دانستن اینکه به طور دقیق از یک رابطه چه می خواهیم ، به ویژه اگر جوان و بی تجربه هستید، بسیار مشکل است. حتی اگر افراد زیادی را ملاقات کرده باشید هر رابطه منحصر به فرد است و در حال حاضر ممکن است شما نسبت به گذشته اولویت های متفاوتی داشته باشید.

یافتن خواسته هایتان از یک رابطه می تواند روندی پر زحمت باشد؛ اما ارزش تلاش را دارد!

فهمیدن اینکه از یک رابطه چه می خواهیم؟

1- تعیین موانع

لیستی از موارد غیر قابل مذاکره تهیه کنید. در برخی مواقع، برای فهم بهتر اینکه از یک رابطه چه می خواهیم، بهتر است خودتان را از چیزهایی که نمی خواهید، مطلع کنید.

شناخت آنچه میخواهید ممکن است مشکل باشد؛ اما معمولا شما دقیقا می دانید که چه چیزی را نمی خواهید.

فهرستی از معیارهایی که در ابتدا، سازگاری تان را رد صلاحیت می کند، تهیه کنید. تحقیقات نشان داده است که موانع رایج برای افرادی که به رابطه بلند مدت علاقه دارند طبق موارد زیر است:

  • داشتن خشم یا رفتارهای توهین آمیز؛
  • ملاقات کردن همزمان چند نفر با هم؛
  • عدم صداقت؛
  • در یک رابطه هستید یا اینکه ازدواج کرده اید؛
  • داشتن مشکلات سلامت از قبیل STD؛
  • داشتن مشکلاتی از قبیل: مصرف مواد مخدر یا الکل
  • بی توجه بودن؛
  • بهداشت ضعیف.
  • معیارهای شخصی که نمیخواهید در مورد آن ها توافق کنید را مشخص کنید. شما می توانید به معیار های شخصی خود به عنوان یک نقشه برای زندگی ای که خواهان آن هستید،  فکر کنید. احتمال اینکه یک شریک رومانتیک از معیارهای مشابه شما برخوردار باشد، بسیار کم است. به هر حال، برای شما مهم است که بدانید چه معیارهایی دارید، تا بتوانید بفهمید که با کدام چه اصول و عقایدی دارید.

حتما بخوانید: چگونه شوهر خود را کنترل کنیم ؟

برای مثال، اگر شما فکر می کنید که صداقت بسیار مهم است، بعید است با شریکی که دروغ می گوید به خوبی ارتباط برقرار کنید. علاوه بر این، اگر شریک زندگی شما انتظار دارد که شما هم دروغ بگویید، احتمالا باعث ایجاد اختلاف در رابطه خواهد شد.

با پاسخ به سوالات زیر و جستجوی مضامین تکراری، معیارهای اصلی خود را بیابید.

  1. اگر شما می توانستید در جامعه ای که زندگی می کنید چیزی را تغییر دهید، آن چیز چه بود؟ چرا؟
  2. دو نفری که بیشترین احترام را برای آنها قائل هستید و یا آن ها را تحسین می کنید چه کسانی هستند؟ چه ویژگی هایی را در مورد این افراد تحسین می کنید؟
  3. اگر خانه شما در آتش بسوزد و همه موجودات زنده سالم بیرون آورده شوند، سه وسیله ای که برای نجات انتخاب می کنید چه چیزهایی هستند؟ چرا؟
  4. چه لحظه ای در زندگی باعث شده تا بسیار خشنود شوید؟ چه اتفاقی افتاد که چنین احساسی به شما داده شد؟

هر الگوی رابطه قبلی را در نظر بگیرید. به روابطی که در گذشته داشته اید چه عاشقانه، چه افلاطونی و چه خانوادگی، فکر کنید. برای روابطی که پایان بدی داشتند، عواملی را در نظر بگیرید که باعث به پایان رسیدن رابطه تان شده است و اینکه چه روابطی شما را ناراحت و ناراضی کردند؟

هر الگوی منفی در ارتباط با عشق قبلی، دوستان یا اعضای خانواده که شما را راضی نکرده، یادداشت کنید. و به این مشکلات به عنوان، اساس آنچه در آینده نمی خواهید، توجه کنید.

