آخرین مطالعات انجام شده در این زمینه نشان می دهند که شروع روز با مصرف یک فنجان قهوه نه تنها برای سلامت قلب خطری ندارد بلکه تاثیر مثبت نیز دارد.

روزی از نوشیدن قهوه در کنار استعمال سیگار، مصرف بسیار مشروبات الکلی و یک سبک زندگی ساکن و بی تحرک نام برده می شد: دستور العملی برای تجربه حمله قلبی. اما امروز مطالعات بسیار انجام شده خلاف این را نشان می دهند. اکثر ما، حتی افرادی که سابقه ابتلا به بیماری قلبی دارد را نیز دوست دارند روزانه حداقل یک یا دو فنجان قهوه خود را میل کنند.

یکی از پزشکان متخصص قلب در یکی از مراکز درمان می گوید که سالیان سال اطلاعات اشتباهی در این زمینه وجود داشته است مبنی بر این که قهوه یک نوشیدنی مضر بوده و بهتر است که مصرف نشود.

مصرف متوسط قهوه در کل برای سلامتی مان مضر نیست و در عین حال شواهدی وجود دارد مبنی بر این که حتی برای بدن نیز خوب است.

شواهد مرتبط با مزایای مصرف قهوه برای قلب

دانشگاه هاروارد در سال 2015 مقاله ای چاپ کرد که در آن گفته شده بود افرادی که روزانه بین سه تا پنج فنجان قهوه مصرف می کنند، مرگ زود هنگام به هر دلیلی را تجربه نخواهند کرد. علاوه بر این، احتمال فوت کردن در اثر بیماری قلبی و سکته در مقایسه با افردی که میزان کمی قهوه مصرف می کنند یا اصلا مصرف نمی کنند، در این افراد کمتر است. مصرف بیش از پنج فنجان قهوه در طول روز تاثیری بر خطر مرگ ندارد.

موارد گفته شده مربوط به جدیدترین مطالعات انجام شده بود. اکنون به برخی از قدیمی ترین مطالعات می پردازیم. در سال 2013 مقاله ای در مجله ای چاپ شد که در آن نتایج به دست آمده از بررسی 36 مطالعه بر روی قهوه را بررسی کرده که بیش از یک میلیون نفر در آن ها حضور داشتند. دانشمندان به این نتیجه رسیدند که افرادی که به طور متوسط قهوه مصرف می کنند کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی در مقایسه با افرادی هستند که اصلا قهوه مصرف نکرده اند و مصرف روزانه سه تا پنج فنجان در روز به خوبی از بدن محافظت می کند.

قهوه از چه خاصیتی برخوردار است که بر قلب تاثیر می گذارد؟

مزایایی که قهوه برای قلب انسان دارد به ترکیبات طبیعی موجود در دانه های قهوه، و نه کافئین، مربوط می شود. بیش از صد فتوشیمی بی نظیر در قهوه وجود دارد که در کاهش التهاب نقش دارند. این خبر خوبی است چرا که تصور بر این است که برخی از دلایل التهابی عامل بروز نارسایی قلبی، تصلب شرایین و دیگر عارضه ها هستند و از این خواص ضد التهابی یافت شده در ترکیبات قهوه از مزایای طولانی مدت این نوشیدنی در رابطه با بیماری قلبی عروقی هستند.

البته باید به این نکته اشاره کنیم که حتی مصرف متوسط قهوه برای افرادی که مستعد اضطراب هستند، اصلا گزینه سالمی نیست. چنانچه علائم و نشانه های بیماری قلبی عروقی را در خود مشاهده می کنید و این علائم با مصرف قهوه بدتر می شوند – معمولا احساس اضطراب و تپش قلب – بهتر است دیگر جایگزین های قهوه را مصرف کنید.

کافئین و فشار خون

مطالعاتی که در زمینه بررسی تاثیر قهوه بر روی فشار خون انجام شده اند، هر کدام نتایج مختلفی را نشان می دهند اما در کل مشخص است که قهوه حاوی کافئین باعث رشد ناگهانی فشار خون برای مدت زمان کمی در افرادی می شود که همیشه عادت به خوردن قهوه ندارند. علت آن هم این است که کافئین موجود در قهوه باعث تحریک قلب و رگ های خونی می شود. مطالعه دیگری در همین زمینه بر روی بیش از 1.000 نفر در بین سنین 18 تا 45 سال که به فشار خون بالا مبتلا بودند انجام شد. این مطالعه پس از 12 سال به پایان رسید و در پایان مشخص شد که افرادی که روزانه بین چهار فنجان یا بیشتر قهوه مصرف می کردند بیشتر در معرض تجربه حمله قلبی یا سکته قرار داشتند. مطالعه دیگری خلاف آن را نشان داد و دانشمندان گفتند که مصرف طولانی مدت قهوه باعث افزایش مقاومت نسبت به کافئین می شود. بررسی چندین مطالعه نشان داد که افرادی که قهوه مصرف می کنند در معرض ابتلا به فشار خون بالا نیستند و آن هایی که فشار خون بالا دارند نیز در معرض ابتلا به بیماری های قلبی عروقی قرار ندارند.

میزان حساسیت هر فرد نسبت به استرس تحریک شده توسط کافئین متفاوت است و در این زمینه عوامل ژنتیکی نقش مهمی را بازی می کنند. بدن افرادی که سرعت سوخت و ساز کافئین در آن ها کمتر است – به دلیل ژن ها – بیشتر در معرض حملات قلبی قرار دارند.

خودتان نیز در خانه با دستگاه های استاندارد سنجش فشار خون می توانید میزان مقاومت نسبت به کافئین را اندازه گیری کرده و تاثیر این ترکیب بر میزان فشار خون را بررسی کنید؛ چندین ساعت قبل و بعد از مصرف اولین فنجان قهوه در صبح این کار را انجام دهید. سپس بعد از چند هفته مصرف را متوقف کنید و نتایج به دست آمده را با پزشک خود بررسی کنید.

چنانچه می خواهید میزان مصرف قهوه حاوی کافئین را برای کاهش میزان فشار خون خود کم کنید، متخصصین توصیه می کنند که این کار باید به مرور زمان انجام شود تا علائم ناخوشایند ناشی از قطع مصرف کافئین مثل سردرد، خستگی مفرط و تغییر خلق و خوی را تجربه نکنید.

کافئین و ضربان قلب

در سال 2013 مطالعه ای انجام شد و دانشمندان در نتیجه آن متوجه شدند که مصرف قهوه خطر ابتلا به بیماری نامنظم شدن ضربان قلب، از قبیل شایع ترین نمونه آن یعنی فیبریلاسیون دهلیزی را زیاد نمی کند.

برای این که اجازه ندهید نامنظم شدن ضربان قلب تاثیر منفی بر روی زندگی تان بگذارد باید گزینه های دیگر را جایگزین قهوه کنید. البته این کار باید در کنار دیگر تغییرات ایجاد شده در سبک زندگی اتفاق بیفتد؛ مثل انجام منظم حرکات ورزشی، داشتن یک رژیم غذایی سالم، زیاده روی نکردن در مصرف مشروبات الکلی و کم کردن وزن در صورتی که دچار اضافه وزن یا چاقی مفرط هستید.

اگر ضربان قلب تان غیر طبیعی شده است یا سابقه ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را دارید نباید نوشیدنی های انرژی زا حاوی کافئین را مصرف کنید. بر خلاف قهوه، تولید کنندگان نوشیدنی های انرژی زا میزان بالایی از کافئین را با عصاره های طبیعی و ترکیبات خطرناک ترکیب می کنند که برای قلب مضر است.