به تازگی مقاله ای منتشر شده است که نشان می دهد تبعیت از یک رژیم غذایی سالم و متعادل منجر به بهبود سلامت مغز، قدرت شناختی و سلامت روان می شود.

یافته های این گروه از محققان ثابت می کند که غذا نه تنها بر سلامت فیزیکی، بلکه بر سلامت مغزمان هم تاثیر بسزایی دارد.

رژیم غذایی و سلامت مغز؛ درباره مطالعه

محققان با انجام این مطالعه قصد داشتند ثابت کنند که رابطه ای “عمیق” بین مصرف مواد مغذی و سلامت مغز وجود دارد.

محققان به منظور انجام این مطالعه، داده های مربوط به 181.990 نفر در بیوبانک انگلستان را بررسی کردند. چندین فاکتور جسمی دیگر از جمله عملکرد شناختی و نشانگرهای زیستی متابولیک خون ارزیابی، تصویر برداری از مغز انجام و موارد ژنتیکی هم بررسی شد.

از هر شرکت کننده خواسته شد تا یک پرسش نامه آنلاین مربوط به انتخاب های غذایی اش را پر کند. محققان با استفاده از یک نوع سیستم یادگیری ماشینی قدرت گرفته از هوش مصنوعی، حجم زیادی از داده را آنالیز کردند.

رژیم غذایی و سلامت مغز

یافته های مطالعه

به گفته نویسنده ارشد این مطالعه، “برای داشتن رشد سالم، باید هر چه زودتر و از همان سال های ابتدایی زندگی، خودمان را با عادت های غذایی سالم وفق دهیم. با توجه به تاثیری که جایگاه اجتماعی اقتصادی بر انتخاب های غذایی دارد، نباید اجازه داد که این مسئله مانع از دسترسی به خوراکی های سالم شود.”

بررسی های محققان نشان داد که در مقایسه با یک رژیم غذایی متنوع، تبعیت از یک رژیم غذایی متعادل منجر به بهبود سلامت روان، عملکردهای شناختی و افزایش میزان ماده خاکستری در مغز – که با هوش و ذکاوت ارتباط دارد – می شود.

در رابطه با افرادی که همیشه گرسنه هستند و غذا می خورند اما میزان مواد مغذی بدنشان کم شده است، محققان می گویند که به مرور زمان باید تغییراتی در رژیم غذایی آن ها ایجاد شود. وقتی که فرد کمتر قند و چربی مصرف کند، به طور طبیعی بدن به سمت خوردن غذاهای سالم تر کشیده می شود.

به باور محققان، فاکتورهای ژنتیکی هم در شکل گیری این رابطه نقش دارند.

آن ها در ادامه به این نکته اشاره می کنند که میزان آگاهی عموم مردم در این زمینه باید بیشتر شود تا شاهد ترویج عادت های غذایی سالم در میان گروه های مختلف جامعه باشیم.

به گفته یکی دیگر از محققان که خودش در این مطالعه حضور نداشته است، “این ارزیابی بار دیگر تایید می کند که یک رژیم غذایی ناسالم علاوه بر اثر مخربی که بر سلامت جسمانی دارد، سلامت روان و مغز را هم به خطر می اندازد. بنابراین، باید تصمیم های بهتری در رابطه با سبک زندگی مان بگیریم تا هم از سلامتی بیشتر لذت ببریم و هم ریسک ابتلا به بیماری های مزمن (مثل دیابت و آسم) را کم کنیم.”

منبع