بیشتر مردم با چای های کلاسیک اصیلی، مانند: چای سبز ، چای سیاه و چای اولانگ آشنایی دارند؛ اما در واقع نوع چهارمی از چای اصیل وجود دارد که اخیرا شهرت و تحسین علمی به دست آورده است. چای سفید اولین بار در آسیا دیده شد و تنها نزدیک به 200 سال پیش در غرب به شهرت رسید.
چای سفید چای اصیلی است و نسبت به بقیه چای ها فرآیند کمتری برای رشد و تبدیل شدن به چایی ملایم و مقوی برای سلامتی دارد. خواص چای سفید، شامل: جلوگیری از پوسیدگی دندان ، بهبود سلامت پوست و مو و افزایش انرژی و هوشیاری می‌شود. نوشیدن یک فنجان از این چای در روز، میتواند به جلوگیری از سرماخوردگی معمولی و از بین بردن رادیکال های آزاد که میتوانند باعث بسیاری از بیماری ها از آکنه گرفته تا سرطان شوند، کمک کند.

چای سفید چیست؟

چای سفید درست مثل چای سیاه، چای سبز و چای اولانگ از گیاه کاملیا سیننسیس (Camellia sinensis) به دست می آید. این نوع چای یکی از پنج نوع چایی است که با نام چای های اصیل شناخته میشوند. قبل از اینکه برگ های چای سفید باز شوند، این جوانه ها برای تولید چای سفید چیده میشوند که معمولا پوشیده از پرزهای سفیدی هستند، که نام چای سفید از آنها گرفته شده است. چای سفید عمدتا در منطقه فوجیان چین برداشت میشود؛ اما تولید کننده های این چای در سریلانکا، هند، نپال و تایلند نیز هستند.

خواص چای سفید برای لاغری

اکسیداسیون چای سفید

چای های اصیل همگی از یک نوع گیاه به دست می آیند، پس تفاوت بین چای ها بر اساس دو عامل است: محل (منطقه ای که گیاه در آن رشد میکند) و فرآیند تولید.
یکی از تفاوت های فرآیند تولید هر چای، مقدار زمانی است که برگ ها اجازه اکسیده شدن دارند. استادان تهیه چای برای کمک به فرآیند اکسیداسیون، برگ ها را می‌چینند، خرد میکنند، در معرض آفتاب می‌گذارند و همچنین تحت حرارت و بخار قرار می‌دهند.
همان طور که گفته شد، این چای در بین چای های اصیل کمترین مقدار فرآیند را برای تولید دارد؛ بنابراین فرآیند اکسیداسیون طولانی را متحمل نمیشود. در مقایسه با فرآیند اکسیداسیون طولانی چای سیاه، که باعث به وجود آمدن رنگ تیره و پر رنگ آن می شود، چای سفید به سادگی پژمرده شده و در زیر نور خورشید یا در محیطی کنترل شده خشک می‌شود تا طبیعت تازه آن حفظ گردد.

طعم چای سفید

از آنجایی که بر روی چای سفید فرآیند کمی صورت می‌گیرد، این چای دارای طعمی ملایم و کمی شیرین و رنگ زرد کمرنگی است که اگر به درستی دم بکشد، هیچگونه طعم تلخی ندارد. این چای چند نوع مختلف دارد که کمی دارای طعم های میوه ای، گیاهی، تند و گل مانند هستند.

انواع چای سفید

چای سفید دو نوع اصلی دارد: سوزن نقره ای (silver needle) و پونی سفید (white peony). اما چند نوع دیگر از چای سفید وجود دارد که شامل: Long Life Eyebrow و Tribute Eyebrow و چای های سفید صنعتی، مانند: چای سفید سیلانی (Ceylon White)، چای سفید آفریقایی (African White) و چای سفید دارجیلینگ (Darjeeling White) می‌شود. نوع سوزن نقره ای و پونی سفید آن از لحاظ کیفیت برتر از انواع دیگر هستند.

