بی شک وقتی که اسم مرکبات به گوش شما می‌رسد، فکرتان سریعا به سمت پرتقال و لیمو شیرین سوق داده می‌شود. اما هنوز یک میوه خوشمزه دیگر است که در زمره مرکبات قرار دارد: این میوه گریپ فروت است. در این مقاله از سایت دکتر چک قصد داریم تا به خواص، روش مصرف و همین طور فوایدی که این میوه برای بدن تان دارد، اشاره کنیم…

میوه ای بسیار خوشمزه و آبدار که همزمان هم ترش و هم شیرین مزه است و می تواند جز مرکبات محبوب تان قرار گیرد. برخی از مردم بر این باور هستند که گریپ فروت مزه تندی دارد و طعم آن ، پس از مدتی تکراری می شود. اجازه ندهید که افراد ایراد گیر، نظرتان را تغییر دهند و شما را از خوردن آن منصرف کنند. در صورتی که به این افراد توجه کنید، بعدا پشیمان خواهید شد!ویژگی منحصر به فرد گریپ فروت، فقط مزه و طعم خاص آن نیست؛ بلکه مانند بیشتر گونه های دیگر که در دسته مرکبات قرار می گیرند، خواص و فواید بسیار زیادی دارد که امروزه زبان‌زد همگان است.

از آن جایی که گریپ فروت خواص بی نظیری دارد، به یک میوه ثابت در میزهای صبحانه در سراسر دنیا تبدیل شده است. این میوه سرشار از انواع مواد معدنی و ویتامین هاست و همین باعث شده است که همواره سطح انرژی در بدن را تنظیم کند و روز خوبی را برای تان رقم بزند.

هر وقت که برای خرید به سوپر مارکت مراجعه کردید، حتما متوجه شده اید که این میوه در هر فصلی از سال ، در یخچال این مکان‌ها، وجود دارد؛ اما در حقیقت، گریپ فروت از زمستان تا اوایل بهار پرورش داده می شود.

گریپ فروت

گریپ فروت دارای دو گونه صورتی و سفید رنگ است، برخی دانه دار و برخی بدون دانه هستند. می توانید طبق میل و علاقه خود از هر گونه که می خواهید، انتخاب کنید.

افراد اغلب برای تقویت سیستم دفاعی بدن شان ، آب این میوه را انتخاب می کنند. گریپ فروت سرشار از انواع آنتی اکسیدان ها و ویتامین ها می باشد.از دیگر فواید این میوه باید به وجود فیبر در آن اشاره کرد. مقدار کالری آن بسیار کم است و از این رو، گزینه ای بسیار مناسب برای  کاهش وزن محسوب می‌شود.

از مغز گریپ فروت گرفته تا پوست و آب آن، این میوه خواص بسیاری دارد که آن را به یک ماده مغذی پر خاصیت تبدیل کرده است.

هیچ تعجبی ندارد که گریپ فروت در میان مردم با نام «میوه بهشتی» شناخته می شود؛ علت آن هم وجود فواید بسیار آن برای سلامت انسان و همین طور پیشگیری از ابتلا به بیماری هاست.

گریپ فروت

گریپ فروت منبع غنی از ویتامین C، نوعی آنتی اکسیدان بسیار قدرتمند است. از دیگر ویژگی های این میوه می توان به وجود ویتامین A، پتاسیم، فولات، تیامین، ویتامین B6، کلسیم، آهن، کوپر، فسفر، و منیزیم و همین طور بسیاری از انواع فلانوئیدها و مواد مغذی اشاره کرد. همانند سایر مرکبات، گریپ فروت آب بسیاری دارد.

این میوه بهشتی سلامت قلب و پوست را تضمین می‌کند و فشار خون را ثابت نگه می دارد. علاوه بر این، شاخص گلیسمیک (glycemic index) آن 20 است که بسیار پایین می باشد؛ یعنی مصرف این میوه پس از غذا، باعث می‌شود تا مقدار انسولین و سطح قند خون تان هیچ تغییری نکند.