پسر از یک رابطه چه می خواهد؟

به هر موضوعی که در روابط اطرافیان خود مشاهده می کنید، فکر کنید. روابط دیگران نیز بر  شما تاثیر می گذارند. مطمئنا شما زمانی را با دوستان یا افراد خانواده که در یک رابطه عاشقانه بوده اند، گذرانده اید. حتی اگر بیرون از رابطه باشید، ممکن است از مسائلی که این افراد تجربه کرده اند، آگاهی داشته باشید.

به عنوان مثال، ممکن است خواهر شما پس از خیانت نامزدش از نظر روحی ویران شده باشد. شما در این مدت که به او کمک می کنید، از اهمیت وفادار بودن در یک رابطه آگاه می شوید.

هر نوع خط قرمزی از روابط دیگران را که نمی خواهید در رابطه تان اتفاق بیفتد، یادداشت کنید. عبرت گرفتن از اشتباهات دیگران ممکن است به شما کمک کند تا در آینده از رابطه رضایت بخش تری برخوردار شوید.

2. نیازهای خود را بررسی کنید

در ابتدا خودتان را دوست داشته باشید. برخی از افراد به اشتباه به دنبال شخص رومانتیک دیگری برای کامل کردن خودشان می گردند. هرچند شریک زندگی شما باید مکمل شما باشد، شما باید به خودی خود کامل باشید.

احساس کامل بودن به معنای داشتن عشق به خود است که به شخص دیگری که دوست تان داشته باشد، وابسته نیست. با رعایت موارد زیر عشق به خودتان را نشان دهید:

  • ایجاد فهرستی از توانایی های مورد علاقه خود؛ برای مثال: دوستی، لبخند شما و غیره.
  • همانطور که با یک دوست صحبت می کنید با روشی آرام و عاشقانه با خود صحبت کنید.
  • از نیازها و خواسته های درونی خود آگاه شوید و مطابق با آنها زندگی کنید.
  • از بدن خود مراقبت کنید.
  • استرس خود را مدیریت کنید.
  • از گرایش به زندگی در گذشته اجتناب کنید و در زمان حال زندگی کنید.
    • به نوع ارتباطی که می خواهید فکر کنید. انتظارات شما هم از شریک زندگیتان و هم از خودتان چیست؟

3- سعی کنید تا حد ممکن در مورد خود بی طرف باشید.

این به شما کمک می کند افرادی را که دیگر نمی خواهید آن ها ببینید و الگوهای رفتاری که می خواهید به آن ها پایان دهید را شناسایی کرده و به این شکل، نوع رابطه مورد نظر خود را درک کنید.

حتما بخوانید: 20 ایده متفاوت برای سورپرایز کردن شوهر تان در روز تولدش

  • برای مثال، شما ممکن است فکر کنید که آماده ازدواج و به آرامش رسیدن هستید؛ اما در اعماق وجود خود می دانید که برای چنین نوع تعهدی آماده نیستید.

یا بالعکس، شما ممکن است فکر کنید که فقط می خواهید یک رابطه سرگرم کننده داشته باشید؛ اما از روابط تان در گذشته، می دانید که بیش از حد از نظر عاطفی وابسته می شوید.

4- لیست موانع رابطه خود را به مهمترین توانایی ها تبدیل کنید.

به لیست موانع مراجعه کنید. با دانستن اینکه شما چه چیزی را نمیخواهید، اکنون می توانید برخی از این موانع را کشف کنید. لیست موانع خود را به توانایی های مثبتی تبدیل کنید که در یک رابطه آرزوی رسیدن به آن ها را دارید.

