دلایل و درمان افسردگی قبل از ازدواج چیست؟

یکی از مشکلاتی که اغلب بانوان در دوران نامزدی و قبل از ازدواج با آن مواجه می شوند افسردگی و اضطراب قبل از ازدواج می باشد. چه بسا در پرسش دلایل و درمان افسردگی قبل از ازدواج چیست؟ نیز باید اشاره کنیم افسردگی و بروز اضطراب در افراد در دوران نامزدی علل متعددی می تواند داشته باشد که در ادامه توضیح بیشتری در اینباره ارائه می دهیم.

چه بسا برخی بانوان یا مردان به سبب استرس و احساس پریشانی و افسردگی که دارند سعی می کنند با دوستان و اطرافیانشان در ارتباط بوده و برخی تلاش می کنند خود را مشغول به تهیه لوازم خانگی کنند..

ولیکن برخی از این بانوان که به صورت هوشمندانه به دنبال تشکیل زندگی بهتر و سالم تری هستند نیز به هنگام احساس پریشانی و افسردگی به هر دلیل قبل از ازدواج به مطب روانشناس رفته و از راهنمایی های روانشناس متخصص بهره مند می گردند تا به آرامش رسیده و ذهن خود را منسجم تر سازند.

با وجود اینکه بانوان و مردان در این موقعیت واکنش های متفاوتی را ابراز می کنند..

ولیکن ممکن است این نوع واکنش سبب گردد ایشان تنها از احساسات خود فرار کرده و نخواهند به بهتر شدن وضعیت خود به شیوه ای تخصصی و سالم تر بپردازند و با اجتناب از پذیرش احساسات و فرار کردن از آن ها بیشتر در درون خود احساس پریشانی را گسترش دهند.

دلایل افسردگی قبل از ازدواج چیست؟

همانطور که بیان داشتیم افسردگی در بانوان قبل از ازدواج می توانند علل متعددی داشته باشد که قصد داریم در این بخش به برخی از این دلایل اشاره کنیم.

1.قبول مسئولیت

به طور کل اگر برای هر انسانی مسئولیتی را خواهان شد وی از بابت اجرای این مسئولیت نیز دچار استرس و نگرانی می شود بنابراین برخی از افراد در دوران نامزدی هم ممکن است از پذیرش مسئولیت های جدید در زندگی مشترک تاحدودی دچار استرس شوند.

مسلما جوانان به سبب وابستگی ای که در امورات زندگی (فراهم بودن امکانات) به والدین خود دارند می تواند سبب بروز افسردگی در افراد گردد که از مسئولیت پذیری به صورت مستقل در نقش زن و مرد نیز کمی نگران و آشفته هستند.

در صورتی که می دانیم اکثر جوانان در این دوران تا حدودی مستقل بوده و وابستگی شدیدی به والدین خود ندارند ولیکن با  این وجود ممکن است برخی از مسئولیت های جدیدی که خواهند داشت دچار آشفتگی خاطر گردند.

2.کمتر شدن زمان تفریحات

در دوران مجردی و نامزدی میزان آزادی اشخاص بیشتر است و خود را در پرداختن به تفریحات در هر زمان که می خواهند آزاد می بینند ولیکن اشخاص با فکر به زندگی مشترک و بیشتر شدن وظایفشان در قبال همسر و زندگی شان به جای تفریح نیز دچار افسردگی می شوند.

ولیکن در صورتی که زوجین مدیریت صحیح و برنامه ریزی را فرا گرفته باشند می توانند به خوبی به تمام امورات زندگی شان بپردازند.

دلایل افسردگی قبل از ازدواج چیست؟

3.سبک جدید زندگی

ازدواج کردن و شروع زندگی مشترک نیز می تواند تغییری در سبک زندگی افراد ایجاد نماید که از دلایل افسردگی قبل از ازدواج محسوب می گردد زیرا برنامه های زن و مرد در زندگی مشترک تغییر می کند و نیاز است در این زندگی تمرکز بیشتری بر روی طرز رفتار خود داشته باشند تا خود و طرف مقابل را دچار آسیب نکنند و..

فرضا برخی از بچه دار شدن  ترسیده و به سبب این نگرانی دچار افسردگی می گردند و..

از آنجایی که زندگی افراد در زندگی مشترک کاملا با سبک زندگی مجردی و آسودگی خاطری که داشته اند متفاوت است تا حدودی سبب نگرانی ایشان می گردد.

ولیکن یکی از کارهای مطلوبی که زن و مرد می توانند قبل از ازدواج انجام دهند مراجعه به مشاور ازدواج می باشد که با مراجعه به ایشان می توانند برای سبک جدید زندگی شان آمادگی روانی بیشتری پیدا کنند.

4.کمتر شدن روابط با والدین

در دوران مجردی و نامزدی از آنجایی که ارتباط دختر و پسر با والدین و اعضاء خانواده شان بیشتر است از کمتر شدن این روابط و دوری از والدینشان تا حدودی دچار افسردگی و اضطراب می شوند و این مساله برای افرادی که وابستگی زیادی به والدین خود داشته و قصد شروع زندگی مشترک را هم دارند مساله ای تنش زا خواهد بود.

