمک می کند. این چای گیاهی همچنین از باکتری های سالم روده پشتیبانی کرده و باعث جذب مواد مغذی می‌شود. این ترکیب، باکتری‌های «میکروفلورا »و باکتری های خوب را در روده شما متعادل می سازد. نوشیدن این چای می تواند به سلامت دستگاه گوارش تان پس از طی یک دوره بیماری، کمک کرده و ناراحتی های معده را درمان کند. ساز و کار یک میکروبیوم روده سالم، یعنی بدن شما راحت تر می تواند عفونت ها را از بین ببرد و همچنین باعث کاهش وزن شما شود.

2. رادیکال های آزاد را از بین می برد

چای رزماری سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که به سلامت کل بدن و جلوگیری از آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد کمک می کند. رادیکال های آزاد سلول هایی هستند که استرس اکسیداتیو، در بدن ایجاد می کنند. استرس اکسیداتیو با بیماری های جدی از جمله: بیماری آلزایمر، پیری زودرس و انواع خاصی از سرطان ها در ارتباط است.

فعالیت آنتی اکسیدانی چای یا دم نوش رزماری، به از بین بردن رادیکال های آزاد و جلوگیری از بروز استرس اکسیداتیو کمک بسیار زیادی می‌کند. این آنتی اکسیدان های قوی و فلاونوئیدهای موجود در چای بیشتر از پلی فنول ها موثر هستند.

3.  سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند

رزماری حاوی غلظت بالای آنتی اکسیدان ها و ویتامین هاست ؛ به همین دلیل به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. چای یا نوشیدنی رزماری حاوی مقادیر زیادی ویتامین C است که باعث تقویت و سلامت ایمنی بدن می‌شود و از بیماری های ناشی از باکتری ها و ویروس‌ها ، جلوگیری می کند. همچنین این چای، دارای مقادیر زیادی ویتامین A، منیزیم، پتاسیم و کلسیم است که از سیستم ایمنی بدن حفاظت می‌کند.

گیاه رزماری

4 باعث تنظیم قند خون و تقویت سلامت می‌شود

چای رزماری حاوی لوتئولین، کامفن و کارنوسل است که به تنظیم قند خون و تقویت سلامت قلب کمک می کنند.محققان مکانیسم چای رزماری را بر سلامت قلب  بررسی کردند. نتایج آن مطالعات در مجله اتنوفارماکولوژی، نشان داده است:« رزماریک اسید موجود در این چای به مهار پراکسیداسیون لیپیدی در خرگوش ها کمک می کند.»

مطالعه دیگری که در سال 2017 گزارش داده است که این چای می‌تواند فشار خون بالا را کاهش دهد. نتایج بدست آمده از این مطالعه حاکی از این است:« چای رزماری همانند یک ماده رقیق کننده خون گردش خون را بهبود بخشیده و خطر لخته شدن خون و حمله قلبی را نیز کاهش می‌دهد».

5- چای رزماری باعث تقویت رشد مو می شود

از دیرباز، روغن رزماری به عنوان یک داروی طبیعی برای ریزش مو مانند: عارضه آلوپسی، مورد توجه عموم بود و استفاده می‌شد. نوشیدن این چای در برخی مواقع می تواند این عارضه را درمان کند. این چای به افزایش گردش خون در بدن کمک می کند و باعث تحریک فولیکول های مو و افزایش رشد مو می شود. افزایش گردش خون مواد مغذی حیاتی را به فولیکول های مو انتقال می‌دهد؛ بنابراین این مواد مغذی رشته موها را محکم‌تر می‌سازند.

همچنین می توانید از این چای، به عنوان یک داروی موضعی برای شست و شوی مو، یا به عنوان یک شامپو برای تقویت و رشد موهایتان استفاده کنید. شست‌وشوی مو با این چای می تواند باعث از بین بردن شوره سر شده و موها را تقویت کند. اگر موهایتان بر اثر عوامل دیگری تخریب شده و حالت خود را از دست داده است، می توانید با رزماری موهایتان را ترمیم کنید.

عوارض جانبی چای یا دم نوش رزماری

آلرژی

اگر به گیاه رزماری یا هر گیاه دیگری از دسته نعناعیان حساسیت دارید، از نوشیدن چای رزماری خودداری کنید! افرادی که به داروهای آسپیرین یا سالیسیلات ها آلرژی دارند، ممکن است به این چای نیز آلرژی پیدا کنند. در صورت بروز هرگونه علائم آلرژی، از این چای با احتیاط استفاده کرده و بلافاصله مصرف آن را متوقف کنید. همچنین ممکن است با علائمی مانند: آبریزش بینی، خارش گلو و مشکلاتی در تنفس  مواجه شوید.

ممکن است برای زنان باردار عوارضی ایجاد کند

در صورت بارداری یا شیردهی، قبل از نوشیدن چای رزماری، با پزشکتان مشورت کنید. ترکیبات موجود در این چای می تواند باعث ایجاد قاعدگی شود و خطر سقط جنین و عوارض مرتبط با آن را افزایش دهد. مصرف این چای به مقدار زیاد، باعث خون ریزی رحم می‌شود؛ پس در مورد مقدار مصرف آن با پزشکتان مشورت کنید.

خطر تشنج را افزایش می دهد

برگ های گیاه رزماری خاصیت ضد التهابی و ضد درد دارند، که ممکن است در شرایط خاص( مثل بیماری صرع) همانند یک ماده‌ی خوراکی آلرژی زا و خطرناک عمل کنند. همیشه قبل از نوشیدن هر نوع دم نوشی، با پزشکتان مشورت کنید.

مواد لازم برای تهیه چای رزماری

یک قاشق چای خوری برگ رزماری (تازه یا خشک)؛

8 الی 10 اونس آب تصفیه شده یا آب معدنی؛

یک قاشق چای‌خوری ماده شیرین کننده برای چای، مانند: عسل یا شکر (اختیاری).

طرز تهیه چای رزماری

1. در مرحله اول به آب جوش احتیاج دارید. لازم است که درون کتری یا چای ساز یا سماور، مقداری آب را به جوش بیاورید. در صورت استفاده از كتری، درجه حرارت اجاق گاز، باید بین 200 الی 212 درجه فارنهایت قرار داشته باشد.

طرز تهیه چای رزماری

2. یک قاشق چای خوری برگ رزماری را در قسمت صافی فنجان دم نوش بریزید. سپس آب جوش را اضافه کنید.

3. بگذارید به مدت 5 الی 6 دقیقه رزماری دم بکشد. پس از آن که چای شما دم کشید، صافی را جدا کنید و برگ های چای را دور بریزید.

4. در صورت تمایل می توانید مقداری عسل یا شکر را به عنوان شیرین کننده به چایتان اضافه کنید.

با نوشیدن این چای به آرامش برسید…

گیاه رزماری بسیار معطر و یک گیاه همیشه سبز است. این گیاه خواص دارویی بسیار زیادی دارد و قرن هاست که استفاده می‌شود. امروزه گرفتاری ها و مشغله های زندگی بسیار زیاد است. یک فنجان چای یا دم نوش رزماری را تهیه کنید، بنوشید و سپس به آرامش دست یابید.

منبع