 

ارزش جهانی گریپ فروت خام در هر 100 گرم:

آب                     گرم                      88.06

انرژی                  کیلو کالری             42

پروتئین                گرم                     0.77

چربی                  گرم                    0.14

کربوهیدرات          گرم                   10.66

فیبر                  گرم                     1.6

قند                   گرم                    6.89

مواد معدنی موجود در گریپ فروت:

کلسیم             میلی گرم              22

آهن                 میلی گرم               0.08

منیزیم              میلی گرم              9

پتاسیم             میلی گرم              18

فسفر              میلی گرم               135

زینک                 میلی گرم            0.07

ویتامین های موجود در گریپ فروت :

ویتامین C          میلی گرم            31.2

تیامین              میلی گرم            0.043

ریبوفلاوین          میلی گرم            0.031

نیاسین             میلی گرم             0.204

ویتامین B6         میلی گرم            0.053

فولات                میکرو گرم            13

ویتامین A           میکرو گرم           58

ویتامین E            میکرو گرم         0.13

گریپ فروت یک منبع مغذی غنی، به شمار می‌رود که از راه های مختلف به بدن تان سود می رساند.

قیمت گریپ فروت

خواص گریپ فروت

در این قسمت از مقاله، قصد داریم تا به 8 خاصیت برتر این میوه استوایی اشاره کنیم.

1. کم کردن وزن

در سال 2015، تحقیقاتی درباره خواص گریپ فروت، بر روی دو دسته از موش ها انجام گرفت که نتیجه آن در روزنامه خوراکی پزشکی به چاپ رسید: پس از این که برای مدت 5 هفته، به یک دسته از موش ها عصاره میوه گریپ فروت داده شد. این موش‌ها در مقایسه با موش های دسته دیگر که از این میوه تغذیه نکرده بودند، کاهش وزن پیدا کرده بودند.

گریپ فروت برای لاغری

گریپ فروت دارای مقدار قابل توجهی آب و فیبر است؛ در نتیجه، دل درد ناشی از گرسنگی را کم تر می کند. همین طور این میوه در جذب و کاهش مقدار نشاسته و قند بدن هم کارساز است.

طبق آزمایشات دیگری در سال 2015، در روزنامه آکادمی که بر روی موش ها انجام گرفت:« از همان هفته اول تا پایان دوره تحقیقات، آب گریپ فروت از جذب سلول های چربی در موش های چاق تر جلوگیری کرده و همین طور باعث کم کردن خوراک آن ها شده است؛ بدون این که بر میزان ماده نوراپی نفرین تاثیر بگذارد.»

یکی دیگر از این آزمایشات در سال 2011 انجام گرفت و نتیجه آن در روزنامه مواد مغذی و سوخت و ساز در دسترس همگان قرار گرفت. طبق این تحقیقات:« یک راهکار عالی برای بزرگسالانی که از چاقی مفرط رنج می برند، این است که میوه گریپ فروت یا آب آن را به صورت میان وعده میل کنند تا از نتایج آن حیرت زده شوند.»

آب میوه گریپفروت

یکی از راهکارهای ساده و بی زحمت برای کاهش وزن افراد چاق ، گنجاندن یک لیوان آب گریپ فروت تازه یا نصفی از خود میوه، در رژیم غذایی آنهاست. این نوشیدنی باید قبل از صرف وعده های اصلی میل شود.

2. خواص گریپ فروت برای فشار خون

یکی از مهمترین خواص گریپ فروت تنظیم فشار خون است. نوعی فلانوئید موجود در گریپ فروت که با نام« نارینجنین» شناخته می شود، میزان حساسیت بدن در برابر انسولین را افزایش داده و به ثبات وزن کمک زیادی می کند.

محققان در سال 2010 ،در روزنامه قلبی عروقی آفریقا، درباره تاثیر گریپ فروت بر تنظیم فشار خون تحقیق کردند. نتیجه این یافته‌ها حاکی از این است: «گریپ فروت به واسطه این که منبعی غنی از انواع فلانوئیدها است، در کنترل بیماری ها و اختلالات فرساینده، مثل: دیابت و اختلالات قلبی عروقی، نقشی اساسی دارد.»

