همگی ما این لحظه را تجربه کرده ایم: صبح ها اصلا نمی توانیم به راحتی از خواب بیدار شویم یا در ادامه روز بعد از این که حسابی درگیر کار و مشکلات شدیم، دلمان می خواهد کمی چرت بزنیم.

احتمالا بعد از ظهر انرژی تان کم شده و دیگر کشش و توان ادامه روز را ندارید. امروزه اکثر انسان ها با این چالش مواجه هستند و شما تنها نیستید.

اگر سری به فروشگاه سر کوچه تان بزنید، با انواع و اقسام ویتامین ها، گیاهان دارویی، نوشیدنی ها و مکمل های دیگری روبرو می شوید که ادعا می کنند انرژی زا هستند. بعضی از این ویتامین ها حتی به مواد غذایی و نوشیدنی هم اضافه می شوند.

اما با وجود مطالعات زیادی که در این زمینه انجام شده است، باز هم دانشمندان نتوانستند ثابت کنند که ترکیبات موجود در این نوشیدنی ها واقعا انرژی را زیاد می کند.

خوشبختانه راهکارهای طبیعی و بدون دردسر زیادی برای بالا بردن انرژی وجود دارد.

در این مقاله از سایت دکتر چک می خواهیم درباره این صحبت کنیم که چگونه باید در طول روز انرژی را حفظ کرده و چندین راهکار عملی و راحت بدهیم.

11 راهکار برای حفظ انرژی در طول روز

در ادامه به بررسی 11 راهکار مفید می پردازیم.

1. استرس را کنترل کنید.

احساساتی که به طبع استرس با آن ها دست و پنجه نرم می کنید، بخش قابل توجهی از انرژی را هدر می دهند.

توصیه می کنیم برای کنترل استرس با دوست یا یک فرد نزدیک صحبت کنید، در گروه های حمایتی عضو شوید یا حتی اگر می دانید اوضاع خیلی خراب است با روانشناس صحبت کنید.

مدیتیشن، تلقین کردن به خود، یوگا و تای چای از ابزارهای موثر جهت کاهش استرس محل کار و زندگی هستند.

2. حجم کاری را کم کنید.

یکی از اصلی ترین دلایل تمام شدن انرژی، کار بیش از حد است. البته منظورمان فقط کارهای محل کار نیست بلکه گاهی اوقات از مشکلات و کارهای مربوط به خانواده هم حسابی خسته می شویم.

سعی کنید یک لیست از کارهای ضروری تهیه کنید. این لیست را بر اساس اولویت ها مرتب کنید. کارهایی که اهمیت کمتری دارند را آخر لیست بنویسید. اگر وظایف و پروژه هایتان در محل کار خیلی زیاد هستند از یک نفر دیگر کمک بگیرید.

3. ورزش کنید.

وقتی ورزش می کنید، کیفیت بالای خواب را تضمین می کنید. حتی انرژی سلول ها برای سوزاندن انرژی بیشتر و گردش اکسیژن در بدن هم با ورزش بیشتر می شود.

این را هم باید در نظر داشته باشید که ورزش کردن سطح دوپامین مغز را بیشتر می کند. خلق و خوی را هورمون دوپامین تنظیم می کند. هر چند دقیقه موقع پیاده روی سرعت تان را بیشتر کنید تا اکسیژن بیشتری به بدن برسد.

سعی کنید هر روز ورزش کنید. وقتی عصرها بعد از اتمام کار به باشگاه می روید، عصرها حسابی پرانرژی می شوید.

4. قید سیگار کشیدن را بزنید. مشروبات الکلی نخورید.

اگر سیگار می کشید، حتما خودتان هم خیلی خوب می دانید که با این کار مشغول صدمه زدن به خودتان هستید اما اگر واقعا می خواهید انرژی تان در طول روز کم نشود، باید سیگار را ترک کنید زیرا سیگار کشیدن باعث بی خوابی شده و به طبع آن در طول روز همیشه خسته و بی حال هستید.

نیکوتین موجود در تنباکو یک ماده محرک است، پس وقتی سیگار می کشید ضربان قلب و فشار خون بالا می رود و اجازه خاموشی به مغز نمی دهد. حتی اگر شانس بیاورید و خواب تان ببرد، باز هم وقتی از خواب بیدار می شوید اصلا انرژی ندارید.

علاوه بر سیگار، مشروبات الکلی هم انرژی بدن را کم کرده و باعث خواب آلودگی می شود. بیشترین تاثیر مشروب بر بدن، بعد از ظهرها است. اگر می خواهید در طول روز پرانرژی باشید، پس بعد از ظهر یا حتی موقع ناهار هم نباید مشروبات الکلی مصرف کنید.

5. از اهمیت نور خورشید غافل نشوید.

نور خورشید یکی از موثرترین عوامل در کنترل ریتم شبانه روزی است. صبح را با کنار زدن پرده شروع کنید و حتی اگر می خواهید بیشتر از نور خورشید بهره ببرید، صبح زود پیاده روی کنید.

نور خورشید سطح هورمون ملاتونین – هورمون تحریک کننده خواب – را کم می کند. پس راهکاری عالی برای حفظ انرژی در طول روز محسوب می شود.

