آیا شما هم آرامش فکری و درونی ندارید ؟ این روز ها درگیر مسائل و مشکلات زیادی هستید ؟ نمیتوانید ذهن خود را به کار های مهم تر متمرکز کنید ؟ افکار بیهوده آزارتان می دهد ؟ بی شک در این شرایط اعصاب تان به هم ریخته و تمرکز کافی برای انجام کارها را از دست داده اید. در این مقاله از سایت دکتر چک سعی داریم تا به سوال ” چطور به آرامش فکری و درونی برسیم ؟ ” پاسخ دهیم و روش های سریع و موثر برای به آرامش رسیدن را به شما بیاموزیم.

40 روش ساده برای رسیدن به آرامش فکری و درونی

با خوردن این خوراکی ها راه رسیدن به آرامش را طی کنید

1. چای سبز فراموش نشود

بله ! چای سبز ! این چای قدرتمند و نیرو بخش به مانند ال تیانین ( نوعی ماده شیمیایی موجود در بدن که در از بین بردن استرس نقشی مهمی بر عهده دارد ) عمل می کند. علاوه بر این، حتی خیره شدن به لیوان محتوی مایع سبز که بر روی میز کارتان قرار دارد، آرامش بخش است؛ به طور کلی، رنگ سبز رنگی آرامش بخش و استرس زداست.

2.  کمی شکلات تلخ بخورید و به آرامش برسید

در مواقعی که وقت تان بسیار کم است اما در عین حال برای تمرکز کردن دوباره و انجام کارها به کمی استراحت نیاز دارید، توصیه می کنیم که تکه ای شکلات تلخ بخورید تا مغزتان همواره سالم باقی بماند و استرس تان کم شود. از آن جایی که مقدار قند موجود در شکلات تلخ در مقایسه با شکلات های شیری بسیار اندک است، امتیازی مثبت برای این میان وعده محسوب می شود؛ اما فراموش نکنید که زیاده روی در مصرف شکلات می تواند به سلامت دندان ها آسیب برساند.

حتما بخوانید :۳۰ ایده پولساز و سود آور خانگی – در منزل کسب درآمد کنید

3. کمی عسل بخورید

خوردن عسل یکی دیگر از راه های رسیدن به آرامش فکری و درونی می باشد . با مصرف مقداری اکسیر که در نتیجه تلاش های زنبورهای عسل تهیه شده است، استرس را از بین می برد، با اضطراب و پریشانی و حتی از مغز در برابر بیماری ها مقابله می کند.

40 روش برای رسیدن به آرامش فکری و درونی

مقداری عسل به چای، قهوه یا ماست تان اضافه کنید یا این که یک قاشق غذا خوری از آن را به تنهایی میل کنید. علاوه بر این، نباید از انرژی ای که با خوردن عسل به بدن مان وارد می شود هم غافل شویم.

4.  میوه های استوایی بخورید

وقتی که از مشغله های روزانه تان خسته شده اید، تنها پنج دقیقه به خودتان استراحت دهید، میوه ای پوست بکنید، آن را تکه تکه کرده و یک مانگو آبدار میل کنید. بگذارید به یک حقیقت عجیب اما واقعی اشاره کنیم: مانگو دارای نوعی ترکیب به نام« لینالول» است که به عنوان ماده اصلی در روغن اسطوخودوس یافت می شود. این روغن استرس را کم کرده و با اضطراب مبارزه می کند و در به آرامش رسیدن تان نقشی مهم خواهد داشت.

5. آدامس بجوید

شاید وضعیت الان تان این است که در ترافیک سنگین مانده اید و باید مدت زیادی در این خیابان بمانید. یک راه حل آسان برای کنترل این شرایط وجود دارد و آن هم جویدن یک دانه آدامس است. علاوه بر این که با جویدن آدامس به آرامش می رسید، خلق و خوی تان تغییر کرده و بازدهی تان هم زیادتر می شود.