  • برای مثال، اگر یک مانع برای ایجاد رابطه برای شما این است که شخص مقابل تان مشکل مصرف الکل یا مواد مخدر داشته باشد، ممکن است آن را به نگرانی برای سلامت جسمی و روانی تبدیل کنید. شما می دانید که نمیخواهید با کسی که سوء مصرف مواد مخدر یا الکل دارد در ارتباط باشید؛ بنابراین به دنبال شخصی می گردید که به نظر می رسد سلامتی برای او در اولویت قرار دارد.

ویژگی های خوب بیشتری، همانطور که به آنها فکر می کنید، به فهرست تان اضافه کنید.

5- کاملا با خود صادق باشید.

اگر جذابیت جسمی برای شما یک مانع برای ایجاد رابطه است آن را کنار بگذارید. به جای آن سعی کنید روی خصوصیاتی تمرکز کنید که به ظاهر طرف ارتباط ندارند؛ مانند: هوش، صبر و همدلی.

شما همچنین باید به مواردی نظیر دین و سیاست که ممکن است به شما مربوط باشد (حتی نباشد)، فکر کنید. هر چقدر چیزی خجالت آور و یا پیش پا افتاده به نظر برسد، آن را کنار نگذارید.

6- همان شخصی باشید که می خواهید با او قرار بگذارید.

یکی از راه های رسیدن به بهترین نتیجه برای پیدا کردن شریک زندگی ایده آل تجسم خصوصیاتی است که خود به دنبال آن هستید. این روش به شما این امکان را می دهد که بررسی کنید آیا انتظارات شما واقع بینانه هستند یا خیر.

همچنین به شما فرصت ارزیابی آنچه را که می خواهید در یک رابطه ارائه دهید را فراهم می کند.

نوشتن لیستی از خواسته ها بدون ایجاد کوچکترین تغییری در خودتان، غیر منطقی است؛ اما شخصیت دادن به ویژگی های دلخواه تان، شما را به یک شریک جذاب تبدیل خواهد کرد که احتمالا شخصی مانند خودتان را به خود جذب خواهد کرد.

  • برای مثال، اگر سلامتی جسمی ویژگی مهمی است که از شریک زندگی خود می خواهید، سعی کنید یک ماه را روی سلامتی خود تمرکز کنید؛ خوب غذا بخورید، ورزش کنید، با استرس و خوابیدن بیش از حد مبارزه کنید. بعد از پایان ماه، عادت های خوب را ادامه دهید.
  • بگذارید بگوییم شما «ثروتمند بودن» را به عنوان ویژگی مورد نظر خود ذکر کرده اید. اگر خودتان نتوانید ثروتمند شوید، ممکن است بخواهید این ویژگی را به چیزی مانند «از نظر اقتصادی پایدار» تغییر دهید.

7- قرار ملاقات های غیر جدی بگذارید

دختر از یک رابطه چه می خواهد؟

    • با اشخاصی که به فرد دیگری تعهد ندارند، بیرون بروید.
    • شما می توانید لیستی تهیه کنید و به روابط قبلی خود به عنوان تابلو راهنما نگاه کنید. اما بهترین راه برای فهمیدن اینکه چه نوع رابطه ای می خواهید این است که به طور عادی و غیر جدی رابطه برقرار کنید. با چند نفر که به نظر می رسد مطابق با استانداردهای شما هستند، برای قهوه، بستنی یا نوشیدنی بیرون بروید.

8- قبل از اینکه وارد رابطه شوید، محدودیت های خود را در نظر بگیرید.

شاید شما نخواهید که از نظر جسمی با چند نفر همزمان صمیمی شوید.

  • همچنین، چون می دانید که این قرار ملاقات ها جدی نیستند، از  آسیب عاطفی خودتان جلوگیری می کنید. اگر رابطه با یکی از آن ها برای شما جدی تر شد و یا یکی از آنها نسبت به بقیه برای شما جذاب تر شد، ارتباط خود را با دیگران قطع کنید و غریزه خود را دنبال کنید.

9- سازگاری خود را با خواستگاران مختلف ارزیابی کنید.

