این که با همسر خود دعوا کنید کاملا طبیعی است اما چگونه می توان رابطه را دوباره درست کرد؟ چه قدم هایی برای آشتی با همسر بعد از دعوا باید برداشت؟ باید مسئولیت کارهای خود را پذیرفته و بابت هر اقدام اشتباهی که انجام می دهید عذرخواهی کنید. به صحبت های او گوش کرده و سعی کنید ارتباط برقرار کنید، اگر می خواهید به نفع رابطه خود کاری انجام دهید، به او توجه مثبت نشان دهید.

در این مقاله از سایت دکتر چک به سه راهکار برای آشتی با همسر بعد از دعوا اشاره می کنیم.

راهکار اول: اولین قدم ها برای آشتی با همسر بعد از دعوا

اولین قدم ها برای آشتی با همسر بعد از دعوا

1. بحث و مجادله را کنار گذاشته تا بتوانید آشتی کنید

اجازه ندهید این بحث و مجادله ادامه پیدا کند. برای آشتی با همسر بعد از دعوا با یک دیگر راهکاری برای پایان دادن به این بحث پیدا کنید تا هر دو به آرامش برسید.

2. نقش خودتان در این مجادله را تایید کنید

فراموش نکنید که صرف نظر از علت بروز دعوا شما در آن نقشی داشته اید. رفتاری متواضع از خود نشان داده و اقرار کنید که کارتان اشتباه بوده است. سعی کنید مشکل را برطرف کنید.

  • مثلا می توانید بگویید که، “من قبل از این که به صحبت های تو گوش کنم چیزهایی را پیش خودم تصورم کردم. به حرف های تو گوش ندادم و اعتراف می کنم که این اشتباه از من بوده است.”

3. با عصبانیت خودتان مقابله کنید

دعوا و جنجال منجر به عصبانیت و ناراحتی می شود. اگر عصبانی هستید، حواس تان باشد که کنترل خود را از دست نداده و اجازه ندهید که همسرتان شما را عصبانی کند. برای این که آرام شوید اقداماتی را انجام دهید، مثلا نفس عمیق بکشید. به عاملی که باعث عصبانیت تان شده فکر کنید و به کل موضوع توجه کنید.

  • با ژورنال نویسی عواطف و احساسات خود می توانید آن ها را کشف کرده و بهتر درک کنید. مثلا اگر از این ناراحت هستید که همسرتان با شما تماس نگرفته است، تجربه خودتان و احساسی که در آن لحظه به شما دست داده است را هم یادداشت کنید. شاید به این نتیجه برسید که نیاز داشتن به توجه بیشتر یا احساس نادیده گرفتن شدن باعث شده تا عصبانی شوید.

4. رابطه خود را در اولویت قرار دهید

اگر فکر می کنید این که حق با شما باشد مهم تر از این که رابطه ای هماهنگ داشته باشید، احتمالا وقت آن رسیده که دیدگاه خود را تغییر دهید.

یک مقاله عالی با عنوان برای کاهش عصبانیت چه بخوریم و چه بکنیم نوشته ایم، حتما بخوانید.

به جای این که بر این تمرکز کنید که چرا حق با شما بوده است، سعی کنید تا دیدگاه همسرتان را درک کنید. فراموش نکنید که ارزش رابطه شما مهم تر از این است که حق با شما بوده است.

  • به طور مثال به جای این که بگویید، “حق با من بود و تو اشتباه می کردی،” بگویید که،” منظور خودم را متوجه می شوم اما نمی توانم تو را درک کنم. میشه بیشتر برام توضیح بدی؟”
  • فراموش نکنید که هر دوی شما در یک تیم قرار دارید. هیچ کدام از طرفین نباید مورد سرزنش قرار بگیرند و باید همراه با یک دیگر برای پیدا کردن راه حل تلاش کنید.