سوزن نقره ای (Bai Hao Yinzhen) : گونه سوزن نقره ای ظریف‌ترین و بهترین چای سفید است. این چای شامل: جوانه های نقره ای رنگی به اندازه 30 میلی متر است و طعمی ملایم و شیرین دارد. این چای فقط از برگ های جوان گیاه چای درست می‌شود. چای سفید سوزن نقره ای درخششی طلایی، عطری گل مانند و بدنه ای چوبی دارد.

 

پونی سفید (Bai Mu Dan) : پونی سفید دومین چای سفید با کیفیت و ترکیبی از جوانه و برگ است. چای پونی سفید طعم‌های بیشتری نسبت به سوزن نقره ای دارد. دارای طعم های مختلطی، مانند: عطر و طعمی گل مانند با طعمی قوی و خوشمزه و ته مزه ای از آجیل است . این چای در مقایسه با سوزن نقره ای به صرفه تر است؛ زیرا ارزان تر است و همچنان طعمی تازه و قوی دارد. پونی سفید نسبت به جایگزین گران قیمت خود (سوزن نقره ای)، بیشتر به رنگ سبز و طلایی روشن است.

خواص چای سفید

1- سلامت پوست

بسیاری از مردم با اختلالات پوستی چون آکنه، لکه های پوستی ، خارش پوست و لک و پیس روی دست و پنجه نرم می‌کنند. اگرچه بیشتر این مشکلات پوستی خطرناک نیستند؛ ولی همچنان آزاردهنده هستند و اعتماد به نفس را کاهش می‌دهند. این چای با خواص ضد عفونی کنندگی و آنتی اکسیدانی میتواند به یکدست شدن رنگ پوست کمک کند.
محققان دانشگاه کینسینگتون (Kinsington University) لندن در طی مطالعه‌ای نشان داده‌اند: « چای سفید می‌تواند از سلول های پوست در مقابل آسیب های ناشی از هیدروژن پراکسید و عوامل دیگر مراقبت کند.»

طرز تهیه white tea

همچنین چای سفید پر از آنتی اکسیدان است و رایکال های آزاد را که میتوانند منجر به نشانه های پیری زودرس شامل: تغییر رنگ پوست و چین و چروک شوند، از بین می‌برد. خواص ضد التهابی آنتی اکسیدان های این چای ، می‌تواند به کاهش قرمزی و التهاب که بر اثر بیماری های پوستی، مانند: اگزما و شوره سر ایجاد میشوند، کمک کند.

از آنجایی که آکنه معمولا بر اثر آلودگی هوا و تراکم رادیکال های آزاد ایجاد می شود، یک‌بار یا دوبار، نوشیدن یک فنجان چای سفید در روز،  پوست را پاکسازی می‌کند. به عنوان جایگزین، از این چای می‌توان برای شست و شوی مستقیم پوست استفاده کرد. همچنین می‌توانید چای سفید کیسه ای را مستقیما بر روی هر نقطه آسیب‌دیده قرار دهید تا سرعت التیام افزایش یابد.
Pastore Formulations در سال 2005 ، در طی مطالعه‌ای گزارش داده است:« چای سفید می‌تواند برای افرادی که از مشکلات پوستی مانند آکنه روزاسه و پسوریازیس رنج میبرند، مفید باشد.» این خاصیت میتواند به «اپی گالو کاتچین گالات» موجود در چای سفید نسبت داده شود که به تولید سلول های جدید در روپوست کمک میکند.
این چای مقدار زیادی فنول دارد که میتواند کلاژن و الاستین را تقویت کند و ظاهری صاف تر و جوان تر به پوست ببخشد. این دو پروتئین برای ایجاد پوستی مقاوم و جلوگیری از چین و چروک حیاتی هستند و در محصولات مختلف مراقبت از پوست یافت می‌شوند.

