در طی سال های گذشته مکمل های غذایی امگا3 جایگاه خاصی در سبد تغذیه ای خانواده به دست آورده است برخی از افراد به جز غذاهای سرشار از امگا3، مکمل های آن را نیز مصرف می کنند. برخی از کارشناسان معتقدند که اگر افراد فقط 6 درصد امگا3 مصرف کنند، بدن آن ها فقط 2 درصد امگا3 مصرف می کند؛ پس برای این که جذب این ماده غذایی را در بدن افزایش یابد، باید ورزش کنید.

از بهترین تاثیرات امگا3 این است که به کاهش وزن بدن کمک می کند؛ برای همین برخی از افراد خصوصا جوانان که دچار اضافه وزن هستند؛ به باور اینکه اگر مکمل های غذایی حاوی امگا3 را مصرف کنند، دیگر به خوردن صبحانه برای کاهش وزنشان نیاز ندارند.

باید این نکته را بگوییم که اگر صبحانه را از برنامه غذایی تان حذف کنید، خطر ابتلا به بیماری های قلبی در شما بیشتر می شود و تاثیر امگا3 را از بین خواهد برد. به همین دلیل دکتر چک به دو پرسش مهم درخصوص تاثیر امگا3 بر ورزش و ارتباط آن با صبحانه نخوردن پاسخ می‌ دهد.

آیا ورزش تاثیر امگا۳ را از بین می‌برد؟

امگا3 یا همان روغن ماهی خواص فراوانی دارد که برخی از این تاثیرات شامل موارد زیر می شود:

  • مانع از سرطان می شود؛
  • سیستم ایمنی را تقویت می کند؛
  • التهاب را از کاهش می دهد؛
  • به بهبود حافظه کمک می کند؛
  • بی حوصلگی را از بین می برد؛
  • باعث کاهش وزن می شود.

اما تحقیقات اخیر نشان داده است که برای اثربخشی بهتر امگا3 افراد باید بین مصرف مکمل های امگا3 و ورزش فقط یک گزینه را انتخاب کنند. در خصوص مبتلایان به دیابت هم حاکی از این است که اگر فردی امگا3 را به عنوان یک مکمل غذایی مصرف کند و در کنار آن ورزش هم انجام بدهد، باز هم بدن او به انسولین مقاومت نشان می دهد. اما اگر این فرد فقط امگا3 مصرف کند یا فقط ورزش کند، بدن او به انسولین حساس تر می شود و قند خون فرد را بیشتر کنترل می کند.

اما در این تحقیقات هنوز مشخص نشده است که چند ساعت ورزش یا چه مقدار امگا3 باید باهم همراه باشند این در حالی است که در این افراد مصرف امگا3 فقط تا 10 درصد از غذای روزانه شان به شمار می رفت؛ چون دریافت بیش از 10 درصد امگا3 در روز برای بدن مضر است. اگر افراد فقط 6 درصد از حجم غذای خود را به امگا 3 اختصاص دهند، فقط 2 درصد از این میزان مصرف می کنند  و بهتر است که افراد ورزش کنند تا اثربخشی امگا3 آن بیشتر بشود.

مصرف امگا3 در کسانی که ورزش انجام می دهند، باعث موارد زیر می شود؟

  • پروتئین های ماهیچه های آن ها در میان سالی افزایش پیدا می کند و مانع از تحلیل رفتن ماهیچه هایشان می شود.
  • توده چربی این افراد کمتر می شود.
  • این افراد دچار افت انرژی نمی شوند و هم چنان از سطح انرژی پایداری برخوردارند.
  • با انجام این ورزش ها خصوصا ورزش های هوازی قدرت بدنی فرد افزایش پیدا می کند.
  • درهای عضلانی و آسیب های ناشی از ورزش را کمتر می کند.
  • تمرکز فرد را افزایش می دهد.
  • ورزشکاران حرفه ای هم با قدرت بیشتری می توانند به تمرین های سخت بپردازند و کمتر خسته شوند.

صبحانه نخوردن چه ارتباطی با خطر ابتلا به بیمارهای قلبی دارد؟

همه افراد از اهمیت صبحانه به عنوان اصلی ترین وعده صبحانه آگاهی دارند. برخی از تحقیقات اهمیت آن را بیشتر نشان می دهند.

تحقیقات در ژاپن حاکی از این است کسانی که صبحانه مصرف نمی کنند اضافه وزن و دور کمر بیشتری دارند. و بالا بودن عدد دور کمر هم خطر نزدیک شدن به بیماری های قلبی و عروقی و سکته را نشان می دهد.

در آمریکا هم تحقیقات نشان داده است که اگر افراد صبحانه را از وعده غذایی خود حذف کنند، این افراد دچار ناراحتی های گوارشی، بیماری های قلبی و چاقی می شوند.

یک مطالعه دیگر در بین دختران نوجوان در آمریکا بیان گر این است که دخترانی که صبحانه می خوردند از دخترانی که این وعده مهم را حذف کرده بودند، خوش اندام تر و سالم تر بودند.

پژوهش های مختلفی در دنیا نشان داده است کسانی که صبحانه نمی خورند یا صبحانه سالمی مصرف نمی کنند، تمایل بیشتری به مصرف الکل و سیگار پیدا می کنند. این افراد نمی توانند ورزش کنند و حتی با وجود پیروی از شدیدترین رژیم های غذایی کاهش وزن خیلی کمی دارند. در طول روز غذای بیشتری مصرف می کنند و بیشتر وقت ها گرسنه هستند.

تفاوت بین افرادی که صبحانه می خورند با افرادی که صبحانه نمی خورند

افرادی که صبحانه خوب و مقوی مصرف می خورند یا در مقایسه با افراد که صبحانه را مثلا کیک و کلوچه را با یک لیوان شیر یا چای می خورند یا اصلا این وعده غذایی را حذف کردند سالم ترند و بهتر وزن از دست می دهند و خطر بیماری قلبی عروقی در این افراد کمتر است.