6. خرد کنید و ملچ و ملوچ کنید

به جای این که از فشار عصبانیت دندان های تان را به هم بفشارید و دستان را در هم گره کنید، بهتر است که از دهان تان کار بکشید. کمی آجیل و کشمش همراه داشته باشید و به محض اینکه عصبانی شدید آن را در دهانتان بریزید و با خرد کردن آن ها با دندان تان، به استرستان غلبه کرده و افکار پریشان را دور کنید و به آرامش برسید.

آرامش را در درون خودتان جستجو کنید

7. مدیتیشن (تفکر کردن)

برای رسیدن به آرامش، نیازی نیست که یک هفته را در سکوت بگذرانید و از خانواده و محل کارتان دور شوید. حتی نیازی نیست که اتفاقاتی که رخ داده است را به کلی از زندگی تان پاک کنید. می توانید تنها برای مدت اندکی، حتی یک دقیقه، با تکنیک های موثری به فکر و اندیشه فرو بروید. می دانید که در جلسه پیش روی تان قرار است که آقای فلانی با حرف هایش روی اعصاب تان راه رفته و شما را عصبانی کند؛ شما فقط یک دقیقه به فکر فرو رفتن و دریافت افکار مثبت قبل از این جلسه لازم دارید.

مدیتیشن

8. سرتان را در موقعیتی پایین تر از قلب تان قرار دهید

راه دیگری که برای رسیدن به آرامش وجود دارد این است که سرتان را بین زانوها قرار دهید، یا این که بلند شوید و دستان و سرتان را به سمت پاها آویزان کنید. با قرار دادن سر در وضعیت پایین تر از قلب، سیستم عصبی خودمختار بدن (ANS) تغییر می کند و وضعیت درونی تان از حالت خستگی و نافعالی به حالت شادابی در خواهد آمد.

9. به نفس کشیدن تان توجه کنید

در حال حاضر که مشغول به خواندن این مقاله هستید، در حال نفس کشیدن هستید، مگر این که نفس تان را حبس کرده باشید، ما انسان ها در هنگام عصبانیت، پریشانی یا ناراحتی این کار را انجام می دهیم. فرقی ندارد که نفس تان را حبس کرده باشید، یا چند نفس کوتاه پیش از حبس نفس داشته باشید، تمام این کارها تنها یک نتیجه خواهد داشت و آن هم زیاد شدن استرس بدن است.

حتما بخوانید :  7 نکته برای کسب آرامش هنگام بروز اتفاقات غیر منتظره

خبر خوب این است که نفس های آرام، و بازدم های کامل می تواند باعث آرامش تان شود. از این پس سعی کنید تا در مواقع ناراحتی و عصبانیت، با تمرین نفس کشیدن آرام، دوباره به حالت آرامش برسید.

10. بدنتان را شل و سفت کنید

عضلات نقش مهمی در آرامش فکری و درونی دارند . حتما می دانید که گربه در عرض یک ثانیه از شر سختی ها خلاص می شود، ابتدا ماهیچه های گربه ای اش را سخت و محکم و سپس آن ها را رها می کند. روش مناسبی به نظر می رسد، اینطور نیست؟ بسیار خب، شما هم می توانید از این روش- نمونه دیگری از آن را – استفاده کنید.

شل کردن تصاعدی عضلات (به آرامش رساندن) به فرآیند سفت و شل کردن قسمت به قسمت بدن و عضلات گفته می شود. به احتمال زیاد برای این که تمام قسمت های بدن تان را شل و سفت کنید، به بیش از 5 دقیقه زمان لازم دارید. اما کافی است که این کار را فقط برای بازوها، شانه ها، گردن و سرتان انجام دهید.

11. حروف الفبا را از آخر بخوانید

خیر، این یک روش تست IQ نیست، بلکه تنها راه حلی ساده برای به آرامش رسیدن شماست. با گفتن حروف الفبا از آخر به اول، تمرکز تان از روی عصبانیت و ناراحتی فعلی تان به روزهای امید بخش آینده یا بررسی ویژگی و صلاحیت تان معطوف خواهد شد. فکر نکنم اشکالی داشته باشد که خودتان را برای چندین دقیقه هم که شده، گول بزنید.