مهم است پس از ازدواج زن و مرد وابستگی به والدین شان را کمتر ساخته و این را بپذیرند که خانواده ای جدید را تشکیل داده اند و نباید وابستگی ای که به والدین خود داشته اند بر کیفیت رابطه شان با همسر خود تاثیر منفی بگذارد و نیاز است این وابستگی را تا حدودی کنترل نمایند و اولویت را همسر و خانواده جدیدشان بدانند.

5.ترس از آینده

در راستای پاسخ به سوال دلایل و درمان افسردگی قبل از ازدواج چیست؟ باید بیان داریم یکی از نگرانی هایی که سبب بروز افسردگی در زن و مرد می شود ترسیدن از آینده می باشد چرا که نمی توانند آینده را پیش بینی کنند..

خوب است یادآور شویم با مراجعه به روانشناس متخصص می توان این نگرانی  را به نقطه راهی تبدیل کرد که زوجین با استفاده از آن می توانند تمامی جوانب زندگی مشترک را در نظر گرفته و برای زندگی جدیدشان در کنار هم آمادگی بیشتری نیز پیدا کنند.

درمان افسردگی قبل ازازدواج

1.به همسر خود اعتماد کنید

سعی کنید نگرانی ها و احساسات درونی خود را به همسرتان ابراز دارید چرا که همسرتان می تواند به شما کمک کند راحت تر این احساسات را پذیرفته و با نگرانی ها و آشفتگی هایتان به خوبی رو به رو شوید.

همسر شما می تواند به مانند یک رفیق صمیمی به بهتر شدن حال شما کمک کند تنها سعی کنید به او اعتماد کرده و سعی نکنید همه چیز را درون سازی کنید چه بسا یکی از مزیت های شروع زندگی مشترک نیز این است که می توانید احساسات و هیجانات خود را بدون نگرانی از قضاوت شدن و..به شریک عاطفی خود ابراز دارید.

2.شرایط حال حاضر را درک کنید

با فرار کردن و دوری از فکر به مشکلات یا نگرانی هایتان نمی توانید به آرامش برسید بنابراین سعی کنید به جای دوری از آشفتگی هایتان، آن ها را درک کرده و بپذیرید بدین نحو می توانید راحت تر با همه چیز کنار آمده و خود را برای شروع زندگی مشترک بیشتر آماده کنید.

با کاری نکردن و فکر به نگرانی هایتان چیزی تغییر نمی کند بلکه نیاز است دست به کار شده و نگرانی را تبدیل به احساس شادمانی و خوشحالی برای شروع زندگی مشترکتان کنید.

3.مشورت با افراد مورد اعتماد

یکی از روش های درمان افسردگی قبل از ازدواج نیز این است که نگرانی ها و احساسات خود را به افرادی مورد اعتماد فرضا والدین بیان دارید فرضا اگر ذهن پریشانی داشته و نیاز به استراحت دارید این مساله را با ایشان بیان دارید..اگر از بابت برنامه ریزی عروسی و یا حتی آمادگی جهیزیه و..دچار نگرانی شده اید این نگرانی را به تنهایی به دوش نکشید و سعی کنید این مساله را با افراد مورد اعتماد زندگیتان در میان بگذارید.

حتی می توانید بدین جهت به مشاور روانشناس مراجعه نمایید و به احساس بهتری دست یابید.

4.شناخت محرک اضطراب زا

دلایلی که به سبب آن ها دچار اضطراب و افسردگی می شوید را دریابید فرضا اگر به دلیل هزینه های سنگین شروع زندگی مشترک نگران هستید یا  ترس از آینده و..را دارید و سپس با درک هر یک از این نگرانی ها سعی کنید بپذیرید که این شرایط برای تمامی زوجین وجود داشته و نیاز است صبر و آرامش خود را به خوبی حفظ نمایید.

زمانی که کنترل خود را از دست بدهید نمی توانید به خوبی بر امورات تمرکز کنید و مدام دچار آشفتگی می گردید که این می تواند سبب آسیب رسیدن به شما از لحاظ روحی و جسمی گردد.

5.خود را با دیگران مقایسه نکردن

برخی افراد قبل از ازدواجشان خود را با دیگران چه اطرافیان چه افراد در فضای مجازی مقایسه می کنند و این نیز سبب می گردد دچار پریشانی شوند در حالی که باید پذیرفت هر یک از افراد زندگی و موقعیت های متفاوتی داشته و اکر بخواهند مدام خود را با دیگران مقایسه کنند نه تنها آرامش نداشته بلکه در ارتباط با همسرشان هم به مرور دچار مشکل شده  و با اختلافاتی مواجه می شوند.

6.مراجعه به روانشناس متخصص

روانشناس به سبب تخصص و تجربه کاری بالایی که دارد می تواند به زوجین کمک کند برای شروع زندگی مشترک آمادگی بیشتری پیدا کرده و هیجانات خود را مدیریت کنند.