مقاله ای به تازگی منتشر شده است که به تاثیر مصرف کافئین بر جریان خون مغزی در افراد جوان و سالم اشاره می کند.

تاثیر کافئین بر جریان خون مغزی؛ پیش زمینه

کافئین به طور گسترده توسط مردم سراسر جهان و در قالب قهوه، چای، نوشیدنی های گازدار، شکلات و نوشیدنی های ورزشی مصرف می شود. میزان متوسط کافئین باعث تحریک سیستم عصبی مرکزی می شود. به طبع آن، میزان هوشیاری، قدرت شناختی و سطح انرژی فرد زیاد می شود.

با این حال، مصرف این ترکیب در دوزهای زیاد برای سلامتی خطرناک بوده و باعث افزایش فشار خون، مقاومت عروق، سفت شدن شریان و انقباض عروق مغزی می شود. محققان می گویند که مصرف منظم و روزانه دو تا چهار فنجان قهوه باعث کاهش 22 تا 30 درصدی جریان خون مغزی می شود.

کافئین به خاطر شباهت ساختاری که با آدنوزین دارد، به گیرنده های آدنوزین در مغز متصل شده و آن ها را مسدود می کند. سپس میزان بیشتری از انتقال دهنده های عصبی آزاد می شود؛ این انتقال دهنده ها مسئول بهبود خلق و خوی، افزایش سطح انرژی و تمرکز هستند.

تاثیر کافئین بر جریان خون مغزی

درباره مطالعه

محققان در این مطالعه قصد داشتند تاثیر مصرف قهوه بر جریان خون در مغز جوانان سالم را بررسی کنند.

در مجموع 45 دانشجو بین سنین 18 تا 22 سال در این مطالعه حضور داشتند. هیچ کدام از آن ها به طور منظم قهوه مصرف نمی کردند. البته بیشتر آن ها گفته بودند که گاهی اوقات روزانه یک یا دو فنجان قهوه مصرف می کنند؛ مثلا وقت هایی که امتحان داشتند، روزانه قهوه می خوردند.

شرکت کنندگان به سه دسته تقسیم شدند: به گروه اول مقدار زیاد (120 میلی گرم) و به گروه دوم مقدار اندک (45 میلی گرم) کافئین در قالب کپسول داده شد. به گروه سوم هم چهار کپسول به عنوان دارونما داده شد.

یافته های مطالعه

محققان وضعیت شرکت کنندگان گروه دوم را در قبل و بعد از مصرف کپسول ها بررسی کردند. آن ها به این نتیجه رسیدند که سرعت متوسط و حداکثر جریان خون سیستولیک در هنگام هیپوونتیلاسیون در آن ها به طور قابل توجهی کاهش یافته است. علاوه بر این، افت قابل توجهی در تست های حافظه کوتاه مدت و حل اشتباهات کلمات نیز مشاهده شد. صرف نظر از ضربان قلب، عملکرد شرکت کنندگان در تست های حل مشکل ریاضی هم کم شده بود.

همین بررسی ها بر روی شرکت کنندگان گروه اول (مصرف کنندگان کافئین به مقدار زیاد) هم انجام شد. محققان با کاهش قابل توجه سرعت جریان خون و ضربان قلب مواجه شدند.

در گروه سوم اما هیچ تغییری مشاهده نشد.

تاثیر کافئین بر جریان خون مغزی؛ نتیجه گیری

مصرف کافئین تاثیر قابل توجهی بر سیستم قلبی عروقی داشته و صرف نظر از میزان دوز مصرفی، سرعت جریان خون در شریان میانی مغز را کم می کند. به گفته محققان، احتمالا این کاهش در سرعت جریان خون به خاطر گشادی عروق مغزی می باشد.