نکته: مصرف گریپ فروت برای برخی از افراد، مثل بیمارانی که قرص های خاص مثل استاتین و مسدود کننده راه کلسیم مصرف می کنند، ممنوع است! در نتیجه، بهتر است که قبل از افزودن این میوه به رژیم غذایی تان، با پزشک معالج خود مشورت کنید.

3. تقویت سیستم ایمنی بدن

از جمله خاصیت گریپ فروت میتوان به تقویت سیستم ایمنی بدن اشاره کرد. در برخی از تحقیقات (اما نه تمام آنها) گفته شده است :« مصرف عادی ویتامین C، طول دوره سرما خوردگی را کمتر می کند.» از آن جایی که گریپ فروت سرشار از ویتامین C است، این احتمال وجود دارد که مصرف طبیعی آن، به کاهش خطر سرما خوردگی در فرد، کمک شایانی می‌کند.

ویتامین C موجود در گریپ فروت، به عنوان یک آنتی اکسیدان بسیار قوی فعالیت کرده و با رادیکال‌های آزاد مبارزه می کند. از این رو، این امر، مقاومت بدن را در برابر پاتوژن هایی که عامل اصلی سرما خوردگی و سایر بیماری های عفونی است ، بیشتر می کند. بعلاوه، احتمالا در کم کردن طول دوره و نشانه های حاصل از بیماری های عفونی، نیز نقش دارد.

از دیگر فوایدی که ویتامین C برای بدن دارد، می توان به سلامت بافت ها و بهبود زود هنگام زخم ها اشاره کرد.

همان طور که در چند پاراگراف قبل هم اشاره کردیم: گریپ فروت غنی از آنتی اکسیدان است؛ در نتیجه التهاب و تورم در بدن را به طرز قابل توجهی کاهش می دهد. در این صورت می توان گفت که این میوه برای بیماران مبتلا به آسم، استئوآرتریت ( آرتروز ) و التهاب رماتسیم، بسیار کارساز است.

فواید عالی گریپفروت

4. تامین سلامت قلب

مقاله‌ای در سال 2015، در روزنامه آمریکایی مواد مغذی ، چاپ شد. محققان در این مقاله سعی کرده بودند تا به نوعی رابطه میان میوه گریپ فروت و سلامت قلب پی ببرند. در نتیجه مشخص شده است :« افرادی که انواع میوه ها و سبزیجات را به مقدار قابل توجهی مصرف می کنند، تا 15 درصد کمتر، در معرض ابتلا به بیماری های قلبی هستند. افرادی که میزان ویتامین C موجود در پلاسمای خون شان، بیشتر از این مقدار بوده، کاملا خطر ابتلا به بیماری های قلبی در آن ها کاهش یافته است.»

مقدار پتاسیم موجود در میوه گریپ فروت بسیار زیاد است؛ در نتیجه این میوه مانند یک عامل رگ گشا عمل می کند. این بدان معنا است که در نتیجه مصرف این میوه، رگ ها و شریان های خونی به آرامش نسبی می رسند؛ بنابراین، مقدار فشار خون و همین طور خطر بروز حملات و سکته قلبی بسیار کمتر می شود.

مقاله ای ، در سال 2012، در روزنامه انجمن قلب آمریکا ، حاکی از این است: «یافته های پزشکی نشان می دهد که هر چقدر که میزان مصرف ترکیبات موجود در مرکبات، مخصوصا پرتقال و گریپ فروت، بیشتر باشد، خطر حملات قلبی کمتر می شود.»

در حقیقت، خانم هایی که گریپ فروت زیاد مصرف می‌کنند، در مقایسه با خانم‌های که بسیار کم از این میوه استفاده می کنند، تا 19 درصد کمتر، در معرض خطر حملات قلبی قرار دارند.

