احساس خارش گوش که هیچ مقداری از خاراندن نمی‌تواند آن را برطرف کند، عوارضی جدی برای شما در پی دارد. خارش گوش باعث عدم تمرکز شما بر روی هر چیزی می شود و شما را از داشتن حس خوب و سرگرمی محروم می کند .

گویی که می‌خواهید گوش تان را از جا بکنید. حتی با یک خارش کوچک هم ، صداهای بلند و غیر طبیعی شنیده می‌شود. در نتیجه بعد از اینکه وزوز گوش ، خارش و سوزش را در خود احساس کردید ،حتما باید به فکر درمان مناسبی برای آن باشید و اگر خارش شدید بود به پزشک مراجعه کنید.

اگر این مشکل برای شما پیش آمده است ، تا آخر این مقاله با دکتر چک همراه باشید…

علت خارش گوش

مجرای گوش دارای اعصاب حساسی است که در اثر وجود مشکلی در آن، تحمل و طاقت فرد به طرز قابل ملاحظه ای کاهش  می‌یابد. هم چنین به این دلیل که نمیتوانیم مجرای گوش خود را ببینیم, به طرز ناشیانه انگشت و یا هر وسیله ای را درون آن فرو می‌کنیم.  باوجود اینکه این مشکل رایجی است اما افرادی که از مشکل خارش در مجرای خارجی گوش رنج می برند ،در هنگام مواجهه با این مشکل تحمل خود را به راحتی از دست می دهند. 

دلایل ایجاد خارش در گوش:

آنها اغلب برای پایان دادن به خارش گوش از ابزار غیر استریل و تیز مانند :سوزن یا میله تیز ،گوش پاک کن و چوب لباسی برای تسکین دادن به این مشکل استفاده می کنند. استفاده و فرو کردن مداوم ابزار پاک کننده در ناحیه حساسی مانند مجرای گوش می تواند باعث خراشیده شدن و سوراخ شدن پرده گوش شود. 

این کار ممکن است به نوبه خود باعث ورود آزادانه باکتری ها، ورود  خاک ، شن و هر جسم ریز دیگر به اعماق پوست شود و زمینه را برای ایجاد عفونت های جدی و بیشتری فراهم کند. 

از مهم ترین دلیل خارش گوش میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  •      واکنش های آلرژیک ؛
  •    عفونت های گوش ؛
  •    خشکی گوش به دلیل عدم ترشح کافی ماده مومی یا جرم طبیعی گوش ؛
  •     تمیز کردن و شست‌وشوی ناگهانی و اجباری گوش با اجسامی با نوک پنبه ای که محفظه ماده مومی طبیعی گوش را پاک می کند و باعث میشود تکه هایی از پوست خشک شده در کانال گوش باقی بماند؛
  • تجمع جرم گوش؛ زمانی که تمایل دارید با ابزار تمیز کننده باعث شوید که جرم گوش عمیق تر و بیشتر به سمت مجرای گوش فشار آورد.
  • حبس آب در مجرای گوش ؛
  • سمعک و یا تحریکات ناشی از هدفون؛
  • درماتیت شدن مجرای گوش ؛
  • گزش و نیش حشرات .

        گاهی حتی پسوریازیس , اگزما و آکنه نیز می‌تواند به پوست مجرای گوش آسیب بزند.

 مطالعه ای منتشر شده در سال 2011، در BMC, در مورد اختلالات گوش ، حلق و بینی گزارش کرد که اختلالات مفصل گیجگاهی فک میتواند علائم زیادی داشته باشد و خارش گوش یکی از این علائم است.

مطالعه دیگر در سال 2015 ،در مورد موضوع گوش ، حلق و بینی گزارش کرد که برای اثبات عارضه استئاتوز ( تغییر چرب) نیازی به وجود عفونت های اساسی باکتریایی و قارچی برای ایجاد خارش در گوش نیست. 

