شاید در مورد رشد یک انسان در درونتان خیلی هیجان زده اید اما آیا در مورد مشکلات و عوارض بارداری اطلاعی دارید؟ آیا می دانید برای از بین بردن این عوارض چه کاری باید انجام دهید؟ البته هیچ درد و مشکلی باعث از بین رفتن شور و جذابیت مادر شدن را از بین نخواهد برد. در این مقاله از دکتر چک می خواهیم در مورد یکی از رایج ترین مشکلاتی که در طول بارداری ممکن است با آن مواجه شوید که همان سوزش سر دل است صحبت کنیم. همه چیز هایی که باید بشنوید را در همین صفحه بخوانید…

چه عواملی باعث سوزش سر دل در بارداری می شود؟

جالب است بدانید که بدنتان در طول بارداری برای رشد کودک هورمون های خاصی را ترشح می کند. پروژسترون یکی از همین هورمون هاست که برای کاشت تخم لقاح یافته و برای حفظ جنین در بدن مادر لازم است. این هورمون همچنین باعث ایجاد سوزش سر دل در بارداری می شود.

پروژسترون دریچه بین معده و مری را شل می کند تا اسید معده به مری وارد نشود. معده لایه خاصی دارد که آن را در برابر اسید معده محافظت می کند، اما مری همچین لایه ای ندارد. هنگامی که اسید معده به مری وارد می شود بافت آن را تحریک می کند و باعث ایجاد احساس سوزش در ناحیه ای می شود که نزدیک قلب است، این سوزش به عنوان سوزش سر دل شناخته می شود.

سوزش سر دل نیز می تواند به طور مستقیم توسط کودک در حال رشد شما ایجاد شود. با بزرگ تر شدن جنین فضای زیادی برای معده باقی نمی ماند و این فشارها می تواند معده را بالا ببرد و باعث شود اسید معده به مری نشت کند. بسیاری از خانم ها به دنبال روش هایی برای خلاص شدن از دست سوزش سر دل در دوران بارداری هستند. خوشبختانه داروهای طبیعی و درمانی زیادی برای سوزش سر دل وجود دارد که برای استفاده در دوران بارداری موثر و بی خطر هستند.

نحوه جلوگیری از سوزش سر دل در بارداری

بهترین راه برای جلوگیری از وقوع این عارضه پیشگیری است. نکات زیر به شما در جلوگیری از سوزش سر دل را در دوران بارداری کمک می کنند:

به آنچه بدن تان به شما می گوید گوش دهید.

غذاهایی که در طول بارداری می خورید باید احساس خوبی در شما ایجاد کنند. اگر احساس کردید با خوردن غذای خاصی احساس ناخوشایندی به شما دست داد از خوردن آن خودداری کنید. برخی از رژیم های غذایی ممکن است باعث سوزش سر دل شوند. چربی، کافئین، شکلات و مرکبات و … غذاهای متداولی هستند که باعث سوزش سر دل در دوران بارداری می شوند. سعی کنید در صورتی که نسبت به این غذا ها ویار داشتید در حد اعتدال از آن ها استفاده کنید.

وعده های غذایی کوچک بخورید.

به جای خوردن 3 وعده غذایی بزرگ در روز از پنج یا شش وعده غذایی کوچکتر استفاده کنید. معده بسیار پر باعث سوزش سر دل شما خواهد شد.

قبل از خواب از خوردن غذا خودداری کنید.

نباید بلافاصله بعد از خوردن غذا دراز بکشید چرا که با این کار اسید معده به مری وارد می شود. به منظور جلوگیری از سوزش سر دل حداقل دو ساعت بعد از خوردن غذا بنشینید یا در حالت ایستاده بمانید.

غذاها و مایعات را جدا از هم میل کنید.

نوشیدن مایعات زیاد در حین غذا خوردن معده شما را پر می کند. سعی کنید در حین خوردن غذا کمتر از مایعات بخورید و در طول روز این مایعات را مصرف کنید.

لباس راحت بپوشید.

لباس های تنگ فشار بیشتری را بر روی شکم زنان باردار وارد می کند. سعی کنید لباس هایی بپوشید که راحت و گشاد باشند و امکان حرکت آزاد و هضم بدون مشکل را فراهم می کنند.

غذاهایی که به رفع سوزش سر دل کمک می کنند

غذاهای خاصی وجود دارد که دو برابر داروهای طبیعی سوزش سر دل در دوران بارداری را کاهش می دهند. بعضی از این داروهای خانگی ممکن است برای برخی از خانمها خوب باشد اما برای برخی دیگر مناسب نیست. باید با امتحان کردن آن ها تاثیرشان را بررسی کنید.

