به تازگی مقاله ای منتشر شده است و رابطه بین استئوآرتریت و آلفا-توکوفرول، یعنی پرتعدادترین نوع ویتامین E در بدن، را بررسی می کند.

تا به این تاریخ، مشخص نبود که چه رابطه ای بین ویتامین E و استئوآرتریت وجود دارد.

آلفا-توکوفرول (یک نوع ویتامین E) و استئوآرتریت؛ پیش زمینه

استئوآرتریت یک نوع بیماری مفصل تحلیل برنده و پیشرونده است که در قدم اول غضروف مفصل را نابود می کند. وقتی که فرد به این عارضه مبتلا شود، نمی تواند به راحتی کارهای روزمره اش را انجام دهد. به همین خاطر، کیفیت زندگی بیماران حسابی کم می شود.

در حال حاضر، تنها راه موثری که برای درمان این مشکل وجود دارد، تعویض مفصل است.

ویتامین E یک نوع آنتی اکسیدان قدرتمند و پروتئین حل شونده در چربی است. علاوه بر این، ویتامین E هشت نوع دارد.

در رابطه با بیماری استئوآرتریت، استرس اکسیداتیو تنها مکانیسم کلیدی است که باعث نابودی مفصل می شود.

یافته های به دست آمده از مطالعات قبلی نشان می داد که ویتامین E به خاطر خواص آنتی اکسیدان و ضدالتهابی که دارد، به بهبود استئوآرتریت کمک می کند.

با این حال، تاکنون شواهد محکمی در این زمینه ارائه نشده است.

آلفا-توکوفرول (یک نوع ویتامین E) و استئوآرتریت

درباره مطالعه

محققان به منظور انجام این مطالعه از روش تحلیل تصادفی سازی مندلین استفاده کردند. در این روش از گونه های ژنتیکی برای تعیین ارتباط بین تماس با هر نوع متغیر و پیامدهای آن استفاده می شود.

به همین خاطر است که محققان در این مطالعه از این روش برای تعیین ارتباط بین استئوآرتریت و میزان آلفا-توکوفرول استفاده کرده اند.

محققان داده های مربوط به 7.781 نفر را بررسی کردند. فاکتورهای دیگر مثل سن، وضعیت ابتلا به سرطان و میزان کلسترول هم در نظر گرفته شد.

یافته های مطالعه

بررسی های محققان نشان داد که رابطه ای بین میزان آلفا-توکوفرول در بدن و استئوآرتریت وجود ندارد. این مورد در رابطه با خانم ها و آقایان صدق می کند و هیچ تفاوتی بین دو جنسیت وجود ندارد.

بر اساس این یافته ها، محققان به این نتیجه رسیدند که میزان آلفا-توکوفرول هیچ تاثیری در کاهش پیشروی بیماری استئوآرتریت ندارد.

بررسی های آزمایشگاهی قبلی نشان داده بود که این دو فاکتور به هم ارتباط دارند. حتی مطالعات انجام شده بر روی حیوانات هم نشان داده بود که ویتامین E جلوی تحلیل مفصل را می گیرد.

بزرگ ترین نقطه قوت های این مطالعه، به کارگیری روش تحلیلی تصادفی سازی مندلین و استفاده از داده های موجود در یک پایگاه داده بسیار معتبر است.

البته این تحقیق یک سری محدودیت هم دارد. مثلا یک نوع رایج از ویتامین E به نام گاما توکوفرول در نظر گرفته نشد.

 آلفا-توکوفرول؛ نتیجه گیری

به طور کلی، یافته های به دست آمده از این مطالعه نشان می دهد که هیچ رابطه ای بین ویتامین E و عارضه استئوآرتریت وجود ندارد. بنابراین، مصرف این ویتامین تاثیری در بهبودی ندارد.

منبع