این مطالعه بر این موضوع تاکید می‌کند که در زمانی که سایر علت های ایجاد خارش در گوش رد شده اند,  باید به عارضه استئاتوز مزمن و مداوم برای ایجاد خارش در گوش اشاره کرد. 

علائم خارش گوش

بدیهی است که عارضه خارش در گوش می‌تواند با علائم زیر همراه باشد :

  • قرمزی و سرخی در قسمت خارجی گوش؛
  • خارج شدن چرک از گوش؛
  • درد یا حساسیت نسبت به لمس گوش؛
  •  تب؛
  • تورم.

درمان خارش گوش در منزل

در اینجا چند درمان خانگی برای مقابله با خارش گوش بیان شده است: 

1- استفاده از جاذبه زمین برای حذف تجمع مایعات گوش 

اگر احساس می کنید در طول شنا کردن و یا دوش گرفتن یا حمام، آب وارد گوش شما شده و این نیز باعث شده تا گوش شما بخارد.به نیروی گرانش اجازه دهید تا کار شگفت انگیز خود را انجام دهد. نیروی گرانش به حذف مایعات تجمع یافته در گوش کمک می‌کند. 

1- آن سمت از سر خود را همسو با سمتی که گوش آسیب دیده شما قرار دارد به طرف زمین کج کنید. 

2-انگشت تمیز خود را وارد گوش کنید .

3-اکنون سعی کنید با ایجاد خلا، به بیرون رانده شدن مایعات کمک کنید .

4-از یک پنبه یا دستمال برای تمیز کردن مایعات خارج شده ،استفاده کنید. 

شما همچنین می‌توانید به یک سمت دراز بکشید و دستمالی در زیر گوش خود قرار دهید .

این روش درمان می‌تواند در موارد مشابه به شناگران نیز کمک کند .

2- استفاده از  آب گرم

شستن گوش با آب گرم برای از بین بردن جرم اضافی گوش ،یکی از بهترین روش ها است. نیروی ملایمی از آب ،جرم را از جای خود بیرون می راند و خروج آن را از گوش آسان تر می کند. حتما از آب مقطر استفاده کنید و هرگز از آب شیر استفاده نکنید! این مدل درمان به خارش داخل گوش شما پایان خواهد داد!

مطالعه ای که در سال 2013 ، در ژورنال حنجره شناسی و گوش شناسی ثبت شده ، استناد کرده که فقط برای از بین بردن جرم گوش باید از آب مقطر استفاده کرد؛ چرا که آب مقطر در مقایسه با آب، کمتر در معرض آلودگی های نفتی قرار گرفته و یا با سدیم بی‌کربنات ترکیب نشده است؛ پس برای از بین بردن جرم گوش موثرتر می‌باشد. 

1- یک سرنگ پلاستیکی را از آب مقطر و گرم پر کنید.

2- گوش خارجی را به بالا بکشید و به سمت راست مجرای گوش بازگردانید.

3- به آرامی از سرنگ برای ریختن مقداری کمی آب در مجرای گوش استفاده کنید.

4- چند دقیقه گوش خود را رها کنید و سپس آن را با کج کردن سر خود به طرف مقابل تخلیه کنید. 

5- آب و جرم را با یک دستمال تمیز کنید .

6- مراحل بالا را برای گوش دیگر نیز تکرار کنید. 

3- روغن زیتون می تواند مفید باشد

روغن زیتون می تواند مفید باشد

یکی از بهترین درمان های طب سنتی و بهترین قطره برای خارش گوش، استفاده از روغن زیتون است. روغن زیتون به از بین بردن جرم اضافی گوش کمک کرده و گوش شما را به راحتی لیز و روان نگه می دارد. جرم سفت و سخت شده گوش را نرم می کند و از این طریق, خارج کردن آن را آسان می کند. روغن زیتون همچنین خاصیت ضد عفونی کننده دارد که ممکن است ریسک عفونت گوش را کاهش دهد. 

