به تازگی مقاله ای منتشر شده است که نشان می دهد سلول های ایمنی موجود در کبد نسبت به میزان زیاد کلسترول واکنش نشان داده و کلسترول اضافه که می تواند به شریان ها آسیب بزند را جذب می کند.

این یافته ها نشان می دهد که تصلب شریان از کبد شروع می شود.

جذب کلسترول اضافه در کبد توسط سلول های ایمنی؛ پیش زمینه

کلسترول یک نوع چربی است که بدن برای انجام بسیاری از کارها، مثل تولید هورمون ها و غشاء سلول ها، به آن نیاز دارد.

البته مقدار زیاد این چربی در خون هم خوب نیست و به بدن صدمه می زند. وقتی کلسترول زیاد شود، به دیواره شریان ها چسبیده و با ساخت پلاگ، مسیر جریان خون را کم یا مسدود می کند.

به طبع آن، فرد به بیماری قلبی تصلب شریان مبتلا می شود. تصلب شریان، اولین دلیل بروز حمله قلبی، سکته قلبی و مرگ و میر در سراسر جهان است.

جذب کلسترول اضافه در کبد توسط سلول های ایمنی

کبد فورا واکنش نشان می دهد

محققان با انجام این مطالعه قصد داشتند واکنش بافت های مختلف بدن نسبت به مقادیر زیاد ال دی ال در خون که به آن “کلسترول بد” هم می گویند را بررسی کنند.

به همین منظور، آن ها یک سیستم طراحی کردند که می توانست فورا نسبت به مقادیر زیاد کلسترول در خون موش ها واکنش نشان دهد.

به گفته نویسنده ارشد این مطالعه، “در اصل هدف مان منفجر کردن یک بمب کلسترولی بود و می خواستیم ببینیم بدن چگونه واکنش نشان می دهد. به این نتیجه رسیدیم که کبد فورا واکنش نشان داده و کلسترول اضافه را حذف می کند.”

با این حال، این واکنش از طرف سلول های معمولی کبد نبود؛ بلکه یک نوع سلول ایمنی به نام سلول کوپفر شروع به شناسایی ترکیب های خارجی یا آسیب زا می کرد و سپس آن ها را از بین می برد.

در نمونه های به دست آمده از بافت انسان هم همین موارد مشاهده شد.

محققان در ادامه می گویند، “خیلی جالب است که کبد اولین خط دفاعی در برابر افزایش میزان کلسترول است و این وظیفه بر عهده سلول های کوپفر قرار دارد. این مشاهدات نشان می دهد که سیستم ایمنی کبد نقشی فعال در تنظیم میزان کلسترول خون دارد. پس به این نتیجه می رسیم که تصلب شریان یک بیماری سیستماتیک است که علاوه بر شریان، قسمت های مختلف بدن را هم تحت تاثیر قرار می دهد.”

آن ها امیدوار هستند که با کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، بتوانند روش های جدیدی برای پیشگیری یا درمان بیماری های قلبی عروقی و کبدی پیدا کنند.

نویسنده ارشد مطالعه می گوید، “در قدم بعد می خواهیم واکنش ارگان های دیگر نسبت به کلسترول اضافه خون و کبد را بررسی کنیم. وقتی که این اطلاعات را به دست آوریم، می توانیم استراتژی های کارآمدی برای مقابله با این عارضه جهانی پیدا کنیم.”