• محققین به تازگی به پیشرفت هایی در زمینه رفتار و اجتمایی بودن دست یافته اند؛ طبق گفته این افراد، مزایای روحی و جسمانی بسیاری در انتظار افراد اجتمایی است.
  • در این تحقیقات گفته شده است که افراد 60 ساله ای که هر روز با دوستان خود دیدار می کنند، به نسبت افرادی که هر چند ماه یک بار فقط با یک یا دو دوست خود ملاقات می کنند، کمتر در معرض ابتلا به جنون و زوال عقل هستند.
  • موسسه ملی آمریکا درباره بالا رفتن سن و ارتباطش به تنهایی و افسردگی می پردازد. بر این اساس باید بگوییم که افراد منزوی و تنها بیش از افراد اجتمایی در معرض ابتلا به فشار خون بالا، بیماری های قلبی، چاقی مفرط، افسردگی، مشکلات شناختی و آلزایمر قرار دارند.
  • راه های زیادی وجود دارد که فرد می تواند همواره از نظر اجتمایی فعال باشد؛ از جمله انجام کارهای داوطلبانه، انجام کارهای مورد علاقه، سفر کردن، و حتی حضور در رسانه و گروه های اجتمایی.

طبق گزارشی که در سال 2017 منتشر شد، مشخص شد که 13 میلیون نفر که 65 سال یا بیشتر سن دارند تنها زندگی می کنند. این شرایط اصلا برای سلامت جسمانی و روحی فرد مناسب نمی باشد. با دکتر چک همراه باشید…

دکتر ریموند هابز، مشاور متخصص در BLUE CROSS BLUE SHIELD OF MICHIGAN، در مصاحبه ای که با یکی از رسانه ها داشت؛ گفت که” معتقد هستیم که منزوی بودن یک خطر جدی برای سلامت فرد است که نیروی جسمانی و روحی فرد را درگیر می کند. وی معتقد است که با برقراری ارتباط با دیگران می توان با این شرایط مبارزه کرد. به گفته وی، بهتر است این فرد بیشتر با خانواده خود در ارتباط باشد.”

موسسه ملی آمریکا درباره بالا رفتن سن و ارتباطش به تنهایی و افسردگی می پردازد. بر این اساس باید بگوییم که افراد منزوی و تنها بیش از افراد اجتمایی در معرض ابتلا به فشار خون بالا، بیماری های قلبی، چاقی مفرط، افسردگی، مشکلات شناختی و آلزایمر قرار دارند.

” اولین گروه اجتمایی که عضویت هر فردی در آن ثابت شده است، خانواده می باشد… بنابراین باید روابط اجتمایی خود را با برادران، خوهران، کودکان، برادر زاده ها، خواهر زاده ها و… تقویت کنیم. به این دلیل خانواده را در قدم نخست قرار می دهیم، چون شما برای مدت طولانی با آن ها آشنا هستید و سالیان سال است که اطلاعات خود را با هم تبادل می کنید. پس فراموش نکنید که ارتباط با اعضای خانواده بهترین راه برای آغاز تحول است.”

اخیرا در کالج دانشگاه لندن در این زمینه یک سری تحقیقات انجام شده است. طبق این تحقیقات مشخص شد که دوستان نقشی کاملا متفاوت بر اجتمایی بودن فرد بازی می کنند.

دکتر آندرو سومرلند که وظیفه هدایت این تیم تحقیقاتی را بر عهده دارد، می گوید “ما سعی کردیم تا روابط اجتمایی با دوستان و اقوام را زیر نظر بگیریم. از این رو به این نتیجه رسیدیم که برقراری روابط با دوستان، به نسبت خانواده، بیشتر حمایتی خواهد بود. دلیل این امر هم به این برمی گردد که روابط با دوستان شناخت فرد نسبت به خودش را بیشتر می کند یا این که تعداد دوستانمان را مشخص می کند. ما نمی توانیم تعداد اقوام مان را تعیین کنیم.”

در تحقیقات سومرلند گفته شده است که افراد 60 ساله ای که هر روز با دوستان خود دیدار می کنند، به نسبت افرادی که هر چند ماه یک بار فقط با یک یا دو دوست خود ملاقات می کنند، کمتر در معرض ابتلا به جنون و زوال عقل هستند.

