مهربانی بیان جسمی احساسات است که با عشق و روابط طولانی مدت همراه است؛ زیرا ابراز محبت دائمی افراد را به هم نزدیک تر می کند.

مطالعات نشان داده است که بچه هایی که در دوران کودکی شان با در آغوش گرفته شدن محبت زیادی دریافت کرده اند، استرس در میان آن ها کمتر است. مطالعات دیگر نشان داده است، روابطی که در آن ها میزان ابراز محبت بیشتر باشد افراد از رابطه خود رضایت بیشتری دارند.

چگونه مهربان باشم و محبت کنم؟

1.افزایش احساس با تماس بدنی

1- ناراحتی تان را تشخیص دهید. برخی از افراد به دلیل شخصیت، سابقه خانوادگی، مسائل نامشروع جنسی یا آسیب دیدگی از تماس بدنی احساس خوبی به دست نمی آورند. این احساس می تواند شروع یا لذت بردن از محبت جسمی مانند: نوازش، بغل کردن یا حتی دستان یکدیگر را گرفتن را دشوارتر کند.

  • با ترس های خود در مورد صمیمیت و ارتباط فیزیکی با شخص دیگر کنار بیایید. ترس خود را بپذیرید، و منشا آن را پیدا کنید. درک اینکه ترس شما احتمالا مربوط به ارتباطتان با شریک زندگی یا اتفاقات فعلی زندگی در گذشته نیست، ممکن است مفید باشد؛ پس سعی کنید از آن ها بگذرید.
  • با شریک زندگی خود صحبت کنید و به او بگویید که شما نسبت به این وضعیت ( ارتباط جسمی) راحت نیستید و دلیل آن را با او در میان بگذارید.

از او بخواهید که صبور باشد. بعد از شناخت بیشتر طرف مقابلتان، ارتباط جسمی می تواند آسان تر باشد و همچنین برقراری صمیمیت بیشتر جسمی با ریشه های اصلی مشکل خود کنار خواهید آمد. به علاوه، بهبود ارتباط کلامی ممکن است به رابطه شما را نزدیک تر و صمیمی تر کند.

  • در این باره با یک متخصص صحبت کنید. آنها می توانند به شما کمک کنند تا با احساسات منفی مربوط به ترس های تان، کنار بیایید و برای نشان دادن محبت جسمی تردید نداشته باشید. اگر نمی خواهید با کسی صحبت کنید، می توانید احساسات خود را با روش های دیگری بیان کنید.
  • نشان دادن محبت جسمی را به یک عادت تبدیل کنید. دست شریک زندگی خود را بگیرید، شانه های او را لمس کنید یا هر موقع که می توانید او را در آغوش بگیرید. در نهایت، ابراز محبت جسمی، آسان تر و طبیعی تر خواهد شد.

2. در آغوش بگیرید

2- برای در آغوش گرفتن همسر و فرزندان خود وقت بگذارید. تماس بدنی به کاهش استرس و درد کمک می کند، می تواند به افراد کمک کند تا پیوندها را تقویت کنند.

حتما بخوانید: آیا مهربانی به دیگران میتواند استرس شما را کاهش دهد؟

برای بهبود سلامت جسمی و روانی، در برنامه روزانه خود زمانی را به آغوش گرفتن اعضای خانواده خود اختصاص دهید. قرار شبانه، زمان خواندن قصه و حتی هنگام تماشای تلویزیون همگی می توانند با در آغوش گرفتن همراه شوند.

3. دستان هم را بگیرید

گرفتن دستان هم

گرفتن دستان همسر و یا فرزندان خود، راحت و سریع، باعث از بین رفتن درد می شود و پیوند شما را قوی تر می کند. در حقیقت، این روش احتمالا از ساده ترین راه ها برای افزایش میزان محبت جسمی است که به شخص دیگری ابراز می کنید. چه در حال رفتن به ایستگاه اتوبوس باشید، چه هنگام راه رفتن در فروشگاه مواد غذایی و چه در خانه روی کاناپه نشسته اید، دست شخصی که برایتان مهم است را بگیرید.

