قهوه یکی از نوشیدنی های مفید است که طرفداران زیادی دارد. برخی معتقد اند نوشیدن قهوه در ابتدای صبح و به صورت ناشتا فواید سلامتی زیادی دارد اما گروهی نیز در خصوص نوشیدن قهوه به صورت ناشتا هشدار می دهند، در این مقاله به برسی این موضوع می پردازیم.

پرسش های متداول در خصوص نوشیدن قهوه ناشتا :

چرا باید قبل از انجام عمل جراحی ناشتا بود؟
شما می توانید قهوه، آب یا هر نوع نوشیدنی دیگری را بعد از زمان ناشتایی، مصرف کنید.

به این دلیل باید قبل از عمل ناشتا بود؛ زیرا داروهای بیهوشی باعث می شود که محتوای معده مجدداً وارد مری شوند. بنابراین، هرگز نباید چند ساعت قبل از عمل جراحی یا بیهوشی، چیزی بخورید و بنوشید!

آیا می توان قبل از آزمایش خون قهوه یا چای مصرف کرد ؟
بله، در بیشتر موارد، شما ممکن است قهوه یا چای را قبل از آزمایش خون بنوشید. این نوشیدنی ها به صورت کلی، هیچ تاثیری در نتایج آزمایشاتی مانند: آزمایش کلسترول، میزان متابولیک یا گلوکز خون نخواهند داشت.

برای اطمینان، باید از پزشک تان سؤال کنید یا با آزمایشگاه تماس بگیرید که آیا می توانید قبل از آزمایش خون قهوه مصرف کنید یا خیر.

اگر قبل از آزمایش خون، خامه یا شکر به قهوه تان اضافه کنید، چه اتفاقی می افتد ؟
خب، این کار می تواند نتایج را به شدت تغییر دهد؛ بنابراین حتماً به آزمایشگاه و پزشک خود اطلاع دهید. در این صورت، ممکن است به تکرار آزمایش خون نیاز باشد.

آیا در روش ناشتا بودن (روزه) متناوب می توان از چای یا قهوه استفاده کرد؟
بله، اگر دائم ناشتا هستید، می توانید قهوه سیاه، چای یا تقریبا هر نوع نوشیدنی بدون کالری بنوشید. روزه متناوب یعنی غذا خوردن در مدت زمان محدود است که در طی آن، شما هر روز فقط مقدار کمی کالری مصرف می کنید.

 

قهوه یا چای سیاه کالری ندارند، بنابراین نوشیدن آنها اشکالی ندارد. در صورتی که خامه یا شکر به آن ها اضافه کنید، دیگر ناشتا نیستید، زیرا این مواد حاوی کالری هستند.

وقتی از شما خواسته می شود به دلایل پزشکی روزه بگیرید، مهم است که از دستورالعمل های خاص پزشک خود پیروی کنید.

اگر پزشک از شما بخواهد در طول رژیم خود، قهوه یا چای مصرف نکنید، از مصرف آن ها پرهیز کنید؛ زیرا شکستن روزه، ممکن است سلامتی شما را به خطر بیندازد.

اما اگر به دلیل کاهش وزن یا پیروی از سبک زندگی سالم، از این روش استفاده می کنید، می توانید قهوه مصرف کنید.

منبع