فواید شکلات تلخ برای سلامتی

واقعا ارزش آن را دارد که در مصرف شکلات، افراط کنید، پس سعی کنید بهترین نوع شکلات را انتخاب کنید. شکلات تلخ بخورید! دارک شکلات به شکلات سیاه هم شهرت دارد، این نوع شکلات از کاکائو، چربی و شکر تهیه می شود. برخلاف شکلات معمولی، شکلات تلخ ممکن است کم شیرین ، حاوی شیر کم چرب یا اصلا حتی بدون شیر باشد. در حقیقت، شکلات تلخ با میزان 70 تا 99 درصد کاکائو دارای طعمی تلخ و خالص است.

از آنجا که این شکلات از بقیه شکلات ها خوشمزه تر است، طرفداران زیادی دارد. بعضی افراد باور دارند که به دلیل وجود کاکائوی زیاد، طعم شکلات تلخ از شکلات سفید بهتر است. بنابراین، شما می توانید شکلات تلخ مصرف کنید یا آن را به اسموتی ، کیک و کلوچه خانگی اضافه کنید.

عصاره این شکلات، از بذر درخت کاکائو گرفته شده، که یکی از بهترین منابع آنتی اکسیدان در کره زمین است. هرچند که شکلات تلخ فواید زیادی دارد، اما نباید در مصرف آن افراط کنید! با وجود این، شکلات تلخ، کالری و چربی زیادی هم دارد که نباید نادیده گرفت.

بنابراین، مصرف این نوع شکلات می تواند برای سلامتی شما مفید باشد. کار عاقلانه است که از این شکلات در شیرینی ها و میان وعده های دیگر استفاده کرده تا میزان کالری مناسب را دریافت کنید.

اگر کمی تحقیق کنید، می توانید با خواص شکلات تلخ آشنا شوید. از شکلات تلخ با کیفیت و ارگانیکی استفاده کنید که حاوی 70درصد کاکائو باشد.

فواید شکلات تلخ

محتویات شکلات تلخ

شکلات تلخ نسبت به سایر شکلات ها مثل شکلات سفید، حاوی آنتی اکسیدان بیشتری است. مطالعات متعددی در نقاط مختلف جهان ،در مورد مواد مغذی این نوع شکلات صورت گرفته است . سایر مواد مغذی سالم در شکلات تلخ عبارتند از: فیبر محلول، پتاسیم، منگنز، روی، سلنیوم، مس، منیزیم و آهن. شکلات های تیره ، اکثراً حاوی انواع چربی‌های اشباع شده و مقداری چربی اشباع نشده هستند، که در سلامتی شما نقش موثری دارند.

عوارض مصرف بیش از حد کاکائو

کافئین و سایر محرک‌های موجود در کاکائو می توانند مضراتی هم داشته باشند. عوارض جانبی مصرف بیش از حد کاکائو عبارتند از: افزایش ادرار، عصبانیت، بی خوابی و افزایش ضربان قلب .

مصرف کاکائو به مقدار زیاد، می تواند منجر به واکنش های آلرژیک ، و یبوست ، حمله میگرنی شود. علاوه بر این، باعث اختلالات دستگاه گوارش مانند : تهوع، زخم معده، ناراحتی روده و نفخ شکم و همچنین سندرم روده تحریک‌پذیر و اسهال می شود.

مصرف زیاد کاکائو در دوران بارداری توصیه نمی شود! چون کافئین می تواند از طریق جفت وارد سیستم گردش خون جنین شود. به نظر برخی از متخصصان، خانم های باردار نباید به صورت روزانه بیش از 200میلی گرم کافئین مصرف کنند.

خواص شکلات تلخ

حتی در دوران شیردهی توصیه می شود که به میزان کافی کاکائو مصرف کنید. مصرف بیش از حد شکلات توسط مادران شیرده( مصرف روزانه 16 اونس ) باعث می شود که کودک تحریک پذیرتر (بدخلق تر) شده و حرکات روده اش افزایش پیدا کند؛ به این دلیل که کافئین از شیرمادر وارد سیستم گوارش کودک می شود.

در این مقاله از دکتر چک 10 مورد از فواید شکلات تلخ ذکر شده، با ما همراه باشید…

فواید شکلات های تلخ مخصوصا خواص شکلات تلخ 99 درصد

1-کاهش استرس

برای تسکین استرس یا افزایش روحیه، مصرف شکلات تلخ را فراموش نکنید. این شکلات به افزایش سطح انتقال دهنده عصبی سروتونین کمک می کند که خاصیت ضد افسردگی دارد.

طبق تحقیقات توسط دانشمندان مرکز تحقیقات نستله در سوئیس و مطالبی که در مجله«American Chemical Society’s Journal of» منتشر شد:« ترکیبات شیمیایی موجود در شکلات تلخ نقش مهمی در کاهش استرس دارد.»