6. روزتان را با پروتئین شروع کنید.

صبحانه ای که میل می کنید باید آنقدر سالم و مقوی باشد که در طول روز اصلا بی حال نشوید. توصیه می کنیم غذاهایی را انتخاب کنید که سرشار از پروتئین هستند، مانند تخم مرغ، ماست و آجیل.

بدن به زمان بیشتری برای شکستن پروتئین و حبوبات کامل نیاز دارد. اگر دقت کرده باشید، وقتی صبح ها غذاهایی می خورید که سرشار از کربوهیدرات و قند هستند، بعد از فقط چند ساعت حسابی بی حال و بی انرژی می شوید اما با خوردن غذاهای حاوی پروتئین بیشتر احساس سیری می کنید.

یکی دیگر از مزایای پروتئین، افزایش توانایی تمرکز و بالا بردن بهره وری است. میان وعده هم غذاهای حاوی پروتئین بخورید.

برای جبران کمبود ویتامین های ضروری بدن و خلاص شدن از شر خستگی هم می توانید مولتی ویتامین مصرف کنید. افراد کم خون همیشه با مشکل بی حالی مواجه هستند، پس راهکار این است که مولتی ویتامین مصرف کنند.

7. مایعات فراوان بنوشید.

گاهی اوقات بی آبی هم باعث خستگی و کاهش انرژی در طول روز می شود. پس برای این که روزها پر انرژی تر باشید، به اندازه کافی آب بنوشید. پزشکان توصیه می کنند روزانه هشت لیوان آب بنوشید.

توصیه می کنیم یک بطری آب کنار دست تان بگذارید تا فراموش نکنید بدن برای تولید انرژی به آب و مایعات فراوان نیاز دارد.

8. چرت بزنید.

بعضی از مردم ترجیح می دهند بعد از ظهرها بین 20 تا 30 دقیقه بخوابند. بدن با چرت زدن مجددا شارژ شده و هوشیاری در ساعت های باقی مانده روز خیلی بیشتر می شود.

قطعا وسوسه می شوید بیشتر بخوابید اما دانشمندان می گویند اگر بعد از ظهرها بیشتر از 30 دقیقه چرت بزنید، تاثیرات عکس داشته و باعث می شود بعد از بیدار شدن احساس خستگی و بی حالی داشته باشید.

اگر شب ها خوب نخوابیده باشید، در طول روز اصلا انرژی ندارید. پس باید به کیفیت خواب شب توجه کنید.

سعی کنید هر روز سر یک ساعت مشخص بیدار شده و سر یک ساعت مشخص هم بخوابید. روتین شبانه داشته باشید، مثلا شب ها قبل از خواب کتاب بخوانید یا مدیتیشن کنید.

حداقل 30 تا 60 دقیقه قبل از خواب نباید از موبایل استفاده کرده یا تلویزیون ببینید. محیط خواب باید حس خوابیدن را منتقل کند، مثلا تاریک و خنک باشد.

9. میان وعده فراموش نشود.

هر وقت احساس کردید انرژی ندارید یا گشنه هستید، بهتر است خوراکی هایی را به عنوان میان وعده بخورید. با این کار انرژی لازم برای انجام بقیه کارها تامین می شود.

از جمله خوراکی ها بی نظیری که به عنوان میان وعده می توانید بخورید، می توان به ماست، میوه ها، سبزیجات و آجیل اشاره کرد. خوردن غذاهایی که قند زیادی دارند یا غذاهای فراوری شده به عنوان میان وعده ممنوع است زیرا این خوراکی ها اصلا انرژی را زیاد نمی کنند.

10. فعالیت بدنی داشته باشید.

نشستن طولانی مدت در یک جا باعث خستگی مفرط می شود. کافی است فقط از جایتان بلند شده و قدم بزنید؛ انرژی تان در طول روز حفظ می شود و دیگر احساس خستگی ندارید.

11. از فوائد کافئین بهره ببرید.

نوشیدنی های حاوی کافئین باعث افزایش هوشیاری می شوند، پس فقط کافی است یک فنجان قهوه بخورید تا مغز بیدار شود. اما فراموش نکنید که شما می خواهید از مزایای قهوه برخوردار شوید، پس نباید زیاده روی کنید.

اگر فقط با خوردن قهوه انرژی مورد نیازتان را تامین می کنید و نمی خواهید از هیچ کدام از راهکارهای گفته شده استفاده کنید، مثلا کمی قدم بزنید، باید به این مسئله توجه کنید که وقتی تاثیر قهوه از بین برود، بیشتر احساس خستگی و بی حالی می کنید.

درست است که کافئین یک ماده محرک و انرژی زا است اما تاثیرات آن طولانی مدت نیست و باعث وابستگی می شود. وقتی میزان آن در بدن کم می شود، بدن به مقدار بیشتری نیاز پیدا می کند.

اگر در مصرف این نوشیدنی زیاده روی کنید، کافئین موجود در آن استرس را بیشتر کرده، باعث سردرد می شود، فشار خون را بالا برده و دیگر یک خواب راحت ندارید.

پس خوردن قهوه و نوشیدنی های حاوی کافئین نباید تنها گزینه تان برای بالا بردن انرژی در طول روز باشد.