آیا فکر می کنید افراد خوش بین زندگی سالم تری نسبت به افراد بدبین دارند؟ برای فهمیدن این موضوع با دکتر چک همراه باشید…

آخرین مطالعه ای که بر روی افراد خوش بین انجام شده، نشان داده است که در طی یک دوره 8 ساله، زنانی که خوش بین تر بودند، در مقایسه با زنان بدبین و همیشه نگران، بسیار کمتر به سرطان، بیماری های قلبی و تنفسی، سکته مغزی و عفونت دچار شده اند.

این مطالعه در دانشگاه هاروارد و روی 70021 زن انجام شد. محققان خوش بینی زنان را براساس میزان رضایت یا مخالفت، با 6 سوال کوتاه ارزیابی کردند. جملاتی مانند:«آیا در بعضی مواقع، من معمولاً منتظر بهترین نتایج هستم؟».

علاوه بر این، محققان نوع نژاد زنان، فشار خون بالا، رژیم غذایی و فعالیت بدنی شان را بررسی کردند.

در پایان، این مطالعه نشان داد که خوش بین ترین زنان، 30% کمتر از زنانی که خوش بین نیستند، در خطر مرگ در اثر بیماری های مختلف هستند.

برای مثال، زنان خوش بین، 16 درصد کمتر از زنان بد بین به سرطان، 38 درصد کمتر به بیماری قلبی، 36 درصد کمتر به بیماری های تنفسی و 52 درصد کمتر، به عفونت مبتلا شدند. همچنین این زنان 39 درصد کمتر از دیگر زنان در اثر سكته مغزی فوت کردند.

حتما بخوانید: رهایی از عشق یک طرفه ؛ چگونه جلوی احساسات خود را بگیریم؟

در سال های قبل ارتباط بین خوش بینی و کمتر شدن آمار مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی عروقی ثابت شده است. اما مطالعه جدید نشان داده که بین خوش بینی و کمتر شدن خطر ابتلا به سرطان و سایر بیماری های مهم هم ارتباطاتی وجود دارد.

«احساسات و عواطف مثبت  (خوش بینی) تولید هورمون استرس (کورتیزول) را کاهش می دهد و عملکرد سیستم ایمنی بدن را بهبود می بخشد. در نتیجه، خطر ابتلا به بیماری مزمن در بدن فرد کاهش می یابد».

در مقابل، بدبینی خطر مرگ قبل از 65 سالگی را افزایش می دهد. مطالعه ای که در سال 2001،  روی 1306 مرد انجام شده، نشان داده است که خطر ابتلا به بیماری های قلبی در مردان خوش بین نصف مردان بد بین است.

علاوه بر این، بیماران خوش بین، پس از عمل بای پس عروق کرونر، سریعتر بهبود می یابند و با احتمال کمتری به دلیل عوارض بعد از جراحی یا سایر مشکلات قلبی مجدداً در بیمارستان بستری می شوند.

این مطالعه نشان داده است، مردانی که تحصیلات کمتری دارد، بیشتر از دیگران بدبین هستند که این تفکر به دلایلی مانند: فقر، بیکاری یا استرس شغلی است.

برای خوش بین بودن چه کار باید بکنیم؟

هر کسی در طول زندگی اش باید تلاش کند تا خوش بینی را در خود تقویت کند. خوش بینی باعث رفتارهای سالم تر می شود و فرد را برای مقابله با چالش های زندگی اش آماده می کند.

تبدیل بدبینی به خوش بینی کاری شدنی است؛ زیرا خوش بینی تا حد خیلی زیادی آموختنی است و با یادگیری بیشتر افزایش پیدا می کند.

می توانید برای افزایش آگاهی تان، از کتاب و فیلم های آموزشی در رابطه با خوش بینی و تغییر تفکر استفاده کنید، تا مهارت هایتان را افزایش دهید و زندگی سالم تری داشته باشید.

اگر در حال حاضر بدبین هستید، می توانید از راهکار های زیر برای خلاص شدن از افکار منفی و بی فایده استفاده کنید:
  • از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنید و به طور منظم ورزش کنید. خواب کافی را هم نباید فراموش کنید؛
  • عواطف و احساساتتان را صادقانه بیان کنید تا بتوانید به طور مؤثر با آنچه شما را آزار می دهد روبرو شوید و آن را حل کنید؛
  • اعتماد کردن را تمرین کنید و حداقل یک نفر مورد اعتماد تان را در کنار خود داشته باشید: همسر، یک دوست خوب یا یک خویشاوند مطمئن؛
  • سعی کنید همیشه نیمه پر لیوان ( افکار مثبت) را ببینید.

حتما بخوانید: جملات انگیزشی ؛ 56 جمله الهام بخش درمورد موفقیت و زندگی

در پایان، اگر حس بدبینی و ناامیدیتان به قدری زیاد است که با تغییر سبک زندگی و تفکرتان نتوانستید آن را از بین ببرید، بهتر است به یک روانشناس خوب و ماهر مراجعه کنید تا با کمک او، زندگی شادتر و سالم تری داشته باشید و اطرافتان را متحول کنید.