12. چیزی که می خواهید یا به آن نیاز دارید را تصور کنید

شاکتی گاواین از این روش در کتاب خود به نام «تجسم خلاقانه» یاد کرده است. این روش به این صورت کار می کند که انسان باید چیزی که به آن نیاز دارد و خواهان آن است که در زندگی اش اتفاق بیافتد یا حتی احساسی که دوست دارد آن را تجربه کند، فقط کافی است که آن را تجسم کند؛ زیرا باعث کاهش استرس فرد می شود.

13. چشمان تان را ببندید

زمانی که چشم های تان را می بندید، تاریکی پشت پلک ها باعث می شود که عوامل خارجی که مسبب ناراحتی تان هستند را فراموش کنید. در پایان این کار دیدتان به دنیا تغییر کرده و آماده هستید تا دوباره با دنیا و مشکلاتش روبرو شوید.

آرامش را در چه بیابم ؟

با کمی استراحت کردن به خودتان آرامش دهید

14. دست هایتان را ماساژ دهید

ماساژ دست ها در رسیدن به آرامش فکری و درونی خیلی موثر است . به جای این که از عصبانیت و ناراحتی دست هایتان را به هم گره بزنید، در عوض با روش ماساژ TLC آن را درمان کنید. در یکی از مقالات گفته شد که ماساژ دادن دست ها به مدت 5 دقیقه، در به آرامش رسیدن فرد کمک می کند.

کمی از کرم مورد علاقه تان را روی دست هایتان بزنید. هر کدام از مفصل ها و قسمت میانی انگشت ها را ماساژ دهید. مشت تان را گره کرده و باز کنید. حالا مچ دست را ماساژ دهید. با این کار، فشار روی انگشتان که ناشی از تایپ کردن یا بالا و پایین کردن گوشی تلفن است را از بین خواهید برد.

15. طب فشاری را امتحان کنید

وقتی که استرس داردید و می خواهید از این شرایط خلاص شوید، آخری راهی که به نظرتان می رسد، کمی فشار است. اگر به تحقیقاتی که به تازگی در همین راستا انجام شده است نگاهی بیاندازید، متوجه می شوید که طب سوزنی برای درمان اضطراب نیز موثر است.

حتما بخوانید : با ۱۰ میلیون چه کنم ؟ ۱۵ ایده شروع مشاغل کوچک با سرمایه گذاری کم

طب فشاری هم یکی از نمونه های طب سوزنی است. هدف از این طب تحریک فرایند بهبود طبیعی بدن است. با انگشتان خود سعی کنید تا قسمتی را که عضلات گردن به جمجمه متصل شده اند، پیدا کنید. به آرامی و به مدت 15 دقیقه این نقطه را فشار دهید تا فشار روی گردنتان از بین برود.

16. با انگشتان پایتان با توپ تنیس بازی کنید

فقط برای چند دقیقه توپ کوچک یکی را قرض بگیرید. توپ بازی لاکروس ( بازی ای 10 نفره) یا توپ گلف هم خوب است. به آرامی با توپ بازی کنید و وقتی که به آرامش رسیدید، این کار را کنار بگذارید.

17. با توپ استرس، اضطراب را از خودتان دور کنید

کاملا طبیعی است که گاهی اوقات عصبانی شوید. استرس هم می تواند به این شرایط دامن بزند؛ اما چیزی که مهم است، نحوه برخورد با این شرایط است. حتما از عصبانیت می خواهید لپ تاپ تان را از نزدیک ترین پنجره اداره به بیرون پرتاب کنید یا این که ترافیک سنگین اعصاب تان را به هم ریخته است. اما بهترین و ارزان ترین راه حل موجود، فشار دادن توپ استرس است.

18. آب خنک زدن به صورت

مقداری آب خنک به سر و روی تان بزنید. دست و سر و نقاط دارای نبض را خنک کنید. آب سرد تاثیری انرژی زا در فرد دارد. ولی از دیگر فواید آن، آرامش دادن به فرد، پس از یک دعوای طولانی و خسته کننده با دوست یا رییس تان است.