5. کاهش میزان کلسترول بد خون

میوه گریپ فروت، منبع برخی از انواع فلانوئیدها است. فلانوئید غالب موجود در این میوه، هسپریدین می‌باشد. شواهد نشان می دهند که این ترکیب شیمیایی، کلسترول لیپو پروتئین با غلظت بالا مفید (HDL) را تقویت کرده و میزان کلسترول لیپو پروتئین با غلظت کم بد (LDL) و تری گلیسیریدها را کم می کند.

نتایج به دست آمده از یکی از تحقیقات بر روی موش های آزمایشگاهی در روزنامه بررسی خوراک و دارو، حاکی از این است :« تزریق آب گریپ فروت به رژیم غذایی موش هایی که مقدار کلسترول بالایی داشتند، مقدار پلاسما در تری گلیسیریدها و سطح کلسترول LDL آن‌ها را به شدت کاهش و میزان کلسترول HDL را افزایش داده است.»

یکی دیگر از دلایلی که گریپ فروت در کاهش مقدار کلسترول خون نقش دارد، وجود منابع فیبر در آن است. این میوه حاوی فیبر انحلال پذیر است؛ در نتیجه کلسترول در طول دوره گوارش غذا، نمی تواند وارد رگ های خونی شود. بنابراین، از وخیم تر شدن التهاب جلوگیری می‌کند و خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و فشار خون بالا را به شدت کاهش می دهد.

خواص گریپفروت

6. بهبود سلامت پوست با خوردن گریپ فروت

از آن جایی که منابع بسیار غنی از ویتامین C در این میوه وجود دارد، گریپ فروت، می تواند در بهبود سلامت پوست هم موثر باشد. جهت تولید کالوژن های سالم، بدن به این ویتامین نیاز دارد. کالوژن هم برای داشتن پوستی نرم و زیبا ضروری است.

از دیگر فواید این میوه می توان به مقابله آن با روند پیر شدن سلول‌ها، اشاره کرد. زمانی که امواج رادیکال آزاد به پوست برخورد کنند، سلول‌های پوست ، سریع تر روند پیر شدن را طی می کنند.

علاوه بر این، گریپ فروت خاصیتی به نسبت اسیدی دارد؛ بنابراین، تولید بیش از حد، رنگدانه های پوستی متوقف شده و به همین نسبت، لکه های پوستی هم ناپدید می شوند.

پتاسیم موجود در پوست، از پوست در برابر امواج فرا بنفش (UV) خطرناک محافظت می کند که در نتیجه آن، نشانه های پیری زودرس، مثل بروز چین و چروک و لکه های حاصل از کهولت سن، کاهش می‌یابد.

چطور وضعیت پوست خود را بهبود بخشیم؟

  • طبق برنامه ای منظم، آب گریپ فروت تازه را میل کنید تا پوستی عالی و شفاف داشته باشید.
  • برای این که سموم موجود در سطح پوست تان را از بین برود، توصیه می کنیم که از ماسک این میوه استفاده کنید. 1/2 آب گریپ فروت، 1 قاشق غذا خوری عسل، 1/2 فنجان آرد جو دوسر را با هم ترکیب کنید. ماسک را روی صورت تان قرار دهید و اجازه دهید تا کاملا خشک شود. سپس دستانتان را خیس کرده و ترکیب را پاک کنید. می‌توانید یک بار در هفته، از این ماسک استفاده کنید.

گریپ فروت

نکته: درست است که مصرف میوه گریپ فروت برای پوست فواید بسیاری دارد، اما نباید هرگز در مصرف این میوه زیاده روی کنید! در صورت زیاده روی در مصرف آن، باید خود را برای مبارزه با ملانوما (نوعی سرطان پوست) آماده کنید.

7. مبارزه با بیماری های لثه

برای داشتن لثه هایی سالم، نباید از ویتامین C غافل شوید. این ویتامین برای داشتن دندان هایی سالم و محکم، از ضروریات است. از آن جایی که گریپ فروت به عنوان یک منبع غنی از ویتامین C شناخته می شود، در مبارزه با بیماری های لثه، نقشی اساسی و راهبردی را بر عهده دارد.