همانطور که به طور عادی با چند خواستگار قرار می گذارید، در نظر بگیرید که هر فرد چقدر با ارزش ها، اهداف و رویاهای شخصی شما مطابقت دارد. بررسی کنید که ویژگی هیچ شخصی مطابق موانع لیست شما نیست. همانطور که با این شخص آشنا می شوید، خواسته ها و نیازهای خود را فراموش نکنید.

حتما بخوانید: چهار موردی که میتواند شما را از یک رابطه دور نگه دارد

  • در این مرحله، شما به طور طبیعی ممکن است احساس ارتباط بهتر یا همسویی بیشتری با یک شخص نسبت به  سایرین داشته باشید. اکنون زمان قطع ارتباط با خواستگاران دیگر است تا بتوانید بر تقویت رابطه ای که با این شخص دارید، تمرکز کنید و به او وفادار بمانید.
  • اگر به شخصی احساس واقعی نداشته باشید؛ حتی اگر روی کاغذ مطابقت خوبی با ویژگی های شما داشته باشد، مشکلی نیست! به جای تلاش برای تحمیل آن، به خواستگار دیگر فکر کنید.

10- رابطه فراتر از مرحله ماه عسل را تجسم کنید.

هر رابطه کوتاه مدت با نگاه خوش‌ بینانه به طرف مقابل شروع می شود. هر آنچه شخص مقابل می گوید یا انجام می دهد کاملا جذاب است.

در این زمان، هاله کامل اطراف این فرد کمرنگ می شود. خود را برای این اتفاق آماده کنید و فراتر از مرحله دیوانه وار عاشق نگاه کنید که چگونه رابطه تان طی چند ماه یا چند سال پیش خواهد رفت.

  • شما باید در نظر بگیرید که آیا با در آوردن عینک خوش بینی، چیزهای به ظاهر کوچکی که شما را در مورد همسرتان آزار می دهد، بزرگ می شوند یا خیر. به لیست خود برگردید و اطمینان حاصل کنید به دلیل دیوانه وار عاشق بودن، از هیچ ویژگی یا ارزش مهمی چشم پوشی نکرده اید.
  • برای مثال، اگر نظافت در ابتدای کار برای شما مهم بوده است، آیا می توانید از ظرف هایی که نامزدتان روزها در ظرفشویی جمع می کند، چشم پوشی کنید؟
  • قبل از اینکه به خاطر هر گونه احساس کوچکی از فردی جدا شوید، در نظر بگیرید که حتما از برخی حواشی کوچک شریک زندگی خود بیزارید. فقط مطمئن شوید که هیچ مورد غیر قابل بحثی را نادیده نمی گیرید.

11- با شریک زندگی خود گفتگو کنید.

اگر متوجه شدید که شما و طرف مقابلتان کاملا با هم سازگار هستید؛ یعنی ارزش ها، اهداف، علایق و چشم اندازهای مشابه مشترکی دارید، شاید زمان آن فرا رسیده باشد که در مورد جایی از رابطه که در آن قرار دارید، به طور صریح صحبت کنید.

هنگامی که طرف مقابل تان آنچه از یک رابطه می خواهید را برای شما مجسم می کند، باید اطمینان حاصل کنید که او نیز همین حس را نسبت به شما دارد.

  • در مورد احساسات خود روراست باشید. اگر شریک احساسی شما علاقه ای به یک رابطه طولانی مدت ندارد بهتر است که آن را زودتر بدانید. اگر فکر میکنید می توانید نظر او را به طریقی تغییر دهید، کاملا اشتباه می کنید!
  • از طرف مقابلتان فرصت بخواهید و احساس خود را در مورد این رابطه با او در میان بگذارید. ممکن است بگویید: «من واقعا از آشنایی با شما طی چند ماه گذشته لذت برده ام. می خواستم ببینم شما در مورد ارتباط ما و جایی که در آن ایستاده ایم چه احساسی دارید؟».

این مهم است که بدانید طرف مقابل شما این رابطه را بلند مدت می بیند یا اینکه هر لحظه برای جدایی از شما آماده است!