19. فرق سر را ماساژ دهید

فهرست کارهایی که باید انجام دهید به اندازه ای زیاد است که دلتان می خواهد سرتان را به دیوار بکوبید؟ یکی از راه های درمانی که در کم کردن فشار سر و برگرداندن آرامش موثر است، ماساژ دادن موهاست. موهای تان را کنار بزنید تا فرق سرتان را کاملا لمس کنید. اکنون فرق سرتان را ماساژ دهید تا از فشارهای روزانه رها شوید.

جای مخصوص خودتان را داشته باشید

20. زمانی را به تنهایی بگذرانید

حضور در جمع آدم های شاد و پر انرژی انتخاب مناسبی است؛ اما گاهی اوقات مکان های خصوصی هم کارساز خواهند بود. تنها چیزی که برای رسیدن به آرامش نیاز دارید، 5 دقیقه زمان و خلوت کردن با خودتان است.

21. در عالم هپروت سیر کنید

اگر فکر می کنید که ذره ای از آرامش در اتاق و خوابگاه تان یافت نمی شود، سعی کنید خودتان آن را به وجود آورید؛ مثلا: می توانید چندین دقیقه بیرون روید و زیر درختی بنشینید. اگر هم امکان بیرون رفتن از خانه برای تان فراهم نیست، چیزی را در محیط اتاق قرار دهید. حالا این وسیله می تواند یک فنجان دمنوش یا یک ژاکت گرم و نرم باشد. یا این که می توانید تنها به یک گلدان خیره شده و آرامش از دست رفته تان را باز یابید.

آرامش واقعی در زندگی

22. نور خورشید گزینه مناسبی است

می خواهید که کمی حال و هوای تان عوض شود؟ بیرون روید تا بدن تان کمی نور طبیعی دریافت کند. فرقی ندارد که نور خورشید از پنجره اتاق بتابد یا این که مستقیما در معرض تابش های آن باشید، مهم این است که بدانید آن نور راه حلی آسان برای از بین بردن غصه هاست و یکی از راه های رسیدن به آرامش فکری و درونی .

23. از پنجره به بیرون خیره شوید

به خودتان این اجازه را بدهید که هیچ کاری به جز خیره شدن به بیرون انجام ندهید. باور کنید که زل زدن به طبیعت اطراف، مثل: درختان و پارک های سر سبز بسیار بهتر از خیره شدن به صفحه گوشی است. اگر دسترسی به طبیعت برای تان امکان پذیر نیست، تنها چند دقیقه در ذهن محیط های زیبا و دنیای پیرامون تان را تجسم کنید. با این کار بی درنگ به آرامش خواهید رسید.

24. از بین بردن آشوب و شلوغی های درونی

اگر عصبانی هستید و روح تان از موقعیتی که در آن قرار گرفته اید در حال آزار دیدن است، دلیلش همان غم و غصه است. اگر در محیط کارتان هستید فایل های کامپیوترتان را سر و سامان دهید. در صورتی که در محیط کار نیستید، سعی کنید که برای 5 دقیقه هم که شده از آن محیط خسته کننده بیرون بروید. در پایان متوجه می شوید که این راهکار تا چه اندازه در به آرامش رسیدن تان موثر است.

 فعالیت های ذهنی و جسمانی را با هم امتحان کنید

25. پاهای تان را به دیوار تکیه دهید

اگر تمام روز را نشسته اید و هیچ تحرکی نداشته اید، حالت تمرین «تکیه دادن پاها به دیوار» در یوگا را امتحان کنید. این کار ماهیچه های شل شده ساق پایتان را دوباره سرشار از انرژی خواهید کرد و برای رسیدن به آرامش جسمانی و ذهنی بسیار موثر عمل می کند.

26. دراز بکشید

برای این که از فواید دراز کشیدن بهره مند شوید، نیازی به حضور در جلسات 90 دقیقه ای یوگا ندارید. می توانید هر جایی که دلتان می خواهد دراز بکشید و خستگی روحی و روانی را دور کنید.

27. ضربان قلب تان را بالا ببرید

یکی دیگر از راهکارهای موثر برای کم کردن استرس و اضطراب، بالا بردن ضربان قلب است. فشار و شلوغی و هیاهوی روزانه همگی می توانند دلیلی برای استرس و خستگی باشند. زمانی که جریان خون و اندروفین زیاد می شود، به راحتی می توانید تمام کارهای روزانه و وظایف خود را انجام دهید.

