عشق زیباترین احساساتی است که می توانید آن را تجربه کنید و مفهوم اصلی شادی و زندگی بر مبنای این احساس تعریف می شود. جالب است بدانید که پژوهش های اخیر ثابت کرده است که عشق باعث ترشح اکسی توسین می شود که این ترشح در عرض 10 تا 20 بعد از به آغوش کشیدن بیشتر می شود. ترشح این هورمون تاثیراتی شگرفی بر جای می گذارد. در این مقاله از دکتر چک قصد داریم به برخی از تحقیقات علمی در خصوص نقش عشق در بدن انسان بپردازیم

عشق در سلامتی افراد چه تاثیری دارد؟

درد را التیام می بخشد

همان طور که گفته شد بغل کردن هورمون اکسی توسین را تحریک می کند و همین دلیل برخی از دردهای شما را کاهش می دهد. به جز بغل کردن، نگاه کردن به تصویر فردی که عاشقش هستید باعث می شود تا آستانه تحمل درد در شما بیشتر شود و درد تان را بسیار کاهش بدهد؛ چون با مشاهده عکس معشوق مغز انسان آن را یک عامل خوشایند با حواس پرتی تلقی می کند؛ به همین دلیل باعث می شود که تحمل درد در افراد بالا برود.

از قلب محافظت می ‌کند

به اکسی توسین لقب هورمون عشق را داده اند و آن را به عنوان یکی از شگفت انگیز ترین هورمون های بدن برای داشتن قلب سالم می شناسند. ترشح این هورمون استرس، اضطراب، فشارخون و هیجانات منفی را کاهش می دهد. در عوض اعتماد، اعتماد به نفس را زیاد می کند و به مبارزه با افسردگی می پردازد.

عشق با بیماری های مختلف مبارزه می کند.

سیتم ایمنی بدن را ترشح می کند و به روند برخی از درمان ها سرعت می بخشد و در مقابل آن ها واکنش مثبتی از خود نشان می دهد.

عشق بی‌ خوابی را از بین می برد

به جز اکسی توسین، یک هورمون دیگری به نام اندروفین را نیز هورمون عشق می نامند. همراهی این دو هورمون عشق باعث می شود تا ترشح کورتیزول که مسئول اضطراب و پریشانی را محدود شود.  در چنین حالتی فرد از لحاظ روحی به آرامش می رسد، کمتر فکر می کند و در نهایت به خواب بهتری دست می یابد.

عشق سبب کاهش نشانه‌ های اعتیاد می ‌شود

عشق هم چنان دوپامین و تستوسترون را نیز در بدن افزایش می دهد که این هورمون ها برای ترک اعتیاد بهترین عملکرد را دارند و به خوبی از بدن در مقابل مواد اعتیادآور محافظت می کنند.

عشق نوعی درمان است

عشق همه ترس ها، نگرانی ها، دردها و رنج ها و پریشانی های اجتماعی شما را از بین می برد.

عشق به طول عمر افراد می افزاید

برخی از تحقیقات نشان داده است که افراد که رابطه های احساسی خوب و طولانی دارند، از جسم سالم تری برخوردارند. ازدواج بر مبنای عشق باعث روحیه خوب، خواب راحت و قلب سالم می شود و تمام این عوامل عمر انسان را افزایش می دهد.