حتما نیازی نیست که سفر کنید تا از مزایای مسافرت رفتن برخوردار شوید. در این مقاله از سایت دکتر چک به روش های لذت بردن در تعطیلات با بودجه کم اشاره می کنیم که با وجود آن ها می توانید بدون این که لازم شود خانه را ترک کنید، حس خوبی داشته باشید.

لذت بردن در تعطیلات با بودجه کم

مطالعات نشان داده اند که استراحت کردن، صرف نظر از مدت زمان آن، برای سلامتی بسیار مهم است. همین طور مسافرت تاثیرات بهتری هم بر روی سلامتی دارد مثلا منجر به کم شدن خطر ابتلا به بیماری های قلبی، کم شدن استرس، افسردگی، اضطراب، افزایش بهره وری و میزان رضایت از زندگی می شود.

منظور از تعطیلات خانگی این است که راه هایی پیدا کنید تا تمام کارها و فعالیت هایی که در صورت مسافرت رفتن انجام می دهید را در خانه انجام دهید.

اگر با وجود همه گیری کرونا نمی توانید به مسافرت بروید، می توانید محیط خانه خود را به بهشتی آرامش بخش تبدیل کنید.

در این قسمت صرف نظر از مدت زمانی که برای انجام این کار باید اختصاص دهید، به چندین راهکار برای ایجاد تعطیلات خانگی اشاره می کنیم.

1.  رفتن به چشمه را در خانه تجربه کنید

اگر وقتی که به مسافرت می روید دوست دارید حتما از چشمه دیدن کنید، سعی کنید محیطی مشابه با آن را در خانه درست کنید. چندین حوله تمیز مخصوص حمام، شمع های معطر و نمک استخر تهیه کنید. یک حمام آب گرم با گوش دادن به موسیقی های آرامش بخش و مطالعه کتاب مورد علاقه خود را تجربه کنید.

2. از مکان های گردشگری محل زندگی خود دیدن کنید

شاید در منطقه ای که زندگی می کنید مکان های گردشگری زیادی وجود داشته باشد، پس یک روز یا یک هفته را به گشت و گذار در شهر خود و بازدید از پارک ها و مناطق گردشگری اختصاص دهید. البته باید مکان هایی که قبلا از آن ها دیدن نکرده اید را انتخاب کنید.

مطالعه ای نشان داده است افرادی که زمان خود را در محیط های سرسبز سپری می کنند، اغلب میزان فشار خون و افسردگی در آن ها کمتر است.

3. هر روز مدیتیشن کنید

مدیتیشن در تعطیلات خانگی کمک می کند تا در زمان حال زندگی کرده و از اتفاقاتی که در اطراف تان می افتد دور شوید.

علاوه بر این، تمرین مدیتیشن نه تنها میزان استرس و اضطراب را کم می کند، بلکه کمک می کند تا در آینده بهتر بتوانید شرایط استرس زا را کنترل کنید.

این که چگونه در زمان حال خودتان را متعهد کنید، اهمیت بیشتری از مدت زمان مدیتیشن دارد. به عبارت دیگر، تاثیر پنج دقیقه مدیتیشن و حضور ذهن در لحظه بیشتر از یک ساعت مدیتیشن بدون توجه به آن است.

حتما مکانی را برای مدیتیشن انتخاب کنید که در کارتان وقفه نمی اندازد.

4. مقصد گردشگردی خود را به خانه تان بیاورید

آیا امسال قصد داشتید به ایتالیا سفر کنید اما شرایط مهیا نبود؟ می توانید ایتالیا را به خانه خود بیاورید. موسیقی های ایتالیایی پخش کنید، فیلم یا سریال های ایتالیایی تماشا کنید و نوشیدنی و خوراکی های ایتالیایی را برای خودتان تهیه کنید.

فراموش نکنید که ایجاد تغییرات کوچک در محیط اطراف تان می تواند تاثیرات بزرگی به همراه داشته باشد.

5. مرزهای مشخصی با افراد موجود در زندگی خود ایجاد کنید

یکی از بهترین قسمت های مسافرت این است که از پیام های کاری، تماس های تلفنی و ایمل های مربوطه دور می شوید. اما وقتی که در خانه هستید خیلی سخت است که از عوامل استرس زا دور شوید.

اگر می خواهید تعطیلات خانگی را تجربه کنید، باید چندین کار انجام دهید: یک روز مشخص را در تقویم انتخاب کنید، گزینه پاسخ خودکار به ایمل ها را روشن کرده و به همه بگویید که برای حضور در جلسات و پاسخ به تماس ها در دسترس نیستید. کامپیوتر را خاموش کرده و فقط از تلفن همراه استفاده کنید.

6. با اعضای خانواده خود شب فیلم برگزار کنید

با نزدیک ترین و عزیزترین شخص در زندگی تان یک شب فیلم برگزار کنید. می توانید کمی ولخرجی کرده و سینما را برای تماشای فیلم کرایه کنید یا این که انتخاب فیلم را به دیگر اعضای خانواده بسپارید.

7. در سالن پذیرایی (یا حیاط) می توانید کمپ بزنید

در اتاق پذیرایی یا حیاط پشتی خانه تان چادر زده، کیسه خواب و چراغ قوه خود را برداشته و صدایی که در طبیعت می شنوید را در تلفن همراه خود پخش کنید تا کمپ زدن را در خانه خود تجربه کنید.