خواباندن نوزاد در طول شب کاری است که هر والدینی به دنبال آن هستند. حتی اگر نوزادان روزانه 16 تا 17 ساعت بخوابند، باز هم در طی چند هفته اولیه، به طور همزمان و پی در پی، بیش از دو تا چهار ساعت در طول روز یا شب نمی خوابند. پس تنظیم خواب نوزاد یکی از مهم ترین کارهاییست که باید در ابتدا به فکر آن باشید.

با این حال، هنگامی که نوزادان به سن 6 تا 8 هفته می رسند، در طول روز کمتر و در طول شب نسبت به قبل، به مدت طولانی تری می خوابند. با یک برنامه ریزی خوب و تنظیم جزئی زمان خواب، به نوزادتان یاد می‌دهید که چطور در طول شب بخوابد.

انتظار می رود که کودک شما در ابتدا کمی اعتراض کند؛ اما خیلی زود به تغییرات عادت می کند. بعد از این، خوابیدن برای همه اعضای خانواده آسوده تر می شود.

در این مقاله از دکتر چک قصد داریم 10 روش برای تنظیم خواب نوزاد در طول شب را به شما بیاموزیم .

10 درمان و تنظیم خواب نوزاد

1 – پخش کردن موسیقی و صداهای ملایم (صدای سفید)

اگر هر گونه صدای جزئی، مانند: صدای کلید لامپ یا صدای بستن در، کودک شما را بیدار می‌کند، وقت آن است که کمی موسیقی یا صداهای ملایمی برای او پخش کنید. پخش موسیقی یکی از آسان ترین، موثرترین و در عین حال ارزان ترین راه برای تنظیم خواب نوزاد در طول شب است و کمک می کند تا مادران بتوانند کودکان خود را که به سختی می خوابند، آرام کنند.

راه های تنظیم خواب نوزاد

این صداهای آشنا و ریتمیک شبیه صداهایی است که نوزاد در رحم شما شنیده است. صداهای ملایم اثر منفی صداهای بلند و شدید را از بین برده و به کودک کمک می کنند که هم راحت تر و طولانی تر بخوابد و هم استرس او را کاهش می‌دهند.

صدای فن یا پنکه نیز می تواند یک زمزمه ملایم ایجاد کند که به خوبی مانند صداهای ملایم دیگر مؤثر است. همچنین اپلیکیشن های رایگان برای سر و صدای خاص (سفید) و همچنین دستگاه های ایجاد کننده این نوع صداها در بازار وجود دارد.

2 – تغذیه کودک خود را به موقع انجام دهید

تغذیه به موقع و به اندازه ، به تنظیم خواب نوزاد بسیار کمک خواهد کرد . بسیاری از نوزادان، با تغذیه مناسب، روال خواب بهتری دارند؛ زیرا  كاملا به خواب رفته و به دلیل گرسنگی از خواب بیدار نمی‌شوند. با این حال، باید سعی کنید حداقل 30 دقیقه قبل از زمانی که برای خواب او برنامه ریزی کرده اید، به کودک خود غذا دهید. اگر کودک شما شروع به مصرف غذای جامد کرده است، غذای سبک و سالم به او دهید. از مصرف هر غذایی که باعث ایجاد نفخ یا گاز می شود جلوگیری کنید.

تغذیه کودک

اگر سن نوزاد شما کمتر از شش ماه است، حتما بعد از غذا دادن به او، مطمئن شوید که آروغ بزند. هرگونه هوایی که در معده کودک باقی بماند، باعث ایجاد ناراحتی در کودک شده و ممکن است به گریه های مکرر در طول شب منجر شود. سعی کنید در طول شب از غذا های سبک و سالم و در طول روز از تغذیه تفریحی تر و با نشاط تری برای کودک استفاده کنید. این امر به کودکتان کمک می کند تا تفاوت بین روز و شب را بیاموزد.

اگر كودک شما با گریه بیدار می شود، ابتدا قبل از این که به او شیر دهید، چند دقیقه صبر كنید!