4. لمس فیزیکی

این حرکت سلامتی خود و خانواده تان را تضمین می کند. تماس فیزیکی با همسر و فرزندان باعث ترشح اکسی توسین(هورمون در آغوش گرفتن) و کاهش فشار خون می شود.

همچنین می تواند به شما در کنترل هورمون استرس کورتیزول کمک کند. تماس فیزیکی قشر اوربیتوفرونتال را در مغز فعال می کند که به فعال شدن احساسات کمک می کند و حتی می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند.

5. روش های سالم محبت جسمی را یادداشت کنید.

محبت جسمی به هر تماسی گفته می شود که برای افزایش احساسات محبت آمیز یا عشق در فرد دهنده یا گیرنده برقرار شود.

فهرستی ایجاد کنید که بعد ها بتوانید به آن مراجعه کنید.  سپس انجام هر روش در موقعیت های مختلف در طول هفته را هدف خود قرار دهید.

  • برخی از راه هایی که می توانید محبت تان را از طریق آنها نشان دهید؛ عبارتند از: بوسیدن، نوازش از پشت، ماساژ دادن، دلجویی کردن، در آغوش گرفتن و فشردن دست ها. ممکن است روش های دیگری که مختص به شما و رابطه شماست نیز وجود داشته باشد که معرف احساس عشق شما باشند.
  • همچنین ممکن است برای شکل گیری یک عادت 21 روز زمان لازم باشد. این مدت زمان در افراد مختلف متفاوت است. برای تغییر عادت دائمی برای نشان دادن محبت، چندین ماه به لیستی که تهیه کرده اید، رجوع کنید.

6. اشارات شیطنت آمیز کنید.

تماس بدنی دوستانه می تواند شوخ طبعی را در رابطه شما با شریک زندگیتان افزایش دهد. این شیطنت ممکن است یک فشار ملایم، نوازش شانه یا زانو، ضربه زدن شیطنت آمیز، نوازش انگشتان یا فشار نرم باشد.

همیشه مطمئن شوید که شریک زندگی شما وقتی به او فشار می آورید احساس بدی پیدا نمیکند و هرگز ضربه سختی به او نمی زنید که باعث درد یا کبودی در بدن او شود.

7. پاهای خود را کنار هم قرار دهید.

می توانید پاهای خود را به هم بپیچید، پاهای خود را در دامان شریک زندگی خود قرار دهید یا بالعکس.

اگر مستقیما رو به روی او نشسته اید، این کار شما را از لحاظ جسمی به هم وصل می کند و به این شکل، از حضور یکدیگر آگاه می شوید.

به یاد داشته باشید، هر تماس جسمی که برای انتقال احساسات محبت آمیز باشد، نوعی محبت جسمی محسوب می شود.

8. ماساژ را امتحان کنید.

همراه با سایر اشکال محبت جسمی، ماساژ دادن می تواند شما را در رابطه به یکدیگر نزدیک تر کند. علاوه بر این، ماساژ مزایای سلامتی دیگری از جمله: کاهش استرس، افزایش جریان خون و مواد مغذی و آرام کردن درد را دارد.

حتما بخوانید: چطور به آرامش فکری و درونی برسیم ؟ 40 روش موثر

برای تمام این دلایل، ماساژ کمر، پا و بدن راهی بسیار خوب برای نشان دادن محبت جسمی است. شریک زندگی شما احتمالا از آن لذت خواهد برد و می توانید امیدوار باشید که لطف شما را جبران خواهد کرد.

9. افزایش محبت کلامی

آموزش مهربان بودن

اذهان کلامی کنید. محبت کلامی، از قبیل: «دوستت دارم» یا « به تو اهمیت می دهم» روشی مهم برای تقویت ارتباط است و حتی می تواند از نظر جسمی و روحی برای شما مفید باشد.

پیامک یا ایمیل فرستادن برای کسی که دوستش دارید را جایگزین محبت کلامی نکنید. اگر از هم دور هستید، با تلفن از احوال هم با خبر شوید؛ زیرا شخصی تر است، حتی اگر زمان بیشتری از شما بگیرد.

  • ابراز محبت کلامی، کلماتی است که شما برای تایید احساس مثبت عشق و علاقه خود ابراز می کنید و به شریک زندگی خود احساس دوست داشته شدن می دهید.

