از آن جایی که این روزها فروشندگان مکمل های غذایی حسابی تبلیغ محصولات خودشان را می کنند، شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که همه – از جمله کودکان و بچه ها – هم باید مولتی ویتامین مصرف کنند یا نه؟

مصرف مولتی ویتامین برای کودکان ضروری است؟

بر اساس گزارش های منتشر شده توسط سازمان پیشگیری و کنترل بیماری آمریکا، مصرف مکمل های رژیمی در میان کودکان، نوجوانان و بزرگسالان بسیار رواج پیدا کرده است؛ به نحوی که حدود 35 درصد از کودکان و نوجوانان در این کشور حداقل یک مولتی ویتامین مصرف می کنند.

اما سوالی که پیش می آید، این است که آیا واقعا مصرف مولتی ویتامین لازم است؟

به گفته محققان، به طور کلی کودکان نیازی به مصرف مولتی ویتامین ندارند. بلکه تمام مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز این گروه باید صرفا از طریق غذا تامین شود.

به گفته یکی از کارشناسان تغذیه، “مواد مغذی و فیبر مورد نیاز بدن کودکان را با کمک یک رژیم غذایی سرشار از سبزیجات، غلات سبوس دار و پروتئین فاقد چربی می توان تامین کرد.”

علاوه بر این، اکثر خوراکی هایی که این روزها وارد بازار شده اند، مثل غلات صبحانه، شیر، گرانولا و نان، همگی با کلسیم و ویتامین دی، ویتامین بی، آهن و سایر مواد مغذی ضروری برای رشد سالم کودکان غنی شده اند؛ پس در این صورت، دیگر نیازی به مصرف مولتی ویتامین نیست.

مصرف مولتی ویتامین در کودکان

چه زمانی باید به کودک مولتی ویتامین داده شود؟

با این که مواد مغذی مورد نیاز بدن کودکان باید عمدتا از طریق خوراکی تامین شود اما گاهی اوقات چاره ای جز مصرف این مکمل ها باقی نمی ماند.

مواردی که بدن کودک به مکمل های غذایی نیاز پیدا می کند:

1. کودکانی که به لاکتوز حساسیت دارند.

اگر کودک شما نمی تواند شیر یا محصولات غیرلبنی غنی شده از کلسیم را مصرف کند، بدن او به مقدار کافی کلسیم و ویتامین دی دریافت نمی کند.

در این صورت، او باید مولتی ویتامین مصرف کند.

2. کودکانی که محدودیت زیادی در رژیم غذایی شان وجود دارد، مثل گیاهخواران.

ریسک کمبود میزان آهن و ویتامین B12 که فقط در محصولات حیوانی وجود دارد، حسابی این گروه از کودکان را تهدید می کند.

3. کودکان مبتلا به بیماری های مزمن.

کودکان مبتلا به بیماری سلیاک، بیماری التهاب روده، فیبروز سیستیک یا بیماری های دیگر حتما باید مکمل مصرف کنند؛ به این خاطر که بدن آن ها قادر به دریافت مقدار کافی از ویتامین های حل شونده در چربی مثل ویتامین A، دی، ویتامین E و ویتامین K نیست.

4. آن هایی که داروهای خاص مصرف می کنند.

مصرف داروهای خاص – مثل بعضی از داروهای آنتی بیوتیک، داروهای مخصوص صرع و آلرژی – باعث کمبود ویتامین در کودکان می شود.

5. کودکان نارس.

بدن کودکان نارس در دو سال اول تولد برای رشد به مواد مغذی بیشتری نیاز دارد. این کودکان باید آهن، ویتامین دی، کلسیم و/ یا پروتئین بیشتری دریافت کنند.

اگر کودکان به یک خوراکی مشخص آلرژی دارد، حتما درباره مصرف مولتی ویتامین با پزشک مشورت کنید.

منبع