چگونه دختر خوبی برای خانواده باشیم؟ دختر خوب بودن به چه معناست؟ چطوری توجه همه رو به خود جلب کنیم و دختر خوبی برای قدردانی از زحمات خانواده باشیم؟

اگر با خانواده خود رابطه خوبی داشته باشید، احتمالا از این حقیقت که تنها خواسته آن‌ها خوشحالی شماست آگاه هستید. زمانی که امتحان بدی را پشت سر گذاشته‌اید یا در شرایط بدی قرار دارید، اعضای خانواده خوب به شما دلداری خواهند داد و شما را تشویق می‌کنند تا با قدرت و پشتکار بیشتری به حل مسائل خود بپردازید.

در پاسخ به خوبی‌های خانواده خود، می‌توانید با رعایت اصول و موارد خاصی، شادی آن‌ها را تضمین کنید و در کنار یکدیگر، لحظات بهتری را داشته باشید.

امروز در دکتر چک، می‌خواهیم راه‌ها و نکاتی که دختران برای تعامل بهتر با خانواده خود می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند را بیان کنیم. امیدواریم با مطالعه این صفحه، بتوانید کیفیت روابط خانوادگی خود را بهتر از پیش کنید…

چگونه دختر خوبی برای خانواده باشیم؟

زمانی که ناراحت هستید، با خانواده خود تماس بگیرید و وقتی که حس بهتری داشتید، دوباره با آن‌ها صحبت کنید.

واقعیت دنیا این است که در کنار روزهای خوب، روزهای بدی هم خواهید داشت. اگر احساس می‌کنید که بیش از حد خسته و ناراحت هستید، کافی است با خانواده خود صحبت کنید. خانواده از شما انتظار دارند که با آن‌ها راحت باشید و مشکلاتتان را در میان بگذارید.

هر زمان بعد از آن که به یک آرامش نسبی رسیدید و احساس کردید حالتان بهتر شده، می‌توانید دوباره با آن‌ها صحبت کنید و بگویید که حس بهتری دارید تا دیگر نگران شما نباشند.

کمک آن‌ها را قبول کنید.

اگر به سن بزرگسالی رسیده‌اید، احتمالا در حال حاضر مشغول به کار کردن هستید و می‌توانید بخشی یا تمام هزینه‌های زندگی خودتان را پرداخت کنید. اگر خانواده شما گاه و بی‌گاه برایتان چیزی تهیه می‌کنند، حتی اگر خودتان می‌توانید آن را تهیه کنید، کمک آن‌ها را پس نزنید و با تشکر کردن، قدردانشان باشید. از نظر آنها، کمک کردن به شما جزوی از وظایف خانوادگی محسوب می‌شود و باید به هر طریقی، کمابیش انجام شود.

شما هم به آن‌ها هدیه دهید.

یادتان باشد که هدیه یک طرفه نیست! اگر هدیه‌ای می‌گیرید، باید هر از چند گاهی قسمت کمی از حقوق خود را برای هدیه دادن صرف کنید. این کار علاوه بر نشان دادن مراتب قدردانی، دوستی و نظر مثبت شما نسبت به اعضای خانواده را نشان می‌دهد.

مسیری که در آن پرورش یافتید را فراموش نکنید.

بهتر است ویژگی‌های مثبت هر کدام از والدین و اعضای خانواده را به خاطر بسپارید و راه آن‌ها را دنبال کنید. به این صورت، علاقه‌مندی خود به سرگرمی‌ها و عاداتشان را نشان می‌دهید و همچنین در مسیر رشد شخصیت خود، بهتر عمل می‌کنید.

برای عرض سلام و احوالپرسی، با پدربزرگ و مادربزرگ خود تماس بگیرید.

تعامل با پدربزرگ و مادربزرگتان برای چند دقیقه در هفته، نه تنها باعث بهتر شدن حال خودتان می‌شود، بلکه به آن‌ها یادآوری می‌کند که به فکر آن‌ها هستید و دوست دارید هر از چندگاهی، صدایشان را بشنوید. با این کار، حس خوبی به والدینتان منتقل خواهید کرد.

برای گرفتن تصمیمات بزرگ، با خانواده‌تان مشورت کنید.

اگر قصد دارید یک خانه بخرید، یک ماشین بخرید، شغل خود را عوض کنید، بچه‎دار شوید و یا هر کار بزرگی در زندگی‌تان انجام دهید، بهتر است کمی وقت بگذارید و آن را با اعضای خانواده خود در میان بگذارید. در میان گذاشتن تصمیمات و خواستن نظر افراد خانواده، نشان می‌دهد که برای نظرات آن‌ها ارزش قائل هستید.

خاطرات خوب دوران کودکی را یادآوری کنید.

در برخی مواقع خاطرات دوران کودکیتان را یادآوری کنید و درباره جزئیاتشان، سوالاتی را مطرح کنید. با این کار، به والدینتان می‌گویید که دوران کودکیتان را با ذهنیت خوبی به یاد می‌آورید و دوست دارید آن را برای همیشه به خاطرتان بسپارید.

با افرادی رفت و آمد کنید که موجب شادی شما می‌شوند.

