آیا شخصی در اطراف شماست که شما به او احساس عشق دارید اما او به شما چنین احساسی ندارد ؟ در چنین مواقعی چه کار می کنید؟ در این مقاله از وب سایت دکتر چک به چند قدم ساده برای رهایی از عشق یک طرفه را به شما خواهیم گفت تا بتوانید جلوی احساسات خودتان را در مقابل کسی که به شما احساسی ندارد بگیرید.

معمولا در چنین مواقعی اطرافیانتان به شما پیشنهاد می کنند که بهتر است چنین شخصی را فراموش کنید؛ اما همانطور که می دانید این کار خیلی هم آسان نیست و برای اینکه احساستتان را تغییر بدهید، باید به دنبال یک راهکار خوب و مطمئن باشید. آیا این فرد همکلاسی یا یکی از همکارانتان است که با دیدنش نمی توانید احساساتتان را کنترل کنید؟ در ادامه با ما همراه باشید…

12 قدم برای رهایی از عشق یک طرفه

قدم اول: احساساتتان را قبول کنید

1. به خودتان اجازه بدهید که ناراحت بشوید!

برای رهایی از عشق یک طرفه ناراحت شدن اشکالی ندارد! معمولا در چنین مواقعی افراد سعی می کنند احساساتشان را نادیده بگیرند؛ زیرا می ترسند با فکر کردن به این احساسات، نتوانند غم و ناراحتیشان را کنترل کنند. می خواهیم به شما بگوییم که وقتی احساساتتان را نادیده می گیرید، آن ها را از بین نمی برید! به مرور زمان، این احساس به روش های دیگری به شما آسیب می زنند. پس بهترین کار این است که به خودتان اجازه ناراحت شدن بدهید و بگذارید گذشت زمان این غم را درمان کند.

رهایی از عشق یک طرفه

برای تخلیه خودتان و رهایی از عشق یک طرفه می توانید هرکاری که دوست دارید انجام بدهید؛ مثلاً: گریه کنید، به یک بالش مشت بزنید و یا در داخل اتومبیلتان بنشینید و فریاد بزنید تا فشار های منفی از ذهنتان برداشته شوند. بعد  از این کار حتما احساس سبکی خواهید کرد.

یادتان باشد که نباید در چنین مواقع برای از بین بردن ناراحتی تان به دنبال مصرف الکل یا مواد مخدر بروید! این روش ها موقتی هستند و بعد از اینکه اثر ماده از بین برود، ممکن است احساس پوچی کنید؛ بنابراین باید به خودتان فرصت رشد کردن بدهید. هرچقدر هم که این رشد کردن زمان ببرد مهم نیست؛ چون ارزشش را دارد.

مقاله مرتبط را حتما بخوانید : چگونه یک شخص را فراموش کنیم؟ راه هايی برای فراموش كردن يك رابطه

حواستان باشد که خودتان را در چاه غم و اندوه نیندازید! بعد از مدتی ناراحتی باید از این موضوع رد شوید و کم کم به زندگی عادی برگردید. اگر تمام وقت در حال گریه کردن هستید و حتی از حمام رفتن و نظافت شخصیتان هم غافل شدید، وقت آن رسیده است که روی کارهایی که احساس بهتری به شما می دهند، تمرکز کنید.

2. قبول کنید که نمی توانید آدم ها را مجبور کنید همان احساسی که به آن ها دارید را به شما داشته باشند!

حتی اگر احساستان خالص باشد و آن فرد را خیلی دوست داشته باشید هم باید با این حقیقت سخت کنار بیایید که آن شخص هم چنین احساسی نسبت به شما ندارد. شما نمی توانید کنترل احساسات افراد دیگر را در دست داشته باشید. ممکن است وسوسه شوید که از طریق راه های مختلف عشقتان را نشان بدهید؛ اما در نهایت متوجه می شوید که احساس هر کسی مربوط به خودش است و دیگران نمی توانند همان احساس شما را داشته باشند.

یادتان باشد که این شخص قصد آسیب رساندن به شما را ندارد؛ یعنی  فقط احساسی نسبت به شما ندارد. همین!

3. از او فاصله بگیرید!