3 – برنامه مشخص برای خواب نوزاد داشته باشید

نوزادان کوچک به راحتی یاد می گیرند و پیروی مداوم از یک برنامه مشخص برای خواب، باعث می شود کودک شما خواب طولانی تری داشته باشد. داشتن یک روال و برنامه ثابت برای خواب، به کودک یک حس پیش بینی می دهد که متوجه شود، اکنون زمان خوابش است. زمانی که کودک برنامه خوابش را می داند، راحت تر شرایط را قبول می کند و سریع تر آرام می شود.

برنامه خواب ساده ای داشته باشید. با یک ماساژ سبک شروع کرده و سپس از  حمام گرم و به دنبال آن از لباس ها و پوشک تمیز استفاده کنید. موسیقی ملایم پخش کنید و با آغوشی گرم و نوازش های آرام به کودک خود آرامش دهید. کودک شما خیلی زود، میان این فعالیت ها و زمان خواب خود ارتباط برقرار می کند.

روش هایی برای راحت خوابیدن نوزاد

4 – چراغ ها را خاموش کنید

درست مثل شما که نمی توانید در یک اتاق با نور روشن بخوابید، کودک شما هم نمی تواند بخوابد. چراغ های روشن می تواند برای آن‌ها ایجاد مزاحمت کند. چراغ های اتاق کودک را در صبح و در طول روز هنگام چرت زدن، روشن نگه دارید؛ اما در طول شب خاموش کنید.

خاموش یا کم نور بودن چراغ ها در شب به کودک شما کمک می کند تا تفاوت بین روز و شب را بیاموزد. این امر به تنظیم ریتم شبانه روزی کودک و ساعت داخلی بدن او کمک می کند. همچنین می توانید از سایه های مات، برای جلوگیری از ورود نور بیرونی به داخل اتاق او استفاده کنید.

حتی اگر نیاز به تعویض پوشک کثیف در شب دارید، این کار را در نور کم و با کمترین حرف و تعامل انجام دهید.

5 – دمای اتاق را تنظیم کنید

دمای اتاق رابطه ی مستقیم با تنظیم خواب نوزاد دارد . همانطور که شما نمی توانید در یک اتاق خیلی گرم یا خیلی سرد، راحت بخوابید، نباید از کودک خود هم چنین انتظاری داشته باشید.
سعی کنید درجه حرارت و رطوبت مناسبی برای اتاق خواب ایجاد کنید تا کودک شما بتواند خواب کامل و راحتی داشته باشد. دمایی در حدود 70 درجه فارنهایت و رطوبت نسبی حدود 50 درصد، برای اتاق خواب نوزادان مناسب است.

به علاوه، اگر دیدید که کودک عرق کرده است، لایه ای از پتو یا لباس را از او جدا کنید. اگر متوجه شدید که کودک شما احساس سرما می کند، با یک لایه پتو یا لباس او را بپوشانید.

تنظیم خواب بچه
این که کودکی با بدن گرم را در بستری سرد بگذارید، اشتباه است! نوزادان تغییر فوری دما را دوست ندارند و باعث ناراحتی و رنجش آن ها می شود.

شما به عنوان والدین، باید اطمینان حاصل کنید که اتاق خواب کودکتان خیلی گرم یا خیلی سرد نباشد.

6 – کودک خود را خواب آلوده اما بیدار نگه دارید

بسیاری از والدین به اشتباه فکر می کنند که باید کودک را همراه با گریه کردن و یا شیر دادن بخوابانند و سپس خیلی سریع او را به داخل گهواره ببرند. این کار باعث می شود که نوزادان بطور مکرر، در طول شب بیدار شوند؛ زیرا آنها یاد نگرفته اند که چطور باید خودشان بخوابند.

اگر می خواهید کودک شما در تمام طول شب بخوابد، او را هنگامی که خواب آلوده است، روی تخت یا گهواره بگذارید. ممکن است احمقانه به نظر برسد! اما این کار به نوزادان کمک می کند تا مهارت به تنهایی خوابیدن را بیاموزند.