رفت و آمد و دوستی با افراد نادرست که مناسب شما نیستند، علاوه بر آسیب به شما، موجب ناراحتی والدینتان می‌شود. قطعا وقت و انرژی شما ارزش بسیار بیشتری از این دارد که صرف آسیب به خودتان کنید. افراد نادرست، باعث می‌شوند که درباره خودتان حس خوبی نداشته باشید و همیشه با بودن در کنارشان، یک هاله از شک، تردید و احساسات منفی اطرافتان شکل بگیرد. به دنبال افراد شایسته‌ای باشید که دلیلی برای بهتر شدن شرایط روحی و شغلی شما هستند و همواره شما را تشویق می‌کنند تا به موفقیت‌های زیادی دست پیدا کنید.

عکس‌های قدیمی یا جدید خود را به اشتراک بگذارید.

خانواده شما نمی‌توانند در تمام لحظات در کنار شما باشند. به اشتراک گذاشتن عکس‌هایتان، باعث می‌شود که آن‌ها نیز حس کنند که در کنار شما بوده‌اند و از قسمتی از چیزهایی که در سفر‌ها یا تفریحات مشاهده می‌کنید، مطلع شوند. ثبت عکس و فرستادنشان زمان زیادی از شما نمی‌گیرد اما ارزش زیادی برای خانواده‌تان خواهد داشت.

به ملاقاتشان بروید.

حتی اگر سرتان خیلی شلوغ است و زمان زیادی برای خودتان هم ندارید، اما باید ساعتی در هفته را برای ملاقات با والدینتان اختصاص دهید. ممکن است این کار هزینه زیادی برایتان به همراه داشته باشد، اما ارزشش را دارد. اگر فاصله‌تان با اعضای خانواده خیلی دور است، می‌توانید با یک تماس تصویری، با آن‌ها صحبت کنید.

تعطیلات خانوادگی را از دست ندهید.

حتما لازم نیست تعطیلات خانوادگی را در اماکن شلوغ یا بسیار گران‎قیمت سپری کنید. حیاط خلوت منزل یا پارک نیز مکان خوبی برای دیدار خانوادگی و سپری کردن وقت با اعضای خانواده‌تان است. اگر وقت کمی دارید، می‌توانید تنها برای شام در آخر هفته برنامه‌ریزی کنید و از شب نشینی با یکدیگر لذت ببرید.

محبت را فراموش نکنید.

در آغوش گرفتن، گفتن حرف‌های محبت‎آمیز و انجام کارهای خیرخواهانه، می‌تواند پیوند شما با اعضای خانواده را چند برابر محکم‌تر کند.

اعضای خانواده‌تان را به دوستان خود معرفی کنید.

معمولا در دوران نوجوانی، افراد از نشان دادن اعضای خانواده به دوستانشان خجالت می‌کشند. اگر از این سن عبور کرده‌اید، وقت آن رسیده که به دوستان خود، افراد مهم زندگی‌تان را نشان دهید و آن‌ها را با یکدیگر آشنا کنید.

با خانواده خود آواز بخوانید و برقصید.

حتما لازم نیست برای رقصیدن در یک عروسی حضور داشته باشید. می‌توانید در منزل یک آهنگ مناسب پخش کنید و با اعضای خانواده خود به رقص و پایکوبی بپردازید.

کمی غیبت با خانواده هم بد نیست!

هیچ چیزی لذت‌بخش‌تر از صحبت با خانواده پشت سر فامیل و دوستان نیست! سعی کنید به تعریف مسائل خنده‎دار و جالب بپردازید و به این صورت، جدیدترین اخبار را با یکدیگر در میان بگذارید.

با خواهر یا برادرتان یک وعده غذایی میل کنید.

داشتن یک وعده غذایی مشترک با خواهر یا برادر خود، باعث ایجاد حس دوستی بیشتر می‌شود. می‌توانید عکس خودتان در حین غذا خوردن برای اعضای دیگر خانواده ارسال کنید تا لبخند را بر لبشان بیاورید.

گفتن “دوستت دارم” را فراموش نکنید.

گاه و بیگاه این جمله را به آن‌ها بگویید تا حس‎تان را یادآور شوید.

در انجام کارهای خانه به آن‌ها کمک کنید.

حتی اگر در خانه دیگری زندگی می‌کنید، به آن‌ها پیشنهاد دهید که یک روز در هفته یا ماه به خانه‌شان می‌روید و در انجام کارهای نظافت منزل، کمک می‌کنید.

از آن‌ها بخواهید داستان زندگی‌شان را برایتان تعریف کنند.

پرسیدن ماجراهایی که در زندگی‌شان با آن‌ها مواجه بوده‌اند و کارهایی که کرده‌اند، می‌تواند حس همدلی بیشتری بینتان ایجاد کند.

در مواقعی که سلامت روانی یا فیزیکی‌شان به خطر افتاده، به آن‌ها کمک کنید.

می‌توانید برای اینکار، مجموعه وسیعی از کارها را انجام دهید. کمک مالی، کمک معنوی، کمک به انتخاب درمانگر مناسب، پرستاری، سرزدن و مراقبت، نظافت منزل در زمان بیماری و… کارهایی هستند که می‌توانید در زمان بیماری افراد خانواده انجام دهید.