طبق ادعاهای سومرلند، ” به نظر می رسد که اجتمایی بودن برای فرد مهم است. زیرا انعطاف پذیری فرد در برابر آسیب هایی ناشی از زوال عقل بیشتر می شود. انسان ها به دو نعمت زبان و حافظه مجهز شده اند که آن ها را برای مدت طولانی تر در برابر مشکلات یاری می کند و مشکلات به وجود آمده حاصل از زوال عقل را تا حدودی به عقب می اندازد.”

با وجود این که به تازگی از ارتباط میان روابط اجتمایی ، سبک زندگی و خطر زوال عقل صحبت شده است، اما سومرلند معتقد است که باید تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام شود. از این رو باید تحقیقات بیشتری انجام شود تا نقش روابط اجتمایی و جلوگیری از زوال عقل در انسان در طولانی مدت مشخص شود.

این تحقیقات از سال 1985 تا 2013 ادامه داشت و در این مدت بیش از 10.000 نفر بررسی شدند. به این افراد گفتیم که خود را در شش موقعیت متفاوت فرض کنند و سپس درباره میزان روابط اجتمایی با اقوام و دوستان پرسیدیم.

“به نظرم در این تحقیقات دستاورد دیگری هم داشتیم؛ به نگرانی هایی که افراد درباره مشکلات شتاختی و زوال عقل داشتند پاسخ داده شد. تمامی اعضای جامعه باید سعی کنند تا با روابط اجتمایی همواره سلامت قلبی عروقی و سلامت جسمانی خود را تضمین کنند.”

سرگرمی مشخصی داشته باشید

5 راهکار اجتمایی شدن

هوبز معتقد است که با اجرای 5 روش زیر می توان به فردی اجتمایی تبدیل شد. در این قسمت به این موارد اشاره می کنیم.

1. از استعدادهای خود در راه کارهای داوطلبانه استفاده کنید.

علاوه بر این که انجام کارهای داوطلبانه باعث نظم گرفتن زندگی می شود، به برقراری روابط سازنده با افراد دیگر هم منجر می شود و گامی موثر در راستای اجتمایی بودن خواهد بود.

“فرقی ندارد برای ادامه تحصیل به دانشگاه بروید یا خیر، در هر صورت وقتی که سنتان بیشتر شود تجربیات زیادی خواهید داشت. هر فردی با یک هنر و استعداد آفریده شده است؛ شاید شما هم در کارهای بافتنی و آشپزی یا بازی هایی مانند ورق، شطرنج ماهر باشید. از این استعداد یا مهارت در راستای پیدا کردن دوست های جدید استفاده کنید.”

2. سرگرمی مشخصی داشته باشید.

بهتر است یک سرگرمی جدیدی برای خود ایجاد کنید تا از زمان خالی خود لذت ببرید و با افراد جدیدی آشنا شوید.

“اگر مثلا سرگرمی تان سفالگری، رنگ آمیزی یا نواختن موسیقی است از خانه خود بیرون بروید و سعی کنید مردمانی عین خودتان را پیدا کنید.”

البته فراموش نکنیم که باید از سرگرمی خود نهایت لذت را ببریم.

او معتقد است که” باید از اعماق وجودتان از سرگرمی ایجاد شده لذت ببرید و هرگز به فکر سرگرمی دیگری نروید. یکی از بیماران من قرار بود که در چند روز آینده بازنشسته شود و راجع به سرگرمی اش و کاری که قرار است از این به بعد انجام دهد پرسیدم. اون گفت که قرار است از این پس کاری که هرگز انجام نداده ام را پیگیری کنم: ماهیگیری و بعضی وقت ها پیاده روی ! اما معتقد بودم که این نشانه خوبی نیست. او قبلا هرگز به سراغ این کار نرفته است پس سرگرمی اصلی اش نیست.”

با دوستانتان در ارتباط باشید

3. چیزی جدید یاد بگیرید.

کلاس های آموزشی زیادی در کالج های عمومی، موسسات خصوصی و مراکز فرهنگی برگزار می شود.

“منظورم این نیست که به دنبال شرکت در کلاس های سختی مانند شیمی آلی باشید- مگر این که واقعا از اعماق وجودتان خواهانش باشید- بلکه منظورم این است که سعی کنید مهارت و اطلاعات جدیدی یاد بگیرید تا حافظه تان تقویت شود.”

اگر به دنبال کلاسی هستید که هم فعالیت های فیزیکی داشته باشد و هم بتوان با افراد جدید آشنا شد، ثبت نام در کلاس های رقص گزینه خوبی است. با دنبال کردن این کلاس ها به اجتمایی بودن فرد کمک می شود.

