گیجی و پریشانی و به هم ریختگی نوعی نشانه است که باعث می شود نتوانید به درستی فکر کنید. ممکن است احساس کنید که از وقایع اطراف تان بی خبر هستید و به سختی می توانید تمرکز کنید یا حتی تصمیم گیری کنید. در این مقاله از سایت دکتر چک قصد داریم تا درباره پریشانی و منگی اطلاعات کاملی را در اختیارتان قرار دهیم. با خواندن این مقاله اطلاعات خود را در زمینه علت گیجی و پریشانی و زمان مراجعه به پزشک افزایش دهید.

گیجی و پریشانی

به این مشکل « سر در گمی» هم گفته می شود. زمانی که این شرایط شدید و وخیم شود، به آن «هذیان گویی» و «دیوانگی» می گویند.

چنانچه خودتان یا فردی که از او مراقبت می کنید، برای مدت طولانی  حس پریشانی می کند؛ به احتمال زیاد دچار دیوانگی و جنون است. جنون شرایطی پیشرو است که با کاهش میزان فعالیت های مغز به وجود می آید و نتیجه آن از دست دادن توانایی انجام کارهای روزانه است. علاوه بر این، جنون بر قوه قضاوت، حافظه و رفتارهای فرد هم تاثیر می گذارد.

 پریشانی چه نشانه هایی دارد؟

اولین باری که پریشانی به سراغ شما یا اطرافیان تان می آید، باید برای درمان آن به سرعت اقدام کنید.

برخی از نشانه های پریشانی شامل موارد زیر است :

  • گنگ صحبت کردن یا مکث طولانی داشتن در بین حرف ها؛
  • سخن غیر عادی یا غیر منجسم؛
  • عدم اطلاع از مکان یا زمان؛
  • فراموش کردن کاری در حال انجام آن؛
  • تغییرات ناگهانی در احساسات، مثل: آشفتگی ناگهانی.

پریشانی

اگر با هر کدام از نشانه های پریشانی روبرو شدید، بهتر است که با دوست یا همسرتان تماس بگیرید و از او درخواست کمک کنید. اگر پریشان هستید، به احتمال زیاد برای انجام کارهایی که در گذشته خودتان به تنهایی انجام می دادید، اکنون به کمک نیاز دارید.

حتما بخوانید : علت فشار پشت چشم چیست و چگونه آرام می شود ؟

علت اصلی بروز گیجی و فراموشی ( پریشانی ) چیست؟

عوامل زیادی وجود دارد که ممکن است منجر به گیجی و فراموشی گرفتن فرد شود: از به وجود آمدن مشکلاتی برای سلامتی گرفته تا کم شدن میزان ویتامین های بدن. یکی از دلایل رایج و معمول بروز پریشانی، مسمومیت ناشی از مصرف الکل است.

سایر دلایلی که باید به آن ها توجه شود شامل موارد زیر است :

ضربه مغزی

زمانی که در نتیجه آسیب دیدن سر، مغز دچار حادثه شود می گوییم که فرد ضربه مغزی شده است. ضربه مغزی بر میزان هوشیاری، قوه قضاوت، هماهنگی و تکلم تاثیر می گذارد.

ضربه مغزی ممکن است باعث شود که فرد ناگهان بیهوش شده یا گاهی اصلا متوجه آن نشود و تا چندین روز پس از وقوع حادثه، همچنان هوشیار باشد .

از دست رفتن آب بدن

بدن تان همیشه و هر زمان با عرق کردن، دفع ادرار و سایر کارکردهای بدن مقداری از آب خود را از دست می دهد. در صورتی که این میزان از آب از دست رفته را جبران نکنید، به زودی آب بدن تان کم می شود.

در نتیجه از دست رفتن آب بدن، سطح الکترولیت ها (مواد معدنی) موجود در بدن تان افت کرده و باعث بروز مشکلاتی برای بدن می شود و بدن دیگر نمی تواند کارهای خود را به درستی انجام دهد.

مصرف دارو

مصرف برخی از داروهای خاص ممکن است منجر به پریشانی شود. از طرف دیگر، مصرف نکردن داروهایی که از جانب پزشک تجویز شده اند هم می تواند باعث بروز حالت پریشانی شود؛ زیرا این حالت ناشی از قطع دارویی است که باید آن را مصرف کنید.

حتما بخوانید : درد سمت راست سر نشانه چیست ؟ علت ها و بیماری ها

از رایج ترین مشکلات پزشکی که به درمان سرطان ارتباط دارد، پریشانی است. در شیمی درمانی از مواد شیمیایی برای نابودی سلول های سرطانی استفاده می شود، علاوه بر این که سلول های معیوب را از بین می برد، بر سلول های سالم بدن هم تاثیر می گذارد.

یکی از معایب شیمی درمانی این است که به عصب های بدن آسیب می رساند؛ بنابراین فعالیت های مغز هم تحت تاثیر قرار گرفته و باعث بروز پریشانی می شود.

مصرف داروهای شبه افیونی( داروهای بسیار قدرتمندی هستند که برای تسکین درد مصرف می شوند)، مخصوصا در افراد سالخورده، یکی دیگر از دلایل بروز پریشانی است که به مصرف دارو بستگی دارد.

دلایل بالقوه دیگر

عوامل بالقوه و مهم دیگری که در بروز پریشانی نقش دارند، شامل موارد زیر می شود:

  • تب؛
  • عفونت؛
  • پایین بودن سطح قند خون؛
  • عدم خواب کافی؛
  • نبود اکسیژن؛
  • افت سریع دمای بدن؛
  • افسردگی یا سایر اختلالات اخلاقی؛
  • سکته؛
  • حمله ناگهانی؛
  • مصرف غیر مجاز دارو.