غذاهایی که به رفع سوزش سر دل کمک می کنند

  • پزشکان توصیه می کنند که در طول روز از وعده های غذایی کوچکی که اسید کمتری دارند مصرف کنید و تا یک ساعت بعد از غذا خوردن از دراز کشیدن یا خوابیدن خودداری کنید.
  • خربزه و موز برای خوردن خوب هستند چرا که اسید کمتری دارند.
  • غذاهای تخمیر شده.

غذاهایی که حاوی پروبیوتیک هستند مانند کلم ترش، کیمچی، کفیر و تمپه برای هضم فوق العاده مفید هستند. این غذاها پر از آنزیم هستند و به تقویت ترشحات گوارشی کمک می کنند. این امر باعث می شود غذا زودتر هضم شود و از بروز مشکلاتی مانند سوء هاضمه و سوزش سر دل جلوگیری می کند.

  • سبزیجات سبز مانند کلم بروکلی، لوبیا.
  • نان، مخصوصاً غلات کامل.
  • بلغور جو دوسر که حاوی مقدار زیادی فیبر سالم است.

برای سوزش سر دل در دوران بارداری چه چیزی بنوشیم؟

اگر نمی دانید در دوران بارداری چه چیزی بنوشید که هم برای فرزندتان مفید باشد و هم دچار سوزش سر دل نشوید به لیست زیر نگاهی بیندازید:

  • شیر : ترکیب قلیایی شیر (شیر گاو و یا شیر آجیل ها) می تواند خیلی سریع سوزش سر دل را آرام کند. حواستان باشد که از خوردن شیر پر چربی خودداری کنید چرا که غذاهای چرب می توانند باعث سوزش سر دل شوند.
  • آب نارگیل (یا همان شیر نارگیل) : آب نارگیل الکترولیت زیادی دارد که pH بدنتان را متعادل می کند و به خنثی کردن اسید معده کمک می کند.
  • چای زنجبیل: رازیانه، نعناع و گل ختمی همگی داروهای سوزش سر دل هستند که به شکل چای مصرف می شوند. برای جلوگیری یا تسکین سوزش سر دل، بین وعده های غذایی تان دم کرده این گیاهان را بنوشید.
  • آب : آب قدیمی ترین درمان سوزش سر دل است. در طول روز به مقدار کافی از آن بنوشید تا آبرسانی بدنتان به خوبی انجام شود و دچار سوزش سر دل نشوید.
  • از نوشیدنی هایی که باعث تشدید علائم می شود از جمله نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه یا چای سبز، چای سفید و سیاه، نوشیدنی های گازدار و نوشیدنی های اسیدی مانند آب پرتقال خودداری کنید.

درمان سریع سوزش سر دل

سوزش سر دل یکباره اتفاق می افتد و هیچ علائم و نشانه هایی قبل از وقوع ندارد. باید همیشه برای درمان سریع این مشکل آماده باشید تا در کمترین زمان از شر آن خلاص شوید. بهتر است همیشه در کیف دستی تان برخی از داروهای تسکین دهنده سوزش سر دل را نگه دارید.

https://drchek.ir/wp-content/uploads/2019/09/995-confused-pregnant-woman-choosing-between-apple-and-cream-cake.jpg

همیشه مقدار کمی از غذاهای زیر را در طول روز میل کنید تا دچار سوزش سر دل نشوید:

  • جو دوسر؛
  • یک لیوان چای گیاهی تسکین دهنده سوزش سر دل؛
  • شیر.

همچنین می توانید از دارو های آنتی اسیدی حاوی کلسیم مانند Tums یا Rolaids استفاده کنید (همزمان با قرص آهن مصرف نکنید چرا که مصرف همزمان این دارو ها باعث بی اثر شدن هر دوی آن ها می شود).

در دوران بارداری زمان بیشتری طول می کشد تا معده تخلیه شود و دریچه متصل به دستگاه گوارش کوچکتر می شود. این تغییرات منجر به ریفلاکس می شود و بالا رفتن مواد از معده دچار سوزش سر دل می شوید.

نتیجه

تغییراتی که در دوران بارداری در بدن شما اتفاق می افتد می تواند منجر به برخی از عوارض جانبی بسیار ناراحت کننده از جمله سوء هاضمه، ناراحتی معده و سوزش سر دل شود.

خوشبختانه اقدامات پیشگیرانه و داروهای طبیعی زیادی وجود دارد که در هنگام دچار شدن به سوزش سر دل می توانید از آن ها استفاده کنید.

اگر دچار ناراحتی و درد شدید هستید بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا درمورد سایر روشهای درمانی و یا داروهای سوزش سر دل که باید در دوران بارداری مصرف کنید صحبت کنید.

 

منبع :flo