اگر می توانید، برای مدتی از این شخص فاصله بگیرید. لازم نیست که نسبت به او بدجنس باشید و یا کلا ارتباطتان را قطع کنید. فقط کافی است برای رهایی از عشق یک طرفه چند وقت از او فاصله بگیرید و تا جای ممکن کمتر به دیدنش بروید. اگر این شخص همکار یا همکلاسی شماست و مجبورید هر روز با هم دیدار داشته باشید، سعی کنید در طول مدتی که با هم در یک مکان هستید، کمتر به او نزدیک شوید.

از طرف دیگر ارتباط مجازیتان را هم باید به حداقل برسانید. تا جایی که ممکن است این شخص را در رسانه های اجتماعی نادیده بگیرید. می توانید اعلان های او را غیر فعال کنید و پیام هایی که برای دیگران می فرستید، برایش نفرستید. چک کردن افراد در فیس بوک، اینستاگرام یا توییتر باعث می شود که احساساتتان زنده شوند و نتوانید راحت فراموششان کنید.

در صورتی که آن شخص از احساسات شما با خبر است به او بگویید نیاز دارید تا برای چند وقت ارتباطتان را کمتر کنید و از او بخواهید به تصمیم شما احترام بگذارد و فاصله اش را با شما حفظ کند.

دوری از شخصی که دوستش دارید سخت است؛ اما این کار مهم ترین قسمت از راهکار فراموش کردن آن شخص خاص محسوب می شود .

4. عاقلانه فکر کنید و شاید اصلا این شخص برای شما مناسب نیست!

یک کاغذ و قلم تهیه کنید و فهرستی از خصوصیات منفی آن شخص و تمام دلایلی که ثابت می کنند او مناسب شما نیست را بنویسید. برای نوشتن این فهرست می توانید با این سوال ها شروع کنید:

آنقدری که به او عشق می ورزید به شما عشق نمی ورزد؟

نسبت به شما بی تفاوت است و …

مهم ترین اساس یک رابطه دو نفره این است که هر دو نفر به یک اندازه  به هم احساس داشته باشند و برای حفظ رابطه تلاش کنند. اگر غیر از این فکر می کنید و به شما گفته شده که در یک رابطه یکی از طرفین باید بیشتر از دیگری تلاش کند، کاملا در اشتباه هستید!

رهایی از غم
شما مستحق بودن با کسی هستید که واقعا دوستتان دارد. دوست دارد در کنار شما باشد و از بودن با شما لذت می برد؛ نه کسی که به بودن با شما علاقه زیادی ندارد و بودن با نبودنتان فرقی برایش ندارد!

هر چیزی که فکر می کنید ارزش نوشتن دارد را یادداشت کنید؛ حتی اگر غذا خوردن او با دهان باز شما را آزار میدهد یا اگر برنامه هایی که تعیین می کنید را به هم می زند، وارد این فهرست کنید.

مطالعات جدید نشان داده اند که آگاه بودن به خصوصیات یک فرد و فهرست کردن آن ها روی یک کاغذ، کمک می کند که سریع تر از شر احساس وابستگی نسبت به او خلاص شوید.

5. به خودتان فشار نیاورید!

بیشتر اوقات وقتی کسی شما را کنار  می زند، این رد کردن ربطی به شما یا خصوصیات شما ندارد. خیلی از اوقات اشخاص به دلیل مشکلات یا خاطرات بد، نمی توانند با هر کسی وارد رابطه شوند و این تقصیر شما نیست.

در ضمن فکر نکنید چون این شخص شما را دوست ندارد، هیچ کس دیگه ای در دنیا پیدا نمی شود که بتواند شما را دوست داشته باشد یا شما عاشقش شوید! دنیا بزرگ است و میلیارد ها آدم در آن زندگی می کنند. حتما شخص مناسب شما وجود دارد و حتما او را خواهید یافت.

حتما بخوانید : جملات انگیزشی ؛ ۵۶ جمله الهام بخش درمورد موفقیت و زندگی

یادتان باشد که همه ما در یک دوره از زندگی مان و یا بارها، شکست عاطفی را تجربه می کنیم و این مسئله بزرگی نیست. این یک تجربه جهانی است و نباید باعث شود که نسبت به خودتان احساس بدی داشته باشید.

گام دوم: خودتان را مشغول نگه دارید!

1. به دیدن آشنایانتان بروید یا دوستان جدیدی پیدا کنید.

