شاید تا به حال اسم بیماری پارکینسون را شنیده اید. پارکینسون نوعی بیماری است که بیشتر در افراد سال‌خورده دیده می شود اما ممکن است جوان‌ترها را هم درگیر کند. علائم این بیماری حاصل تخریب تدریجی سلول‌های عصبی در بخش‌هایی از مغز میانی است که کنترل‌کننده‌ی حرکات بدن هستند. افرد مبتلا به پارکینسون در بعضی نقاط از بدن مانند دست، سر و… دچار لرزش می شوند و نمی توانند کنترلی بر روی این لرزش ها داشته باشند.

طبق تحقیقاتی که جدیدا انجام شده مشخص شد که ورزش کردن برای کمک به حفظ تعادل و تحرک بهتر در افراد مبتلا به پارکینسون بسیار مفید است، اما ادامه دادن این ورزش ها و انجام دادن آن ها طبق برنامه برای افراد مسن کمی دشوار است. یک مطالعه که در کشور هلند انجام شده توانسته به کمک یک بازی رایانه ای خانگی که فرد را تشویق به انجام حرکات ورزشی می کند نتایج مثبتی را به دست آورده است. برای خواندن ادامه این مطلب با دکتر چک همراه باشید….

ورزش برای سلامتی مبتلایان به پارکینسون بسیار مهم است.

محققان بر طبق پروژه ای به نام Parkinson’s Outcomes که یک مطالعه 10 ساله از 12000 نفر در پنج کشور است، دریافتند که انجام هر روزه حداقل 2.5 ساعت حرکات ورزشی در صبح زود می تواند پیشرفت این بیماری را کندتر کند.

کدام تمرین برای بیماران مبتلا به پارکینسون بهتر است؟

دسترسی به امکانات کافی، هزینه، تعهد و خودآگاهی همگی برای تمام افرادی که مبتلا به پارکینسون هستند بسیار مهم و حیاتی است.

بنیاد پارکینسون توصیه می کند حرکات کششی را به همراه ورزش های هوازی و لذت بخش انجام دهید.

طی یک مطالعه در هلند از برنامه های انگیزشی برای جذب افرادی که مبتلا به پارکینسون بودند استفاده شده است. یک گروه تمرینات کششی را انجام داد، در حالی که گروه دیگر از دوچرخه ثابت در خانه استفاده می کردند. نتایج این تحقیقات نشان داد که گروه دوم پیشرفت قابل توجهی در توانایی حرکتی بدست آورد. این پیشرفت ها حتی از استفاده از داروهای مخصوص پارکینسون هم بهتر بود!

برای تحقیق در مورد تاثیر ورزش بر روی بهبود علائم بیماری پارکینسون یک گروه از بیماران حرکات کششی را انجام دادند

نیکولین وان در کلک دانشجوی دکترا در مرکز پزشکی دانشگاه رادبود در نیمگنگن هلند در مجله Medical News Today گفته :  “ما این مطالعه را به دلایل مختلفی انجام دادیم” او در ادامه گفت : در تحقیقات قبلی محققان به این نتیجه رسیدند که ورزش در مبتلایان به پارکینسون تأثیر خوبی در بهبود مهارت ها داشته. برای مثال انجام روزانه ورزش پیاده روی باعث افزایش سرعت پیاده روی آن ها شده بود. با این حال مشخص نبود که آیا این امر همچنین می تواند لرزش در قسمت هایی که در ورزش پیاده روی دخیل نبودند را کمتر کند یا خیر.

“تحقیقات انجام شده بر روی حیوانات نشان داد که ورزش های هوازی تاثیرات مهمی بر بهبود علائم پارکینسون گذاشته بودند. اما می خواهیم بدانیم که ورزش های هوازی چه تاثیراتی بر علائمی که ربطی به ورزش ها ندارند میگذارند. به طور مثال آیا پیاده روی تاثیری بر لرزش دست ها دارد یا خیر؟”

گروه دوچرخه سواری به مدت 6 ماه سه بار در هفته حدودا 30 تا 45 دقیقه رکاب میزدند. برای این گروه صفحه نمایشی جالب شامل بازی ها و رقابت های جذاب طراحی شده بود. در حالی که در خانه رکاب می زدند می توانستند به این صفحه نمایش نگاه کرده و تمایل بیشتری برای دوچرخه سواری داشته باشند.

گروه دوچرخه سواری به مدت 6 ماه سه بار در هفته حدودا 30 تا 45 دقیقه رکاب میزدند.

به عنوان مثال آنها می توانستند با همدیگر به رقابت بپردازند. مسابقه ای به نام “روح سوار” طراحی شده بود که آن ها را به رقابت با همدیگر تشویق می کرد.

این سیستم ضربان قلب شرکت کنندگان را تحت نظر داشت و بر همین اساس هر از گاهی به آن ها اطلاع می داد که سرعت خود را کمتر یا بیشتر کنند.

تاثیرات ورزش در مبتلایان به پارکینسون با خوردن دارو برابری می کند!

مطالعه ای که گروه علوم مغز و اعصاب در انستیتوی مغز، شناخت و رفتار دندرس در مرکز پزشکی دانشگاه رادبود انجام داد، نشان داد افرادی که مشغول به انجام ورزش دوچرخه سواری بودند خیلی بیشتر و زودتر از کسانی که مشغول انجام حرکات کششی بودند بهبود پیدا کردند و توانایی حرکتی شان به طرز قابل توجهی پیشرفت داشت.

شرکت کنندگان ی که ورزش دوچرخه سواری را تمرین می کردند 4.2 امتیاز پایین تر از MDS-UPDRS (مقیاس رتبه بندی بیماری پارکینسون) را کسب کردند. همچنین دوچرخه سواران از سلامت قلبی عروقی بهتری برخوردار بودند:

نیکولین وان در کلک افزود : “این مطالعه نشان می دهد که افراد مبتلا به پارکینسون با انجام ورزش های هوازی شدید می توانند سلامت قلبی عروقی خود را بهبود ببخشند و این امر فواید سلامتی زیادی دارد و می تواند در آینده از بروز بیماری های بیشتر در ان ها جلوگیری کند.”

“علاوه بر این نتیجه این تحقیقات نشان می دهد که ورزش های هوازی علاوه بر اینکه علائم حرکتی بیماری پارکینسون را بهبود می بخشند، تاثیراتی مشابه با داروی لوودوپا (دارویی که به کنترل عضلات کمک می کند) در بدن فرد بیمار دارند، اما با این تفاوت اصلی که آثار ورزش تا مدت ها باقی می ماند اما اثر قرص فقط چند ساعت است!”

اگر مبتلا به بیماری پارکینسون هستید امید خود را از دست ندهید. ورزش کنید و با روحیه قوی به زندگی خود ادامه دهید و از آن لذت ببرید…


مطالب مرتبط :

درباره بیماری زالی چه می دانید؟ علائم، مشکلات، دلایل و درمان زالی
به جنگ سلولیت برویم ( راهکارهای کاهش سلولیت یا ورم فیبروسلولیت )
چگونه ساعت بیولوژیک بدن بر عملکرد سیستم ایمنی تأثیر می گذارد؟

 

منبع