در رژیم غذایی بر اساس گروه خونی، به فرد توصیه می شود با توجه به گروه خونی اش، خوراکی های مختلفی بخورد. با تبعیت از این رژیم می توان وزن کم کرد اما احتمالا کاهش وزن ارتباطی به گروه خونی ندارد.

متخصصین این رژیم  ادعا می کنند برای این که بدن سالمی داشته باشید، رژیم غذایی تان باید بر اساس گروه خونی باشد. اما بر اساس گفته دانشمندان، این رژیم اصلا تاثیری در کمک به کاهش وزن یا سلامت جسمی ندارد بلکه با تبعیت از هر گونه رژیم غذایی سالم (و دانستن میزان کالری رژیم غذایی) و ورزش مستمر، بدنی سالم و ایده آل خواهید داشت.

بر اساس مطالعه صورت گرفته در سال 2013، هیچ رابطه ای میان گروه خونی و خوراکی هایی که باعث افزایش سلامتی می شوند، وجود ندارد.

منظور از رژیم غذایی بر اساس گروه خونی چیست؟

یک پزشک درمان کننده با روش های طبیعی به نام پیتر جی دی آدامو در سال 1996 یک کتاب با عنوان “متناسب با گروه خونی خود غذا بخورید” منتشر کرد. در این کتاب نیز ادعا می شود چهار گروه خونی اصلی یعنی A، B، AB یا O تعیین کننده غذاهایی هستند که باید بخوریم. علاوه بر این، ادعا می شود هر نوع گروه خونی در هضم یک سری از خوراکی ها عملکرد بهتری داشته و در ادامه هم به افرادی که هر کدام از این گروه های خونی را دارند، توصیه های ورزشی و غذایی می شود.

رژیم های غذایی گفته شده در این کتاب شاید به کاهش وزن در کوتاه مدت (عوارض کاهش وزن بعد از چاقی) کمک کنند اما قطعا دلایل گفته شده علت اصلی کاهش وزن نیستند.

رژیم غذایی و گروه خونی

بهترین رژیم های غذایی برای کاهش وزن

پنج رژیم غذایی اصلی وجود دارد که بر اساس میزان تاثیرگذاری رتبه بندی شده اند.

رژیم غذایی دش

در رتبه اول این لیست، رژیم غذایی دش (DASH) قرار دارد:

“رژیم غذایی دش در اصل یک رژیم غذایی متعادل، منعطف و سالم برای قلب است که موسسه ملی قلب، ریه و خون ارائه دهنده آن است.”

رژیم غذایی مدیترانه ای

در رتبه دوم این لیست، رژیم غذایی مدیترانه ای (Mediterranean) قرار دارد:

“این رژیم غذایی در اصل برگرفته از شیوه خورد و خوراک مردمان کشورهای حاشیه دریای مدیترانه در گذشته است. غذاهای تهیه شده از سبزیجات، حبوبات، لوبیا، آجیل و خشکبار، غذاهای دریایی، گوشت های کم چربی و چربی های اشباع نشده که از طریق روغن زیتون خالص جذب بدن می شوند، جایگاه خاصی در این رژیم غذایی دارند.”

رژیم غذایی فلکسترین

رتبه سوم به رژیم غذایی فلکسترین (Flexitarian) اختصاص دارد:

“اگر بخواهید از رژیم غذایی فلکسترین تبعیت کنید، برای این که از مزایای گیاه خواری برای سلامتی برخوردار شوید الزاما نیازی به حذف گوش نیست. رژیم غذایی فلکسترین با نام رژیم نیمه گیاه خواری نیز شناخته می شود.”

 رژیم غذایی ضد التهاب دکتر ویل

رتبه چهارم به رژیم غذایی ضد التهاب دکتر ویل (Dr. Weil’s Inflammatory Diet) تعلق دارد:

“این رژیم غذایی ضد التهابی متشکل از انواع خوراکی هایی است که برای سلامتی مفید هستند و علاوه بر این، خوراکی های فراوری نشده، پروتئین ها با چربی اندک، چربی های امگا 3 و خوراکی های سرشار از آنتی اکسیدان مانند میوه ها و سبزیجات جایگاه ویژه ای در این رژیم دارند. تمام خوراکی های نام برده، ضد التهاب هستند.”

رژیم غذایی مایند

رژیم غذایی مایند (MIND)، در رتبه پنجم این لیست قرار گرفته است:

“رژیم غذایی مایند که ترکیبی از رژیم های مدیترانه ای و دش بوده و فرایند تحلیل اعصاب را به تاخیر می اندازد، در اصل خوراکی هایی از هر دو رژیم غذایی در آن وجود دارد که برای سلامت مغز مفید هستند.”

رژیم غذایی اورنیش

رژیم غذایی آخر نیز رژیم اورنیش (Ornish) است:

“این رژیم بهترین گزینه برای مبارزه با بیماری های قلبی است اما افرادی که از این رژیم غذایی تبعیت می کنند، می توانند آن را طبق اهداف خود شخصی سازی کنند؛ مثلا فرقی ندارد که می خواهید وزن کم کنید، فشار خون را پایین آورده یا از ابتلا به سرطان پیشگیری کنید، در هر صورت این رژیم مناسب شما است.”

توصیه هایی مخصوص هر گروه خونی

در کتاب “متناسب با گروه خونی خود غذا بخورید” این توصیه ها آورده شده است:

گروه خونی A

به این گروه توصیه می شود مدیتیشن انجام داده و از مصرف غذاهای “تحریک کننده ای” مانند مشروبات الکلی، کافئین (عوارض مصرف بیش از حد کاقئین) و شکر خودداری کنند. این گروه باید صرفا از رژیم های گیاهخواری تبعیت کنند.

گروه خونی B

این گروه باید یک رژیم غذایی متشکل از میوه ها، سبزیجات، حبوبات، غذاهای دریایی، گوشت و لبنیات داشته و مرغ، ذرت، عدس، کنجد و گندم کمتر مصرف کنند. شنا و پیاده روی نیز به عنوان فعالیت بدنی به این گروه توصیه می شود.

گروه خونی AB

این گروه باید از یک رژیم غذایی ترکیبی از گوشت گوسفند، ماهی، حبوبات، غلات، سبزیجات، میوه و لبنیات مصرف کنند. ذرت، مرغ، گندم سیاه و لوبیای قرمز نیز برایشان ممنوع است.

گروه خونی O

به این گروه توصیه می شود بیشتر پروتئین مصرف کرده، فعالیت بدنی داشته و در کنار آن نیز ماهی، میوه و سبزیجات هم زیاد مصرف کنند. مصرف لبنیات، بعضی از لوبیاها، ذرت و گندم نیز برای آن ها قدغن است.