اگر این شخص جزئی از آشنایانتان است یا کسی است که خیلی به او نزدیک هستید، وقت آن رسیده است که دوستان جدیدی پیدا کنید. با دوستانی که مدت هاست با آن ها رابطه نداشتید، تماس بگیرید و بپرسید که آیا مایل هستند که با شما به گردش بروند؟ یا با یکی از همکلاسی هایتان تماس بگیرید و بپرسید که دوست دارد برای دیدن فیلم با شما به سینما بیاید یا با هم کمی در بازار قدم بزنید؟

وقتی بر روی یک شخص تمرکز می کنید و با افراد جدید آشنا نمی شوید، احساس محدود بودن به سراغتان می آید و در ذهنتان این فکر دائما تکرار می شود که به غیر از آن شخص کسی وجود ندارد که همراهتان باشد و شما را خوشحال کند! ملاقات با افراد جدید به شما نشان می دهد که این طرز فکر غلط است.

خودتان رو قرنطینه نکنید! بعضی اوقات اشکالی ندارد که وقتتان را به تنهایی بگذرانید؛ اما گذراندن وقت با دیگران به شما کمک می کند راحت تر با هر جدایی کنار بیایید و به افکار مثبت متمرکز شوید.

2. زندگیتان را با فعالیت ها و سرگرمی های جدید پر کنید.

مشغول نگه داشتن ذهن قدم مهمی در تغییر مسیر زندگی و احساساتتان است. علاوه بر این وقتی فعالیت های روزانه تان را بیشتر می کنید، مهارت های جدیدتری یاد می گیرید که در بهتر کردن کیفیت زندگیتان تاثیر دارد.

  • می توانید در یک کار جدید داوطلب شوید یا برای یادگرفتن کارهایی که علاقه دارید، در کلاس ثبت نام کنید.
  • فیلم های جدید و خوب ببینید. موسیقی های آرامش بخش و روحیه دهنده گوش کنید. یک کتاب خوب بخوانید. ورزش یا رقصیدن را شروع کنید.
  •  کار خلاقانه و هیجان انگیزی که شما را به وجد می آورد؛ مثل: نوشتن داستان، آهنگ یا شعر یا نقاشی کردن و یا رقص خاص را شروع کنید.
  • اگر اهل علم و مطالعه هستید می توانید بر روی مطالعات یا کارتان تمرکز کنید.

3. از تفریحاتتان لذت ببرید!

یکی از مزایای خندیدن تولید اندورفین است. وجود این ماده در بدن باعث احساس خوشایند و خوشبختی می شود. اگر می خواهید مقدار زیادی از این ماده را در بدنتان داشته باشید، باید با افرادی که باعث خندیدن شما می شوند، رفت و آمد کنید یا کارهایی که انجامشان برایتان هیجان انگیز هستند، انجام دهید. با دوستانتان وقت بگذرانید و بخندید و از زندگیتان لذت ببرید. به یک پارک تفریحی بروید و ورزشی که دوست دارید را با هم انجام بدهید. جالب است بدانید که ورزش هم باعث تولید اندورفین در بدن می شود!

فیلم های کمدی و خنده دار یا کلیپ های کوتاه و خنده داری که در فضای مجازی وجود دارند را ببینید.

آرامش

خندیدن تحمل درد را هم افزایش می دهد. زمانی که دچار شکست عشقی می شوید، مغزتان آن حس عاطفی را به صورت درد فیزیکی در بدن شما پخش می کند و کاری می کند که احساس خستگی و کوفتگی کنید. خندیدن باعث تسکین این درد می شود و آن را از بین می برد.

4. فهرستی از آنچه در مورد خودتان دوست دارید بنویسید!

نوشتن علایق و خصوصیات خود به رهایی از عشق یک طرفه معجزه خواهد کرد! وقت آن رسیده که دوباره به سراغ قلم و کاغذ بروید! این بار باید فهرستی از تمام خصوصیاتی که در مورد خودتان دوست دارید را بنویسید. اشتباه نکنید! این کار خودپسندی محسوب نمی شود.

بعد از شکست عاطفی، ممکن است عزت نفس شما به شدت پایین بیاید و این باعث می شود خود واقعی تان را آن طور که باید نبینید. اینکه دائم به خودتان بگویید که اگر آن شخص شما را دوست نداشته به خاطر این بوده که شما فلان و بلان هستید، کار اشتباهی است.

