مطالعه ای به تازگی منتشر شده است که نشان می دهد غلات سبوس دار راز محافظت از مغز در بزرگسالان سیاه پوست در برابر ابتلا به زوال عقل و بیماری آلزایمر می باشد.

بر اساس یافته های این مطالعه، بزرگسالان سیاه پوست که بیشتر غذاهای سرشار از غلات سبوس دار مصرف می کنند، در مقایسه با افرادی که اصلا غلات نمی خورند، دیرتر حافظه شان را از دست می دهند.

غلات سبوس دار و جلوگیری از ابتلا به بیماری آلزایمر؛ درباره مطالعه

به گفته دستیار پروفسور مطالعه، “از آن جایی که میلیون ها نفر به بیماری آلزایمر و زوال عقل دچار هستند، باید راهکارهایی برای پیشگیری از ابتلا به این عارضه ها پیدا شود.”

محققان به منظور انجام این مطالعه، بیش از 3.300 نفر که میانگین سن آن ها 75 سال بود را مورد بررسی قرار دادند. سه نفر از هر پنج نفر، سیاه پوست بود.

هر سه سال یک بار از شرکت کنندگان خواسته می شد در یک تست شرکت کنند. بعلاوه، بازی و تست های ذهنی را هم انجام می دادند.

محققان شرکت کنندگان را بر اساس میزان غلات سبوس دار موجود در رژیم غذایی شان به پنج گروه تقسیم کردند. بیشترین میزان مصرف، روزانه 2.7 واحد و کمترین میزان نیز روزانه کمتر از نصف واحد بود.

در دستورالعمل رژیمی مخصوص آمریکایی ها، توصیه می شود روزانه حداقل سه واحد غلات سبوس دار مصرف شود. یک واحد معادل یک برش نان، نصف پیمانه پاستا یا برنج پخته و یک پیمانه حبوبات نپخته می باشد.

یافته های مطالعه

مغز بزرگسالان سیاه پوست که به مقدار زیاد غلات سبوس دار مصرف کنند، حدود 8.5 سال جوان تر از افرادی است که اصلا غلات مصرف نمی کنند.

بر اساس یافته های محققان، “غلات سبوس دار فقط می تواند از مغز سیاه پوست ها در برابر ابتلا به آلزایمر محافظت کند؛ این مزیت در سفید پوست ها وجود ندارد.”

حدود 67 درصد از شرکت کنندگان سیاه پوست و فقط 38 درصد از شرکت کنندگان سفید پوست، روزانه بیش از یک واحد از این ماده غذایی را مصرف می کردند.

بررسی ها نشان داد افراد سیاه پوست که غلات سبوس دار به مقدار زیاد مصرف می کنند – یعنی روزانه بیش از سه واحد – دیرتر از افرادی که کمتر از یک واحد مصرف می کنند، حافظه شان را از دست می دهند.

دستیار پروفسور در ادامه صحبت هایش می گوید، “متخصصین تغذیه با در نظر گرفتن این یافته ها می توانند وضعیت مراجعه کننده را مد نظر قرار داده و رژیم غذایی مخصوصی را برایش تجویز کنند. البته باید مطالعات گسترده تری به منظور تایید یافته های ما انجام شود. علاوه بر این، بررسی باید بر روی تمام نژادها انجام شود.”