بر اساس آخرین بررسی های صورت گرفته درباره پیاده روی، دیگر لازم نیست به اندازه آمار و ارقام گذشته پیاده روی کنید تا بدن از مزایای این فعالیت جسمانی برخوردار شود. محققان تعداد قدم های لازم را کاهش داده اند.

مزایای پیاده روی؛ درباره مطالعه

این مطالعه که در ژورنال اروپایی پیشگیری از امراض قلبی منتشر شد، نشان می دهد دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که اگر روزانه حداقل 3.967 قدم راه بروید، خطر مرگ به خاطر هر دلیلی کاهش می یابد. در قسمت دیگری نیز عنوان شده است که اگر 2.337 قدم بردارید، خطر احتمال مرگ به خاطر ابتلا به بیماری های قلبی (به خاطر سابقه خانوادگی بیماری قلبی یا دلایل دیگر) و بیماری های مرتبط با رگ های خونی (بیماری های قلبی عروقی) کاهش می یابد.

اما امروزه دانشمندان در جدیدترین مطالعات خود، اطلاعات مربوط به 226.889 شرکت کننده در 17 مطالعه مختلف که در سراسر جهان حضور داشتند را بررسی کردند. این بررسی ها نشان می دهند هر چقدر بیشتر راه بروید، مزایای بیشتری برای سلامتی دارد. با هر 500 تا 1.000 قدمی که روزانه برمی دارید، خطر مرگ به خاطر هر بیماری یا ناشی از بیماری های قلبی عروقی کمتر و کمتر می شود.

اگر روزانه 1000 قدم پیاده روی کنید، ریسک ناشی از مرگ به خاطر هر نوع بیماری تا 15 درصد کمتر شده و اگر روزانه فقط 500 قدم پیاده روی کنید، این خطر تا 7 درصد کاهش می یابد.

مزایای پیاده روی

این مطالعه که به رهبری ماسیچ باناخ، پروفسور کاردیولوژی در دانشگاه پزشکی لودز هلند و پروفسور عضو هیئت علمی در مرکز پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلبی عروقی سیسارون واقع شده در دانشکده پزشکی دانشگاه جان هاپکینز انجام شد، نشان داد که اگر مردم روزانه تا 20.000 قدم پیاده روی کنند، فواید بیشتری برای سلامتی شان دارد. هیچ محدودیت و حد نصابی برای تعداد قدم های روزانه وجود ندارد.

پروفسور باناخ می گوید، “مطالعه ما نشان می دهد هر چقدر بیشتر پیاده روی کنید، برای سلامتی بهتر است (از اشتباهات رایج موقع پیاده روی خودداری کنید). این یافته ها مخصوص خانم ها و آقایان با هر سن و سالی است. حتی مهم نیست فرد در مناطق گرمسیری، نیمه استوایی یا سرد دنیا زندگی کند، این یافته ها تحت تمام شرایط صدق می کنند. علاوه بر این، ما در نتیجه بررسی های خود به این نتیجه رسیدیم که فرد باید روزانه حداقل 4.000 قدم راه برود تا خطر مرگ به خاطر هر نوع بیماری در او کمتر شود.”

شواهد قدرتمندی وجود دارد دال بر این که عدم تحرک در زندگی منجر به افزایش خطر احتمال ابتلا به بیماری های قلبی عروقی شده و عمر فرد را کوتاه می کند. مطالعات نشان داده اند که بیش از یک چهار جمعیت دنیا به اندازه کافی فعالیت های جسمانی ندارند. میزان کم تحرکی در خانم ها بیشتر از آقایان (خانم ها 32 درصد و آقایان 23 درصد) است. علاوه بر این، افرادی که در کشورهای پیشرفته و با درآمد بالا زندگی می کنند، فعالیت بدنی کمتری در مقایسه با مردمان کشورهای کم درآمد دارند (این میزان در کشورهای پردرآمد 37 درصد و در کشورهای کم درآمد 16 درصد است).

بر اساس داده های منتشر شده توسط سازمان بهداشت جهانی، چهارمین علت مرگ و میر در جهان چیزی نیست جز کم تحرکی (عوامل موثر در افزایش متابولیسم بدن را بشناسید) و سالانه 3.2 میلیون نفر بر اساس این مسئله جان خودشان را از دست می دهند.

شیوع کووید 19 نیز میزان فعالیت های جسمانی را به شدت کاهش داده است؛ با مقایسه میزان تحرک در دوران قبل از شیوع کرونا و اکنون که کرونا تمام شده است، متوجه کاهش قابل توجه فعالیت های بدنی می شویم.

یافته های مطالعه

به گفته دکتر ایبادت بایتیسی از مرکز بالینی دانشگاه کوسووو، پریشتینا، “امروزه می دانیم برای این که از مزایای ناشی از پیاده روی برخوردار شویم، روزانه باید حداقل چند قدم راه برویم و از نقش این فعالیت بر سلامتی خودمان مطلع هستیم. اما باید بر این مسئله تاکید کنم که داده های موجود در این زمینه محدود بودند و طبق آن ها فرد باید روزانه 20.000 قدم پیاده روی می کرد؛ و از این رو، لازم بود در نتیجه بررسی بر روی گروه های بیشتر نیز به همین نتیجه برسیم.”

این تحلیل متا علاوه بر این که اولین مطالعه صورت گرفته درباره تاثیر پیاده روی روزانه تا 20.000 قدم است، بلکه این مسئله را نیز بررسی می کند که آیا سن، جنسیت یا مکان زندگی در سراسر جهان در این آمار و ارقام تاثیری دارند یا خیر.

محققان در این مطالعه به طور متوسط هفت سال شرکت کنندگان را زیر نظر داشتند. میانگین سن شرکت کنندگان 64 سال و 49 درصد آن ها را نیز خانم ها تشکیل می دادند.

میزان کاهش ریسک ناشی از مرگ در میان افرادی که 60 سال یا بیشتر سن داشتند، در مقایسه با افراد پایین تر از 60 سال کمتر بود. افراد بالاتر از 60 سال که روزانه بین 6.000 تا 10.000 قدم پیاده روی می کردند، 42% خطر مرگ در آن ها کاهش می یافت. اما این رقم برای افراد کمتر از 60 سال که روزانه بین 7.000 تا 13.000 قدم راه می رفتند، معادل با کاهش 49 درصدی بود.