حرکات برپی (نوعی ورزش) را انجام داده یا فقط سر جای تان بایستید و بالا و پایین بپرید. انجام چندین حرکت ورزشی محدود می تواند به کاهش استرس کمک کند.

28. کمی قدم بزنید

قدم زدن هم یکی دیگر از راه های موثر برای رسیدن به آرامش است. تا کافی شاپ مورد علاقه تان قدم بزنید و سفارش مورد نظرتان را تحویل بگیرید. زمانی که به پیاده روی می روید، میزان استرس بدن تان کم شده و با انجام این کار ماهیچه های بدن تان هم فعال می شوند.

ماهیچه های خلاقیت درون تان را به کار بیاندازید

29. دست به قلم شوید 

نوشتن میتواند شما را در رسیدن به آرامش فکری و درونی همراهی کند . زمانی که شروع به نوشتن می کنید در حقیقت یک راه خروجی برای فکرهایی که ذهن تان را مشغول کرده است ایجاد می کنید. دست به کار شوید و درباره قرض و بدهی های تان بنویسید، کارهایی که باعث عصبانیت تان می شود یا حتی می توانید درباره شریک و دوست تان هم بنویسید. زمانی که کلمات درون ذهن تان را به روی کاغذ می آورید، به شما کمک می کند که از دیدی نو به وقایع نگاه کنید.

30. به موسیقی مورد علاقه تان گوش کنید

یکی دیگر از راه های به آرامش رسیدن، موسیقی است. بی شک شما هم یک فهرست از موسیقی های مورد علاقه تان در تلفن همراه تان دارید که با شنیدن آن ها روح و روان تان به آرامش می رسند. سری به آن فهرست بزنید. در یکی از تحقیقاتی که در همین زمینه انجام شده ، مشخص شده است که حتی فکر کردن به موسیقی هم فواید بسیاری دارد که به رسیدن آرامش کمک می کند. اگر نمی خواهید که در زمان ناراحتی تان شخص دیگری را ناخواسته ناراحت کنید، توصیه می کنیم که  آهنگ های مورد علاقه تان را گوش دهید .

31. کمی حرکت بدنی داشته باشید

با انجام حرکات بدنی، استرس درونی تان را از بین خواهید برد. علاوه بر این، رقصیدن هم یک فعالیت مفید و انرژی بخش است که با افزایش جریان خون، مقدار اکسیژن دریافتی سلول های بدن را هم بیشتر می کند.

حتما بخوانید : چگونه خودمان را همانطور که هستیم بپذیریم و شاد باشیم

32. جدول حل کنید

روی 10 عامل خط بکشید: استرس و اضطراب، خستگی یا عصبانیت و چند عامل دیگر. اگر ذهن تان آشفته و به هم ریخته است، حل جدول راه حلی مناسب برای برطرف کردن این مشکل است. درحقیقت زمانی که بازی های فکری را انجام می دهید، تمرکز روی آن ها باعث می شود که از افکاری که از درون شما را می خورند، خلاص شوید.

از بینی تان استفاده کنید

33. بوی گل ها را استشمام کنید

یکی دیگر از راه های به آرامش رسیدن، استشمام کردن بوی گل هاست. گل مورد علاقه تان را بو کنید. از آن ها، تعدادی گلدان تهیه کرده و در نزدیکی محل کارتان یا اتاق نشمین گاه خانه قرار دهید و هر زمانی که  استرس داشتید، کافی است که سری به این گوشه دنج بزنید.

راه های آرامش ذهن

34. ماساژ با رایحه های قوی را امتحان کنید

تنها چندین دقیقه زمان لازم است تا از روغن گل اسطوخودوس، کندر هندی یا سایر روغن ها که رایحه ای قوی دارند، افشانه درست کنید. راه حل دیگر: چندین قطره از روغن های دیگر را به روغن مورد علاقه تان (مثل جوجوبا) اضافه کنید، دستان را با آن ماساژ دهید و استشمام کنید. از آن جایی که این روغن ها رایحه ای آرامش بخش دارند، با تحریک گیرنده های بینی که با قسمتی از مغز که مسئول تنظیم احساسات و عواطف هستند، در ارتباط اند، استرس و اضطراب را از بین می برند.