تحقیق دیگری در مجله بین المللی علوم بهداشتی، حاکی از این است :« مصرف تقریباً 1.4 اونس شکلات تلخ و شکلات شیری در طول 2 هفته، به علت کاهش سطح هورمونهای استرس، تأثیر مثبتی بر خلق و خوی بانوان می گذارد.»
به همین دلیل، شکلاتی که حاوی بیش از 85 درصد کاکائو است، مفیدتر است. هم چنین، شکلات تلخ حاوی منیزیم است که به رفع استرس، خستگی، افسردگی و تحریک پذیری کمک می کند.

2-کاهش سطح کلسترول

کاکائو موجود در شکلات تلخ باعث کاهش سطح لیپوپروتئین با چگالی کم (کلسترول بد) می شود که دیواره رگ های خونی را مسدود کرده و مانع عملکرد مناسب شریان های خونی می‌شود. آنتی اکسیدان های قدرتمند موجود در شکلات تلخ از اکسیداسیون کلسترول بد جلوگیری کرده و خطر حملات قلبی یا سکته مغزی را کاهش می دهند.

علاوه بر این، با انجام مطالعات بالینی می توان نتیجه گرفت که میزان کاکائو موجود در شکلات‌های تلخ و ماده موجود در آن ممکن است باعث افزایش سطح کلسترول خوب یا لیپوپروتئین با چگالی بالا شود.

دارک شکلات

پایین بودن سطح LDL و بالا بودن سطح HDL می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی، به خصوص آترواسکلروز کرونری و حملات قلبی را کاهش دهد.

بنابراین، خوردن شکلات می تواند برای قلب شما سودمند باشد!

3-کاهش فشارخون

شکلات تلخ می تواند فشار خون بالا را کاهش دهد. «فلاوانول» موجود در کاکائو، به کاهش فشار خون و بهبود جریان خون در قلب شما کمک می کند.

فلاوانول موجود در شکلات تلخ، باعث تحریک لایه درون رگی شده تا نیتریک اکسید را تولید کند. نیتریک اکسید سیگنال هایی را برای رگ های خونی ارسال می کند و باعث کم شدن مقاومت در برابر جریان خون و در نتیجه کاهش فشارخون می شود.

اگر فشارخون شما مناسب باشد، احتمال ابتلا به بیماریهای مختلف قلبی مانند : نارسایی قلبی، فیبریلاسیون دهلیزی ، آترواسکلروز ،خطر زوال عقل و سکته مغزی کاهش پیدا می کند.

روزانه تکه ای کوچک از این شکلات را بخورید تا فشار خون تان کاهش پیدا کند. حتما شکلات تلخی را انتخاب کنید که حاوی حداقل 70 درصد کاکائو باشد.

فشار خون

4-جلوگیری از حمله قلبی

مصرف شکلات تلخ به میزان مناسب می تواند احتمال حمله قلبی و سکته مغزی را کاهش دهد. این به علت فلاونوئید(نوعی آنتی اکسیدان) موجود در شکلات رخ می دهد . فلاونوئیدها می توانند چسبندگی خون را کاهش داده و از لخته شدن خون جلوگیری کنند، که مانع از بروز حملات قلبی و سکته های مغزی می‌شود.

محققان مؤسسه کارولینسکا، در شهر استکهلم، به مدت 10سال، بیش از 37000 مرد در سنین 45 تا 79 سال را مورد مطالعه قرار دادند. آنها دریافتند که کسانی که در هفته ،حدود 2/2 اونس شکلات تلخ مصرف می کنند، در مقایسه با افرادی که شکلات کمتری مصرف می کنند، 17درصد کمتر ، در معرض سکته مغزی قرار دارند.

برای بهبود جریان خون مغز و کاهش خطر سکته مغزی، روزانه 1 یا 2 تکه از این شکلات مصرف کنید، یا سعی کنید پودر کاکائو را با مقداری استویا و شیر بادام مخلوط کنید.

5-تقویت مغز و حافظه

شکلات تلخ، روی عملکرد مغز تاثیر می گذارد. طبق مطالعه ای که در دانشگاه ناتینگهام ،صورت گرفته است :« مصرف این شکلات می تواند باعث افزایش جریان خون در مغز شود ؛ که همین علت در کوتاه مدت، باعث بهبود حافظه کوتاه مدت و سطح هوشیاری می شود.»

فلاوانول موجود در این نوع شکلات ها ، باعث بهبود عملکرد مغز افرادی می شود که کمتر می خوابند و حتی با افزایش جریان خون روند پیری را به تأخیر می اندازد. به علاوه، کاکائو موجود در شکلات تلخ تأثیر مثبتی بر سایر توانایی های شناختی مثل : تمرکز حواس، توانایی پاسخگویی سریع به سوالات و حافظه شما می‌گذارد.

6-کاهش وزن

مصرف یک اونس شکلات تلخ با 70 تا 85 درصد کاکائو، سه بار در هفته می تواند وزن اضافی بدن تان را کاهش دهد. به دلیل این که  شکلات تلخ فیبر زیادی دارد و به شما کمک می کند که طی مدت زمان طولانی احساس سیری کنید.