2- جلوگیری از سرطان

محققان ارتباط قوی بین چای های اصیل و پتانسیل جلوگیری یا درمان سرطان را نشان داده اند. با اینکه مطالعات قطعی نیستند، خواص نوشیدن چای سفید بیشتر مربوط به آنتی اکسیدان ها و پلی فنل های موجود در چای است. آنتی اکسیدان های چای سفید میتواند به ساختن RNA کمک کند و از جهش سلول های ژنتیکی که منجر به سرطان میشود، جلوگیری کند.
مطالعه ای در سال 2010 نشان داده است:« آنتی اکسیدان های این چای نسبت به چای سبز در جلوگیری از سرطان موثرتر هستند.» محققان از عصاره چای سفید برای هدف قرار دادن سلول های سرطانی ریه در آزمایشگاه استفاده کردند و نتایج این تحقیقات ، مرگ سلول های وابسته به دوز را نشان دادند. در حالی که تحقیقات همچنان در حال انجام است، این نتایج نشان می‌دهند که چای سفید ممکن است به متوقف کردن تکثیر سلول های سرطانی و حتی مرگ سلول های جهش یافته کمک کند.

3- کاهش وزن

برای بسیاری از افراد کاهش وزن هدفی بزرگتر از یک تصمیم برای سال نوست، کاهش وزن برای آنها به معنی داشتن زندگی طولانی تر و سالم تر است. چاقی مفرط یکی از عوامل اصلی زندگی کوتاه تر است و کم کردن وزن اولویت اول آن‌هاست.
چای سفید به بدن در جذب موثرتر مواد مغذی و بالا بردن سرعت سوخت و ساز کمک می‌کند؛ در نتیجه میتواند به شما در دستیابی به هدف کاهش وزن کمک کند. مطالعات در آلمان در سال 2009 نشان داده است:« چای سفید نه تنها از ساخته شدن سلول های چربی جدید جلوگیری می‌کند، بلکه می‌تواند به سوزاندن چربی های ذخیره شده نیز کمک کند.» کاتچین موجود در این چای سرعت فرآیند هضم را بالا می‌برد و باعث کاهش وزن می‌شود.

4- سلامت مو

چای سفید نه تنها برای سلامت پوست مفید است، بلکه میتواند به داشتن مویی سالم کمک کند. آنتی اکسیدانی به نام اپی گالو کاتچین گالات (EGCG) رشد مو را بیشتر کرده و از ریزش موی زودرس جلوگیری میکند. همچنین EGCG میتواند به درمان بیماری های پوستی سر که بر اثر باکتری ها ایجاد می‌شوند و در مقابل درمان های معمول مقاوم هستند، کمک کند.
این چای به طور طبیعی در مقابل آسیب های نور خورشید از مو، که میتواند منجر به خشک نشدن مو در تابستان شود، محافظت می‌کند. این چای میتواند درخشش طبیعی مو را بازگرداند. اگر میخواهید این درخشش ماندگار شود، بهتر است که از چای سفید به صورت موضعی، به عنوان شامپو استفاده کنید.

5- آرامش، تمرکز و هوشیاری را تقویت می‌کند

چای خوشمزه سفید در بین چای های اصیل دارای بیشترین مقدار « تیانین» است. تیانین برای تقویت هوشیاری و تمرکز در مغز، محرک های هیجانی را که میتواند منجر به بیش فعالی شود، مهار می‌کند. این چای با آرام کردن محرک های مغز میتواند به آرام شدنتان و همزمان افزایش تمرکزتان کمک کند.

چای سفید

این ترکیب شیمیایی فواید سلامتی مثبتی را برای اضطراب نیز نشان داده است. تیانین به تولید انتقال دهنده های عصبی GABA (گاما آمینوبوتیریک اسید) کمک میکند که تاثیرات طبیعی آرامش بخش دارد. بهترین خواص نوشیدن چای سفید این است که میتوانید بدون عوارض جانبی، مانند: خواب آلودگی و اختلال که همراه با داروهای اضطراب است، از فواید افزایش هوشیاری آن بهره ببرید.