برای منگی و پریشانی چه می توان کرد؟

زمانی که پریشانی خفیف ناشی از عدم تعادل مواد مغذی، از دست رفتن آب بدن یا کمبود خواب، برای موارد کوتاه مدت باشد، ممکن است با درمان خانگی بتوان این وضعیت را بهبود بخشید.

منگی و پریشانی

در صورتی که پریشانی ناشی از کمبود قند خون باشد: با نوشیدن شربت و نوشابه های شیرین یا خوردن تکه شیرینی کوچکی می توانید از  تمام نشانه های پریشانی رها شوید.

در صورتی که از دست رفتن آب بدن دلیل اصلی بروز پریشانی باشد، باید آب یا نوشیدنی های حاوی الکترولیت بنوشید تا نشانه های پریشانی را از بین ببرید.

حتما بخوانید : عصب درمانی ؛ چگونه دردهای ناشی از اعصاب را درمان کنیم ؟

البته توجه کنید که در صورتی که علت اصلی پریشانی آسیب به سر باشد، فرد باید سریعا به بیمارستان منتقل شود. پزشک تصمیم می گیرد که بهترین زمان برای پایان درمان چه زمانی خواهد بود.

زمانی که به پزشک مراجعه می کنید او می گوید که چطور می توانید با تغییر در سبک زندگی تان، مثل: مصرف خوراکی های سبک و عدم مصرف الکل برای مدت زمانی، حملات ناگهانی را درمان کنید. فردی که هدف حمله ناگهانی بدن قرار گرفته است نیازی به بستری شدن و در رختخواب ماندن ندارد؛ اما باید یک همراه داشته باشد که هر چند ساعت حواسش به او باشد؛ چون فرد ممکن است در طول 12 ساعت اولیه پس از بروز حمله ناگهانی به خواب برود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر خودتان یا فردی که او را می شناسید با نشانه های پریشانی روبرو شده است، بهترین کاری که می توانید انجام دهید، تماس گرفتن با پزشک است. بروز این حس در فرد ممکن  است دلایل زیادی داشته باشد؛ مانند: آسیب دیدن، ابتلا به عفونت، استفاده از ترکیبات، مواد و دارو. بسیار مهم است که بتوان به علت اصلی بروز پریشانی پی برد؛ چون در این صورت پرشک می تواند با شناسایی این علائم به راحتی آن را درمان کند.

زمانی که به پزشک مراجعه می کنید، از شما یا همسرتان می خواهد که زمان شروع پریشانی و آخرین باری که فکر و رفتار «عادی» داشتید، به خاطر بیاورد. بهتر است که به این دو مورد توجه کنید؛ زیرا با توضیح ویژگی ها و مدت زمان بروز پریشانی، پزشک می تواند دلیل آن را تشخیص دهد.

گاهی اوقات افرادی که دچار حس پریشانی هستند، رفتاری خصومت آمیز یا غیر قابل پیش بینی خواهند داشت. فردی که پریشان هست باید کاملا زیر نظر گرفته و مواظب او باشید تا مبادا به خودش یا فرد دیگری آسیب وارد کند.

در صورتی که شدت این حس پریشانی زیاد شود یا به مرحله جنون برسد، پزشک توصیه می کند که بیمار را به بیمارستان منتقل کنید.

اگر این حس در نتیجه آسیب دیدن سر یا بروز جراحت به وجود آید، ممکن است که آسیب دیدن سر علت این عارضه باشد. در این مواقع باید به اورژانس زنگ زده یا او را در کوتاه ترین زمان ممکن به بیمارستان برسانید. توجه کنید که در صورتی که پریشانی را همراه با هر کدام از نشانه های زیر مشاهده کردید، باید سریعا به پزشک مراجعه کنید:

  • سر گیجه؛
  • بالا رفتن ضربان قلب؛
  • سرد و مرطوب شدن پوست؛
  • تب؛
  • سر درد؛
  • عرق کردن؛
  • تنفس غیر عادی؛
  • احساس ضعف در یک سمت بدن؛
  • صحبت های گنگ.
بررسی اجمالی پریشانی

از آن جایی که عوامل جدی و بسیاری ممکن است در بروز پریشانی نقش داشته باشند، مراقبت های پزشکی ضروری است. در صورتی که به طور ناگهانی نشانه های پریشانی را در اعضای خانواده تان مشاهده کردید، سریعا با پزشک تماس بگیرید.

زمانی که فردی پریشان می شود، وضعیت ترسناکی به وجود می آید. تا زمانی که پزشک علت اصلی بروز پریشانی را تشخیص دهد، مهم ترین کاری که شما، به عنوان همراه بیمار، می توانید انجام دهید، این است که تنهایش نگذارید و به رفتارهایش توجه کنید. توضیحاتی که شما از رفتار فرد بیمار می دهید، ابزاری بسیار مهم در تشخیص  علت بروز پریشانی است و در نتیجه باعث درمان آن می شود.

در این مقاله از سایت دکتر چک تلاش کردیم تا درباره گیجی و پریشانی ، دلایل بروز  و همین طور نشانه های رایج و متداول آن صحبت کنیم. اگر سوالی داشتید در قسمت نظرتان با پزشک سایت در میان بگذارید.

منبع : healthline