لازمه داشتن دندان هایی محکم و سالم، لثه هایی سالم است.

در روزنامه دندان پزشکی انگلستان، به تازگی مقاله ای درباره رابطه  میان میوه گریپ فروت و بیماری های لثه به چاپ رسیده است. طبق آن، یافته حاکی از این است :« مصرف میوه گریپ فروت در افرادی که از مشکلات لثه ای رنج می برند، خونریزی لثه را شدیدا کاهش می دهد. علت این امر ، افزایش مقدار ویتامین C موجود در بدن است. این ویتامین در روند ترمیم و بهبود وضعیت لثه ها فعالیت می کند.»

برای داشتن لثه های سالم ،تنها کاری که باید انجام دهید این است که روزانه 1 یا 2 گریپ فروت را به برنامه رژیم غذایی تان اضافه کنید. با این کار به راحتی می توانید از آسیب های ناشی از مشکلات لثه پیشگیری کنید یا حتی به طور کلی این روند را تغییر دهید.

درمان سرطان با گریپفروت

8. مراقبت در برابر سرطان

محققان ثابت کردند که گریپ فروت، میوه ای موثر در روند کم کردن خطر ابتلا به انواع سرطان ها، مثل: سرطان معده، روده، مثانه، پستان و مری است.

این میوه به انواع آنتی اکسیدان های قدرتمند مجهز شده است که با رادیکال‌های آزاد مقابله می کنند و اجازه ورود به بدن را به آن ها نمی‌دهند . امواج رادیکال آزاد، در واقع امواج خطرناکی هستند که به سلول های بدن آسیب وارد می‌کنند و متاسفانه، علت اصلی بیشتر مرگ و میرها، مثل سرطان هستند.

نتایج به دست آمده از یکی دیگر از آزمایشات، در روزنامه کارسینوجنسیس،حاکی از این است :« لیمونین( نوعی ترکیب شیمیایی) در گریپ فروت، احتمالا اجازه پیشروی سرطان روده را نمی دهد. ترکیبات منحصر به فردی چون: نارینجین و لیمونین که در این میوه کشف شده است: تکثیر سلول های سرطانی را سرکوب می کنند و با انجام فعالیت های ضد التهابی، از بدن محافظت می کنند».

معیار انتخاب گریپ فروت با کیفیت عالی

وقتی که برای خرید گریپ فروت به فروشگاه مراجعه می کنید، میوه ای را انتخاب کنید که به خوبی رسیده باشد. هم چنین این ویژگی های ظاهری را هم داشته باشد:

اندازه میوه: قطر گریپ فروت با اندازه متوسط، باید بین 4 تا 6 اینچ  باشد. هر چقدر که اندازه میوه بزرگ تر باشد، آب دارتر است. پس توصیه می کنیم که گریپ فروت هایی بخرید، که وزن زیادی داشته باشند.

شکل:  میوه ای بخرید که بیضی شکل و قسمت بالایی و پایینی آن کاملا صاف باشد. گریپ فروت هایی که کاملا دایره ای هستند، اصلا نرسیده اند. اما میوه هایی که شکل عجیب داشته باشند یا این که سطح شان کاملا هموار نباشد، بسیار رسیده اند. همیشه این نوع از گریپ فروت ها را انتخاب کنید.

پوست: یکی دیگر از مولفه هایی که میزان رسیده بودن گریپ فروت را نشان می دهد، پوست این میوه است. پوست میوه رسیده باید نرم و نازک و فاقد هر گونه ساییدگی یا بریدگی باشد. تمام قسمت های میوه باید سفت باشد؛ زیرا وجود لکه های نرم یا باد کرده، نشان می‌دهد که  درون میوه به زودی خراب می‌شود.

