زیاده روی در مصرف قهوه با تاثیر منفی بر روی ضربان قلب و فشار خون همراه است اما مطالعه ای که به تازگی انجام شده است این باور قدیمی را به طور کامل زیر سوال برده است؛ در این مطالعه آمده که مصرف منظم قهوه ارتباطی به ضربان قلب غیرمنظم ندارد. در حقیقتف دانشمندان متوجه شدند که افزایش مصرف این نوشیدنی در اصل باعث کاهش ضربان نامنظم قلب می شود.

قهوه و ضربان قلب

در نوزدهم جولای ماه جاری مقاله ای در یکی از مجلات چاپ شد و در آن گفته شده بود که مصرف روزانه یک فنجان قهوه حدود سه درصد خطر نامنظم شدن ضربان های قلب را کاهش می دهد. نتایج این مطالعه در نتیجه جمع اوری اطلاعات از بیش از 386.000 نفر در بین سنین 40 تا 69 سال به دست آمد.

مدیر بخش کاردیوگرافی دانشگاه کالیفرنیا در سانفرانسیسکو مطالعه ای را بر روی دانشجویان خود انجام داد. وی به این نتیجه رسید که توانایی ژنتیکی فرد در متابولیسم کافئین تاثیری بر خطر نامنظم شدن ضربان قلب ندارد.

یافته های یکی دیگر از مطالعات را مرور می کنیم: “قهوه اولین منبع تامین کافئین برای بیشتر مردم است و به این مشهور است که منجر به نامنظم شدن ضربان قلب می شود. یافته های این مقاله نتوانستند شواهدی دال بر این ارائه دهند که مصرف قهوه خطر نامنظم شدن ضربان قلب را افزایش می دهند اما افرادی که قهوه مصرف می کنند، بر این باور هستند که مصرف قهوه باعث کاهش نامنظم بودن ضربان قلب می شود. شواهد محکمی مربوط به افزایش آریتمی قلبی در دهلیزهای بالای قلب و تند تپشی فوق بطنی (در اثر این عارضه ضربان قلب به سرعت بیشتر از میزان نرمال می شود) وجود دارد.”

در نتیجه این مطالعات مشخص شد که مصرف قهوه در مبارزه با اضطراب موثر بوده و تاثیری ضد التهابی دارد. همین طور مصرف قهوه در کم کردن خطر ابتلا به سرطان، بیماری پارکینسون، دیابت و میزان کلی مرگ و میر نقش دارد.

پزشکان بر این باور هستند که شروع روز جدید با نوشیدن یک فنجان قهوه مسئله خطرناکی نیست اما در عین حال به این مسئله نیز اشاره نکرده اند که مصرف قهوه با احتمال بروز مشکلات قلبی عروقی ایجاد شده در نتیجه مصرف کافئین نیز ارتباطی ندارد.

از این رو باید بررسی شود که مراجعه کنندگان در هنگام تماس با قهوه یا کافئین چه علائم و نشانه هایی را از خود بروز می دهند و سپس درباره تصمیم گیری نهایی اتخاذ شود.