راه هایی برای درمان سندرم روده تحریک پذیر وجود دارند که شامل: تغییر رژیم غذایی، کم کردن استرس و مصرف دارو می شوند.

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که با مصرف گیاهان خاص و چای های گیاهی هم می توان علائم این بیماری را درمان کرد؟

به خواندن این مقاله از سایت دکتر چک ادامه دهید تا با انواع چای های گیاهی که برای درمان سندرم روده تحریک پذیر یا (IBS) مفید هستند، آشنا شوید و درباره نحوه اثرگذاری آن ها در درمان علائم این سندرم اطلاعاتی به دست آورید.

درمان گیاهی سندرم روده تحریک پذیر

انواع زیادی چای وجود دارد که همگی برای تسکین علائم این سندرم موثر هستند که بعضی از آن ها عبارتند از:

چای نعناع

در یکی از بررسی های صورت گفته مشخص شده است که چای نعناع در مقایسه با دارونماها، شدت درد در مبتلایان به این سندرم را کم می کند.

نعناع تازه برای چای نعناع

مصرف نعناع به افراد مبتلا به فتق هیاتال، بیماری رفلاکس معده و روده یا آن هایی که مشکلات کیسه صفرا دارند، توصیه نمی شود!

به این مورد توجه کنید که سوزش معده از عوارض معمول مصرف نعناع نیست.

علاوه بر این، طبق مطالعات صورت گرفته مشخص شده است که روغن اساسی نعناع راه حلی برای درمان سندرم روده تحریک پذیر است. منظور از روغن های اساسی، روغن هایی است که با دستگاه منتشر کننده استنشاق می شود یا بعد از رقیق شدن با روغن حامل، روی پوست مالیده می شوند.

افراد باید قبل از خوردن روغن های اساسی حتما با پزشک یا آروماتراپیست مشورت کنند.

مقاله ای که در روزنامه پزشکی خانواده آمریکایی به چاپ رسیده، ادعا کرده است که دوزهای بسیار بالا روغن نعناع ممکن است بسیار خطرناک باشد و باعث مرگ فرد شود.

باوجود این، خطر خوردن چای نعناع کم است و حتی از طرف دیگر، موثر و مفید می باشد. بعضی از مطالعات نشان داده است که چای نعناع گرفتگی های روده را کاهش داده و به کلیه در دفع سموم از بدن کمک می کند.

چای زردچوبه

زردچوبه یکی دیگر از مواد طبیعی است که بر روی افراد مبتلا به این سندرم آزمایش شده است.

در مقاله ای که در سال 2005 به چاپ رسیده، محققان تاثیر قرص های عصاره زردچوبه بر روده تحریک پذیر در بزرگسالان را بررسی کردند و افراد حاضر در این تحقیق، روزانه 1 یا 2 قرص را به مدت 8 هفته مصرف کرده بودند.

زنجبیل

از این سال به بعد، مطالعات بیشتری بر روی تاثیر این ماده گیاهی بر التهاب در بیماری های روده انجام شد. با وجود اینکه امروزه هنوز تاثیر زردچوبه روی انسان ها بررسی نشده، در این مطالعه نتایج مثبتی برای بهبود علائم این سندرم به دست آمده است.

چای زردچوبه در بسته های چای به صورت آماده در بازار وجود دارد یا اینکه خودتان در خانه با استفاده از زردچوبه یا چوب زردچوبه می توانید این چای را درست کنید.

علاوه بر این، برای تجربه یک ترکیب خوشمزه و خوش رایحه، می توان زردچوبه را با علف لیمو و دارچین مخلوط کرد.

حتما بخوانید: خواص چای اسطوخودوس برای سم زدایی و سلامت بدن همراه با عوارض مصرف آن

برخی از دانشمندان گزارش داده اند که ماده رنگی زردچوبه، جز تشکیل دهنده فعال در زردچوبه، بر میزان قند خون تاثیر می گذارد؛ پس در این صورت، این گیاه برای افراد دیابتی بسیار مهم است و این افراد قبل از مصرف آن، باید حتما با پزشک خود مشورت کنند.

افرادی که دچار مشکلات لوزالمعده هستند، باید قبل از مصرف زردچوبه حتما با پزشک خود مشورت کنند؛ زیرا ادویه رفلاکس اسید معده را بدتر می کند و باعث ناراحتی شکم شود. یکی دیگر از نگرانی هایی که درباره این گیاه وجود دارد، تاثیر آن بر لخته شدن خون است.

چای زنجبیل

یکی دیگر از بهترین چایی ها برای سندرم روده تحریک پذیر چای زنجبیل است. براساس گفته های موسسه ملی اختلالات کارکردی روده و معده، افراد به طور مرتب، برای رفع علائم ناراحتی های گوارشی، زنجبیل مصرف می کنند. از طرفی، در طب سنتی چینی هم از این گیاه به وفور استفاده می شود.