برای این که مطمئن شوید ، این میوه رسیده است یا نه، بهتر است که آن را فشار دهید. گریپ فروت با کیفیت عالی، میوه ای است که در موقع فشار دادن، به خوبی به هم فشرده شود؛ اما پس از رها کردن، پوست آن باید دوباره به حالت اولیه برگردد.

رنگ: به عنوان یک قانون کلی، زمانی گریپ فروت کاملا رسیده شده و مناسب خوردن است که ظاهر آن به رنگ زرد درآمده باشد.

شرایط ذخیره سازی گریپ فروت

بهترین دما برای نگه داری گریپ فروت، دمای خانه است که باعث گردش بهتر هوا می‌شود و میوه دست نخورده، تا 2 هفته، همچنان با کیفیت و سالم باقی خواهد ماند. فراموش نکنید که گریپ فروت نباید در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرد!

چنانچه می خواهید این میوه را برای مدت طولانی تری نگه دارید، آن را تکه تکه کرده و در یخچال یا در قسمتی از خانه که خشک و خنک باشد (مثل زیر پله) قرار دهید؛ چون این کار باعث می‌شود که حتی تا 1 یا 2 هفته دیگر ، ماندگاری داشته باشد.

اگر بخواهید این میوه را با پوست بخورید یا نه، فرقی ندارد . در هر صورت باید آن را زیر آب خنک گرفته و به خوبی بشویید تا تمام میکروب ها و جرم هایش را هم از بین ببرید. فراموش نکنید که قدم اول در مصرف هر چیزی، اطمینان از تمیز بودن آن است.

زمانی که سطح میوه را خوب می شویید، تمام میکروب ها و مواد آلوده موجود در سطح آن به کلی از بین می روند. پس اکنون زمان قرار دادن میوه در ظرف یا داخل یخچال است.

چطور گریپ فروت را بخوریم؟

روش اول: پوست این میوه را مثل پرتقال، به راحتی با دست بکنید و نوش جان کنید.

روش دوم : میوه را به طور افقی برش داده و از مزه تازه آن لذت ببرید. قسمت های داخل میوه را هم با قاشق، بیرون بیاورید. تکه های دیگری هم که وقتی قسمت گوشتی را خارج می کنید، به آن چسبیده اند، را با یک چاقوی تیز( چاقوی مخصوص پوست کنی گریپ فروت یا حتی قاشق دندانه دار مخصوص گریپ فروت)، به راحتی جدا کنید. قبل از این که شروع به خوردن قسمت گوشتی میوه کنید، یک قاشق بردارید و هسته های آن را جدا کنید.

روش سوم: با چاقو یک خط عمودی که از بالای میوه، طوری که از کل قسمت عقب رد شود و دوباره به قسمت بالای سمت دیگر برسد، روی پوست میوه ایجاد کنید. این کار را برای چهار بخش باقی مانده هم تکرار کنید. دقت داشته باشید که خیلی این میوه را عمیق برش نزنید و فقط پوست را بکنید. بهتر است که چاقو به اجزای داخل میوه نرسد. زمانی که موفق به کندن پوست گریپ فروت شدید، میوه را به تکه های کوچک تر تقسیم کنید.

چه روش های دیگری برای خوردن گریپ فروت پیشنهاد می کنید؟

  • اگر از نوشیدنی تکراری آب پرتقال برای صبحانه خسته شدید، از همین امروز، یک لیوان آب گریپ فروت را جایگزین آن کنید.
  • گریپ فروت تاثیر زیادی در مصرف خوراکی های ارزشمندی ، هم چون سالسا، گذاشته است. تنها کاری که باید بکنید این است که چند تکه از میوه را جدا کرده و با سیلانترو (نوعی گیاه دارویی که بیشتر در آسیا و مکزیک برای پخت و پز از آن استفاده می‌شود) و فلفل تند ترکیب کنید. در نهایت یک ترکیب خوشمزه و لذیذ خواهید داشت.
  • تکه های مختلف گریپ فروت، سالادهای سبز را خوشمزه و بسیار تند می کنند. همین طور می توانید از تکه های این میوه استوایی در تهیه سالادهای خسته کننده تان هم استفاده کنید تا دیگر همانند سابق تکراری نباشند. این کار بسیار آسان است: چند تکه از گریپ فروت را جدا کنید، میگو و آواکادو را هم بپزید و روی یک تکه برگ کاهو، آن را میل کنید.