خواب آلوده اما بیدار؛ به معنای این است که کودک آرام است و به طور مکرر چشمان خود را می بندد. هنگامی که کودک را روی تخت اش می‌گذارید، ممکن است چشم هایش برای چند ثانیه روان شده و به زودی به خواب آرام فرو رود. این ترفند بسیار مفید است؛ اما ممکن است یک هفته طول بکشد تا کودک شما آن را یاد بگیرد و به آن عادت کند.

همیشه کودک خود را به پشت بخوابانید و گهواره یا تخت یا پتو و جای خوابش را تمیز نگه دارید.

7 – میزان فعالیت ها و چرت های روزانه او را در تعادلی مناسب قرار دهید

تشویق کودک به داشتن فعالیت های بیشتر، در طول روز بسیار مهم است. وقتی کودک شما بیدار است، می توانید با او صحبت کنید، آواز بخوانید و با هم بازی کنید. این تحرک و فعالیت ها در طول روز، باعث می شود تا در طول شب خواب بهتری داشته باشد.

با این حال باید مطمئن شوید که کودک شما بیش از حد خسته نشود؛ زیرا این امر باعث می شود تا او نتواند در طول شب به راحتی آرام شود. روزمرگی های روزانه کودک بدون داشتن چرت های کوتاه، کامل نمی شود. داشتن چرت های کوتاه در طول روز، از بیش از حد خسته شدن کودکتان جلوگیری می‌کند.

کودک شاد

دو تا سه بار چرت زدن، به مدت بیست تا سی دقیقه در طول روز، می تواند مفید باشد. آخرین چرت زدن نباید به زمان خواب اصلی کودک خیلی نزدیک باشد.

به جز نوزادان، چرت زدن برای کودک نوپا نیز نباید بیش از سه ساعت در یک روز، باشد.

8 – اشتراک اتاق را بیشتر از به اشتراک گذاری تخت مهم بدانید

از به اشتراک گذاشتن رختخواب یا تخت کودک با خودتان یا کسی دیگر خودداری کنید! زیرا این امر کمکی در یادگیری به تنهایی خوابیدن کودک ندارد . به اشتراک گذاشتن تخت خواب، فرآیند خوابیدن نوزاد را دشوارتر می کند. حتی ممکن است خطر ابتلا به سندرم مرگ ناگهانی نوزاد را در کودک شما افزایش دهد.

همچنین مادران نیز باید هنگام خوابیدن و دراز کشیدن در رخت خواب از شیر دادن به نوزاد خودداری کنند.

یک آکادمی آمریکایی مربوط به بیماری های اطفال، به اشتراک گذاشتن اتاق کودک را توصیه می کند؛ اما به اشتراک گذاشتن تخت خواب کودک را اصلا صحیح نمی‌داند. اگر کودک در یک اتاق، اما در جای خواب جدا از والدین بخوابد، این کار به تنظیم خواب او کمک می کند. برای اطمینان از امنیت کودک، می توانید گهواره یا تخت کودک را در اتاق خواب خود قرار دهید. به این ترتیب کودکتان به شما نزدیک است و در عین حال فاصله جای خواب او نیز با شما حفظ می شود.

خوابیدن بچه

طبق گزارش آکادمی بیماری های اطفال آمریکا، به اشتراک گذاشتن اتاق خواب می تواند به کاهش خطر ابتلا به سندرم مرگ ناگهانی نوزاد کمک کند. حتی می توانید صفحه ای بین تخت خود و تخت کودک قرار دهید تا از آرامش و راحتی او مطمئن شوید.

داشتن دسترسی مستقیم و مداوم به کودکی که در خواب است، می تواند به والدین کمک کند تا بهتر بخوابند.

9 – یک پستانک برای کودک فراهم کنید

یک پستانک برای کودک فراهم کنید

به جای این که با شیر دادن او را بخوابانید، از یک پستانک استفاده کنید. حرکات تناوبی دهان در هنگام استفاده از پستانک، به کودک کمک می کند تا سریع تر آرام شود.