 مطالعه ای در سال 2013، در ژورنال پرستاری تمرینی ،گزارش کرد که خاصیت روان سازی در روغن زیتون میتواند خارش و خشکی پوست مجرای گوش را کاهش دهد که اغلب  خارش گوش از بین می‌برد.  همچنین ممکن است در توانایی تمیز کردن طبیعی گوش و حذف موم طبیعی آن کمک کند. برای این کار طبق مراحل زیر عمل کنید:

1-به یک سمت خود دراز بکشید و گوش آسیب دیده خود را به سمت بالا بگیرید. 

2-بخش خارجی گوش خود را به آرامی به بالا ببرید و بازگردانید. 

3- با یک قطره چکان دو تا سه قطره از روغن زیتون ولرم را در گوش خود بریزید. 

4-پوست گوش را به آرامی ماساژ دهید تا روغن بتواند کار خود را به درستی انجام دهد .

5-در همان سمت که قرار گرفتید تا 5 الی 10 دقیقه بمانید .

6-هرگونه مواد چرب که هنگام نشستن به بیرون ریخت را پاک کنید .

7-در صورت نیاز مراحل بالا را برای گوش دیگر خود نیز تکرار کنید .

4- استفاده از چند قطره از محلول هیدروژن پراکسید

هیدروژن پراکسید در مقابله با خارش گوش، برای خارج کردن جرم گوش بسیار موثر است. در واقع بسیاری از قطره های گوش تجاری شامل هیدروژن پراکسید و یا ترکیبی مشابه با آن ،به عنوان یک عامل اصلی در ساختار خود هستند. 

اگرچه استفاده مکرر از هیدروژن پراکسید ممکن است خشکی پوست را در مجرای گوش بدتر کند؛ اما به رقیق سازی ساختار غلیظ جرم گوش کمک می کند و باعث حبابی شدن و خارج شدن آن از گوش می شود. برای این کار طبق مراحل زیر پیش روید:

1-مقدار یکسان از هیدروژن پراکسید 3 درصد و آب را مخلوط کنید 

2-یک قطره چکان را با این محلول پر کنید .

3-سر خود را به پهلو بچرخانید و چند قطره از این محلول را در گوش خود بریزید. برای مدتی در این حالت بمانید. 

4-سپس سر خود را به جهت مخالف بازگردانید تا محلول قطره از گوش تان خارج شود .

5-از یک دستمال تمیز برای پاک کردن جرم خارج شده استفاده کنید .

6-این مراحل را برای گوش دیگر نیز تکرار کنید .

5- به خاصیت شفا بخش سرکه سفید اعتماد کنید

سرکه سفید از عوامل موثر دیگری برای رهایی از مشکل خارش گوش می باشد. البته زمانی که با الکل ترکیب شود، کارایی بهتری دارد. هنگامی که سرکه سفید جرم گوش را از بین می‌برد، الکل نیز به عنوان یک عامل خشک کننده به تبخیر شدن هر نوع مایع اضافی در گوش کمک می کند. 

علاوه بر این, سرکه سفید از طریق حفظ تعادل اسید در گوش از بروز عفونت پوست مجرای گوش جلوگیری می کند. برای رفع خارش گوش با سرکه طبق مراحل زیر عمل کنید:

1- در یک بطری به مقدار یکسان از الکل و سرکه سفید را ترکیب کنید. 

2-یک توپ پارچه ای را در این محلول خیس کنید .

3-گوش آسیب دیده را به سمت بالا بگیرید, گوش خارجی را به سمت بالا ببرید و بازگردانید ، سپس دو قطره از این محلول را در گوش خود بچکانید. 

4- 5 دقیقه صبر کنید و سپس سر خود را به جهت مخالف بازگردانید به طوری که گوش آسیب دیده در پایین قرار گیرد و نیروی گرانش به بتواند مایع و جرم اضافی گوش را از آن خارج کند. 

5-با یک دستمال جرم خارج شده از گوش را پاک کنید .