35. عطر مرکبات را احساس کنید

دنبال میوه های استوایی باشید. در یکی از تحقیقات آمده است که رایحه پرتقال شیرین در از بین بردن استرس و اضطراب و بهبود خلق و خوی بسیار موثر است. چند دقیقه زمان بگذارید و یک پرتقال آبدار و شیرین را انتخاب کرده و پوست بکنید و از نتایج آرامش بخش آن لذت ببرید.

36. عطر خوش قهوه را استشمام کنید

صبح ها که از خواب بیدار می شوید، کمی قهوه درست کنید و از رایحه آن لذت ببرید. کافی است که رایحه قوی قهوه به مشام تان برسد، آن وقت متوجه خواص آرامش بخش آن خواهید شد – منظورمان کافئین نیست. حتی زمانی را که صرف تهیه آن می کنید، استرس را از بین برده و فکرتان را به سمت دیگری معطوف می کند.

به سیستم پشتیبانی اطراف تان توجه کنید

37. وقتتان را با حیوانات خانگی سپری کنید

حیوانات ( سگ ، گربه ، پرندگان و… ) در رسیدن به آرامش فکری و درونی به شما بیشتر از هر چیزی کمک خواهد کرد . زمانی را به بیرون رفتن با این دوستان چهار پا و مهربان اختصاص دهید. این حیوانات خانگی باعث رشد عزت نفس می شوند و زمانی که با آن ها هستید، از دست زخم زبان های اطرافیان راحت خواهید بود.

حتما بخوانید : نحوه راه اندازی شغل مراقبت از حیوانات خانگی ( سگ )

وقت گذرانی با حیوانات و رسیدن به آرامش فکری و درونی

38. بخندید

خندیدن و لبخند زدن هم یکی دیگر از راه های رسیدن به آرامش است. سری به کلیپ های خنده دار شبکه های اجتماعی تان بزنید. هیچ چیزی به اندازه خندیدن و شادی کردن در از بین بردن غم و غصه ها موثر نیستند. حتی قدیمی ها معتقدند که خنده بر هر درد بی درمان دواست. به سلامتی خودتان اهمیت دهید.

39. با دوستتان صحبت کنید

با صحبت کردن با دوست تان، ذهن تان آرام شده و متوجه می شوید که یک نفر هست که حواسش به شما باشد. اگر زمان تان محدود است و وقت کافی برای این کار ندارید، کافی است چندین پیام به او بدهید تا تمام استرس و اضطراب تان از بین برود.

40. گاهی اوقات هیچ کاری انجام ندهید

موج های خروشان، شن های گرم ساحل و بادی که آرام به موهای تان می خورد؛ حتی فکر کردن به آن هم زیباست! در میان برنامه های کاری زیادی که دارید، زمانی را به خود استراحت داده و خبرهای مربوط به تورهای مسافرتی را بخوانید. حتی برنامه ریزی برای سفر هم خود جزیی سرشار از لذت است. علاوه بر این، با برنامه ریزی سفر می دانید که قرار است به زودی از همه مشغله ها و افکار استرس آورتان خلاص شوید.

نکته پایانی

اگر در حال حاضر و به هر دلیلی نمی توانید به سواحل آرامش بخش سفر کنید، هر جایی که هستید، تنها با صرف 5 دقیقه می توانید از  استرس درونی تان رها شده و دوباره به زندگی برگردید.

مسلما نمی توان زندگی پر از استرس و اضطراب را تحمل کرد. پس سعی کنید که برنامه های تفریحی دیگری هم برای خودتان تنظیم کنید. 30 دقیقه از وقت تان را در باشگاه بگذرانید یا این زمان را با دوست صمیمی تان سپری کنید. فرقی ندارد که چه کاری می کنید، مهم این است که از استرس رها شوید.

 

این مقاله توسط وب سایت دکتر چک تهیه شده است .