5. برای کار اشتباهی که انجام داده اید، عذرخواهی کنید

منظور خودتان از کاری که انجام داده اید را توضیح داده و بگویید که بابت این اقدام شرمنده هستید. احساسات او را تایید کنید. علی الخصوص باید بگویید که ناراحت و شرمنده هستید تا طرف مقابل تان متوجه شود که واقعا بابت کاری که انجام داده اید ناراحت هستید.

  • به طور مثال، بگویید که “متاسفم که سرت داد زدم. این کار شایسته من نیست و می دانم که با این کار احساس کردی که به تو بی احترامی کرده ام. از این که سر تو داده زده ام احساس بدی دارم و عذر می خواهم.”

6. همسر خود را ببخشید

از همسر خود کینه به دل نگیرید. به او بگویید که او را بخشیده اید و نمی خواهید احساس منفی نسبت به او یا رابطه تان داشته باشید.

  • منظور از بخشیدن طرف مقابل این نیست که اتفاقاتی که افتاده است یا اهمیت این اتفاقات را فراموش کنید؛ بلکه بخشش راهکاری برای از بین بردن احساسات منفی و یک شروع جدید است. به طور کلی بخشش به یک باره اتفاق نمی افتد بلکه یک فرایند است.

راهکار دوم: بحث و جنجال را پشت سر بگذارید

چطور با همسر آشتی کنیم

1. کمی از هم دور شوید

دور بودن از یک دیگر به هر دویتان کمک می کند تا ذهن تان را آزاد کرده و آرام شوید. آشکارا بگویید که می خواهید کمی از یک دیگر دور شوید. البته قبل از این که از هم دور شوید باید با یک دیگر به توافق برسید که چند روز همچنان در کنار یک دیگر باشید تا این بحث و مجادله ادامه پیدا نکند. با این کار هر دویتان می توانید راهکاری برای خود پیدا کنید.

  • اگر با یک دیگر در یک خانه زندگی می کنید، مثلا یک روز را برای خودتان گشت و گذار کنید و از خانه خارج شوید. اگر با یک دیگر زندگی نمی کنید یا فاصله زیادی بین تان وجود دارد، توافق کنید که برای یک مدت کوتاه، مثلا یک یا دو روز، با یک دیگر در ارتباط نباشید.

2. حد و مرزها را مشخص کنید

بعد از آشتی با همسر بعد از دعوا، خیلی مهم است که دوباره دعوا ایجاد نشود. یک راه برای این کار این است که مرزهایی مشخص کنید. شاید تصمیم بگیرید راهکارهای موجود را توضیح داده یا کلا هر جمله ای که آزار دهنده یا سرزنش کننده است را به زبان نیاورید. هر دویتان باید بر سر این حد و مرزها به تفاهم برسید تا این گفتگوها به طور مثبت به پیش بروند.

  • به طور مثال، توافق کنید که سر یک دیگر فریاد نکشیده یا اسم یک دیگر را صدا نزنید. اگر این گفتگوها به نتیجه نرسید، احتمالا وقت آن رسیده که این رابطه را تمام کرده یا زمان دیگری درباره آن صحبت کنید.

3. به صحبت های همسر خود توجه کنید

بعد از این که درباره این بحث و مجادله با همسر خود صحبت کردید، وقت آن رسیده که به صحبت های او گوش دهید. درست است که هنگامی که او صحبت می کند راحت تر است که به حرف هایی که می خواهید بر زبان بیاورید یا از خودتان دفاع کنید تمرکز کنید اما باید تلاش کنید تا او را درک کنید. وقتی که او صحبت می کند از فکر کردن به حرف هایی که می خواهید بزنید خودداری کرده و حرف او را قطع نکنید. در عوض تمام تمرکز خود را معطوف او کرده، تماس چشمی برقرار کرده و تایید کنید که او را درک می کنید.

  • به طور مثال، بعد از این که صحبت های او تمام شد، آن ها را خلاصه کنید.
  • از به کار بردن واژگان قطعی مثل “همیشه” و “هرگز” خودداری کنید.
  • سعی نکنید حق با شما باشد بلکه متواضع بوده و از جنبه همسرتان به قضایا نگاه کنید. تایید کنید که در مواردی حق با او بوده است.