این چای همچنین مقدار کمی کافئین دارد که میتواند برای شروع روزی پر انرژی به شما کمک کند. به طور متوسط، این چای حاوی 28 میلی گرم کافئین در هر فنجان 226 گرمی است. این مقدار کافئین بسیار کمتر از 98 میلی گرم کافئین، یک فنجان قهوه و کمی کمتر از 35 میلی گرم کافئین چای سبز است. با داشتن مقدار کمتری از کافئین، میتوانید بدون اثرات منفی قهوه، چند فنجان چای سفید در روز بنوشید.  3 یا 4 فنجان از این چای را در روز بنوشید و نگران اینکه احساس دلهره کنید یا دچار بی خوابی شوید، نباشید.

6- بهداشت دهان و دندان

چای سفید دارای مقادیر زیادی فلاونوئید (زردینه) ، تانین (جوهر مازو) و فلوئور است که باعث سلامت و استحکام دندان می‌شوند. فلوئور  وسیله ای برای جلوگیری از پوسیدگی دندان است و معمولا در خمیردندان یافت میشود. تانین و فلاونوئید هر دو به جلوگیری از جرم گرفتگی دندان که باعث پوسیدگی و کرم خوردگی آن می‌شود، کمک می‌کنند.
همچنین این چای خاصیت ضد ویروسی و ضد باکتری دارد که به سالم نگه داشتن دندان و لثه ها کمک میکند. برای بهره بردن از خواص چای سفید برای دندان، روزانه دو تا چهار فنجان از این چای بنوشید و چای کیسه ای آن را چند بار در آب جوش فرو برید تا همه مواد مغذی و آنتی اکسیدان های آن استخراج شوند.

7- به درمان دیابت کمک میکند

دیابت بر اثر ژنتیک و عوامل مربوط به سبک زندگی ایجاد می‌شود و  مشکل در حال افزایش دنیای مدرن است. خوشبختانه راه های زیادی برای تنظیم و کنترل دیابت وجود دارد و چای سفید یکی از آنهاست.
نتیجه مطالعه محققان حاکی از این است:« کاتچین و دیگر آنتی اکسیدان های این چای ، می‌توانند به تنظیم یا جلوگیری از دیابت نوع دو کمک کنند.» چای سفید فعالیت های آنزیم آمیلاز، که به جذب گلوکز در روده کوچک کمک می‌کند، را مختل می‌کند.
در افرادی که دیابت نوع دو دارند، این آنزیم نشاسته ها را به قند تجزیه می‌کند که منجر به بالا رفتن قند خون می‌شود. این چای با متوقف کردن تولید آمیلاز،  قند خون بالا را تنظیم می‌کند.
محققان در طی مطالعه ای در چین، در سال 2011، دریافته‌اند:« مصرف مرتب چای سفید سطح قند خون را تا 48 درصد کاهش و ترشح انسولین را افزایش می‌دهد.» این مطالعه همچنین نشان داده است:« نوشیدن این چای به کاهش عطش بیش از حد که بر اثر بیماری هایی مانند دیابت ایجاد میشود، کمک می کند».

8- التهاب را کاهش می‌دهد

کاتچین و پلی فنل چای سفید خاصیت های ضد التهابی را تقویت کرده که به درمان درد های خفیف کمک می‌کند. آزمایش حیوانی در ژاپن، در مجله MSSE Journal، نشان داده است:« کاتچین موجود در چای سفید به ترمیم سریع‌تر ماهیچه و آسیب های ماهیچه ای کمک می‌کند.»
چای و دمنوش سفید همچنین گردش خون را بهتر می‌کند و اکسیژن را به مغز و اندام ها می‌رساند. به همین دلیل، این چای برای درمان سردرد های خفیف و درد های ناشی از ورزش موثر است.