“به یاد دارم که چند سال گذشته یک کار تحقیقاتی انجام شد که تنها افراد بالای 25 سال را بررسی می کرد و چالش های شناختی مانند خواندن کتاب، نواختن موسیقی، یادگیری زبانی جدید و ورزش و کم کردن وزن را زیر نظر داشت. در نتیجه تحقیقات دانشمندان اعلام کردند که فقط کلاس های رقص است که فواید بسیاری دارد. شاید به این دلیل است که فرد حرکات جدیدی یاد می گیرد. این حرکات فیزیکی باعث فعال شدن مغز می شود. مسلما فرد می تواند با آدم های جدیدی آشنا شود و دامنه روابط اجتمایی خود را گسترده تر کند.

اگه دوست داشتید ، مقاله های زیر رو هم مطالعه کنید :

14 عادت خواب سالم : چطور می توانیم به راحتی بخوابیم ؟
4 عادت والدین که باعث می شود کودکان از لحاظ عاطفی خوب رشد کنند

4. سفر

به مکان های جدید بروید و سعی کنید با مردم آشنا شوید.

“با سفر کردن به مکان های جدید، با فرهنگ و خلق و خوی مردم در شهر یا کشور خود آشنا می شوید. این گزینه فعالیت های جسمی فرد را بیشتر می کند. سفر دسته جمعی بهترین راه اجتمایی شدن است. در همین میان با مردم جدیدی هم کلام می شوید و احتمالا دوست های بهتری پیدا خواهید کرد.”

5. در رسانه های اجتمایی عضو شوید.

ابزار آنلاین به کمک افرادی می آید که نمی توانند به هر دلیلی زیاد از خانه خارج شوند و به دیدن اعضای خانواده خود بروند. با عضویت در این رسانه ها فرصت آشنایی با افراد جدید برایتان مهیا می شود.

“اینترنت دنیای مردم را در سراسر جهان گسترش داده است. امروزه با کمک رسانه های اجتمایی می توانید با اعضای خانواده و دوستان خود صحیت کنید. همین طور ممکن است شما از طرفداران سفالگری به شیوه بلغارستان یا آشپزی مخصوص شمال ویتنام باشید. در اطراف تان هیچ کسی را نمی شناسید که مانند شما به این موارد علاقه داشته باشد؛ درنتیجه با عضویت در رسانه های اجتمایی می توانید افرادی شبیه خودتان را در دیگر کشورها پیدا کنید. با مقدار جستجو می توانید در گروه های اجتمایی عضو شوید.”

با بالا رفتن سن همچنان اجتماعی بمانید

امروزه بزرگسالان اطلاعات کاملی راجع به تکنولوژی و رسانه های اجتمایی ندارد؛ می توانند از جوان ترها بخواهند تا راهنمایی شان کنند.

“مسلما خودتان هم می دانید که امروزه کار کردن با کامپیتوتر آسان تر از 20 سال گذشته شده است. کامپیوتر راهی آسان برای پیگیری علایق تان است.”

بر مشکلات اجتمایی غلبه کنید

احتمالا در خانواده تان کسی را می شناسید که به هر دلیلی از عضویت در این گروه ها کناره گیری می کند. هابز پیشنهاد می کند که مشکلات سر راه اعضای خانواده تان را پیدا کنید.

“بهتر است موانعی که مانع فعال بودن اجتمایی فرد می شود را بررسی کنید؛ موانعی مانند هزینه، امکان پذیر نبودن فعالیت یا شرایط پزشکی مانند ورس مفاصل یا بی اختیاری ادرار همگی باعث سخت تر کردن حضور فرد در اجتماع می شوند. البته نباید مولفه افسردگی را هم نادیده بگیریم.”

“وقتی که فرد افسرده می شود دیگر تمایلی به پیگیری علایق خودش ندارد. در این شرایط با گذراندن دوره های درمانی می توان این مشکل را برطرف کرد.”

اگر در نهایت فهمیدید که چرا فرد بزرگسال تمایلی به اجتمایی بودن ندارد، بهتر است به راه حل هایی مانند برعهده گرفتن هزینه شرکت در کلاس ها، تشویق کردن آن ها به گذراندن دوره های درمانی تا زمان بهبودی کامل شرایط، یا سایر کمک های دیگری که در توان تان است، فکر کنید.

منبع : healthline