این ابزار احساسات می تواند برای شما، شریک زندگی و روابط شما منحصر به فرد باشد، به شرطی که آنچه می گویید احساس مورد نظرتان را بیان کند و محبت شما را نسبت به یکدیگر تقویت کند.

  • اگر مجبورید از شیوه های الکترونیکی برای ارتباط استفاده کنید، به جای استفاده از عبارات عمومی با عباراتی مانند «به تو فکر می کنم» یا  «دلم برایت تنگ شده» مکالمه را تمام کنید.

10. درک کنید که روابط از راه دور به محبت کلامی بیشتری نیاز دارد.

از آنجا که نمی توانید ارتباط خود را از طریق تماس بدنی تقویت کنید، احتیاج دارید که به شریک زندگی خود بگویید که اغلب اوقات چه احساسی دارید.

این کار برای حفظ نزدیکی در روابط شما و همچنین تقویت احساس امنیت، راحتی و اعتماد مهم است. در صورت امکان از ارتباط تصویری استفاده کنید تا بتوانید هنگام گفتگو ارتباط چشمی برقرار کنید و نشانه های جسمی یکدیگر را ببینید.

11. هر روز از شخصی که برای شما مهم است تعریف کنید.

تعریف کردن نوعی ابراز محبت کلامی است که می تواند عزت نفس را تقویت کند، مراقبت شما را نشان می دهد و به کسی که به او اهمیت می دهید احساس خوبی می دهد.

حتما بخوانید: چگونه زن خوبی برای شوهرمان باشیم؟

به علاوه، تعریف کردن از افراد به آنها انگیزه برای موفقیت می دهد؛ زیرا آنها باور می کنند که می توانند.

همیشه صادقانه از طرف مقابلتان تعریف کنید در غیر این صورت ممکن است آنچه که می گویید به عنوان یک چاپلوسی سطحی، تلقی شود.

  • به دنبال ویژگی هایی باشید که شما آنها را تحسین و تمجید می کنید و یا طرف مقابلتان در آن خوب عمل می کند که ممکن است هر چیزی باشد؛ از جمله: نوع نگاه آنها، یکی از ویژگی های چهره که شما مخصوصا از آن لذت می برید ( چشم ها یا لب ها)، ویژگی های شخصیتی، موفقیت ها، روش مثبتی که حس می کنید یا مجموعه مهارت هایی که مورد تحسین شما هستند.
  • صادق باشید، و فرصت های خود را برای تعریف کردن از کسانی که دوست دارید، از دست ندهید. در حالی در چشمان همسر خود نگاه می کنید به او بگویید: «چشمان قشنگی داری« یا « تو مرا کامل می کنی»، اگر واقعیت دارد. زمانی که شوهر شما برای رفتن به محل کارش آماده شده است، به او بگویید: «در این لباس خوشتیپ به نظر می آیی» یا زمانی که زنتان برای شما غذا آماده کرده است به او بگویید: « دست پخت تو بسیار خوب است». زمانی که کارت گزارش فرزند خود را می بینید به او بگویید: «بسیار باهوش هستی» و یا بعد از ورزش کردن به او بگویید: «در ورزش بسیار خوب عمل می کنی».

12. وقتی همسر یا فرزندان تان به خانه رسیدند سلام و احوالپرسی کنید.

کاری را که انجام می دهید متوقف کنید و با شریک زندگی یا فرزندان خود تعامل کنید تا آنها از اهمیتی که به آنها می دهید آگاه شوند.

به آنها نشان دهید که از هر چیز دیگری مهم تر هستند و دلتان برایشان تنگ شده است. با نوازش گونه یا سر بچه ها، محبت کلامی را با محبت جسمی ترکیب کنید. لب ها و یا گونه های شریک زندگی خود را ببوسید.

13. شریک زندگی یا فرزندان خود را با نام مستعار صدا بزنید.

یک نام مستعار مثبت نشان دهنده ارتباط خاص بین شماست. اسمی که انتخاب می کنید، شخصیت، عادت و یا اتفاق خاص مرتبط با آن فرد را منعکس می کند. این نام همچنین می تواند خلاصه ای از اسم اصلی شخص باشد. مطمئن شوید که آنها از نامیده شدن با اسم مستعار خوشحال می شوند؛ اما برخی از اشخاص ترجیح می دهند با این اسامی مورد مخاطب قرار نگیرند.