9- سلامت قلب

داشتن قلبی سالم به معنی داشتن زنگی طولانی تر است. با وجود همه عواملی که بر سلامت قلب تاثیر دارند، از رژیم و سیگار کشیدن گرفته تا عوامل محیطی، مهم است که برای جلوگیری از بیماریهای مزمن اقداماتی انجام دهید. این چای به محافظت از عملکرد صحیح قلب کمک کرده و از بیماری هایی، مانند: انعقاد خون، سکته و حمله قلبی جلوگیری می‌کند.
از آنجایی که چای سفید در بین چای های اصیل کمترین میزان پردازش را دارد، حاوی بیشترین آنتی اکسیدان نیز است. کاتچین موجود در این چای ممکن است، باعث بهبود گردش خون، کاهش فشار خون و خطر ابتلا به بیماری های قلبی شود. آنتی اکسیدان های این چای  سطح کلسترول، مخصوصا کلسترول بد LDL را نیز کاهش می‌دهند.

طرز دم کردن چای سفید

قدم 1: برگ ها را آماده کنید

– برای چایی که از جوانه ها تهیه میشود: 2 قاشق چای‌خوری چای، برای هر 170 گرم آب استفاده کنید.
– برای چایی که از برگ ها تهیه میشود: 2 قاشق غداخوری چای، برای هر 170 گرم آب استفاده کنید.
– برای چایی که از جوانه و برگ تهیه می‌شود (مثلا پونی سفید): تقریبا 1 قاشق غذاخوری چای، برای هر 170 گرم آب استفاده کنید.

قدم 2: آب را بجوشانید

برای تهیه چای سفید، آب را تا 76 درجه سانتی گراد بجوشانید.
مانند بیشتر چای ها، استفاده از آب تمیز و تصفیه شده، باعث تهیه چایی طعم دارتر میشود. میتوانید از هر نوع آبی استفاده کنید، از آب شیر گرفته تا آب معدنی یا آب تصفیه شده، اما از آب مقطر استفاده نکنید! چون بی مزه می‌شود.

وایت تی

قدم 3: چای را دم کنید

بسته به نوع چای و سلیقه شخصی خود، چای را به مدت 30 ثانیه تا 5 دقیقه دم کنید.
جوانه ها نسبت به برگ های بزرگ دیرتر و برگ های کوچک زودتر دم میکشند. هر 30 ثانیه چای را مزه کنید تا از طعم مناسب آن مطمئن شوید؛ زیرا دم کشیدن بیش از حد میتواند منجر به تلخی طعم آن شود.

چای سفید را برای سلامتی بنوشید

این چای تحت فرآیند های کمتری قرار میگیرد تا طعمی ملایم تولید کند. این چای یکی از پنج نوع چای اصیل است. این چای از برگ های جوان و جوانه های باز نشده گیاه چای تهیه میشود. استفاده از این چای به سلسله سانگ برمیگردد. مشهورترین انواع چای، چای Da Bai (برگ بزرگ)، سوزن نقره ای و پونی سفید هستند.
نوشیدن روزانه چند فنجان چای سفید، میتواند تاثیرات مثبتی بر سلامت کلی شما داشته باشد. همراه با خواص سنتی چای بر سیستم ایمنی بدن، چای سفید میتواند به جلوگیری از بیماری های جدی، مانند: سرطان و حمله های قلبی کمک کند و مو، پوست و دندان ها را سالم نگه دارد.
بهترین نکته مثبت در مورد چای سفید این است که انواع بیشتر این چای به راحتی یافت میشوند. شما میتوانید این چای را از فروشگاه محل خود یا از یک فروشگاه آنلاین خریداری کنید. برخی از انواع این چای به طور گسترده ای، به صورت برگ های چای یا چای کیسه ای در دسترس هستند. در حالی که انواع خالص تری، مانند: سوزن نقره ای  سخت تر به دست می آیند.
برای سلامتی خود این چای سفید ملایم یا طلایی را بنوشید و از فواید آن بهره ببرید.


مطالب مرتبط را حتما مطالعه کنید :

خواص چای دارچین برای سلامت قلب و سیستم ایمنی بدن به همراه عوارض آن
خواص چای نعناع برای قاعدگی ، کاهش تب و انواع بیماری های دیگر
خواص چای اسطوخودوس برای سم زدایی و سلامت بدن همراه با عوارض مصرف آن