علاوه بر این، استفاده از پستانک می تواند به کاهش خطر ابتلا به سندرم مرگ ناگهانی نوزاد کمک کند. مطالعه ای در سال 2012، که در مجله امراض اطفال منتشر شد، نکات زیادی برای کاهش خطر ابتلا به سندرم مرگ ناگهانی ارائه داده است که استفاده از پستانک نیز یکی از آن هاست. حتما تا زمانی که سن کودک شما سه یا چهار هفته است و شما نیز در یک روال ثابتی از مراقبت از او قرار گرفته اید، استفاده از پستانک را شروع کنید.

هنگام خواب، اگر پستانک از دهان کودک شما خارج شود و گریه نکند، دیگر نیازی نیست که پستانک را دوباره در دهانش قرار دهید. کودک نیز به تدریج یاد می گیرد تا بدون پستانک بخوابد.

برای جلوگیری از تجمع میکروب روی پستانک، آن را روزانه بشویید و استریل کنید. به علاوه این که، بهتراست که مرتباً پستانک را تعویض کنید.

10 – زمان خواب یکسان و منظمی را تعیین کنید

وقتی زمان خوابیدن کودک در شب فرا می رسد، والدین نیز باید در همان زمان بخوابند. هرگونه تغییر در روند خواب کودک، می تواند باعث تحریک شدن و ایجاد اضطراب در کودک شود. همزمان بودن زمان خواب کودک و والدین می تواند به بهبود ساعت بدنی کودک کمک کرده و باعث تنظیم چرخه هورمون روز و شب شود.

اگر زمان خواب کودک را تغییر دهید، به امید این که صبح روز بعد طولانی تر بخوابد، اشتباه است. علاوه بر این، این امر باعث می شود تا او بیشتر احساس خستگی کرده و حتی سخت تر آرام شود.

تنظیم خواب کودک

یک زمان خواب برنامه ریزی شده و داشتن یک روال ثابت ،به کودک کمک می کند تا زمان خواب خود را پیش بینی کند. کودک به طور خودکار شروع به نشان دادن علائم “سیگنال خواب”، مانند: مالیدن صورت، مالش چشم، خمیازه کشیدن و کند شدن حرکاتش می کند.

نکات دیگر برای تنظیم خواب نوزاد

  • هر کودک نسبت به کودکان دیگر متفاوت است؛ بنابراین ممکن است آنچه که برای کودک شما مفید است، برای کودک دیگر مناسب نباشد.
  • تغییر الگوی خواب کودک ممکن است 3 تا 14 روز طول بکشد.
  • اگر کودک شما شب ها از خواب بیدار می شود، قبل از رفتن به اتاق او، چند دقیقه صبر کنید. بسیاری از نوزادان کمی سر و صدا و ناله می کنند و خیلی زود، به خودی خود، دوباره به خواب می روند.
  • شما باید یاد بگیرید که به علایق کودک خود احترام بگذارید و برنامه های روزمره او را بر همین اساس تنظیم کنید.
  • محیط خواب کودک خود را از لحاف، پتوی راحتی، بالش و سایر وسایل نرم مانند اسباب بازی ها دور نگه دارید.
  • شیرخواران را حتی روی تخت های آبی، تشک های هوا دار، بالش، مواد نرم و یا ملافه های گشاد قرار ندهید.
  • همیشه به یاد داشته باشید که هر نوع بستری که کودک با آن سازگار است، الزاما برای کودک شما بی خطر نیست.
  • مطمئن شوید که کودک شما در محیطی بدون دود می خوابد.
  • از پوشاندن سر کودک یا ایجاد گرمای بیش از حد، هنگام خواب خودداری کنید.

مطالب مرتبط را در مورد سلامت کودک ، حتما بخوانید :

۱۰ دلیل گریه نوزاد و روش های آرام کردن کودک
علت عفونت گوش میانی نوزادان و روش های درمان خانگی و طب سنتی
اگزما در کودکان و راه های درمان طبیعی در خانه

 

منبع