  • برخی از نام های مستعار رایج عبارتند از: فرشته، کابوی، عروسک، عزیزم، عسلم، عشق یا شیرینم.

14. وقت بگذارید و بگویید «متشکرم».

به همه کارهایی که شخص مقابل برای شما یا بهبود زندگی مشترکتان انجام می دهد، فکر کنید. به چشمان آنها نگاه کنید و قدردانی خود را با چند جمله بیان کنید. به آنها نشان دهید که دقیقا بدانند که چقدر آنها را دوست دارید و از آنها و کارهایی که انجام می دهند تشکر می کنید.

15. تصور نکنید که جمله  «دوست دارم» تنها راه ابراز محبت است.

اگر این واژه را نمی گویید ، باید سعی کنید آن را به طور دائم در حرف های خود استفاده کنید. عباراتی مانند:  «عالی هستی” ، و «من خیلی خوش شانس هستم که تو را دارم» ،روش های خوبی برای نشان دادن محبت هستند.

حتما بخوانید: چگونه از زندگی بدون پول لذت ببریم؟

16. ایجاد عادات برای افزایش محبت.

آموزش محبت کردن

محبت را به صورت متقابل پاسخ دهید. با در آغوش گرفتن، تمجید کردن، گفتن “دوستت دارم”، بوسیدن گونه یا فشردن دست، به نشانه ها پاسخ دهید. در این لحظه تردیدها را نادیده بگیرید. اگر شما عادت به انجام این کار ندارید، ممکن است به تمرین نیاز داشته باشید؛ اما با گذشت زمان این رفتار در شخصیت شما نهادینه می شود.

17. هم پدر و هم مادر باید به یک نسبت «ابراز محبت» کنند.

در دهه های گذشته، محبت پدر به فرزند از نظر فرهنگی اهمیت چندانی نداشت. با این حال، زمانه تغییر کرده است؛ هر دو والدین باید تلاش کنند تا به فرزندان خود علاقه نشان دهند؛ حتی اگر این امر برای یکی از آنها عادی نباشد.

18. ارتباط چشمی برقرار کنید.

در حالی که مشغول نوازش، دست گرفتن یا تعریف کردن هستید، تماس چشمی ارتباط شما را قوی تر می کند و نشان می دهد جدی که هستید.

مطالعات نشان داده است که خیره شدن در چشمان شخصی که دوستش دارید (حتی حیوان خانگی) می تواند سطح هورمون اکسی توسین را افزایش دهد. این امر ارزش تلاش کردن را دارد؛ زیرا باعث می شود هر دو طرف احساس خوبی به دست آورید.

19. برای خودتان هدف تعیین کنید.

نظریه پردازان انگیزشی معتقدند که می توانید عادت های خوب را با رویاپردازی در مورد آنچه می خواهید ایجاد کنید؛ به طور مثال، به والدین ایده آل تبدیل شوید.

سپس، برای خود خرده عادت ایجاد کنید؛ مانند «من می خواهم هر روز 20 دقیقه را صرف مکالمه مستقیم با فرزندانم کنم.» اهداف بزرگتر را همیشه به اهداف كوچكتر تقسیم كنید تا بیشتر قابل دستیابی باشند و به شما این فرصت را می دهند كه موفقیت های خود را بیشتر جشن بگیرید.

20. از صحبت کردن با یک شخص متخصص هراس نداشته باشید.

اگر به ابراز محبت یا احساس محبت تمایل دارید؛ اما نمی توانید آن را ابراز کنید، با شریک زندگی تان تنها یا در حضور یک مشاور یا درمانگر مشورت کنید.

حتما بخوانید: چگونه می توانید بدون داشتن فرزند، شاد باشید؟

روابط به مراقبت نیاز دارند. مشاوره و زوج درمانی را خودتان با ضعف هایی که در این زمینه دارید، انجام ندهید!

اگر کسانی را دوست دارید و می خواهید روابط تان را محکم تر کنید، هیچ مانعی نباید شما را از کمک برای تقویت روابط خود باز دارد.