حتما بخوانید : اختلال اسکیزوافکتیو چیست ؟ علائم ، علت ها و روش های درمانی آن

روی خصوصیات مثبت تان تمرکز کنید و تمام دستاوردها و حتی چیزهای کوچکی که از انجامش ذره ای احساس خوب داشته اید را یادداشت کنید. می توانید برای نوشتن این فهرست از دوستان یا اعضای خانواده تان کمک بگیرید. آیا فردی قابل اعتماد هستید؟ شنونده خوبی هستید؟ با انسان ها و حیوانات مهربان هستید؟ به دنبال علم یا کار خوب یا زندگی بهتر هستید؟ برای بهتر کردن شخصیتتان تلاش می کنید؟ و … . هر چیزی که به ذهنتان می رسد، وارد لیست کنید!

بعد از تمام کردن فهرست، نوبت به خواندنش می رسد. آن را بار ها و بارها بخوانید و از خواندنش سیر نشوید و هر زمان که چیز جدیدی یادتان آمد، آن را به فهرست اضافه کنید.

گام سوم: به راهتان ادامه دهید

1. برای کم کردن احساساتتان به خودتان زمان بدید

شما نمیتوانید به زودی به آرامش فکری و درونی برسید و از عشق یک طرفه رهایی یابید! باید قبول کنید که احساسات شما فوراً از بین نمی روند. ممکن است روزهای بدی( پر از احساس کمبود و تنهایی) در انتظارتان باشد. احتمالا دلتان می خواهد امیدوار باشید که آن شخص بالاخره یک روزی از شما خوشش می آید و احساسش تغییر می کند. خبر خوب اینکه گذشت زمان کم کم این احساسات را محو می کند. به مرور زمان این احساس شما کسل کننده شده و بعد از آن کاملا از بین می رود.

2. اگر نمی توانید از شر احساستان خلاص شوید با یک نفر صحبت کنید.

اگر سعی کردید احساساتتان را تغییر دهید یا آن ها را نادیده بگیرید و موفق نبودید، می توانید با یک روانشناس، مشاور یا یک دوست قابل اعتماد صحبت کنید و از او مشورت و راهنمایی بخواهید. روانشناسان  و مشاوران برای مقابله و کنار آمدن با این احساسات راهکار های بیشتری به شما معرفی می کنند.

احساسات یک طرفه

3. وقتی زمانش رسید، اجازه بدهید شخص جدیدی وارد زندگیتان بشود.

هر موقع احساس کردید که دیگر حسی به آن شخص ندارید و آدم جدیدی وارد زندگیتان شد که نسبت به شما احساس خوبی داشت و  شما هم از او خوشتان آمد، نوبت آن رسیده که وارد رابطه جدید شوید. نیازی نیست برای شروع رابطه جدید عجله کنید. اگر دوباره خودتان را وارد رابطه ناسالمی کنید، باز هم دچار شکست عاطفی خواهید شد! رابطه عاطفی بعدی شما باید کاملا سالم و خوب بوده و همه ایده آل های یک رابطه درست را داشته باشد.

به فهرست ویژگی های مثبتتان نگاه کنید و به خودتان یادآوری کنید که لیاقت این را دارید که وارد رابطه عاطفی درستی شوید و قرار نیست منتظر کسی بمانید که قدر و ارزش شما را درک نمی کند. شما هم مثل هر شخص دیگری سزاوار عشق هستید!

وقتی کاملا درگیر رابطه جدید شدید، دیگر از شنیدن اسم شخصی که در گذشته در زندگیتان بوده، احساس ناراحتی یا اضطراب نخواهید کرد و کاملا نسبت به او بی تفاوت خواهید بود و به مرور زمان کمتر به او فکر می کنید تا جایی که کاملا او را فراموش خواهید کرد.

بعد از مدتی که با فرد مناسب زندگیتان وقت گذراندید، کاملا درک می کنید که شخص قبلی برای شما مناسب نبوده و کار درستی کرده اید که او را فراموش کردید. امیدواریم که راهکار های موثری درباره رهایی از عشق یک طرفه به شما ارائه داده باشیم ، موفق و شاد باشید.

منبع