مطالعه انجام شده در مجله مرتبط با مواد غذایی و دیابت حاکی از این است :«خوردن این شکلات به میزان مناسب باعث می شود احساس گرسنگی نکنید و  تمایلی نسبت به مصرف غذاهای چرب، شیرین و شور نداشته باشید.»
به علاوه، مصرف شکلات تلخ مانع افزایش وزن تان می‌شود.  خوردن انواع شکلات های تلخ باعث می شود که تمایلی به خوردن غذاها و نوشیدنی های پر کالری، نداشته باشید.

کاهش وزن

7-سلامت پوست

اگر شکلات تلخ را به میزان مناسب مصرف کنید، پوستی سالم، شفاف و بی عیب و نقص خواهید داشت. آنتی اکسیدان موجود در شکلات تلخ، از پوست در مقابل رادیکالهای آزاد محافظت کرده که وجود رادیکال آزاد باعث تسریع روند پیری شما می شود.

علاوه بر این، فلاونوئیدهای موجود در این شکلات از پوست شما در برابر اشعه های مضر ماوراء بنفش خورشید (دلایل اصلی آفتاب سوختگی و سرطان پوست ) محافظت می کنند.

علاوه بر این، کاکائو موجود در شکلات تلخ باعث کاهش زبری و پوسته پوسته شدن پوست و افزایش رطوبت پوست می شود.

8-رفع سرفه

اگر زیاد سرفه می کنید و به دنبال راه حلی ساده هستید، شکلات تلخ را امتحان کنید. این ماده حاوی ماده شیمیایی به نام« تئوبرومین» است که به تسکین سرفه کمک می کند.

محققان مرکز بهداشت و درمان انگلیس، برای 300 نفر که به علت سرفه مزمن در بیمارستان بستری بودند، به صورت روزانه، تئوبرومین تجویز کردند. آنها دریافتند که 60 درصد افرادی که از این ماده استفاده کردند  سرفه آن ها رفع شد.

نتایج این تحقیق با تحقیق دیگری که در کالج امپریال در لندن انجام شد، نتایج مشابهی داشت.

درمان سرفه با شکلات تلخ

همچنین، این شکلات ها عوارض جانبی ندارند و بر روی سیستم عصبی و قلبی تأثیر نمی گذارد. بر خلاف داروهای ضد سرفه ، شکلات تلخ به شما کمک می کند تا از سرفه در امان باشید؛ بدون اینکه عوارض جانبی مثل خواب آلودگی به همراه داشته باشد. بنابراین، برای رفع سرفه، شکلات تلخ را امتحان کنید!

9-درمان اسهال

محققان بیمارستان کودکان اوکلند ،بر این باورند که شکلات تلخ می تواند علائم اسهال را کاهش دهد.

دانه های کاکائو حاوی تعدادی ماده شیمیایی به نام فلاونوئیدها است که به پروتئین موجود در تنظیم‌کننده هدایت تراغشایی فیبروز سیستیک ( CFTR) متصل شده و باعث کاهش حرکات روده و برطرف شدن اسهال می شوند.

دفعه بعد که اسهال داشتید، مقداری شکلات تلخ بخورید. هرچه فلاونوئیدهای موجود در شکلات بیشتر باشد، درمان بهتر صورت می گیرد.

10 -کنترل قند خون

کاکائو موجود در شکلات تلخ ممکن است به جلوگیری از بروز بیماری دیابت کمک کند.
تحقیقی در سال 2005، نشان داد :« مصرف منظم شکلات تلخ باعث افزایش حساسیت به انسولین می شود.» یعنی بدن نسبت به میزان انسولینی که وارد سلول می شود، واکنش بیشتری نشان می دهد.
علاوه بر این، فلاونوئیدهای موجود در شکلات تلخ باعث افزایش تولید نیتریک اکسید می شوند، که  مقاومت به انسولین را کاهش می‌دهد.

همچنین، این شکلات می تواند به کنترل قند خون در افراد دیابتی کمک کند. شاخص گلیسمی پایینی دارد و سطح قند خون تان را افزایش  نمی‌دهد. با این حال، به افراد دیابتی توصیه می شود که شکلات تلخ بدون قند مصرف کنند، که به راحتی در بازار موجود است.

به خصوص، به بیماران دیابتی توصیه می شود که شکلات های تلخ و حاوی کاکائوی زیاد را انتخاب کنند؛ زیرا حاوی قند کمتری است. بنابراین، هرچه کاکائوی موجود در شکلات بیشتر باشد، حاوی قند کمتر و مصرف آن برای افراد دیابتی بهتر است.

قند خون


مطالب مرتبط را حتما بخوانید :

طبع آناناس و فواید بی نظیر آن برای سلامتی چشم ، پوست و سیستم ایمنی بدن
خواص انار برای سلامت قلب ، فشار خون ، دیابت ، تقویت حافظه و سرطان
دوپامین چیست؟ ۱۰ ماده ای که باعث افزایش دوپامین در مغز می شود

 

منبع