پیاده روی یکی از ساده ترین ورزش ها در دنیاست و البته یکی از بهترین راهکارها برای حفظ سلامتی محسوب می شود. پیاده روی نه تنها قلب و سیستم گردش خون شما را تنظیم می کند و مانع از اضافه وزن می شود برای ارتقای روحیه شما هم از اهمیت زیادی برخوردار است. اما برخی از اشتباهات رایج موقع پیاده روی ممکن است که سلامتی شما را تحت تاثیر قرار بدهد و آن اثر بخشی لازم را ایجاد نکند. در این مقاله از دکتر چک ما به شما می گوییم که کدام یک از کارها در حین پیاده روی ممکن است اشتباه باشند. پس این مقاله را تا پایان مطالعه کنید.

اشتباهات رایج موقع پیاده روی

گام برداشتن های بسیار بلند

بسیاری از افراد برای اینکه بخواهند سریع تر پیاده بروند، گام های بلندتری بر می دارند. اما باید بدانید که این کار تعادل را از شما می گیرد و وقتی پایتان را جلوتر از بدنتان قرار می دهید، حرکت پا را در هر بار حرکت، محدود می کنید. همین کار باعث می شود که فشار بیشتری به کف پا و ساق تان بیاورید و در نتیجه این کار ممکن است سبب آسیب رساندن به مفاصل و استخوان های شما شود. اگر هم می خواهید سریع تر راه بروید باید قدم هایتان را کوتاه تر بردارید. این کار مانع از اعمال نیروی اضافی به کمر یا باسنتان می شود.

ناکافی بودن سرعت یا مدت پیاده‌روی

درست است که می گوییم پیاده روی فواید زیادی بر سلامتی دارد، اگر این پیاده روی آرام کوتاه یا مقطع باشد آن تاثیر کافی را بر جای نمی گذارد. بهتر است برای اثربخشی بیشتر پیاده روی تان 150 تا 300 دقیقه آن هم با سرعت متوسط 100 گام در دقیقه یا 150 دقیقه در کل هفته با گام های بیشتر 130 گام در دقیقه انجام دهید.

حالت بدنی نامناسب

حالت بدن و نحوه حرکت در پیاده روی مهم است اگر خمیده راه می روید یا هنگام پیاده روی کمرتان را قوس می دهید یا به زمین خیره می شوید این روش ها از نظر دانشگاه هاروارد مناسب نیستند بلکه شما باید طوری پیاده روی انجام دهید که بتوانید با بهترین حالت خود سریع تر و طولانی تر گام بردارید که این می تواند دامنه حرکتی عضلاتتان را افزایش دهد.

نشریه سلامت دانشگاه هاروارد راهکارهای زیر را برای یک پیاده روی مناسب به افراد توصیه کرده است

  • هنگام پیاده روی بدن تان را صاف کنید.
  • به فاصله 3 تا 7 متری خود و به جلو نگاه کنید.
  • شانه هایتان را شل کنید و سینه خود را به جلو متمایل کنید.
  • بازوان خود را آزادانه و در وضعیتی مناسب حرکت دهید.

درگیر نساختن عضلات مرکزی بدن

همان طور که ورزش برای سلامت و تقویت استخوان ها حائز اهمیت است تقویت نقاط دیگر بدن مثل عضلات مرکزی هم به همان اندازه اهمیت دارد.  با عضلات قوی خود می توانید فشار روی پا و انگشتان پا را محدود کنید. اگر روی عضلات مرکزی خود کار کنید، خطر فعالیت های شدیدی که روی اعصاب، رباط و تاندون پایتان اثر دارد را کاهش می دهید.

حرکت دادن زیاد دست‌ ها

برخی از افراد هنگام پیاده روی بازوهای خود را بیش از حد تکان می دهند. این طبیعی است که موقع راه رفتن هر بازو با پای مخالف به حرکت در می آید اما بهتر است بازو ها را شل کنید و به جای بیش از حد حرکت دادن آن ها به آن ها اجازه دهید که آزادانه حرکت کنند. این کار بر فشار پشت پایتان را محدود می کند.

پرهیز از نوشیدن آب

هیدراته نگه داشتن بدن هنگام پیاده روی یکی از اصول پیاده روی به شمار می رود. بهتر است 10 دقیقه قبل و 20 دقیقه در حین پیاده روی آب بنوشید و در پایان هم یک لیوان کامل آب بنوشید تا بدنتان هیدراته باقی بماند. هم چنین از مصرف نوشیدنی های کافئین دار مثل: چای یا قهوه قبل از پیاده روی بپرهیزید؛ زیرا این کار باعث از دست دادن آب بدن تان می شود. اگر قرار است دو ساعت یا بیشتر پیاده روی کنید، یک نوشیدنی ورزشی با خود به همراه بیاورید.