نکته های کاربردی دیگر

  • همیشه گریپ فروت هایی را انتخاب کنید که قابلیت ارتجایی داشته و هنگام لمس کردن، سفت باشند.
  • گونه صورتی و قرمز رنگ این میوه، حاوی مقدار بیشتری از مواد مغذی است.
  • توصیه می کنیم که قبل از این که آب این میوه را بگیرید، آن را در دمای اتاق قرار دهید تا آبش، بیشتر خارج شود.
  • اگر طعم آب گریپ فروت برایتان بسیار تلخ یا شور است، آب سیب های سبز یا هویج را به آن اضافه کنید. مزه آن، بهتر می شود.

نکته: مصرف گریپ فروت برای برخی از افراد، مثل بیمارانی که داروهای های خاص مثل: استاتین و مسدود کننده راه کلسیم مصرف می کنند، ممنوع است! زیرا کارایی این داروها را کمتر می کند. در نتیجه، بهتر است که قبل از افزودن این میوه به رژیم غذایی تان، با پزشک معالج خود مشورت کنید.

گریپ فروت

خطرات و احتیاط

اگر قرص های زیر را مصرف می کنید، توصیه می کنیم که مصرف این میوه را متوقف کنید:

  • بیشتر داروهای مسدود کننده راه کلسیم؛
  • ایندیناویر ( داروی بازدارنده پروستات)؛
  • برخی از استاتین ها؛
  • داروی سرکوب کننده سیستم ایمنی؛
  • بنزودیاپزین ها (آرام بخش، خواب آور، ضد اضطراب، ضد تشنج، فراموشی آور و شل کننده عضلات هستند)؛
  • کاربامازپین.

گفته می شود که میوه گریپ فروت، مخصوصا آب آن، مانع ترشح یک آنزیم خاص با نام CYP3A4 در روده می شود. بدن برای این که بتواند سوخت و ساز این داروها( نام برده شده در قسمت بالا) را انجام دهد، به این آنزیم نیاز دارد. از آن جایی که این داروها به راحتی در بدن حل نمی شوند، انبار می‌شوند و شرایط خطرناکی را برای بدن ایجاد می کنند.

برای این که از خطر زیاد شدن سموم در بدن، در امان باشید، توصیه اکید می کنیم که این داروها را هرگز همراه با گریپ فروت مصرف نکنید!

افرادی که در سلامت کامل هستند، بهتر است که این میوه را مصرف کنند و از خواص بی نظیر آن لذت ببرند. پیشنهاد می کنیم که جایگاهی ویژه برای این میوه بهشتی در نظر بگیرید . بهتر است به جای این که تمرکز خود را تنها روی یک ماده خوراکی بگذارید، رژیم غذایی سالم و متعادلی را برای خود برنامه ریزی کنید و انواع خوراکی ها را مصرف کنید.

میوه و آجیلهمان طور که در این مقاله از سایت دکتر چک مطالعه کردید، میوه گریپ فروت خواص و فواید بسیاری برای بدن شما دارد که از جمله آن ها می توان به بهبود سرطان و مبارزه با بیماری های لثه اشاره کرد. مقدار مواد مغذی موجود در گریپ فروت های صورتی و قرمز رنگ  بیشتر از گونه های دیگر است. با این حال، توصیه می کنیم که در مصرف این میوه زیاده روی نکنید!


در مورد خواص میوه های زیر بیشتر بدانید :

انگور موسکادین چه فوایدی برای سلامتی دارد ؟
طبع آناناس و فواید بی نظیر آن برای سلامتی چشم ، پوست و سیستم ایمنی بدن
خواص انار برای سلامت قلب ، فشار خون ، دیابت ، تقویت حافظه و سرطان

 

منبع