6- استفاده از کمپرس آب گرم

6- استفاده از کمپرس آب گرم:

اگر علت خارش گوش آکنه باشد، بنابراین کمپرس آب گرم می تواند در خشک کردن آکنه بسیار موثر واقع شود. به این صورت که ابتدا آکنه را درمان کرده و سپس خارش را از بین می‌برد.

گرمای حاصل از کمپرس آب گرم به برطرف کردن التهاب و سوزش کمک کرده و می تواند آکنه را نرم کند تا چرک داخل آن به سطح خارجی برود. 

1- یک دستمال یا لیف حمام را در آب گرم خیس کنید و آب آن را در گوش بچکانید.

2-کمپرس آب گرم را به مدت پنج دقیقه روی گوش بگذارید. 

3-از یک پاک کننده ملایم برای شست‌وشوی گوش استفاده کنید .

4- این راه درمانی را دوبار در روز برای مدتی انجام دهید. 

7- از سشوار استفاده کنید

برای درمان خارش داخل گوش و کمک به تبخیر رطوبت موجود در مجرای خارجی گوش از سشوار استفاده کنید. هوای گرم و خشک سشوار تبخیر شدن رطوبت در مجرای خارجی را آسان می کند و به خشک شدن گوش خیس سرعت می‌بخشد. برای این منظور از مراحل زیر پیروی کنید:

1-لاله گوش خود را به سمت بیرون بکشید .

2-یک سشوار را در فاصله ده تا دوازده اینچ از گوش خود نگه دارید. 

3-حرارت خشک کن را روی درجه گرم و جریان هوا را روی درجه کم تنظیم کنید .

4-سشوار را روشن کرده و آن را به طور مستقیم در مقابل گوش بگیرید .

5-سشوار را در همین حالت در حدود 10 ثانیه نگه دارید .

6-در صورت نیاز ،مراحل بالا را تکرار کنید .

8- گوش خود را خشک نگه دارید

 رطوبت و عفونت در پوست مجرای گوش، باعث ایجاد خارش گوش می‌شوند. پس تا جایی که امکان دارد گوش خود را خشک نگه دارید. 

پس از اینکه گوش شما به علت شنا یا حمام کردن در معرض رطوبت قرار گرفت. فقط گوش بیرونی خود را خشک کنید ،یعنی گوش و مجرای خارجی آن را به آرامی و ملایمت با یک دستمال پاک کنید. سر خود را به یک سمت ببرید تا خارج شدن آب از آن بهتر انجام شود. 

برای جلوگیری از حبس آب در گوش خود در هنگام حمام کردن, دو عدد توپ نخی یا پارچه ای که آغشته به روغن یا ژل شده باشد را در هر دو گوش خود قرار دهید. گوش گیر و کلاه مخصوص حمام برای شناگران  کارساز هستند. 

9- حفظ سلامت گوش

حفظ سلامت گوش در جلوگیری از ایجاد هرگونه مشکل در گوش شما  بسیار اهمیت دارد که شامل خارش آن نیز می‌شود. برای تمیز کردن داخل گوش و مجرای داخلی از اسفنج های پارچه ای استفاده نکنید. چرا که ممکن است برای گوش ضرر داشته باشد.

به طور معمول برای پاک کردن مجرای خارجی گوش از توپ های کوچک و پارچه ای ،آب ولرم و صابون ملایم استفاده کنید. حفظ بهداشت گوش بیرونی از ورود آلرژن ها ، خاک و شن به گوش شما جلوگیری می کند. 

 هنگام شنا کردن برای دور نگه داشتن آب و مواد آلوده کننده از گوش و کاهش ریسک عفونت، از گوش گیر استفاده کنید. 

راه های پیشگیری از ایجاد خارش در گوش

از آنجایی که بهداشت گوش ها تا حد زیادی وظیفه خود فرد می باشد ، باید از پاک کردن و بی جا و بی مورد آن پرهیز کنید.

موارد زیر معمولا برای حفظ سلامت و بهداشت گوش به کار گرفته می‌شوند : 

  • توپ های کوچک پارچه ای ؛
  • اسفنج های پارچه ای ؛
  • بست یا قلاب کاغذی ؛
  • گوش پاک کن.

