آیا درمان بیماری ها با باغبانی و کشاورزی امکان پذیر است؟ باید بگوییم که بـــله!! کشاورزی و باغبانی و مصرف محصولات تولید شده در این باغ تاثیر بسزایی در ارتقا سلامت شما و درمان بیماری ها دارد. اگر می خواهید وضعیت سلامتی خودتان را ارتقا ببخشید، بهتر است به طور مستمر در باغ کار کنید. با اطلاع از نحوه رشد و پرورش گیاهان و انجام فعالیت های فیزیکی مورد نیاز جهت پرورش آن ها، می توانید رژیم غذایی خود را متنوع کرده و همین طور یک برنامه منظم برای فعالیت جسمانی داشته باشید.

در این مقاله از سایت دکتر چک به سه روش اشاره می کنیم که با کمک آن ها می توانید سلامت خودتان را با باغبانی افزایش دهید.

روش اول: برای درمان بیماری ها با باغبانی و کشاورزی در باغ ورزش کنید

درمان بیماری ها با کشاورزی

1. قبل از باغبانی اول گرم کنید

درست مثل هر ورزش دیگری که می خواهید انجام دهید، قبل از شروع کار در باغ هم ابتدا باید بدن خود را گرم کنید. به همین منظور پاها، بازوها و دست ها را بکشید تا برای کار آماده شوند.

  • حداقل پنج تا ده دقیقه قبل از باغبانی باید گرم کنید.

2. به طور مستمر در باغ کار کنید

برای این که با ورزش کردن در باغ بتوانید سلامتی خودتان را بیشتر کنید، باید این کارها را به طور مستمر انجام دهید. به طور مثال با کار کردن روزانه 30 دقیقه در باغ می توانید به اندازه کافی ورزش کنید.

  • با روزانه 30 دقیقه ورزش کردن، البته نه با شدت زیاد، میزان فشار خون و کلسترول تان کم می شود و از ابتلا به دیابت و بیماری های قلبی و حتی پوکی استخوان هم پیشگیری می شود.

3. فعالیت های متفاوتی انجام دهید

درست مثل دیگر حرکات ورزشی، بهتر است کارهایی که در هنگام باغبانی انجام می دهید را هم تغییر دهید. اگر باید چندین کار در باغ انجام دهید، یک زمان مشخص برای انجام هر کدام اختصاص داده و سپس در این مدت مقداری از هر کار را انجام دهید.

  • تاثیر این تنوع بسیار بیشتر می شود اگر مجبور باشید کاری سخت مثل زانو زدن و کندن علف های هرز را انجام دهید. برای مدت 15 تا 20 دقیقه علف های هرز را کنده، یک مقدار استراحت کنید و سپس کار دیگری انجام دهید.

4. باید نسبت به بلند کردن وسایل و خم شدن دقت کنید

هنگامی که در باغ کار می کنید باید نسبت به بلند کردن وسایل و خم شدن دقت کنید. مثلا وقتی که می خواهید کیسه های سنگین خاک یا کود را جابجا کنید، باید از تکنیک درست بلند کردن اشیاء استفاده کنید به این صورت که باید وزن را روی پاهای خود قرار دهید، به جای این که به ماهیچه های کمر متکی شوید.

  • علاوه بر این، تا جایی که ممکن است به جای زانو زدن باید چمباتمه بزنید، انحنای طبیعی کمر را حفظ کرده و وقتی که می خواهید بارهای سنگین را بلند کنید نباید شکل بدن تان را تغییر دهید.

5. کمی تلاش کنید

برای این که فعالیت باغبانی تاثیری مشابه با ورزش کردن روی بدن تان داشته باشد، باید ضربان قلب تان زیاد شود و کمی فعالیت جسمانی انجام دهید. مثلا تنها آب دادن به گیاهان را نمی توان یک ورزش تصور کرد.

  • با حفر کردن خاک، جمع کردن برگ گیاهان، کندن علف های هرز، چیدن چمن ها و برداشتن توده های کمپوست می توانید میزان ضربان قلب خودتان را زیاد کنید.