باوجود این، امروزه مطالعات پزشکی ناتمام و ناقصی بر روی اثربخشی زنجبیل انجام شده است. دانشمندان معتقدند که عصاره این گیاه التهاب را کاهش می دهد ، خطوط شکم را قوی تر می کند و فعالیت های روده را بهبود می بخشد.

برای تهیه چای زنجبیل می توانید بسته های چای آماده را خریداری کنید. البته دستورالعمل های تهیه این چای با زنجبیل تازه یا خشک شده هم امکان پذیر می باشد.

چای رازیانه و روده تحریک پذیر

احتمالا رازیانه برای افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر گزینه ای مناسب باشد؛ زیرا به آرام کردن ماهیچه های روده ای و دفع باد معده کمک می کند. رازیانه عطری مشابه با تخم رازیانه دارد.

چای رازیانه

دانشمندانی که بر روی تاثیر ترکیبی روغن اساسی رازیانه و ماده رنگی زردچوبه بر علائم این سندرم در 121 فرد، مطالعه کرده اند، بعد از 30 روز به این نتیجه رسیده اند، افرادی که این ترکیب را مصرف کرده اند، از شدت علائم شان کاسته شده و کیفیت زندگی شان در مقایسه با آن هایی که دارونما مصرف کرده بودند، به طور قابل توجهی بیشتر شده است.

با این وجود، باید مطالعات بیشتری بر روی تاثیرگذاری این چای در بهبود علائم سندرم روده تحریک پذیر انجام شود. چای رازیانه در بسته های آماده وجود دارد یا با کمک دستور العمل های موجود می توانید این چای را در خانه برای خود تهیه کنید.

محققان مصرف رازیانه را به خانم های باردار توصیه نمی کنند؛ زیرا ممکن است با بعضی از داروها تداخل داشته باشد!

چای بابونه

چای بابونه یک مدل چای بسیار معروف از چای های گیاهی است. بعضی از مردم باور دارند که مصرف این چای باعث آرامش می شود؛ اما باید مطالعات بیشتری در این زمینه صورت بگیرد یا درستی این ادعا اثبات شود.

بعضی از افراد هم برای رفع ناراحتی های معده شان به مصرف چای بابونه روی می آورند. ممکن است که این چای برای مبتلایان به این سندرم مفید باشد؛ زیرا علائم گوارشی با استرس ارتباط دارند.

درباره این سندرم بیشتر بدانید

سندرم روده تحریک پذیر نوعی بیماری است که سیستم گوارشی را تحت تاثیر خود قرار می دهد و با سوء ارتباط میان مغز و روده مرتبط می باشد. علائم این سندرم شامل: درد شکم، نفخ کردن، یبوست، اسهال یا به طور مرتب اسهال و یبوست است.

این سندرم به سه دسته تقسیم می شود:

  • سندرم روده تحریک پذیر با یبوست (IBS-C)؛
  • سندرم روده تحریک پذیر با اسهال (IBS-D)؛
  • سندرم روده تحریک پذیر با اسهال و یبوست (IBS-M).

تقریبا 7 تا 21 درصد مردم به این سندرم مبتلا می شوند و بیشتر آن ها، خانم ها و جوانان هستند.

خلاصه مطلب

سندرم روده تحریک پذیر تاثیر بسیار زیادی بر کیفیت زندگی فرد می گذارد. مصرف بعضی از انواع چایی ها برای سندرم روده تحریک پذیر مفید عمل می کند؛ اما باید مطالعات بیشتری در این زمینه صورت بگیرد تا موثر بودن آن ها به اثبات برسد. روش هایی که برای درمان این سندرم وجود دارد، به چند روش تقسیم می شود؛ بنابراین مصرف بعضی از انواع چای به بهبود علائم در فرد کمک می کند.

حتما بخوانید: چگونه چای گزنه درست کنیم ؟ خواص و مضرات گزنه برای سلامتی

باید به این نکته توجه کنید که مطالعات بسیار زیادی بر روی روش های متفاوت مصرف بعضی از مواد گیاهی انجام شده است! گیاهان دارویی، چای و روغن های اساسی هر کدام قدرت و اثر گذاری متفاوتی دارند.

به نظر می رسد که چای تهیه شده از مواد گیاهی در مقایسه با عصاره یا مکمل های موجود، عوارض جانبی کمتری داشته باشد و گزینه ای ایده آل برای اضافه کردن به رژیم غذایی سالم باشد.

پزشک و متخصص رژیم غذایی می تواند به فرد کمک کند تا یک برنامه شخصی برای کنترل علائم این سندرم تهیه کند.

قبل از مصرف هر کدام از محصولات گیاهی ابتدا باید با پزشک مشورت کنید؛ زیرا نگرانی هایی درباره کیفیت، خلوص و قدرت گیاهان وجود دارد و ممکن است که بعضی از آن ها با دیگر داروها تداخل داشته باشند.

 

منبع: medicalnewstoday