مطالعه ای به تازگی توسط محققان انجام شده است که نشان می دهد رابطه ای میان آپنه خواب و فیبریلاسیون دهلیزی وجود دارد. فیبریلاسیون دهلیزی یک نوع اختلال در ریتم قلب می باشد که افراد زیادی را هدف قرار می دهد.

ارتباط بین آپنه خواب و فیبریلاسیون دهلیزی؛ درباره مطالعه

این مطالعه بر روی بیش از 42.000 بیمار انجام شد. میانگین سن بیماران 51 سال بود.

بررسی ها نشان داد که کاهش سطح اکسیژن بدن در هنگام خواب، در گذر زمان ریسک ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی را افزایش می دهد. علاوه بر این، محققان به این نتیجه رسیدند که وجود این ریسک اصلا ارتباطی به فعالیت ریه ها ندارد و با وجود بهبود وضعیت ریه ها، همچنان این ریسک وجود دارد؛ به عبارت دیگر، کاهش سطح اکسیژن بدن در هنگام خواب بدون این که فرد دچار بیماری ریوی باشد، ریسک ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی را افزایش می دهد.

در نتیجه ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی، ضربان قلب به طور غیرطبیعی زیاد و معمولا نامنظم می شود که به واسطه آن، جریان خون کم شده و فرد با پیامدهایی مانند سکته قلبی مواجه می شود.

لازم به ذکر است که طبق برآوردها، 2.7 تا 6.1 میلیون بیمار مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی در آمریکا زندگی می کنند.

ارتباط بین آپنه خواب و فیبریلاسیون دهلیزی

یافته های مطالعه

این مطالعه نشان داد که در بازه پنج ساله که افراد با مشکل آپنه خواب دست و پنجه نرم می کردند، حدود پنج درصد از آن ها به این عارضه قلبی شایع مبتلا می شوند.

علاوه بر این، هر 10 درصد کاهش در میزان متوسط اشباع اکسیژن با افزایش 30 درصدی ریسک ابتلا به این عارضه قلبی همراه است.

بیماران مبتلا به آپنه خواب باید به طور منظم زیر نظر پزشک بوده و تحت درمان قرار بگیرند تا احتمال ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی در آن ها کم شود. بر اساس گفته های محققان، افرادی که همین الان هم بیشتر در معرض ابتلا به این عارضه قلبی هستند، باید تحت نظر پزشکان باشند.

محققان می گویند در مطالعه بعدی خود در آینده قصد دارند به مکانیسم های ارتباط دهنده اختلال تنفس در اختلال های خواب با افزایش احتمال ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی پی برند. از جمله این اختلال های خوابی می توان به آپنه خواب و کاهش اکسیژن بدن در زمان خواب اشاره کرد.

علاوه بر این، آن ها قصد دارند تاثیر روش های فعلی که برای درمان آپنه خواب وجود دارد، مانند فشار جریان هوای همواره مثبت، در کاهش احتمال ابتلا به این عارضه قلبی را بررسی کنند. یافته های این دسته از محققان، روش های درمانی مخصوص اختلال های خواب را متحول خواهد کرد.