روش دوم: از مصرف مواد غذایی تازه از باغ لذت ببرید

سلامتی با کشاورزی و باغبانی

1. چندین نوع گیاه پرورش دهید

در هنگام باغبانی باید چندین نوع گیاه مختلف را کاشته و پرورش دهید تا میزان سلامت خود را افزایش داده و به رژیم غذایی تان تنوع ببخشید.

  • به طور مثال، پرورش و نگهداری از تعدادی از سبزیجات با توجه به آب و هوای منطقه تان بسیار آسان است؛ مثل پرورش گوجه فرنگی، کاهو، لوبیا، نخود فرنگی، کدو و خیار.
  • می توانید چندین گیاه دارویی مثل پیاز کوهی و آویشن هم پرورش دهید.
  • در هنگام پرورش گیاهان باید به کیفیت خاک، میزان نور خورشید و آب و هوای منطقه هم توجه داشته باشید.
  • اگر آفتاب و نور به اندازه کافی به گیاهان تان نمی خورد، می توانید گیاهانی که عاشق سایه هستند را پرورش دهید مثل گیاهان دارویی، گیاهان سبز و انواع قارچ ها.

2. برای پرورش گیاهان در فصل های مختلف برنامه ریزی کنید

باید برای زمان کاشت و پرورش گیاهان هم برنامه ریزی کنید. میوه ها و سبزیجات باید در یک زمان خاص کاشته شوند تا زودتر رشد کنند. معمولا بهترین زمان برای کاشت گیاهان اوایل فصل بهار و پاییز است.

  • مثلا بیشتر گیاهان باید بعد از آخرین سرما زدگی در فصل بهار کاشته شوند مثل گوجه فرنگی، کدو و ذرت. اسفناج، کاهو، تربچه و چغندر هم باید اواخر زمستان و اوایل فصل بهار کاشته شوند.
  • آب و هوای منطقه ای که در آن زندگی می کنید نقش قابل توجهی دارد.

3. با این گیاهان خوراکی های خانگی سالم درست کنید

پس از کاشت و پرورش میوه ها و سبزیجات، حتما باید به شیوه ای درست آن ها را طبخ کنید. شیوه پخت درست باعث می شود تا مواد مغذی در داخل آن ها باقی مانده و مواد ناسالم وارد غذا نشوند. مثلا در هنگام پخت سبزیجات نباید مواد چربی زیادی به آن ها اضافه کنید.

  • به جای این که سبزیجات را با روغن سرخ کنید، آن ها را بخارپز کنید.
  • بعضی از سبزیجات هنگامی که خام هستند و بعضی دیگر با پخته شدن مواد مغذی زیادی به بدن می رسانند. مثلا اگر چغندر به طور خام مصرف شود فایده بیشتری برای بدن دارد.

روش سوم: از سلامت روانی خودتان غافل نشوید

درمان بیماری ها با باغبانی و کشاورزی

1. شادابی و رضایت خودتان را بیشتر کنید

باغبانی نه تنها به بیشتر شدن سلامت جسمانی کمک می کند، بلکه در سلامت روانی هم نقش دارد. باغبانی باعث حس رضایت می شود.

  • حتی با باغبانی هورمون هایی خاص در بدن آزاد می شوند که منجر به زیاد شدن شادابی و رضایت شما می شوند.

2. استرس را از خودتان دور کنید

فعالیت در باغ به آرام کردن ذهن و از بین بردن استرس کمک می کند.

  • با توجه به این که کار کردن در باغ کمک می کند تا سطح استرس تان کم شود، میزان فشار خون را هم کم می کند.
  • حتی نگاه کردن به گل ها باعث کم شدن عصبانیت و تنش ماهیچه ها می شود.

3. به سلامت بلند مدت مغز خود کمک کنید

نباید از تاثیری که باغبانی بر سلامت بلند مدت مغزتان دارد غافل شوید. مثلا مشخص شده است که باغبانی از زوال عقل در بزرگسالان پیشگیری می کند زیرا با این کار قسمت هایی از مغز که به یادگیری و خلاقیت مربوط هستند، درگیر کار می شوند.