به تازگی مقاله ای منتشر شده است و نشان می دهد که آپنه خواب و کمبود اکسیژن در هنگام خواب باعث بروز عارضه صرع در کهنسالان می شود.

به گفته محققان، این عوامل باعث می شود تا حمله صرع برای اولین بار و بعد از سن 60 سالگی اتفاق بیفتد.

رابطه بین کمبود اکسیژن در هنگام خواب و آپنه خواب با عارضه صرع؛ پیش زمینه

رابطه ای که بین کم شدن اکسیژن بدن در هنگام خواب و آپنه خواب با شروع صرع در کهنسالان وجود دارد، ارتباطی به سایر فاکتورهای خطرناک در شروع دیرهنگام صرع و آپنه خواب، مثل فشار خون بالا و سکته قلبی، ندارد.

به واسطه این یافته ها، اطلاعات ما از رابطه بین اختلال های خواب و شروع دیر هنگام صرع بیشتر می شود. بعلاوه، می توان اهداف جدید و بالقوه ای را هم درمان این عارضه پیدا کرد.

درباره مطالعه

محققان به منظور انجام این مطالعه، کهنسالانی که به صرع مبتلا شده بودند را شناسایی کردند. سپس داده های مربوط به وضعیت خواب در بیش از 1.300 شرکت کننده که در یک مطالعه دیگر حضور داشتند را بررسی کردند.

به گفته نویسنده این مطالعه، “شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد اگر فرد در سنین بالا به صرع مبتلا شود، نشان می دهد که یک بیماری عروقی زمینه ای یا بیماری تحلیل برنده اعصاب دارد و حتی، نشانگر پیش بالینی در بیماری تحلیل برنده اعصاب هم محسوب می شود.”

وی در ادامه می گوید، “در مقایسه با سایر گروه های سنی، بیشترین موارد جدید ابتلا به صرع در میان کهنسالان دیده می شود. علاوه بر این، دلیل آن هم مشخص نیست. معمولا بیماران مبتلا به صرع، همزمان دچار آپنه خواب هم می شوند؛ با این حال، تاکنون اطلاعات زیادی درباره این رابطه وجود نداشت.”

رابطه بین کمبود اکسیژن در هنگام خواب و آپنه خواب با عارضه صرع

یافته های مطالعه

زمانی که اشباع اکسیژن در هنگام خواب به کمتر از 80 درصد برسد، فرد به عارضه ای به نام هیپوکسی شبانه مبتلا می شود.

بررسی های محققان نشان داد وقتی که فرد دچار هیپوکسی شبانه می شود، در مقایسه با افرادی که اشباع اکسیژن در بدنشان کم نمی شود، احتمال شروع صرع در او تا سه برابر بیشتر می شود.

علاوه بر این، شرکت کنندگانی که گفته بودند دچار آپنه خواب هستند، در مقایسه با آن هایی که هیچ گونه اختلال خواب نداشتند، تا دو برابر بیشتر در خطر ابتلا به صرع قرار دارند.

فارق از سایر بیماری ها و فاکتورهای دموگرافیک، درجه هیپوکسی در طول خواب با ابتلا به صرع در سنین بالا رابطه دارد. البته محققان به این نکته هم اشاره کرده اند که رابطه ای بین آپنه و شاخص هیپوکسی وجود ندارد.

آپنه خواب یک فاکتور خطرناک در افت سلامت مغز هم محسوب شده و ریسک بروز سکته مغزی و زوال عقل را زیاد می کند. یافته های محققان نشان می دهد که اگر میزان اکسیژن بدن در هنگام خواب بارها کم شود، تغییراتی در مغز ایجاد شده که در نهایت باعث بروز صرع می شود.

البته یافته های این مطالعه به این معنی نیست که با درمان یا پیشگیری از آپنه خواب می توان ریسک بروز صرع را کم کرد اما حداقل می توان ریسک شروع صرع را کاهش داد.

منبع