سایر روش های پیشگیری که باعث از بین بردن سوزش و خارش گوش می‌شوند : 

در انتخاب و استفاده از جواهرات مخصوص گوش دقت کنید. از آویزان کردن گوشواره های فلزی که باعث ایجاد حساسیت و خارش گوش می‌شود، اجتناب کنید.

 اگر شناگر دائمی هستید، از روش های خارج کردن آب اضافی از گوش استفاده کنید. 

با توجه به تجویز پزشک با استفاده از قطره های مخصوص گوش و یا سرنگ های حبابی از تولید بیش از حد جرم و موم گوش جلوگیری کنید.

در هنگام استحمام ،برای حفظ  محفظه گوش خود از رطوبت ، از کلاه مخصوص دوش گرفتن استفاده کنید. 

از شامپوهای ملایم و ژل های بهداشتی حمام که مخصوص پوست های حساس هستند، استفاده کنید.

اگر به طور داِئم از سمعک یا گوش گیر استفاده می کنید ،هر از چند گاهی آن ها را ضد عفونی کنید و به آرامی در داخل گوش بگذارید تا ایجاد سوزش نکند. 

همیشه گوشی موبایل و هدفون های خود را تمیز نگه دارید؛ چرا که ممکن است باعث ایجاد عفونت شوند.

از لمس کردن گوش خود با دستان آلوده خودداری کنید. 

چه زمانی نزد پزشک برویم؟ 

چه زمانی نزد پزشک برویم؟

خارش گوش همیشه زمینه بیماری ها و عفونت گوش نیست. این مشکل به ندرت نگران کننده است و می‌تواند در عرض چند روز بهبود یابد. اما اگر با مشکلاتی همچون خونریزی و یا از دست دادن ناگهانی شنوایی خود روبرو شدید، خیلی زود به پزشک مراجعه کنید.

همچنین اگر علیرغم مراقبت‌های خانگی، خارش گوش شما در طی یک هفته از بین نرفت، راه حل های پزشکی نیز برای شناسایی زمینه ، و مشخص شدن دلیل خارش گوش و شناسایی علائم لازم خواهد بود.

تشخیص علت خارش شدید گوش و زمینه ایجاد آن، کلید مهمی برای انجام درمان می‌باشد. خاریدن کم و سطحی به علت خشکی گوش، جرم یا موم زیاد در آن و یک عفونت جزئی است؛ که می توان این مشکلات را با راه حلهای درمانی موثر و ساده خانگی با موفقیت کنترل کرد. 

راهنمایی های دیگر

حرکاتی مانند خمیازه کشیدن یا جویدن میتواند با تغییر دادن شکل مجرای گوش، به خروج آب از مجرا کمک کند. 

تنها گوش بیرونی را به طور منظم تمیز کنید تا از تجمع روغن و موم گوش، سلول های پوستی مرده و یا دیگر اجزای آلوده کننده در درگاه گوش جلوگیری کنید. 

 از قرار دادن اجسام خارجی ،مخصوصا اسفنج پارچه ای در گوش خودداری کنید. 

در هنگام استفاده از اسپری های مو و رنگ کردن موها با قرار دادن توپ های پارچه ای در گوش، از ایجاد سوزش و قرمزی در گوش خود جلوگیری کنید. مطمئن  شوید که آن ها را خیلی عمیق در گوش خود فرو نکنید. 

  اگر خشکی گوش ،شما را آزار می‌دهند، از یک دستگاه بخور برای مرطوب کردن محیط خانه استفاده کنید.


مطالب مرتبط را حتما مطالعه کنید :

قلب سالم و درمان بیماری های قلبی با مصرف 10 ماده غذایی سودمند
علت بی حسی دست ها چیست ؟ چگونه درمان می شود ؟
درمان دندان لق شده با طب سنتی و روش های خانگی

 

منبع