کافئین از بزرگترین محرک روان شناختی در دنیا محسوب می شود. بیشتر افراد در مصرف کافئین اعتدال را رعایت می کنند اما پودر خالص و غلیظ آن در صورتی که بیش از حد مصرف شود خطرناک خواهد بود. با دکتر چک همراه باشید…

سازمان غذا و دارو یک قاشق از پودر آن را معادل 28 فنجان قهوه می دانند؛ به دلیل مرگ های پیاپی در سال های اخیر در اثر مصرف زیاد کافئین فروش مکمل های آن در بسیاری از کشورهای دنیا ممنوع اعلام شده است.

دکتر ربکا هارستن یک گزارشی را تنظیم کرده است که در آن گزارش نشان داده است که مصرف زیاد چه خطراتی ایجاد می کند.

در طی این تحقیق به یک بیمار 26 ساله یک قاشق چای خوری پودر کافئین داده شد. این میزان، معادل 50 تا 60 فنجان قهوه و بیشتر از مقدار کافئین برای کشتن یک نفر است.

عوارض مصرف بیش از حد کافئین

محققان دریافتند که اگر بیش از یک یا 2 گرم کافئین مصرف کنید، اثرات سمی کشنده ای در بر خواهد داشت؛ زیرا در این صورت، غلظت خون تان بیش از 80 میلی گرم بر لیتر می شود. در این نمونه میزان کافئین در بدن فرد بیمار به مقدار 147 میلی گرم بر لیتر و همان دوز کشنده رسید. او دچار علائمی مثل: تنگی نفس ضربان قلب غیرطبیعی و مشکلات تنفسی و فشار خون بالا و اضطراب شد. نوار قلب او بیانگر این بود که نوعی آریتمی غیر طبیعی به نام تاکی کاردی بطنی در قلبش وجود دارد. طی آزمایشات  نوعی اسید به نام اسیدومتابولیک، با عدم تعادل دی اکسید کربن و اکسیژن خون در خون اش دیده شد. هم چنین در این آزمایش مشاهده کردند که به تعداد گلبول های سفید خون فرد نیز اضافه شده است. این بیمار که دچار مسومیت ناشی از کافئین شد، تحت مراقبت های پزشکی شدید قرار گرفت.

محققان از این آزمایش نتیجه گرفتند که علی رغم اینکه هیچ دستورالعمل رسمی وجود ندارد تا مصرف بیش از حد کافئین را منع کند، مصرف زیاد کافئین بسیار خطرناک است.