4. از احساسات همسر خود حمایت کنید

اگر همسرتان عصبانی است کمک کنید تا آرام شود. اگر او احساسات خودش نسبت به شما را به زبان آورد، حتی اگر این صحبت ها توهین آمیز یا بی دلیل بودند هم به او گوش کرده و سعی نکنید حرف هایش را قطع کنید. با این کار او متوجه می شود که او را درک می کنید.

  • هدف تان باید این باشد که او را درک کنید نه این که حرف هایش را قضاوت کرده یا احساساتش را نادیده بگیرید.

5. درباره احساسات و عواطف خود صحبت کنید

احساسات خودتان را به زبان بیاورید تا همسرتان بتواند شما را درک کند. یک راه برای انجام این کار این است که از جملاتی که با “من” شروع می شوند استفاده کنید.

  • به طور مثال بگویید که، “از این که با دوستت و نه من شام خوردی ناراحت هستم.” تهدید موجود در این جمله کمتر از این جمله است: “تو من را رها کردی و فقط به دوستت فکر می کنی.”
  • از مواردی شروع کنید که هر دو با آن ها موافق هستید. فراموش نکنید که این نقطه مشترک می تواند علاقه تان به یک دیگر باشد.

راهکار سوم: رابطه خود را ترمیم کنید

راه های آشتی با همسر

1. نسبت به بازخوردهای طرف مقابل تان عکس العمل نشان دهید

اگر بعد از یک بحث و مجادله همسرتان بازخوردی مثبت نشان داد، نسبت به آن عکس العمل نشان دهید. این کار نشان می دهد که شما به صحبت های او گوش کرده و می خواهید تغییراتی مثبت ایجاد کنید. فراموش نکنید که شما بی نقص نیستید و باید در مواردی خودتان را ارتقا دهید.

  • مثلا اگر همسرتان از شما خواست تا در کارهای روزانه به او کمک کنید، بدون این که سوالی بپرسید، به او کمک کنید. آشغال ها را بیرون گذاشته، از فروشگاه خرید کرده و تمام مایحتاج خانه و همسرتان را تامین کنید.
  • بازخوردها باید سازنده و نه از روی کنترل باشند.

2. به همسر خود توجه کنید

هر چقدر که هر دویتان زودتر بتوانید به نوعی خوشحال شوید، بهتر است. انجام کارهایی که باعث بروز احساسات مثبت شوند باعث می شود تا هر دویتان حس بهتری داشته باشید. اگر بعد از دعوا و بحث خودتان را عقب بکشید، میان تان فاصله افتاده و به مرور زمان رابطه تان را به انتها می رساند.

3. علاقه تان را نشان دهید

نشان دادن علاقه به ایجاد حس ارتباط میان شما و همسرتان کمک می کند؛ مسئله ای که بعد از دعوا اهمیت بسیاری دارد.

  • نشان دادن علاقه میزان استرس را هم کم می کند.

4. همراه با یک دیگر کاری لذت بخش انجام دهید

باید علاوه بر رابطه دوستانه، روابط رمانتیک خودتان را هم ترمیم کنید. یک قرار ملاقات تنظیم کنید. به رستوران مورد علاقه تان یا موزه بروید. البته باید کاری که هر دویتان به آن علاقه دارید را انجام دهید.

5. از انجام یک کار رمانتیک غافل نشوید

اگر یک دعوای سخت با یک دیگر داشتید و برقراری دوباره رابطه زمان بر بود، انجام کار رمانتیک تاثیر مثبت دارد. هدیه مورد علاقه همسرتان را برای او بخرید یا این که برای رفتن به یک سفر برنامه ریزی کنید.

  • البته به خاطر داشته باشید که انجام کارهای رمانتیک هرگز جای عذرخواهی یا راهکاری برای حل مشکل را نمی گیرد.